کد خبر: ۶۰۷۲۳۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
مکرون گفته "امیدوارم روحانی و ترامپ طی هفته‌های آتی موفق به برگزاری نشست شوند"

رئیس‌جمهور فرانسه: شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را مهیا کرده‌ایم

رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به دیدار همتایان ایرانی و آمریکایی خود در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرد.
رئیس‌جمهور فرانسه: شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را مهیا کرده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تامین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

«امانوئل مکرون» عصر دوشنبه در پایان نشست گروه هفت و در مصاحبه مطبوعاتی به همراه رئیس جمهوری آمریکا گفت: ایران باید در تامین امنیت خلیج فارس با اروپا همکاری کند، تاکید کرد: ایران باید به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کند.

رئیس جمهوری فرانسه اظهارداشت: در راستای دیدار رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری آمریکا من آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

مکرون یادآورشد: امکان رسیدن به توافق بین رئیس جمهوری ایران و آمریکا وجود دارد.

مکرون گفت که درباره ایران در چند هفته گذشته و به‌ویژه در چند روز اخیر گفت‌وگوهایی با ترامپ داشته و دو طرف توافق کرده‌اند که ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و در خلیج (فارس) رفتار مسئولانه داشته و با ما همکاری کند.

رئیس جمهوری فرانسه به اشاره به گفت‌وگوهایش با همتای آمریکایی خود تاکید کرد: دو مسئله بسیار واضح بود که برای ما مهم است نخست اینکه ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد ودوم اینکه نباید ثبات منطقه را تهدید کند.

وی افزود: فرانسه ابتکارهای مختلف بسیاری داشته است و من همیشه رئیس جمهوری ترامپ را در جریان آن‌ها قرار داده‌ام تا بتوانم کارها را به پیش ببرم؛ زیرا تصمیم‌هایی که ایالات متحده در ماه‌های گذشته گرفته فشار زیادی وارد کرده و ما را در وضعیتی قرار داده که ارتقای امنیت منطقه بسیار ضروری شده است.

رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: برهمین اساس، ما تلاش‌های خود را هماهنگ کردیم و به این تصمیم رسیدیم که با وزیر خارجه ایران دیدار کنیم. نقشه راه تا حدی مشخص شده؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و ما باید با هم به پیش برویم تا به نتیجه‌ای برسیم.

مکرون اضافه کرد: امروز صبح رئیس جمهوری روحانی گفت که به خاطر کشورش آماده دیدار با هر مقام سیاسی است. و این چیزی است که من به وزیر [خارجه] ظریف گفتم و در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی نیز متذکر شدم که اگر موافق دیدار با رئیس جمهوری ترامپ باشد، عقیده من این است که رسیدن به یک توافق ممکن است.

وی ادامه داد: ما مفاد را می‌دانیم، هدف را می‌دانیم و فقط باید دور یک میز بنشینیم و آن را محقق کنیم. لذا امیدوارم که براساس گفت‌وگوهایمان در چند هفته آینده دیدار میان رئیس جمهوری روحانی و رئیس جمهوری ترامپ محقق شود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: من و دیگر طرف‌هایی که امکان ایفای نقش در مذاکرات هسته‌ای دارند نیز به طور کامل در این مذاکرات مشارکت خواهند داشت. "من فکر می‌کنم که این دیدار بسیار مهم است" "و در چند روز گذشته وضعیت شفاف شده است"؛ "میان وزیران پیام‌های بسیاری رد و بدل شده و کارهای بسیاری انجام شده است".

مکرون افزود: البته می‌خواهم بسیار محتاط باشم و پیش‌قضاوت نکنم؛ اما فکر می‌کنم که این تلاش به پایان دادن به افزایش تنش‌ها و رسیدن به راه حلی مناسبت منجر می‌شود. گفت‌وگوهایی که روز شنبه داشتیم بسیار مفید بود و هدف ما تضمین ثبات منطقه است. برنامه این است که مطمئنم شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و در طولانی‌مدت شفافیت بیشتری [در برنامه هسته‌ای] دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس خبری گفت: ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم. جمهوری اسلامی نباید به سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالیستیک دست پیدا کند.

ترامپ در این کفنرانس بار دیگر توافق هسته‌ای را "مضحک" خواند و مدعی شد: زمانی که به ریاست جمهوری رسیدم، ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان بود. ایران نسبت به دو سال پیش بسیار تغییر کرده است.

وی در ادامه افزود: من دوستان ایرانی زیادی در نیویورک و حس مثبتی نسبت به ایران دارم. من دوستانی نیز داشتم که در ایران به ساخت و ساز مشغول بودند و مردم این کشور را دوست داشتند. ایران، ملت و ظرفیت اقتصادی فوق‌العاده‌ای دارد.

ترامپ همچنین گفت: ما در نهایت با ایران و چین به توافق دست خواهیم یافت. من می‌خواهم به توافقی منصفانه دست یابیم.

رئیس‌جمهور آمریکا اظهارکرد: من آقای روحانی را نمی‌شناسم اما فکر می‌کنم که او خواهان بهبود وضعیت ایران است. تحریم‌ها کارساز بوده و در نهایت اقتصاد ایران در وضعیت بدی قرار گرفته است، شانس بزرگی برای رسیدن به توافق وجود دارد.(اظهارات کامل ترامپ)

شایان ذکر است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز گذشته با سفر به بیارتز فرانسه که نشست گروه هفت در آنجا برگزار می شود، با رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت و گو کرد.

در این سفر کوتاه وزیر امورخارجه ایران سه ساعت و نیم گفت وگو و مذاکره کرده که نیم ساعت آن با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بوده است. آقای ظریف هم در توئیتر این موضوع را تایید کرد و نوشت: "راه دشواری در پیش است اما ارزشش را دارد."

ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه، دیداری مشترک با مقامات آلمانی و بریتانیایی نیز داشته است.

به گفته مقامات فرانسوی این گفت وگوها "مثبت" بوده و مذاکره در باره آن امشب و فردا بین سران گروه هفت ادامه خواهد داشت.

کاخ الیزه نیز در واکنش به اینکه آقای ترامپ از این سفر غافلگیر شده به رویترز گفت: هماهنگی در زمانی بسیار کوتاه انجام گرفت و دیگر کشورها در اسرع وقت و در عرض چند ساعت در جریان قرار گرفتند و به موقع از این سفر مطلع شده بودند.

رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات باید از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
7
8
روحانی منتخب مردم با اختیارات .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
4
4
چه تصویر سیاسی زیبایی کاندید عکس سیاسی سال
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
آقای روحانی مرد خوبی است هرچی آقای روحانی و مردمش هرچی میگن درست آقای روحانی می داند که بعضی از کشور های اروپایی همدست شدند میخوان برای ایران چه فکری نابودی بر علیه ایران دارند آقای روحانی می خواهد با اینا همکاری کند به اینا بگن مردم مسلمان ایران پایبند هست اونا هستند پایبند نیستند اونا نه ایمان و اعتقاد دارند و نه به صلح بستن پایبند هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین