کد خبر: ۶۰۳۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

بانک شیر مادر چیست؟

چهارمین بانک شیر مادر کشور صبح امروز با حضور مسئولان استانی و دانشگاه در بخش ان آی سی یو بیمارستان شهید صدوقی یزد افتتاح شد.
آفتاب‌‌نیوز :

«محمدحسین لوک‌زاده» در مراسم افتتاح چهارمین بانک شیرمادر کشور که در یزد برگزار شد،‌ اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این مرکز، حمایت تغذیه‌ای از نوزادان نارس به‌ویژه نوزادان نارس بستری و همچنین نوزادانی که به صورت موقت از تغذیه با شیر مادر خود محروم هستند و مادران آنها توانایی تغذیه نوزاد با شیر خود را ندارند، است.

وی افزود:‌ از آنجایی که تغذیه با شیرخشک عوارض زیادی برای نوزاد دارد و در مقابل فواید بسیار زیاد شیرمادر ثابت شده است (از جمله هوش بالا، بیماری‌های کمتر و بستری‌های کمتر) لذا ذخیره شیر مادر در بانک شیر و تغذیه نوزاد با این شیر نقش مهمی در حفظ سلامت و حیات نوزاد دارد.

بانک شیر مادر چیست؟

مسئول بانک شیرمادر استان یزد گفت: از مهم‌ترین خصوصیات شیر اهدایی به نوزادان نیازمند، تاکید بر سلامت شیر است و به همین منظور مادر اهدا کننده و شیر اهدایی وی از نظر کلیه بیماری‌هایی که می‌تواند شیر را تحت تاثیر قرار دهد به صورت رایگان آزمایش و شیر از نظر کلیه عوامل خطر و میکروب‌ها ارزیابی می‌شود و در صورت صحت و سلامت شیر، فرآیند پاستوریزه کردن آن با تجهیزات به‌روز انجام می‌شود.

لوک‌زاده تصریح کرد: در بانک شیر مادر، سه شیر، از سه دهنده متفاوت مخلوط می‌شود تا مسئله محرمیت به طور کلی کنار رود.

این فوق تخصص نوزادان با اشاره به این‌که قبلا هم پدیده اهدای شیر در بیمارستان وجود داشته است، افزود: با احداث بانک شیر در بخش ان آی سی یو بیمارستان شهید صدوقی، مادران از سلامت شیر اهدایی به نوزادان خود اطمینان حاصل می‌کنند، شیر اهدایی بین سه تا شش ماه در دمای منفی 20 درجه سانتی‌گراد قابل نگهداری است.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مادرانی که شیر بیش از حد نیاز برای فرزند خود دارند و می‌خواهند شیر خود را اهدا کنند، می‌توانند پس از کسب رضایت از همسر با شماره 3752-3183 تماس گرفته تا پس از تعیین وقت و مراجعه، آزمایش‌های مخصوص تائید سلامت برای آنها انجام شود و ظروف یک بار مصرف مخصوص جمع آوری شیر در اختیار آنها قرار داده شود تا شیر را یا در منزل خود فریز کنند یا راننده با خوردو مخصوص بانک شیر مادر، شیر جمع‌آوری شده را از آنها تحویل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در صدد هستیم تا درخواست‌های مراکز درمانی شهرستان‌های استان را در زمینه تامین شیر مادر جهت نوزادان نارس و بستری نیازمند به شیر پوشش دهیم پیش از این بانک شیر مادر در استان‌های تبریز، اهواز و شیراز راه‌اندازی شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین