قیمت اینترنت ADSL در ظاهر ۵درصد و در واقعیت حدود ۲۰درصد افزایش داشته و همین موضوع اعتراضات دامنهدار کاربران را در اینستاگرام و توییتر به دنبال داشته است.
ابتدای تابستان امسال بود که شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنت درخواست افزایش ۵۰درصدی قیمت اینترنت را روی میز رگولاتوری گذاشتند، اما محمدجواد آذریجهرمی، وزیر ارتباطات در پاسخ به این درخواست در توییتر خود نوشت: «اگر سرمایهگذاری کنید، تکنولوژی را بهروز و از تولیدات داخلی استفاده کنید و کیفیت خوب ارایه کنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است.» اما… شرکتهای اینترنتی هم از این توییت وزیر سوءاستفاده کردند و به بهانه ارایه خدمات، قیمتها را خیلی زیرپوستی بالا بردند، بدون آنکه خدمات درستودرمانی به مشترکان بدهند.
ناگهان افزایش قیمت ۲۰ تا ۲۵ درصدی!
شرکتهای ارایهدهنده خدمات اینترنت ثابت جداول قیمتشان را در یک حرکت هماهنگ بهروز کردند. جداولی که مطلوب مشتریانشان نبود و صدای خیلیهایشان را درآورد، تا آنجا که در صفحه شخصی وزیر ارتباطات بیشتر از ۱۰۰هزار کامنت بگذارند و نسبت به قیمتهای جدید اینترنت ثابت معترض شوند. البته شرکتهای اینترنتی هم در پاسخ به مشتریانشان میگویند که تنها ۵درصد قیمتها را بالا بردهاند، اما این موضوع واقعیت ندارد و آنها بین ۲۰ تا ۲۵درصد نرخهایشان را اضافه کردهاند.
به عنوان مثال بستهای که در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۸۴ گیگابایت حجم داشت و با قیمت حدود ۵۰هزار تومان فروخته میشد، اکنون باید برای ۱۷۵ گیگابایت اینترنت ۶۲هزار و ۵۰۰ تومان پول بدهید و البته شرکتهای اینترنتی مدعی هستند که ۵درصد هم اینترنت اضافه به شما هدیه میدهند. درواقع ۱۷۵ گیگابایت اینترنت با ۵درصد اینترنت اضافه، همان بسته ۱۸۴ گیگابایت اینترنت است که حالا با افزایش قیمت به فروش میرسد، نه بیشتر.
با این حساب شرکتهای اینترنتی قیمتهایشان را چیزی حدود ۲۰درصد افزایش دادهاند که در برخی شرکتها این میزان افزایش قیمت به حدود ۲۵درصد هم میرسد. شرکتهای اینترنتی در اقدامی به ظاهر هماهنگ اسم این دسته طرحهای افزایش قیمتشان را طرح نقرهای گذاشتهاند! طرحی که در آن مدعی هستند به مشترکان اینترنت رایگان هم هدیه میدهند و پیکهایشان رایگان است!
جالب است شرکتهای اینترنتی افزایش قیمتهایشان را در قالب بستههایی با اسامی مشابه طراحی کردهاند. بهعنوان مثال بیشتر آنها جداولی را در پایگاههای اطلاعرسانیشان به نمایش درآوردهاند که عنوان طرح «نقرهای» یا طرح «برنزی» را به آن اطلاق کردهاند. در طرحهای برنزی به نظر میرسد تغییر قیمتی رخ نداده است، اما وقتی به حجم بستهها نگاه میکنید، متوجه میشوید شرکتهای اینترنتی درواقع حجم بستهها را پایین آوردهاند، تا قیمتها ثابت به نظر برسد و سپس قیمت را با خرید حجم اینترنت جبران کنند.
خدمات جالبی که شرکتهای اینترنتی ایرانی میدهند!
نکته جالبتر خدماتی است که این شرکتها ادعا میکنند در قبال افزایش هزینههایشان دادهاند. اگرچه مدیران شرکتهای خدماتدهنده اینترنت مدعی شدهاند که تغییر قیمتها بنا به خدماتی بوده که ارایه دادهاند، اما بررسی طرحهای جدید این شرکتها نشان میدهد ارایه خدمات درواقع راهی برای دور زدن مشترکانشان بوده است.
نمونه این اتفاق ۵درصد اینترنت رایگانی است که حالا بیشتر شرکتها با عنوان پلاس ۵ روی سایتهایشان به نمایش درآوردهاند. جالب است که سایر خدمات این شرکتها هم خدمات بهدردبخوری نیستند.
بهعنوان مثال یکی از این شرکتهای بزرگ که عنوان شرکت برتر این حوزه را هم یدک میکشد، به شما میگوید دو بار بازدید رایگان کارشناس در سال یکی از خدماتی است که برایتان در نظر گرفتهاند.
آنها میگویند در صورتی که مودم یا تجهیزات شما دچار مشکل شود، تا دو بار در سال برایتان کارشناس رایگان میفرستند یا چنانچه نیاز به ارسال مودم یا تجهیزات خاصی داشتید، این وسایل را با پیک رایگان برایتان ارسال میکنند! البته چنین خدماتی رضایت مشترکان را به خود جلب نکرده است و آنها این خدمات را راه فراری برای شرکتهای ارایهدهنده اینترنت میدانند.
ریزش ۱۰درصدی مشترکان اینترنت ثابت
با اینحال، جالب است که بدانید شرکتهای ADSL این روزها وضع اقتصادی چندان جالبی هم ندارند و مشترکان آنها سال به سال کمتر میشوند. بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی منتشر میکند، سالانه چیزی حدود ۱۰درصد از مشترکان اینترنت ثابت ریزش میکند و مردم به استفاده از اینترنت همراه روی گوشیهای تلفن همراهشان رغبت بیشتری نشان میدهند.
در نیمه نخست سال گذشته یعنی تا پایان شهریورماه ۹۷ مجموعا ۷۱میلیون و ۲۴۹هزار و ۶۰۱ مشترک اینترنت پهنباند در کشور داشتیم که از این تعداد، ۱۰میلیون و ۳۵هزار و ۲۷۲ مشترک مربوط به «اینترنت پهنباند ثابت» و ۶۱میلیون و ۲۱۴هزار و ۳۲۹ مشترک مربوط به بخش «اینترنت پهنباند سیار» است. جالب است که مقایسه این آمار با فصل بهار نشان میدهد که تعداد مشترکان اینترنت پهنباند در پایان تابستان یکمیلیون و ۶۹۲هزار و ۲۷۶ نفر کاهش یافته و این افت مربوط به ریزش مشترکان اینترنت پهنباند ثابت بوده است.
اینترنت ثابت منسوخ شده است
کیوان نقرهکار، کارشناس آی. تی هم به شهروندآنلاین میگوید: «شرکتهای ارایهدهنده اینترنت چندسال است که تعرفههایشان تغییری نداشته است و با افزایش تورم و هزینه این شرکتها، آنها به نوعی ناچار به افزایش تعرفههایشان شدهاند، اما این مسأله چندان هم قابل توجیه نیست، زیرا این شرکتها در مقایسه با همتایان جهانی خود نه اینترنت را با سرعت و کیفیت کافی به مشتریانشان عرضه میکنند و نه خدمات و پشتیبانی مناسبی برای مشتریانشان دارند.»
او ادامه میدهد: «البته در برخی از کشورها هم اینترنتهای خانگی منسوخ شده است و دیگر چندان مورد استفاده کاربران قرار نمیگیرد، زیرا عموم مشتریان جهانی هم به اینترنت موبایل اقبال بیشتری نشان میدهند، اما شرکتهای خدمات اینترنت ثابت هم راههای خلاقانهای برای کسب درآمد پیدا کردهاند؛ بهعنوان مثال آنها در ازای اینترنت رایگانی که به مشتریان میدهند، تبلیغات میگیرند و درآمد خود را از راه تبلیغات تأمین میکنند.»
سرعت اینترنت ایران پایینتر از سومالی و اوگاندا
جالب است که بدانید اینترنت ثابت ایران از نظر سرعت در قعر جدول کشورهای جهان است. وبسایت Speedtest.net یکی از مشهورترین سرویسهایی است که شاخصهای کیفی اتصال اینترنت مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر (latency) کاربران را بررسی میکند.
از آنجا که اسپیدتستداتنت با مقایسه سرعت اتصال کاربران به بیش از ۴،۷۰۰ سرور در سرتاسر جهان، تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲۱میلیارد آزمایش سرعت انجام داده، میتوان با تقریب خوبی به آمار و ارقام ارایهشده این سایت اعتماد کرد. بر اساس آمار این منبع، ایران با داشتن متوسط سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت بر ثانیه، در رتبه ۱۳۱ جهان و پایینتر از کشورهایی، چون سومالی و اوگاندا قرار دارد.
بنا بر اعلام این سایت، در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود از طریق اینترنت پهنباند ثابت در جهان برابر با ۵۸.۶۶ مگابیت بر ثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیت بر ثانیه میرسد. این درحالی است که ایران در همین بازه زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت بر ثانیه در رتبه ۱۳۱ و پایینتر از کشورهایی، چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار دارد.