کد خبر: ۶۲۶۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه میزان چاقی در زنان بیشتر از مردان است، گفت: حدود ۶۰ درصد مردم اصفهان اضافه‌وزن دارند که حدود ۳۰ درصد این افراد، مبتلا به چاقی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمدحسن انتظاری تعریفی که از اضافه‌وزن می‌شود را با تصوری که افراد از آن دارند متفاوت دانست و اظهار کرد: به‌صورت کلی چاقی، دیابت و فشارخون در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اضافه‌وزن و چاقی عواقب زیادی برای بیمار به همراه دارد، افزود: احتمال ابتلا به فشارخون در افرادی که چاق هستند، پنج تا ۶ برابر بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند، همچنین احتمال ابتلا به دیابت و دردهای مفصلی و حتی سرطان‌ها در افراد چاق در آینده بیشتر است.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به‌اضافه وزن یا چاقی، پیشگیری و یا کم کردن وزن است، گفت: عوارض بسیاری در چاقی وجود دارد و به یک نوع محدود نمی‌شود.

انتظاری ادامه داد: البته افراد جامعه به خاطر مصرف چربی یا پروتئین اضافی چاق نمی‌شوند، بلکه مهمترین علت چاقی، مصرف مواد نشاسته‌ای مانند نان، برنج، ماکارونی و شیرینی‌ها است.

وی تصریح کرد: زمانی مصرف مواد نشاسته دار منجر به چاقی می‌شوند که قندشان سریع جذب شود، بنابراین باید به‌گونه‌ای این مواد را مصرف کنیم که قند خون آن به مرور جذب شود.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مصرف غذا به‌صورت طبیعی را راهکاری برای پیشگیری از چاقی دانست و افزود: باید میوه‌ها را هم به‌صورت کامل مصرف کنیم و مصرف سبزی‌ها هم بهتر از آب سبزی‌ها است.

انتظاری خاطرنشان کرد: یکی از دیگر علل ابتلا به چاقی شب‌بیداری است. وقتی تا دیروقت بیدار می‌مانیم، بدنمان فکر می‌کند که روز است و دنبال غذا می‌گردد و این در حالیست که غذاهایی که در شب مصرف می‌کنیم چاق‌کننده است.

وی بابیان اینکه عوامل مختلفی منجر به چاقی می‌شوند، گفت: حتی کم خوردن یا نخوردن غذا نیز باعث چاقی می‌شود.

این متخصص تغذیه بابیان اینکه وقتی صبحانه نخوریم، سوخت ساز بدن تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد، افزود: البته نخوردن یک تا دو وعده صبحانه اشکالی ندارد، اما در صورت تکرار و تبدیل به عادت، بدن سوخت‌وساز مناسبی نخواهد داشت. بنابراین مصرف صبحانه واجب است، چون بدن اطمینان پیدا می‌کند که غذا وجود دارد تا سوخت و سازش را ادامه دهد.

انتظاری با تأکید بر اینکه بهتر است وعده صبحانه را حذف نکنیم، تصریح کرد: درصورتی‌که صبحانه نخوریم مجبور می‌شویم که در وعده بعد، کمبود غذایی‌مان را جبران کنیم و همین امر باعث می‌شود که بیشتر بخوریم یا حتی بی‌نظمی در غذا به وجود آید. برای مثال وقتی یک روز ساعت ۱۲ ناهار بخوریم و ساعت‌های غذایی را برهم بزنیم منجر به بلاتکلیفی بدن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که وعده‌هایی غذایی در ساعت‌های خود مصرف نشوند و یا اقدام به حذف وعده صبحانه یا شام کنیم، بدن در درازمدت بیشتر ذخیره می‌کند، تا اینکه بخواهد سوخت‌وساز کند.

این متخصص تغذیه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، آلودگی‌های محیطی و صوتی را از دیگر علل چاقی دانست و گفت: کم‌تحرکی و یا بی‌تحرکی نیز منجر به‌اضافه وزن می‌شود.

رئیس دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه در گروه سنی زیر ۶ تا ۷ سال چاقی کمتر است، اما با افزایش سن، ممکن است کودکان در معرض چاقی و اضافه‌وزن قرار گیرند، تصریح کرد: کودکان باید صبحانه را به‌موقع مصرف کنند و حتماً میان وعده داشته باشند، همچنین باید کودکان را برای تحرک بیشتر تشویق به دوچرخه‌سواری کنیم.

انتظاری تصریح کرد: البته در هوای آلوده بهتر است که ورزش نکنیم، زیرا خطر آن کمتر از اضافه‌وزن و چاقی نیست.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین