کد خبر: ۶۰۹۱۲۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
دور زدن قانون و صدور ضمانت نامه های بانکی

"شناسایی شبکه فساد بانک سرمایه تکان دهنده و کار یک نفر نیست"

متهم پرونده بانک سرمایه در سی دومین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده گفت: شناسایی شبکه فساد بانک سرمایه تکان دهنده است و کار یک نفر نیست و باید در مقابل همه زحمات قوه قضائیه تعظیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

سی دومین جلسه دادرسی متهمان پرونده بانک سرمایه با رسیدگی به اتهام هفت نفر از متهمان این پرونده در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در این جلسه متهمان محمدرضا خانی (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، خیراله بیرانوند (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، پرویز احمدی (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه)، بهمن خادم (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، مهرداد باقری (عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، یاسر ضیائی شیرکلائی (قائم مقام وقت بانک سرمایه) به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در خیانت در امانت پای میز محاکمه قرار گرفتند.

تفهیم اتهام پرویز احمدی

قاضی مسعودی مقام در ابتدای جلسه متهم پرویز احمدی فرزند حسین (سرپرست بانک و رئیس هیئت مدیره وقت بانک سرمایه) را برای ارائه آخرین دفاعیات به جایگاه فراخواند و گفت: این فرد به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در ١٠ فقره خیانت در امانت به ارزش ۶ هزار و ٢٣٧ میلیارد و ۶۵٠ میلیون ریال متهم است.

قطع پای غندالی از جلسات هیات مدیره

متهم پرویز احمدی پس از حضور در جایگاه گفت: من فقط پنج ماه و نیم در بانک بودم و از این مدت هم سه ماه سرپرست موقت بودن علت هم این بود که در آن زمان کسی جز من در بانک نبود.

وی ادامه داد: مبنای ورود من به بانک تخلف نبود؛ آن زمان وزیر آموزش و پرورش به نیست خدمت به معلمان مرا احضار کرد و من مسئولیت را پذیرفتم.

متهم احمدی اضافه کرد: در این مدت کوتاه ٢۴ مورد اقدام به جلوگیری از تخلف از جمله اخراج برخی کارکنان و قطع پای غندالی از جلسات هیات مدیره را انجام دادم همچنین ٢٢ مورد نیز اقدامات تحولی در زمان حضور من در بانک سرمایه انجام شد.

وی گفت: نامه های من از آن دوره نشان می دهد در مورد مشتریان خاطی از جمله آقایان هدایتی و جهانبانی صورت جلسه شد و آن زمانی بود که من در هیات مدیره بودم و این موضوع بعد به آقای مدلل رسید و پیگیری نشد و آقای بخشایش جلوی آن را گرفت.

این متهم افزود: یکی از بدهکاران بانکی که اکنون در اوین است، آقای نعیمایی، رییس انجمن موسیقی ایران بود که یک روز درخواست کرده بود تا با سبد گل نزد من بیاید؛ من نپذیرفتم و گفتم اول باید بدهی خود را به بانک تسویه کند.

متهم احمدی اظهارداشت: فرصت پنج ماهه زمانی نبود که من سیستم ها و تشکیلات را در بانک کشف کنم و امضای بنده هم تاثیر چندانی نداشت؛ گفته می شود چرا استعفا ندادی؟ من وارد گود شدم تا اصلاح کنم. اعضای هیات مدیره قبل از من هم چهار سال بودند اگر مشکلی وجود داشت چرا برخورد نشده بود.

وی اضافه کرد: ٧٠ درصد اعتبارات در همه بانک ها تا سطح کمیته اعتبارات داده می شود و تعداد کمی که از اختیارات کمیته بالاتر است به هیات مدیره ارجاع می شود.

متهم احمدی گفت: شبانه به من اطلاع دادند که روی سایت اعلام شده که شما را برکنار شده اید و به راننده من هم گفتند که از فردا سر کار نیا.

در یک مورد خود را مقصر می دانم

وی درباره ١٠ فقره اتهام خیانت در امانت مطرح شده در کیفرخواست افزود: ابتدا ١٢ مورد بود که دو مورد از آن به من ارتباطی نداشت که حذف شد.

متهم احمدی اضافه کرد: یک مورد از ١٠ مورد مربوط به سال ٩٣ است که من در نیمه دوم سال ٩۴ به بانک آمدم، دو مورد مستقیما به دستور آقای حیدرآبادی بوده است، سه مورد را آقای ضیایی برعهده گرفتند و چهار مورد هم پایداری اعتبار بوده است؛ در یک مورد خود را مقصر می دانم.

وی گفت: عمدتا سواستفاده مالی نداشتم و واقعا نیست سو هم نداشتم.

خادم در شرکت سایه گستر منفعت داشته است

در ادامه رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان تهران با حضور در جایگاه نسبت به اظهارات متهم خادم که روز گذشته صحبت کرده بود، گفت: در سال ۹۵ هیأت مدیره مصوبه ای تحت عنوان موافقت اصولی داشته و از طریق آن مبالغی به شرکت پایدار قشم ریخته و در مصوبه‌ای دیگر ٨٠٠ میلیارد با وجود مفاسد قبلی به ریخته گران داده می شود.

وی ادامه داد: آقای خادم ادعا دارد که امضایش جعلی است در حالی که ایشان روی برگه کپی امضا کرده است و به نظر جعلی نیست اما اینکه امضا فتوشاپ است یا نه جای بررسی دارد.

نماینده دادستان اضافه کرد: برای بنده به عنوان مدعی‌العموم دشوار است که بپذیرم خادم که تخصص ویژه ای در بانکداری داشته است، از اینکه وجوه به پایدار قشم منتقل شود و در آنجا حیف شود اطلاع نداشته است.

قهرمانی گفت: خادم در شرکت سایه گستر تحصیل منفعت داشته اما هنوز مستندات آن را ندیدم.

دور زدن قانون و صدور ضمانت نامه های بانکی

نماینده دادستان درباره اظهارات متهم پرویز احمدی گفت: اظهارات آقای احمدی در رابطه با برخوردها و حواشی بانک درست است و تیم متشکل از بخشایش و کاظمی وقتی با ممنوعیت در ارایه تسهیلات مواجه می شوند قانون را دور می زنند و راه دیگری انتخاب می کنند.

قهرمانی افزود: جدال من با آقای احمدی درباره مسائل بانکی است؛ در شرایطی ضمانت نامه ها امضا می شود که بانک مرکزی بانک را از پرداخت تسهیلات منع کرده است و چون از ضمانت نامه ها ١٠ درصد وصول می شود، این اقدام نقدینگی بانک را افزایش و بانک مرکزی را هم فریب می دهد هرچند بانک مرکزی هم نظارت لازم را نداشته است.

وی ادامه داد: این ضمانت نامه ها تابع تشریفات قانونی نبوده است و شرکت های که اعضای آن کارتن خوابها بودند فقط غندالی در جلسات هیات مدیره می گفته که چون متعلق به صندوق فرهنگیان است برای آنها ضمانت نامه صادر شود در حالی که این شرکت ها سابقه، گردش مالی و وثیقه نداشتند همچنین اعتبار سنجیده نشده بودند و گزارش اعتباری هم نداشتند و در مجموع ۶٠٠ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر می کنند.

در ادامه وکیل متهم پرویز احمدی در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه لایحه ای در دفاع از موکل خود تقدیم دادگاه خواهد کرد گفت: قصد ارتکاب جرم در مورد موکلم به شدت مفقود است و حتی وی وحدت مقصود در بزه خیانت در امانت هم نداشته است.

دفاعیات وکیل از متهم متواری و پاسخ قاضی

وکیل علیرضا حیدرآبادی پور (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه)، متهم متواری پرونده بانک سرمایه با حضور در جایگاه به دفاع از موکل غایب خود پرداخت و گفت: موکلم باتوجه به اقداماتی که در بانک سرمایه داشته است شایسته تقدیر و نه توهین است.

وی درباره عدم حضور موکل در جلسه دادگاه گفت: دختر موکلم مبتلا به یک بیماری حاد می شود و شورای پزشکی یکی از بیمارستان‌های داخلی با توجه به وضعیت بیماری، با اعزام بیمار به خارج از کشور موافقت می کند. البته لازم به ذکر است یک کلینیک در بیمارستانی در بارسلونا روی این بیماری کار می‌کند و به همین دلیل آنها هم به آنجا مراجعه می‌کنند.

وی با ارائه تصویری از موکل و دخترش در بیمارستان و نامه یکی از پزشکان در مورد بیماری دختر موکلش که مربوط به تاریخ ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۶ بود را به عنوان مستندات ارائه کرد و گفت: شورای پزشکی در این نامه به اعزام فرزند موکل به اروپا و آمریکا اشاره کرده است.

وکیل متهم حیدر آبادی پور اضافه کرد:موکلم در اسپانیا درگیر بیماری فرزندش است حتی نماینده حقوقی بیمارستان آنجا نامه ای به موکل داده مبنی بر اینکه ۴۴ هزار و ۷۸۰ یورو به بیمارستان بدهکار هستید که باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. با توجه به وضعیت حساب‌های موکلم در ایران درخواست دارم اقدامی صورت گیرد که بتواند هزینه بیمارستان فرزندش را پرداخت کند.

وی در خصوص تحصیل مال نامشروع از سوی موکلش افزود: اگرچه در کیفرخواست این طور آمده است که پرداخت حقوق بدون مصوبه برای موکل بنده بوده است، اما طبق مصوبه ای برای موکل، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از ابتدای ۹۴ حقوق مصوب می‌شود.

وی ادامه داد: در رابطه با این مصوبه امضای هیئت مدیره هم وجود دارد و با توجه به اینکه بانک خصوصی بوده است موضوع حقوق های نجومی مطرح نیست.

وکیل متهم متواری پرونده بانک سرمایه گفت: معذوریت هایی که بر اساس این دادگاه پلیس اینترپل اعمال می‌کند گفته شده که فقط باید در بارسلونا بماند این در حالی است که ممکن است موکلم برای پیگیری کارهای درمانی فرزندش مجبور به خروج از این شهر باشد تقاضا دارم این مسئولیت ها و محدودیت‌ها برداشته شود تا وی بتواند کارهای درمانی فرزندش را انجام دهد.

وی ادامه داد: چرا در کیفرخواست عنوان متواری ذکر شده است موکل من به صورت رسمی و ۱۵ ماه بعد از خروج از بانک به اسپانیا رفته و سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات باید بدانند که موکل به آنجا رفته است.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به سخنان وکیل متهم حیدرآبادی‌پور گفت: زحمت بکشند خودشان تشریف بیاورند و همسرشان ادامه درمان دخترشان را پیگیری کنند.

نطفه فساد بانک سرمایه از زمان بخشایش منعقد شد

پس از آن نماینده دادستان گفت: درباره ورود شخص متهم حیدرآبادی پور به بانک باید توضیحاتی را بگویم؛ از اواخر سال ۹۱ زمانی که آقای بخشایش مدیر عامل بانک سرمایه بود نطفه فساد فعلی بانک سرمایه منعقد می شود او اقداماتی انجام می‌دهد و هیئتی را مشاور خود می‌کند در مرحله بعد درخشنده را می‌آورد که آقای درخشنده همکاری نمی‌کند تا اینکه آقای غندالی در یک کودتا آقای درخشنده را کنار گذاشته و خودش به صورت غیر قانونی سرپرست بانک سرمایه می شود.

وی افزود: آقای غندالی حدود چهار ماه سرپرست بانک سرمایه می‌شود و در نهایت بانک مرکزی سلب صلاحیت حرفه‌ای او را نسبت به مدیر عامل اعلام می‌کند.

نماینده دادستان ادامه داد: غندالی به شبکه وصل است و بعد از آن طبق بررسی‌های انجام شده در متهم بیرانوند نقاط ضعفی را شناسایی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که او را سر کار بیاورد و از سوءاستفاده کند که اقداماتی صورت می‌گیرد و متهم بیرانوند با این تیم همکاری نمی‌کند بعد از او تصمیم می گیرند شخصی را بیاورند که مطلع نباشد و پست قائم مقامی را مشخص می‌کنند.

نماینده دادستان افزود: بعد از آن متهم ضیایی می آید که به مشکل بر می‌خورند و سپس متهم حیدرآبادی پور را می آورند؛ او مدیر یکی از شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی به نام آتیه صبا بود که یکی از مدیران عامل آن آقای بخشایش بوده است.

شرکت آتیه صبا اولین جرقه ضمانت نامه بانکی

وی ادامه داد: شرکت آتیه صبا اولین جرقه ضمانت نامه بانکی را شروع می کند؛ این شرکت به عنوان ضمانت‌خواه قبل از ورود متهم حیدرآبادی پور به بانک سرمایه ورود می‌کند و متهم حیدرآبادی پور به ذی نفعی بانک پاسارگاد می‌گیرد.

نماینده دادستان اضافه کرد: اینکه متهم حیدرآبادی پور این ضمانت‌نامه‌ها را به چه کسی داده است و با چه کسی قرارداد کارگزاری بسته جای سوال دارد؛ او به تیم آقای امامی ضمانت‌نامه‌ها را تحویل می دهد و این ضمانت نامه در شرکته ایی که افراد جالب توجه هستند که در موقع خود می‌گویم تبدیل به قیر می‌شود.

قهرمانی افزود: اولین مسیر ضمانت‌نامه‌ها توسط شرکت متبوع توسط متهم حیدرآبادی پور زده شده است و از چند جهت با افراد مختلفی در ارتباط است و با متهمان زد و بند دارد.

قهرمانی ادامه داد: متهم حیدرآبادی پور به جز حقوق دریافتی‌های دیگری مثل املاکی که توسط وکیل حقوقی اخیرا جا به جا می‌شد و توسط بازپرس اجازه داده نشد دریافت می‌کرد.

نماینده دادستان با طرح این پرسش که حیدرآبادی پور با چه کسانی در ارتباط بود، گفت: وکیل متهم افرادی را ذکر کرد اما اطلاعات ما از وکیل بیشتر است که نمی‌شود بگویم ولی در ادامه متهم حیدرآبادی پور با این تیم به مشکل بر می‌خورد و با آقای خانی درگیر می شود و بعد از آن شروع به افشاگری جهت‌دار می‌کند.

وی گفت: متهم حیدرآبادی پور می خواهد با متهم خانی مبارزه کند نه با فساد و در نتیجه از کشور خارج می شود که ما از او خواستیم برگردد و پاسخ بدهد اما برنگشت تا در پی اقدام پلیس اینترپل دستگیر شد.

قهرمانی گفت: متهم حیدرآبادی پور یک مهره گماشته شده از سوی متهمان باسابقه و همکار با آنها بوده است.

آخرین دفاعیات متهم بیرانوند

پس از آن قاضی از متهم خیراله بیرانوند (مدیرعامل و عضو هیات مدیره وقت بانک سرمایه) خواست تا برای ارائه آخرین دفاعیات خود در جایگاه حاضر شود.

قاضی مسعودی مقام افزود: این فرد به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق مشارکت در ٩ فقره خیانت در امانت به ارزش بیش از ٨ هزار میلیارد ریال متهم است.

متهم بیرانوند با بیان اینکه در بانک سرمایه فساد سازمان یافته رخ داده است افزود: پشت این فساد سازمان یافته صندوق ذخیره فرهنگیان و اشخاصی از جمله محمد امامی و غندالی بودند و آنها سعی کردند که با ترفندهای مختلف اعتماد مرا جلب کنند.

وی ادامه داد: آنها سعی کردند خود را دلسوز فرهنگیان و بانک سرمایه نشان دهند اما پشت قضیه توطئه پیچیده ای در جریان بود.

بیرانوند درباره ضمانت نامه های بانکی که در زمان وی صادر شده بود، گفت: ضمانت نامه ها به ظاهر کاملا قانونی بود و وثیقه ها مربوط به صندوق بازنشستگی بود.

بیرانوند درباره اختلاف با غندالی گفت: بحث شدیدی در مورد ارزش افزوده املاک داشتیم و تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد می‌شد؛ غندالی از من خواست تا املاک را بر اساس قیمت دفتری و نه قیمت کارشناسی به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهم که قبول نکردم و مقاومت های من موجب شد تا زمینه عزل بنده فراهم شود.

این متهم اضافه کرد: در برخورد با فساد قاطع بودم؛ من نخستین با بدهی های هدایتی را ثابت کردم و از او دو بار شکایت کیفری مطرح کردم.

وی گفت: با توجه به اینکه آقایان غندالی و امامی بر علیه من توطئه کرده‌اند و تمام سوابق مدیریتی واعتباری و خانوادگی مرا از بین بردند اعلام شکایت می‌کنم و از آنها نمی‌گذرم که دنبال سوء استفاده و منافع خود بودند و مرا به بازی گرفتند.

پس از آن نماینده دادستان درباره متهم بیرانوند گفت: در مورد ایشان برخی اقدامات تناسبی با اقدامات حرفه ای ندارد.

وی ادامه داد: در زمان آقای بیرانوند مصوبه ای در هیات مدیره مصوب شد که بدهکاران بیایند و در مقابل بدهی خود ملک تهاتر کنند؛ این مصوبه هجوم متهمان برای تهاتر و اقدامات مجرمانه کارشناسان دادگستری را موجب شود و متهمان با این مصوبه املاک خود را پیش از سررسید با گران نمایی به بانک عرضه کردند.

قهرمانی اضافه کرد: به عنوان نمونه آقای رنجبر بابت بدهی شرکت سربن گستر طیور قبل از سررسید ملکی در قرچک را که ارزش واقعی آن۵۰ میلیارد تمان بود به قیمت ۱۳۸ میلیارد تومان گران نمایی شد.

وی درخصوص تهاتر ملک لواسان افزود: براساس وجدان باید بگویم درباره تهاتر این ملک اتهامی متوجه بیرانوند نیست اما درخصوص ضمانت های بانکی معروف به ضمانت نامه های کارتن خواب ها اظهارات متم بیرانوند قابل قبول نیست.

نماینده دادستان گفت:‌ اطاعت بی چون و چرا در مهره گزینی ها توسط غندالی و مشاوره های امامی با توجه به سوابق متهم بیرانوند قابل پذیرش نیست.

پس از آن قاضی مسعودی مقام با اعلام ختم سی و دومین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه گفت: با توجه به اینکه آخرین دفاع یاسر ضیایی باقی مانده، جلسه بعدی بعد از ظهر روز شنبه (۲۳ شهریور) ساعت ۱۳:۳۰ برگزار خواهد شد.

وی افزود: صبح شنبه نیز جلسه دادرسی به پرونده پتروشیمی برگزار می‌شود.

قاضی مسعودی مقام اضافه کرد: صبح روز دوشنبه (۲۵ شهریور) نیز دادگاه رسیدگی به پرونده خانم نعمت زاده برگزار می شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
1
دفاع وکیلشان جالب بود.
اسماعیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
4
اگر قانون از کجا اوردی, برای اعضا هیئت مدیره های
قرض الحسنه ها, اجرا شود. ,از انجایکه به روش های
بانک ها اشنا شده بودند, عده ای که خویشتن دار نبودند فساد پنهانی انها از تعدادی بانک ها سبقت گرفته .
عضوبانک سرمایه
|
Germany
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
1
ضمن تشکرفراوان ازافشا کنندگان شجاع لطف کنیدتمام فاسدین بانکها وتمام ادارت وسازماتهای دولتی وخصوصی روازرده بالاتاپایینترین آنهاروکه به آرمانهای شهداخیانت کردندوملت روبیچاره یکی پس ازدیگررسواومحاکمه نمائید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
و در نهایت قاطعانه اعدام کنن. ما نیازمند دیکتاتوری نظارتی هستیم تا حساب دست بقیه بیاید. ...
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
6
در یک کلام مسئله بانک سرمایه پیچیده نیست سفره ای پهن بوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
1
0
واقعا «نیست» سو هم نداشتم.
«نیست» معنیش چیه؟
بیرانوند
|
Netherlands
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
0
0
چرا خودت را ضایع کردی؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین