آفتابنیوز : پس از آزادسازی قیمت خودرو، به منظور ساماندهی به بازار و جلوگیری از روند صعودی قیمتها قرار شد خودروسازان نسبت به فروش فوری بخشی از تولیداتشان اقدام کنند. در نتیجه از بهمن سال گذشته فروش فوری برخی خودروها از سوی ایران خودرو و سایپا آغاز شد. بر این اساس اعلام شد که حدود 20 درصد تولیدات خودروسازان به صورت فروش فوری عرضه خواهد شد. در این شرایط شاهد کاهش تولید ایران خودرو و سایپا در سال گذشته و همچنین طی اسفند 97 نسبت به اسفند 96 نیز بودیم به طوری که تولیدات ایران خودرو در اسفند 97 معادل 39 هزار و 200 دستگاه خودرو بود که نسبت به اسفند 96 افت 34.1 درصدی را تجربه کرد. در این ماه، تولید سواری توسط این شرکت خودروساز نیز معادل 38 هزار و 556 دستگاه بود که نسبت به اسفند 96 معادل 34.1 درصد کاهش داشته است.
تولید سایپا نیز در اسفند پارسال 39 هزار و 239 دستگاه بود که نسبت به اسفند 96 معادل 36 درصد کاهش داشت. تولید سواری در این شرکت نیز طی اسفند 97 به 35 هزار و 775 دستگاه رسید که 38 درصد نسبت به اسفند 96 کاهش داشته است.
هرچند در دو ماه پایانی سال 97 بخشی از تولیدات ایران خودرو و سایپا به صورت فروش فوری عرضه شد اما تاکنون آمار مشخصی از میزان این عرضهها اعلام نشده است. در عین حال قرار بود فروش فوری خودروها از ابتدای سال جاری نیز صورت گیرد ولی این اتفاق با تأخیر صورت گرفت و در روزهای پایانی فروردین ماه عملی شد.
در این شرایط، برخی از متقاضیان خرید خودرو که برای ثبت نام به سایت ایران خودرو و سایپا مراجعه کردهاند با مشکل روبرو شده و موفق به خرید خودرو نشدهاند. کیوان احمدی یک متقاضی خرید خودرو در این مورد به فارس میگوید: چند روز است که برای خرید خودرو به سایت مراجعه میکنم ولی موفق به ثبت نام نمی شوم. وی با انتقاد از عرضه خودروها به صورت تک رنگ از سوی شرکت خودروساز، میگوید: قیمت خودروها نسبت به اسفندماه حدود 30 درصد افزایش یافته و علاوه بر این، مدت انتظار تحویل خودرو هم از 30 روز به 45 روز افزایش یافته است. احمدی ادامه میدهد: یک بار که برای ثبت نام اقدام کردم، به صفحه فروش دسترسی پیدا کردم ولی در مراحل پایانی با پیغام تکمیل ظرفیت روبرو شدم. این سوال مطرح است که اگر ظرفیت تکمیل شده، چطور اجازه ثبت نام و شروع مراحل داده میشود؟
عرضه خودرو محدود است مدیر نمایندگی فروش یکی از شرکتهای خودروساز نیز در خصوص وضعیت فروش فوری به فارس گفت: عرضه خودرو در این بخش بسیار محدود است و نمیتواند التهاب بازار را برطرف کند. وی ادامه میدهد: با وجود اینکه شب عید، بازار خودرو کساد بود ولی انتشار برخی اخبار باعث بالا رفتن عطش بازار برای خرید خودرو شده و عدهای برای حفظ ارزش سرمایه خود قصد خرید خودرو دارند. ایجاد تعادل در قیمتهای بازار خودرو نیازمند عرضه کافی خودرو و رفع نیاز مشتریان است. قطعا این هدف از طریق عرضه قطرهچکانی خودروسازان محقق نخواهد شد و مدیریت بهتر مدیران خودروساز و مسئولان وزارت صنعت را میطلبد. پایش عملکرد خودروسازان نیز از طریق شفاف سازی و اعلام آمار خودروهای عرضه شده در فروش فوری شرکتها قابل انجام است.
فارس
جای تعجب دارد
وقتی شرکت ها نمی خواهند به مردم بطور واقعی بصورت فوری خودرو بفروشند
اجرای این خیمه شب بازی فروش فوری برای چیست!
اولا که فروش فوری خیمه شب بازی و سیاه بازی است
دوما در فروش مشارکتی و بلند مدت شرکت ها پول مردم را می گیرند در صورتیکه نیت ندارند خودرو را در سر رسید تحویل مردم بدهند
لذا با پول مردم خودرو تولید می کنند ولی از طریق شرکت های واسطه خودشان خودرو های مردم را در بازار آزاد می فروشند و عنوان دلال و غیره فقط ارسال کد اشتباه به مردم است
دلال که در خدمت شرکت خودروایی است
مردم هم در صف باقی می ماند تا حداقل با هفت ماه تغییر و تولید دو سه خودرو از منبع پول ایشان و فروش در بازار آزاد و با کلی اعصاب خوردی خودرو دریافت بکند و یا نکند
مراکز نظارتی مثل سازمان حمایت و بازرسی هم که طرف شرکت ها هستند
واقعا که ...................
با تشکر و عرض سلام