کد خبر: ۶۰۷۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

از «تیم بی» چه خبر؟

تغییر شرایط جهانی به نفع ایران، اعضای تیم بی را به تکاپو واداشته است. رژیم صهیونیستی در منطقه تنش ایجاد می کند و جان بولتون تلاش می‌کند ایران را تهدید کند.
از «تیم بی» چه خبر؟
آفتاب‌‌نیوز :

سفرهای دیپلماتیک محمد جواد ظریف و مذاکرات جدیدی که میان اروپا و ایران شکل گرفته است، امیدواری‌ها به کاهش تنش بین تهران- واشنگتن را افزایش داده است. ظاهرا انتشار چنین اخباری اعضای تیم بی را برآشفته است. طی یکی دو سال اخیر اعضای این تیم عملا تلاش کرده اند ترامپ را وارد مسیری کنند که انتهای آن جنگ و رویارویی با ایران است. و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. هر از گاهی هم که ترامپ صحبت از گفت و گو و مذاکره با ایران کرده اینها تلاش کرده اند با طرح موانعی مانع از تحقق این خواسته ترامپ شوند. در این بین جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که سابقه مخالفت‌های وی با ایران به دهه‌های گذشته برمی گردد جایگاه ویژه‌ای در ضدیت با مردم ایران داشته است.

وی در واکنش به تلاش‌های اخیر فرانسه برای کاهش تنش بین ایران وآمریکا گفته است که خواست ترامپ برای ملاقات با روحانی به معنای نرم شدن موضع آمریکا نیست.

هرچند پس از اجلاس جی هفت در بیاریتز فرانسه تحولاتی در عرصه بین الملل رخ داده و اظهارنظرهای مقامات دو کشور اندکی از خوش بینی‌ها نسبت به کاهش تنش در روابط تهران- واشنگتن را کاهش داده است. پس از کنفرانس مطبوعاتی روسای جمهور فرانسه وآمریکا و تکرار برخی ادعاها از سوی آنها حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هرگونه تغییر در رابطه جمهوری اسلامی با آمریکا را به شرایطی از جمله لغو پیشاپیش تحریم‌ها موکول کرده و گفت که: «در رابطه ما با آمریکا بدون اینکه امریکا از تحریم‌ها دست بردارد و دور اشتباه‌هایش خط بکشد، دچار تحول مثبتی نخواهیم شد.»

با این سخنان رئیس جمهور، جان بولتون با فاصله اندکی، با تاکید بر مواضع تندروانه پیشین خود گفت که درخواست دونالد ترامپ برای گفت‌گو با حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش، درباره برنامه هسته‌ای تهران به معنای نرم شدن سیاست سختگیرانه واشینگتن علیه جمهوری اسلامی نیست.

بولتون افزود: «گفت‌وگو با آنها (ایرانی‌ها) برای پرزیدنت ترامپ به معنای این نیست که موضع (آمریکا) در حال تغییر است.»

سخنان بولتون که پیش از هرگونه واکنش ترامپ منتشر شده را می توان در راستای اقدامات نتانیاهو دانست این واکنش ها حاکی از آن است که اعضای تیم بی نگران تحولات اخیر در رابطه ایران با جامعه جهانی هستند.

بررسی تحولات سیاسی دو سال اخیر به روشنی نشان می‌دهد که هدف بخشی از دولت آمریکا و متحدان آنها در منطقه تغییر رژیم در ایران است. مقابله با ایران و جلوگیری از افزایش اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه‌های منطقه‌ای و بین المللی، سیاستی است که در چهار دهه اخیر دنبال شده است.

ظریف بارها در مورد تیم بی و برنامه های آنها برای جنگ افروزی به ترامپ هشدار داده است. وزیر امور خارجه در اردیبهشت ماه در توییتی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «دونالد ترامپ، مراقب باش. مخالفت با مداخله های (نظامی) پرهزینه و احمقانه، شعار انتخاباتی تو بود. گروه دسیسه چین، جنگ طلبان و قصاب ها، "تیم بی" بدنام برای چیزی به مراتب فراتر از آنچه انتظارش را داری، توطئه کرده‌اند.»

جان بولتون، سیاستمدار تندرو آمریکایی، تنها در دولت ترامپ توانست به سمتی کلیدی دست یابد و در مرکز توجه رسانه‌های جهان قرار گیرد. او علاقه زیادی به قدرت نظامی دارد. موضع‌گیری های تند او باعث می‌شود که حتی برخی از نزدیکترین متحدانش در میان محافظه‌کاران آمریکایی، گاهی از او دوری کنند. در ماجرای ناآرامی های چندماه اخیر در ونزوئلا، ‌ترامپ ضمن ابراز ناخرسندی از مواضع مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «اگر (قدرت در آمریکا) دست جان بولتون بود، اکنون در چندین نقطه درگیر جنگ بودیم.»

با این حال مجموعه شرایط باعث شده تیم موسوم به تیم بی دستیابی به اهداف ضد ایرانی را بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس ببیند.

روشنگری‌های محمد جواد ظریف درباره نیات و برنامه های جنگ طلبانه این تیم، انتخابات اسرائیل، قاطعیت تهران در دفاع از منافع ملی خود و اتفاقاتی همچون ساقط کردن پهپاد جاسوسی آمریکایی و توقیف نفتکش متخلف انگلیسی دو عضو منطقه ای تیم بی یعنی بن زاید و بن سلمان را به تجدید نظر در رویکردهای ضد ایرانی خود واداشت از سوی دیگر ناتوانی در فیصله دادن به جنگ و بحران یمن هم عملا بن سلمان و بن زاید را در موضع ضعف قرار داد. گذشته از اینها سیاست فشار حداکثری که به نظر می رسد از سوی تیم موسوم به تیم بی برای ترامپ تجویز شده بود شکست خورد و ناکارآمدی آن به اثبات رسید.

اگر فضای انتخاباتی داخل آمریکا و عدم کسب دستاورد قابل اعتنا در مقابله با ایران را هم به این اتفاقات اضافه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اعضای تیم بی بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف قرار گرفته اند. در هر صورت اکنون با تغییر شرایط برای ایران، اعضای تیم بی و در مرکز آن جان بولتون و بنیامین نتانیاهو خود را در موضع ضعف می بینند، به همین دلیل بنیامین نتانیاهو در منطقه درگیری ایجاد می کند و جان بولتون ایران را تهدید می کند. همانگونه که محمد جواد ظریف می گوید؛ گفت و گو و صلح خواهی تهدیدی برای موجودیت «تیم بی» است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین