کد خبر: ۵۹۵۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸
وزیر دادگستری به مجلس می‌آید

ادامه ماجرای قتل یک متهم سیاسی در زندان‌

بازدید از فشافویه، پاسخ‌گوشدن سازمان زندان‌ها، احضار وزیر دادگستری به مجلس؛ اخبار قتل یک متهم سیاسی هنوز ادامه دارد. دیروز طرح سؤال دو نماینده تهران به هیئت رئیسه مجلس رسید.
ادامه ماجرای قتل یک متهم سیاسی در زندان‌
آفتاب‌‌نیوز :

علی مطهری و الیاس حضرتی از علیرضا آوایی درباره علت قتل متهم سیاسی در فشافویه سؤال پرسیدند. خلاصه سؤال این دو نماینده علت مرگ علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه است. در توضیح آن، اما نوشته شده که چطور دو متهم سابقه‌دار به متهمی سیاسی دسترسی داشته‌اند. به این ترتیب نتیجه گرفته شده که «آیین‌نامه تفکیک گروه‌های مختلف متهمان درست رعایت نشده است». بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس این سؤال باید به کمیسیون مربوطه برود و در صورت قانع‌نشدن نمایندگان در کمیسیون سؤال از وزیر به صحن می‌آید.

جای خالی جرم سیاسی

نکته دیگری که دو نماینده امیدی در نامه خود به آن اشاره کردند این است که «همه متهمان سیاسی را امنیتی می‌نامند تا بتوانند به آن‌ها سخت‌گیری کنند. در حالی که متهم امنیتی کسی است که اقدام مسلحانه انجام داده باشد. نه کسی که صرفا چند انتقاد حتی به مقامات عالی کشور کرده باشد».

به نظر می‌رسد که تعریف جرم سیاسی حتی با لایحه‌ای که سه سال پیش به قانون تبدیل شد هم روشن نشده. این قانون در سه سال هیچ مصداقی نداشته است. حتی پیگیری نمایندگان و سؤال از وزیر دادگستری برای اجرانشدن آن هم به نتیجه‌ای نرسید. جرائمی مانند توهین یا افترا به مقامات عالی‌رتبه نظام، به‌واسطه مسئولیت آنان، نشر اکاذیب و چند مورد دیگر بنا بر این قانون مشمول جرائم سیاسی می‌شوند، اما با یک شرط؛ با این شرط که این جرائم «با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهاد‌های سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد، بدون آنکه مرتکب قصد ضربه‌زدن به اصل نظام را داشته باشد».

قانون مذکور نحوه رسیدگی به جرائم سیاسی را نیز توضیح داده است. بنا بر این توضیح «تشخیص سیاسی‌بودن اتهام با دادسرا یا دادگاهی است که پرونده در آن مطرح است». در صورتی که جرمی سیاسی تلقی شود، شخص متهم یا محکوم از حقوقی برخوردار خواهد بود؛ ازجمله مجزابودن محل نگهداری در مدت بازداشت و حبس از مجرمان عادی، ممنوعیت پوشاندن لباس زندان در طول دوران بازداشت و حبس، حق ملاقات و مکاتبه با بستگان طبقه اول در طول مدت حبس، حق دسترسی به کتب، نشریات، رادیو و تلویزیون در طول مدت حبس و مواردی دیگر.

قانون جرم سیاسی، اما تاکنون هیچ مصداقی نداشته است در حالی که بسیاری بر این باور هستند که موارد متعددی می‌توانسته مشمول این قانون شود. همین هم باعث شده تا بهمن ماه سال گذشته محمود صادقی نماینده تهران به صرافت اصلاح آن بیفتد. این طرح در بهمن ماه تقدیم هیئت رئیسه شد و مدتی بعد اعلام وصول آن هم قرائت شد. اما تاکنون در دستور کار قرار نگرفته است. در طرح جدید متهم می‌تواند ادعا کند که جرمش سیاسی است و این تفاوت چشمگیر با طرح قبلی دارد.

دلجویی حسن خمینی از خانواده شیرمحمدعلی

در لابه‌لای اخبار سیاسی دیروز جواد امام فعال سیاسی از دلجویی سیدحسن خمینی از خانواده شیرمحمدعلی خبر داد. او در توییتر خود نوشت: «در پی قتل فجیع مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه به دست زندانیان مجرم حاج سیدحسن خمینی یادگار گرامی حضرت امام (ره) در تماسی با خانواده آن مرحوم ضمن ابراز تأسف و همدردی، اعلام داشته ایشان هم برای رسیدگی به دادخواهی صورت‌گرفته از طریق مسئولین مربوطه پیگیر خواهند شد».

موضوع بازدید نمایندگان از زندان فشافویه و سایر زندان‌ها هم هنوز مطرح است. به نظر می‌رسد قتل اخیر نمایندگان را برای پیگیری این موضوع مصر کرده است. از سوی دیگر رئیس دستگاه قضا هم دستور پیگیری قصور احتمالی در این قتل را به سازمان زندان‌ها صادر کرده بود. دستوری که باعث شده سازمان زندان‌ها اطلا‌عیه‌ای صادر کند و از پیگیری جدی این مسئله خبر دهد. در این شرایط همچنان باید منتظر ماند تا در‌های فشافویه و دیگر زندان‌ها همچون قرچک به روی نمایندگان باز شود.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
2
3
جناب مطهری حالا که نزدیک انتخابات مجلس هستیم یاد شرایط زندانها افتادی؟ تا حالا کجا بودی؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین