کد خبر: ۶۱۸۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷

درمان کم‌کاری تیروئید با طب سنتی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: کم‌کاری تیروئید ناشی از غلبه سردی و تری در بدن است که با برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان این عارضه را درمان کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی، درباره کم‌کاری تیروئید اظهار کرد: کم‌کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید قادر به تولید کافی دو هورمون T۳ و T۴ (تری‌یدوتیرونین و تیروکسین) نباشد. از نظر طب سنتی افزایش بلغم (سردی و تری در بدن) در ایجاد کم‌کاری تیروئید نقش دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: کم‌کاری تیروئید با علائم عصبی مانند گزگز و سوزن سوزن شدن بدن همراه است. این عارضه همچنین می‌تواند روی سیستم تنفسی، گوارشی، پوست و مو هم اثر بگذارد.

درمان کم‌کاری تیروئید با طب سنتی

علائم کم‌کاری تیروئید

عظمایی افزود: از علائم کم‌کاری تیروئید می‌توان به افزایش وزن، خستگی، افسردگی، درد مفاصل، حساسیت به سرما، ناباروری، یبوست، پوسته پوسته شدن پوست، گرفتگی عضلات، شکنندگی مو و ناخن، قاعدگی نامنظم و زودرنجی اشاره کرد. این عارضه در کودکان بر رشد آنها اثر منفی می‌گذارد و در میانسالان اختلالات حافظه‌ای را ایجاد می‌کند. کم‌کاری تیروئید در دوران بلوغ هم می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این بیماری در ایجاد اختلالات قلبی و عروقی در افراد موثر است.

وی تأکید کرد: تشخیص و درمان کم‌کاری تیروئید بسیار اهمیت دارد، بنابراین مبتلایان به این عارضه برای درمان صحیح باید به پزشک خود یا متخصص طب سنتی مراجعه کنند. کم‌کاری تیروئید می‌تواند عوارضی مانند ریزش مو و به ویژه ابرو، افت شنوایی، کم‌خونی، پُف کردن صورت و خشن شدن صدا را به همراه داشته باشد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: کم‌کاری تیروئید می‌تواند با اختلال در سیستم ایمنی بدن همراه شود، بنابراین سیستم ایمنی به غده تیروئید حمله می‌کند. عواملی مانند ابتلا به برخی عفونت‌ها و ویروس‌ها و عوارض ناشی از دارو‌ها می‌تواند بر کم‌کاری تیروئید اثر بگذارد. از عوارض مصرف برخی دارو‌های ضدافسردگی و دو قطبی مانند لیتیوم، دارو‌های قلبی و دارو‌هایی که مبتلایان به سرطان مصرف می‌کنند می‌توان به کم‌کاری تیروئید اشاره کرد.

عظمایی گفت: ماساژ بدن و اطراف گلو با روغن‌هایی مانند بادام، سیاه‌دانه و کنجد به درمان کم‌کاری تیروئید کمک می‌کند همچنین بادکش گرم هم در بهبود این عارضه موثر است. به طور کلی به علت اینکه کم‌کاری تیروئید ناشی از غلبه سردی و تری در بدن است، باید بدن را به کمک مصرف مواد غذایی با طبع گرم و خشک مانند ارده به همراه شیره انگور گرم کرد.

وی اظهار کرد: مبتلایان به کم‌کاری تیروئید باید از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین، کربوهیدرات‌ها، قندها و آرد، غذا‌های کنسرو شده و ساندویچی، شیرینی‌های قنادی، سوسیس، کالباس و پیتزا پرهیز کنند. این اشخاص در صورت مصرف سبزی‌ها مانند کلم بروکلی و اسفناج باید آنها را کمی بپزند. مبتلایان به کم‌کاری تیروئید باید مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهند. خوردن ماهی با ادویه‌های گرم مانند زنجبیل، هل، میخک و دارچین به این افراد پیشنهاد می‌شود.

مواد غذایی مفید برای مبتلایان به کم‌کاری تیروئید

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: از مواد غذایی مفید برای مبتلایان به کم‌کاری تیروئید می‌توان به چهارمغز (پسته، بادام، فندق و گردو)، گوشت گوسفند جوان، لوبیای سویا، تخم‌مرغ، حبوبات، روغن زیتون و میوه‌هایی مانند سیب، موز و آناناس، تخم گشنیز با عسل و دمنوش اسطوخودوس با بابونه و گیاه پنج انگشت اشاره کرد.

عظمایی افزود: افراد دچار کم‌کاری تیروئید برای رفع مشکل خود می‌توانند از مکمل‌هایی مانند ویتامین‌های D۳، A ، B و E، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم و روی (زینک) در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: مبتلایان به کم‌کاری تیروئید برای رفع مشکل خود باید ۱۰ گرم از هر یک از گیاهان جنسینگ، زنجبیل، دارچین، میخک، بابونه، اسطوخودوس و آویشن را به همراه ۳۰ گرم مغز بادام درختی و ۳۰ گرم تخم گشنیز را باهم ترکیب و این ترکیب را پودر کنند، سپس مخلوط پودر شده را داخل کمی عسل بریزند و قبل از هر وعده غذایی یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را میل کنند. افراد دچار این عارضه باید از اضطراب و استرس دوری کنند. انجام یوگا و مدیتیشن (تن‌آرامی) هم به مبتلایان به کم‌کاری تیروئید پیشنهاد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین