کد خبر: ۵۹۸۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

کمبود ویتامین، نشانه یک بیماری نهفته

کارشناسان سلامت معتقدند کمبود ویتامین‌ها می‌تواند تنها نشانه بیماری سلیاک باشد.
کمبود ویتامین، نشانه یک بیماری نهفته
آفتاب‌‌نیوز :

در بیماران بزرگسالی که دچار بیماری سلیاک نهفته هستند کمبود ویتامین‌ها می‌تواند تنها نشانه این بیماری باشد.

پزشکان اغلب در تشخیص بیماری سلیاک به دنبال علائمی شایع همچون کاهش وزن بی دلیل یا لاغری شدید هستند، اما یکی از نشانه‌های بیماری سلیاک پایین بودن سطح ویتامین‌ها و دیگر ریزمغذی‌هاست.

متخصصان موسسه پزشکی مایو کلینیک در آمریکا اظهار داشتند: افراد معمولاً پیش فرض‌هایی را در مورد بیماری سلیاک وعلائم آن دارند. آنان انتظار دارند که افراد مبتلا به این بیماری به دلیل عدم جذب مواد مغذی و بیرون‌روی، لاغر شده و کمبود ویتامین‌ها را تجربه کنند.

این درحالیست که اکنون شاهد بیمارانی هستیم که دچار کاهش وزن نیستند و تعدادی از آنان کاملاً اضافه وزن دارند اما همچنان از کمبود ریزمغذی‌ها رنج می‌برند. در حالیکه آنان کالری از دست نمی‌دهند مواد مغذی ضروری را نیز جذب نمی‌کنند.

به گفته محققان، پزشکان باید به دنبال بررسی کاهش سطح برخی انواع ریز مغذی‌ها به خصوص آهن، ویتامین دی و روی باشند.

کارشناسان معتقدند برخی از بیماران به دلیل نداشتن انرژی حین ورزش کردن یا فعالیت‌های روزانه به پزشک مراجعه می‌کنند. این شرایط می‌تواند ناشی از کمبود آهن به دلیل بیماری سلیاک نهفته باشد. این دسته از بیماران به علائمی همچون اسهال و درد شکم مبتلا نیستند اما به دلیل آسیب دیدگی روده‌ها جذب آهن ندارند.

اولین بررسی در تشخیص سلیاک انجام آزمایش خون است در صورتیکه جواب آزمایش مثبت باشد لازم است بیمار به متخصص گوارش مراجعه کند.

به گزارش ژاپن تودی، به گفته کارشناسان حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان مبتلا به سلیاک بیماری‌شان تشخیص داده نمی‌شود زیرا دچار کاهش وزن نیستند و دیگر علائم این بیماری در آنان مشاهده نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین