کد خبر: ۶۰۶۱۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مطرح کرد؛

نگرانی آمریکا از پایان یافتن محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ و ناتوانی مکانیزم ماشه علیه ایران

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اعتراف به اینکه توافق هسته‌ای ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد پیوند دارد، گفت پایان یافتن برخی محدودیت‌های این قطعنامه در سال آینده و سال ۲۰۲۳ نگران کننده است.
آفتاب‌‌نیوز :

برایان هوک که به همراه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا برای حضور در نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه به نیویورک سفر کرده است، در گفت‌وگویی با خبرنگاران گزینشی خود این مطلب را مطرح کرد.

وی ابتدا به دستاوردهای نشست چند ماه پیش موسوم به "نشست ورشو" اشاره کرد و گفت: یکی از پیامدهای نشست ورشو ایجاد هفت گروه کاری است که در سطح معاونان وزیر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. ما می خواهیم تهدیدهای کلیدی و انگیزه‌های بی ثباتی را مشخص کنیم و کشورها را در کنار هم قرار دهیم.

نگرانی آمریکا از پایان یافتن محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ و ناتوانی مکانیزم ماشه علیه ایران

نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران با اشاره به ایجاد هفت گروه کاری متعاقب این نشست، اظهار کرد: تا کنون پنج کشور میزبان این گروه ها تا کنون مشخص شده اند که درباره حقوق بشر، فضای مجازی، اشاعه موشک ها، پناهندگان و ضد تروریسم صحبت خواهد شد.

برایان هوک بدون در نظر گرفتن میزان اندک استقبال از نشست ورشو و همچنین نشست منامه مدعی شد: نشست ورشو اسرائیل و کشورهای عرب را در کنار هم قرار داد تا بتوانند با تهدید مشترک از سوی ایران مقابله کنند، سیاست خارجی ایران اعراب و اسرائیلی ها را در کنار هم قرار داد که پیشتر از این غیرممکن بود.

وی در ادامه این اظهارات به توافق هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: برجام، اقتصاد و گروه های نیابتی ایران را تقویت کرد و موشک های بالستیک ایران را گسترش داد. پس باید با تشریک مساعی جلوی تامین مالی ایران را بگیریم.

این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: نکته دیگری که پمپئو در شورای امنیت مطرح خواهد کرد این است که توافق هسته ای ایران که مورد تصویب شورای امنیت قرار گرفت به گونه ای است با قطعنامه ۲۲۳۱ پیوند دارد. قطعنامه ۲۲۳۱ در اکتبر ۲۰۲۰ به تحریم تسلیحاتی علیه ایران پایان می دهد که جزئی از توافق هسته ای با ایران بود.

وی در مذمت اقدام دولت سابق آمریکا اضافه کرد: توافق سال ۲۰۱۵ در نظر داشت، تحریم تسلیحاتی را برای کشور حامی شماره یک تروریسم در مدت پنج سال بردارد. همچنین، افرادی همچون قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس مشمول تحریم های سفر هستند که در اکتبر ۲۰۲۰ تحریم مسافرتی سازمان ملل برای ۲۳ ایرانی هم پایان می یابد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: مهم است جامعه بین المللی درک کند محدودیت های توافق هسته ای پایان می یابد و در سال ۲۰۲۳ یعنی هشت سال پس از توافق هسته ای هم ممنوعیت آزمایش موشکی ایران و توقیف دارایی های ۶۰ نهاد ایرانی پایان می یابد و در واقع تمام محدودیت های ۲۲۳۱ به پایان می رسد.

هوک و اربابان وی که تاکنون نتوانسته اند اعضای شورای امنیت را در این مسیر یکجانبه، همراه سازند، گفت: ما فکر می کنیم شورای امنیت نقش خطیری برای تداوم تحریم تسلیحاتی و مسافرتی دارد.

ناتوانی از مکانیزم ماشه

این دیپلمات آمریکایی درباره مکانیزم ماشه و اینکه آمریکا خواستار به کارگیری آن است یا خیر، گفت: آمریکا دیگر جزو توافق هسته‌ای نیست، بنابراین طرف های این توافق باید این تصمیم را بگیرند.

هوک بدون اینکه اشاره ای به خروج یکجانبه و خلاف توافق آمریکا داشته باشد، ایران را به مخدوش کردن توافق متهم کرد و افزود: با این حال، تصمیم درباره این مکانیزم را باید آنهایی که در توافق هستند، اتخاذ کنند.

تبعیت ظریف از رهبر ایران

وی درباره تحریم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اینکه آمریکا قرار است با چه کسی مذاکره کند، گفت: سوء تفاهمی وجود دارد که وزیر خارجه به نیابت از حکومت، سیاست خارجی را پیگیری می کند در حالی که اگر به تاریخ دیپلماسی ایران نگاه کنید، افزون بر وزیر خارجه از افرادی همچون اعضای شورای عالی امنیت ملی استفاده می کنند.این اشتباه است که تصور شود اقدام ما علیه دیپلماسی است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود: این پیامی برای ظریف وزیر خارجه ایران است که او به نیابت از رهبر جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و دنیا را درباره قصد واقعی رژیم ایران فریب داده است. بنابراین فکر کردیم مهم است که او را به خاطر تبعیت از رهبر ایران، پاسخگو بشناسیم.

هوک مدعی شد رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا در ۲ سال اخیر مشخص کرده اند که خواستار دیپلماسی با ایران هستند در حالی که ایران بارها آن را رد کرده است؛ در نتیجه بر تشدید کارزار فشار حداکثری تمرکز کرده اند تا ایران بهای آنچه را که او "تصمیم نابخردانه" خواند، بپردازد.

کاهش ۵۰ میلیارد دلاری درآمد ایران

وی با تکرار ادعای موهوم و بدون در نظر گرفتن سوابق حامیان تروریسم که همگی آنها از متحدان خود آمریکا بوده اند، اظهار کرد ایران از نفت خود برای تامین مالی نهادهای تروریستی و اشاعه برنامه موشکی استفاده می کند. افرادی که نفت را قاچاق می کنند در واقع از ایران حمایت می کنند که موشک های آن در میادین جنگ خاورمیانه فرود می آید.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد هر محموله نفتی که به سوریه می رود ده ها میلیون دلار ارزش دارد. از تمام دولت ها و جامعه دریایی خواسته ایم جلوی عبور نفتکش های ایران را بگیرند.

هوک اضافه کرد به جامعه دریایی هم گفته ایم تمام خدمه نفتکش هایی که به سپاه پاسداران کمک می کنند، مشمول مجازات مهاجرتی و قضایی قرار می گیرند. ما می خواهیم خاورمیانه با ثبات داشته باشیم؛ از این رو، جلوی فروش نفت ایران را خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر اینکه تروریسم اقتصادی آمریکا صادرات نفت ایران را به ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است، تصریح کرد: با این اقدام حدود ۵۰ میلیارد دلار از درآمد ایران را کاهش داده ایم.

کاهش بودجه نظامی ایران

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که دستاورد کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران چه بوده است، بدون اینکه به اهداف ادعایی این کارزار اشاره ای کند، گفت: تمام نهادهای ایران نسبت به گذشته ضعیف تر شده اند.

هوک افزود: در زمان توافق هسته ای ایران، بودجه نظامی ایران تا ۱۴ میلیارد دلار رسید که یک رکورد بود، وقتی که ما به قدرت رسیدیم، بودجه نظامی ایران در سال اول، ۱۰ درصد و در سال دوم، ۲۸ درصد کاهش یافت.

وی ادامه داد: ایران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ ایران توانست سیاست خارجی قوی را به راه اندازد بدون اینکه کشورهای دیگر بتوانند در برابر آنها مقاومت کنند. آن ها به دنبال هلال شیعی بودند.

نماینده ویژه آمریکا علیه ایران اظهار کرد ایران اکنون دچار رکود اقتصادی شده و تورم بالا رفته است و آنها را نتیجه آنچه که او "اقتصاد مارکسیستی و فساد در ایران" نامید، دانست.

هوک ادامه داد: این بهای گزافی برای ایران است. امیدواریم ایران ببیند که رفتن به دنبال گزینه هسته ای، بهای سنگینی برای آنها دارد. ایران باید تلاش های خود را برای هسته ای شدن متوقف کند و با همسایگان در صلح باشد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها هدف از فشار حداکثری را آمدن ایران به میز مذاکره و انعقاد توافق جدید دانسته بود که به اعتراف خود ترامپ، این اتفاق نیفتاده است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هم اقدام آمریکا را مصداق بارز تروریسم اقتصادی دانسته و تاکید کرده اند تا برداشته شدن تحریم ها، با تروریست های اقتصادی آمریکا مذاکره نمی کنند.

هوک در واکنش به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که موشک ها را برای دفاع از ایران توصیف کرده است، بدون اشاره به دلیل فروش حجم زیادی از سلاح های ساخت آمریکا به کشورهای منطقه و همچنین تهدیدهای صریح نتانیاهو عضو "تیم ب" علیه ایران گفت: نگرانی های امنیتی ایران زاییده تفکر و تخیل خودشان است.

وی که کشورش به اعتراف مقامات فعلی و پیشین در تروریسم پروری و ایجاد گروه های تروریستی همچون القاعده نقش مستقیم داشته است، ادامه داد ظریف می گوید "موشک های آنها در دفاع از خود است، برای من قابل فهم نیست که چطور حامی درجه یک تروریسم نگران دفاع از خود است".

شکست در ماجرای جبل الطارق

این دیپلمات آمریکایی که شرم توضیح درباره شکست دیپلماسی و قضایی آمریکا در ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق داشت، در این باره هم گفت: ما کاری که می توانستیم درباره جبل الطارق انجام دهیم را به کار گرفتیم، ما از آزادی این نفتکش ناخرسندیم.

اینستکس

هوک درباره اینستکس هم گفت: هنوز هیچ درخواستی برای اینستکس نشده است که تحریم های آمریکا را مخدوش کند. برای فعال شدن این سازوکار، ایران باید چارچوب های اروپایی و معیارهای بانکداری بین المللی را رعایت کند.

وی افزود: هنوز مطمئن نیستم که این سازوکار بتواند عملی شود چرا که ایران نمی خواهد نظام مالی شفافی داشته باشد. همه می دانند آمریکا هرگونه فعالیت قابل تحریم را مشمول تحریم قرار می دهد و اجازه نمی دهیم این کارزار ما مخدوش شود.

نماینده آمریکا در امور ضد ایران اظهار کرد: فکر می کنم جبل الطارق می توانست به خاطر مخدوش کردن تحریم ها این نفتکش را توقیف کند؛ در هر صورت، ما حرکت این نفتکش را دنبال می کنیم و می خواهیم مطمئن شویم نفت این نفتکش برای تامین عملیات های سپاه قدس مورد استفاده قرار نگیرد.

اختلاف با اروپا

نماینده آمریکا در امور ایران ادامه داد: ایران نباید غنی سازی اورانیوم داشته باشد، اگر این مساله حل شود دیگر نگران نخواهیم بود تا ایران وارد دوره گریز به سمت تولید سلاح اتمی برود.

هوک افزود: ما مشتاق همکاری با انگلیس درباره ایران هستیم، ما اختلافات تاکتیکی با اروپا داریم اما طیف زیادی از اشتراکات هم وجود دارد. هرگز نباید ایران به سمت دستیابی به سلاح اتمی برود.

طرح روسیه برای امنیت خلیج فارس

وی درباره طرح روسیه برای امنیت جمعی در خلیج فارس هم گفت: ما معتقدیم پیشنهادهای ما نسبت به پیشنهادی دیگر قابلیت اجرایی دارد و بهترین گزینه برای اعاده قدرت و حفظ آزادی ناوبری است.

نماینده ویژه آمریکا برای امور ضد ایران افزود: از ماه مه گذشته موضع نیروهایمان را در خاورمیانه افزایش دادیم. هرجا قوانین بین المللی اجازه دهد، حضور خواهیم داشت و امیدواریم کشورها به ما بپیوندند.

کودتای 28 مرداد

هوک درباره نقش آمریکا در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران هم گفت: اسناد منتشر شده نشان می دهد که سیا نقشی در این ماجرا نداشته است.

وی افزود: سیا در طرح اولیه دخالت داشت که با شکست مواجه شد اما پس از آن دخالتی نکرد و دولت مصدق از سوی نیروهای مذهبی، سیاسی و نظامی سرنگون شد.

نماینده آمریکا در امور ضد ایران همچنین مدعی شد توئیت وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این اقدام آمریکا نادرست است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین