کد خبر: ۶۳۴۸۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
هیچ مسئولیتی متوجه شورای‌عالی امنیت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی نیست

سخنگوی دولت: صداوسیما باید رسانه ملی باشد/ تلاش دولت برای برگزاری انتخاباتی سالم

سخنگوی دولت تصریح کرد که همه تلاش خود را برای فراهم آوردن بستری که در آن انتخابات با سلامت کامل برگزار شود به کار می‌گیریم.
آفتاب‌‌نیوز :

علی ربیعی در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات مجلس گفت: انتخابات در تمام دوره‌های خود از اهمیت ویژه برخوردار بوده، اما تردید نکنیم که امروز انتخابات بیش از هر زمان دیگری در تاریخ جمهوری اسلامی ضرورت و اهمیت دارد و شاید در هیچ دوره دیگری از تاریخ این حجم از فشارهای خارجی در تنگنا گذاشتن مردم ایران و تحریم های بی سابقه آمریکا که به صورت مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده، وجود نداشته است.

امروز نشان مقاومت در برابر فروپاشی ایران حضور پای صندوق رای است

وی افزود: امروز نشان مقاومت در برابر فروپاشی ایران و نیز نشان اینکه صندوق آرا تعیین کننده آینده این کشور است چیزی جز اینکه ما به پای صندوقهای رای برویم نیست. ما همه تلاش خود را برای فراهم آوردن چنین بستری فراهم می کنیم بستری که در آن انتخابات با سلامت کامل برگزار شود.

سخنگوی دولت: صداوسیما باید رسانه ملی باشد

ربیعی ادامه داد: اگر چه برخی دغدغه‌هایی درباره امکان حضور برخی جریان‌های سیاسی در این انتخابات را بر زبان آورده اند ما با احترام به این دغدغه ها و نگرانی‌ها معتقد هستیم که حضور معنادار در انتخابات برای پاسخ به تهدیدات و حفظ جایگاه صندوق‌ها الزامی است و همه باید در پای صندوق ها حاضر شویم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما مطالبی را که در این روزها مطرح کرده ایم همه در راستای دلسوزی برای ایران و انقلاب بوده است چرا که معتقدیم هر چه انتخابات پرشورتر باشد و صدای مردم در داخل کشور بلندتر باشد و شنیده شود صدای بیگانه که خیر ملت را نمی خواهد از بیرون و رسانه‌های وابسته به آنها کمتر و اصلا شنیده نخواهد شد.

دولت به مشارکت مردم در انتخابات تاکید دارد

وی با بیان اینکه دولت به مشارکت مردم و حضور معنادار آنان در انتخابات تاکید دارد، اظهار کرد: ما معتقدیم همه نهادهای ذی ربط باید مساعدت کنند تا همه اقشار مردم تصور کنند که سهمی در انتخابات دارند.

طرح معامله قرن ثبات سازی را برای رژیم صهیونسیتی فراهم می‌کند

ربیعی با اشاره به موضوع معامله قرن گفت: این طرح صلح ادعایی یک نوع فشار به کشورهای منطقه و ثبات سازی را برای رژیم صهیونسیتی فراهم می‌کند و دین دولت مردان آمریکا به لابی های اسرائیلی را پاسخ می دهد و نشان از این دارد که آنان حق مظلومان را به رسمیت نمی شناسند و بر طبل اشغالگری می‌کوبند و طرحی که در آن ذی نفعان که ملت فلسطین باشند حضور نداشته باشند هیچ مشروعیتی ندارد و در آن هیچ نامی از دولت مستقل فلسطین نیست بلکه از مجمع الجزایری تحت اشغال رژیم صهیونسیتی یاد می کند با گستاخی اشغالگری های جدید را در قالب طرح نامشروع به رسمیت می شناسد.

تردید نداریم که دولت و مردم چین برکرونا غلبه می کنند

سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه با پدیده تهدید سلامت جهانی رو به رو هستیم، گفت: ویروس جهانی کرونا پیش از هرچیز یک تهدید و یک معضل سلامت جهانی است و تردید نداریم که دولت و مردم چین بر این تهدید غلبه می کنند. دولت چین پیش از این هم تجربه مقابله با بیماری های واگیر را داشته است.

وی افزود: دولت چین همه تلاش خود را برای جلوگیری از این بحران ادامه می‌دهد و واقعیت این است که همه دولت‌ها باید برای مقابله با این ویروس فعالیت کنند و دولت ایران هم همین کار را می کند آن هم در حالی که دولت آمریکا فرصتی برای سودجویی و کاسبی از این ویروس را یافته و از شیوع آن ابراز خرسندی می کند.

ربیعی تاکید کرد: ما با این بحران هم همدردی و همراهی می‌کنیم و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با دولت چین اعلام می‌داریم و در عین حال تاکید می‌کنیم که دولت جمهوری اسلامی توجه به سلامت شهروندان خود را در راس امور می داند و جان یک ایرانی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به تلاش های وزارت بهداشت و دولت برای جلوگیری از ورود این ویروس به کشور گفت: تصمیم گرفته شد که به صورت موقت تا زمانی که کشور سطح ملی آمادگی لازم برای کنترل و جلوگیری از ورود این ویروس به کشور را به طور کامل به دست آورد، پروازهای مستقیم به چین و بالعکس به حالت تعلیق در آید.

وی ادامه داد: ابهاماتی درباره ادامه برخی پروازها مطرح شده اما تصمیم را ما در روز جمعه اتخاذ کردیم و در همان زمان پروازهایی در حال انجام بود و بلیت‌هایی فروخته شده بود و حتی برخی پروازها هم در آسمان بود که مسافران آن ایرانیانی بودند که باید به ایران باز می گشتند. متاسفانه کشور به رغم خوبی هایی که در اطلاع رسانی درست دارد، اما اسیر برخی حاشیه‌ها و اظهارنظرهای غیرتخصصی و جوسازی‌ها هم می شویم.

در پایان روز سه‌شنبه ایرانیان حاضر در چین به تهران منتقل خواهد شد

ربیعی تاکید کرد: فروش بلیت جدید همان شب متوقف شد و مقرر شد پروازهایی که در مسیر هستند و پروازهایی که بلیت شان فروخته شده است با تمام امکانات پزشکی و قرنطینه های لازم انجام شود و مجوز یک پرواز اختصاصی برای انتقال ایرانیان حاضر در چین اتخاذ شد اما به دلیل مشکلاتی که در آن استان وجود داشت به تاخیر افتاد و در پایان روز سه‌شنبه این پرواز ایرانیان حاضر در چین را به تهران منتقل خواهد کرد.

وی افزود: این پرواز با تیم پزشکی انجام می‌شود و افراد ایزوله خواهند شد و تصاویری که از پروازهای سایر کشورها منتشر شده نیز متوقف می‌شوند. آنها پروازهای ترانزیتی بودند که ربطی به پروازهای ما نداشتند و از قبل پیش بینی شده‌ بودند ما هیچ پرواز جدیدی را پس از انجام پرواز روز سه‌شنبه برای انتقال ایرانیان به کشور نخواهیم داشت.

درباره کرونا جزء کشورهایی بودیم که با تفکر تصمیم اتخاذ کردیم

ربیعی ادامه داد: تصمیمات درستی اتخاذ کردیم و جزء کشورهایی بودیم که با تفکر تصمیم اتخاذ کردیم و تمام پروازهایی که ترانزیت بود یا جزء پروازهای قبلی بود هیچکدام بعد از تصمیم گیری ما نبوده بلکه قبل از آن بوده و ما ناچار بودیم با کنترل بهداشتی و قرنطینه سازی این کار را انجام دهیم که انجام هم شد.

وی تاکید کرد: از همگان خواستارم که با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی که با جدیت در این امر ورود کرده همکاری داشته باشند. این وزارت سخنگویی را برای این موضوع تعیین و همچنین سایت و شماره تلفنی را هم برای اطلاع رسانی به هموطنان مشخص کرده است، بنابراین از مردم تقاضا داریم تا مراجعات و پاسخ سوالات خود را از طریق این مجاری دریافت کنند.

معتقدیم صداوسیما باید رسانه ملی باشد

ربیعی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره شبیه‌سازی‌های انجام شده از مقاله وی با سخنان مسئولان آمریکایی در بخش خبری ۲۰:۳۰ اظهار کرد: اگر برنامه‌های نقد صورت می‌گیرد همگان باید فرصت داشته باشند که به این نقدها پاسخ بدهند. پریشب دیدم که ۲۰:۳۰ بخشی از مقاله من را با سخنان آمریکایی‌ها مقایسه می‌کند و می‌گوید آمریکایی‌ها شبیه من هستند و یا من شبیه آنان هستم همانطور که تماشا می‌کردم گفتم ای کاش خنده‌های نتانیاهو موقع خروج از برجام را هم پخش می‌کردند و ای کاش شادمانی‌هایی که برای خروج از برجام بود را هم پخش می‌کردند.

وی افزود: روال درستی نیست شبیه‌سازی بکنیم و بگوییم که حالا این شبیه‌سازی است. این دست شبیه‌سازی‌ها را زیاد می‌شود صورت داد. اما قطعاً ما خودمان را در کنار سازمان صداوسیما می‌دانیم و آنچه را هم گاهی می‌گوییم و نقد می‌کنیم برای این است که معتقدیم صداوسیما باید رسانه ملی باشد، صدای مردم باشد و همگان احساس کنند که می‌توانند به اعتبار اطلاعاتی آن تکیه کنند. بنابراین اگر هم مطلبی می‌گوییم از سر دلسوزی است و جز این نیست.

وزیر جهادکشاورزی قبل از پایان مهلت قانونی معرفی خواهد شد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره معرفی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایشان قبل از پایان مهلت قانونی معرفی خواهد شد. ما زمان قانونی داریم و اگر بتوانیم در این موقع به جمع‌بندی برسیم - که تاکنون حداقل بحث معرفی شش نفر مطرح است - و بررسی‌ها انجام شوند، حتما در مهلت قانونی وزیر مشخص و معرفی خواهد شد.این وزارتخانه بسیار مهمی برای ما است و در این دوره به خصوص با توجه به بحثی که در اقلام مواد غذایی کشور داریم، یکی از شاخص‌های مهم ما بهداشت مسائل غذایی و دائمی است و از این جهت وزارت کشاورزی برای ما بسیار مهم است. قطعاً دولت سعی خواهد کرد فردی کارکشته، پیگیر و متخصص را برای آن معرفی کند.

وی در پاسخ به این سوال که‌ آیا با مجلس هم در این زمینه مشورت کرده‌اید، گفت: اطلاعی ندارم. اما اگر فرد مذکور نهایی شود حتماً مشورت هم انجام می‌شود. لازم نیست درباره افرادی که بحث می‌شوند از حالا مشورت شود. هر فردی مشخص شود حتماً آقای دکتر امیری این مسئولیت امر را برعهده خواهند داشت.

رییعی در پاسخ به پرسشی درباره بخشنامه رییس قوه قضاییه مبنی بر امکان فعالیت شاغلان بخش صوت و تصویری با اخذ مجوز صداوسیما و اینکه فعالان بخش خصوصی معتقدند این بخشنامه سازمان رقیب و اصلی را به عنوان ناظر و مجوزدهنده قرار می‌دهد، گفت: پاسخ من همان پاسخ رییس جمهوری است که تعیین مصادیق به شورای‌عالی فضای مجازی واگذار شده است. در این باره با ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی هم صحبت شد که وی هم با کنش بسیار خوب اجتماعی، تمام ذی نفعان را دعوت می‌کند تا نحوه تعیین مصادیق و اجرا تشریح شود. در مواردی به شکل واضح مسئولیت با سازمان صداوسیماست و مواردی را شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌کند.

سخنگوی دولت درباره ابراز نظر برخی افراد درباره جایگزینی اینترنت با ایران‌نت یادآور شد: افراد در بیان دیدگاه‌های خود آزاد هستند اما این نظر شخصی بوده است و به معنای موضع دولت و شورای عالی فضای مجازی نیست. برای آنکه آمریکا به سایت‌های داخلی دست‌اندازی نکند از سوی مرکز ملی و شورای‌عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات تمهیداتی اندیشیده‌ شده است و مرتب به روز می‌شود و نیاز به تعریف جدیدی ندارد. تمرکز ما هم بر اجرای اقدامات باقی مانده برای شبکه ملی ارتباطات است و این موضوع هم ارتباطی با جایگزینی اینترنت ندارد.

پس از توضیحات سپاه هیچ مسئولیتی متوجه شورای عالی امنیت در باره پرواز اوکراین نیست

ربیعی درباره طرح اخبار مربوط به ویروس کرونا و نظام اطلاع‌رسانی در کشور گفت: پس از حادثه تلخ هواپیمای اوکراینی نخواستم به این موضوع برگردم و با توجه به این که شورای عالی امنیت ملی مسئول مجوز پرواز در آسمان ایران است، من پس از آن توضیح ندادم زیرا یکبار هم دوستان سپاه صادقانه این موضوع را توضیح دادند و پس از آن هیچ مسئولیتی متوجه شورای عالی امنیت ملی نیست، این شورا مسئول هماهنگی سیاست‌های کلی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سیاست‌های امنیتی کشور است و مجوز پرواز در آسمان ایران از وظایف پدافند بوده است.

وی افزود: اشکال در نظام اطلاع رسانی کشور یک نقص جدی است و متاسفانه از این موضوع آسیب خوردیم، باید تلاش زیادی بکنیم تا اعتماد داخلی را افزایش دهیم؛ ما همه باید به یکدیگر اعتماد کنیم که این هم در سایه این است که در تجارب خود همه موارد را صادقانه با مردم بیان کنیم که دولت تعهد اخلاقی، دینی و ملی خود را می‌داند.

سخنگوی دولت درباره اقدامات وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: وزیر بهداشت سخنگویی را برای این مسئله تعیین کردند تا همه موارد را به صورت شفاف به مردم بگویند. مسئله ویروس کرونا به جان مردم مرتبط است و در این مورد کوتاهی نخواهیم کرد. اعتماد مردم، سرمایه اجتماعی ما است و اعتمادهای آسیب‌خورده در جامعه را باید احیا کنیم، همه تلاش ما هم همین است زیرا بدون اتکا و اعتماد به یکدیگر این دوران سخت را با سختی و مشکلات بیشتری سپری خواهیم کرد.

نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هُل دهیم

ربیعی با اشاره به سفر جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران گفت: این اولین سفر رسمی بورل به ایران تحت عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. امیدواریم این سفر در بررسی مسائل ایران و اتحادیه اروپا و کاهش اختلاف‌نظرها - که در ماه‌های گذشته به دنبال عدم پایبندی لازم کشورهای اروپایی به برجام صورت گرفته - مفید واقع شود.

وی تاکید کرد: از نظر ایران گفت‌وگو درباره پایبندی اروپایی‌ها به برجام و مقاومت آنها در برابر زورگویی‌های آمریکا اولویت دارد و ما نمی‌خواهیم اروپایی‌ها را به سمت ایالات متحده هُل دهیم و از تلاش‌هایی که در این زمینه در برخی از کشورهای اروپایی انجام می‌شود که تبعیتی از سیاست‌های آمریکا نداشته باشند، حمایت می‌کنیم. مسائل دیگری از جمله وضعیت منطقه، ناامنی‌هایی که آمریکایی‌ها در دامن زدن به آنها کوتاهی نمی‌کند، نیز حتما در این گفت‌وگوها مورد توجه جدی قرار خواهند گرفت. همچنین ما اطمینان داریم در صورتی که طرف اروپایی، حسن نیت و جدیت کافی را در حل اختلافات نشان دهد، هیچ مانعی برای گسترش مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا وجود نخواهد داشت.

شاهد توهین‌هایی به صورت زنده از آنتن صداوسیما بودیم

ربیعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برخی ادعاها درباره قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما و فشار دولت برای انجام این اقدام، تصریح کرد: من نشنیدم از دولت کسی در این زمینه نامه‌ای نوشته باشد یا فشاری آورده باشد. قطعا ما در این زمینه دخالتی نداشتیم. ما برای کارکنان صداوسیما احترام قائل هستیم که اطلاع‌رسانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. یکی از مسائلی که به آینده ایران مرتبط است، این است که باید به صورت شفاف و صریح و روشن نقدها را داشته باشیم تا گرایش‌هایی برای شنیدن صداهایی که دلسوزی‌ای برای ایران ندارند، به وجود نیاید. ما قطعا در این زمینه فشاری نداشتیم اما گاهی شاهد توهین‌هایی بودیم که به صورت زنده از آنتن انجام می‌شد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت فشاری برای قطع برنامه‌های انتقادی صداوسیما نداشته است، اظهار کرد: من از نماینده قوه مجریه بر شورای نظارت بر صداوسیما در مورد برخی از این برنامه‌ها و به ویژه برنامه جهان‌آرا سوال کردم و گفتند که در مورد این برنامه در شورای نظارت بر صداوسیما اصلا چیزی مطرح نشده است که بخواهد در مورد آن تصمیم‌گیری شود و هیچ ابلاغیه‌ای برای صداوسیما از سوی شورای نظارت ارسال نشده است. بنابراین این رویکرد داخلی صداوسیما است و فکر می‌کنم مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما توضیحاتی را در این زمینه داده‌اند.

هنوز تصمیمی برای پرداخت غرامت به اوکراین اعلام نکردیم

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام موضع رییس جمهوری اوکراین برای پرداخت غرامت بیشتر از سوی ایران اظهار کرد: من در این زمینه تلفنی با آقای خلج و ظریف و جنیدی صحبت کردم. ما هنوز تصمیمی اعلام نکردیم. در کمیته حقوقی که دولت تشکیل داده این موضوع در حال بحث است. آنچه که مسلم است، اینکه قطعا براساس قاعده‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد. قواعد بین‌المللی هم در این زمینه مشخص است و تصمیم کمیته حقوقی نیز براساس استانداردها و قواعد بین‌المللی که در این زمینه وجود دارد، خواهد بود. قطعا نیاز به تفاهم و صحبت کردن هم در این زمینه وجود دارد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان مرتضی بانک مشاور رییس جمهوری مبنی بر وجود ۲۳ پروژه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای هزار و ۲۰۰ نفر در مناطق آزاد اظهار کرد: من اطلاعی درباره این مصاحبه ندارم و اندازه لازم پروژه‌ها را هم ندیدم. با کسب اطلاعاتی در این خصوص، هفته آینده یا به‌طور کامل پاسخ خواهم داد. ولی به اعتقاد من، ۲۳ پروژه می‌تواند هزار و ۲۰۰ شغل ایجاد کند. هرچند ظرفیت این پروژه را دقیق نمی‌دانم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حذف بندی از مصوبات شب گذشته هیات دولت درباره اقدامات پیشگیرانه از ویروس کرونا تصریح کرد: البته من ندیدم که این بند حذف شده باشد ولی اگر شما می‌گویید، حتما حذف شده است اما آخرین موضع دولت موضعی است که من امروز اعلام کردم. به هرحال گاهی وقت‌ها براساس بحث‌هایی که در دولت انجام شده و تصمیماتی که گرفته می‌شود، ممکن است به اصلاح عبارتی نیاز داشته باشیم اما دقیقا جملات و کلماتی که من امروز اعلام کردم ، موضع دولت است. یکی از بحث‌های امروز ما که صورت گرفت، همین موضوع لغو پرواز بود. البته شاید لازم بود که درباره پروازهایی که در آسمان بوده و بلیت‌هایی که فروخته شده دقیق‌تر توضیح می‌دادیم. من بعد از جلسه حتما این را پیگیری می‌کنیم.

وی درباره ادعای کشور سوییس درخصوص ارسال دارو از طریق کانال دارویی خود به ایران اظهار کرد: این سازو کار کاملا مستقل از سازوکار بر زمین مانده اینستکس است. انتظار ما از اینستکس فراتر از این بحث است. هرچند که ما این را ابتکاری انسان‌دوستانه تلقی می‌کنیم ولی قطعا برآوردکننده خواسته‌ها و انتظارات قانونی ایران از کشورهای اروپایی در التزام به تعهداتشان در برجام نیست. امیدواریم که این نخستین گام یک کشورهای اروپایی در نشان دادن شهامت در برابر زورگویی‌های آمریکا امتداد داشته باشد و همه اروپایی‌ها به تعهداتشان برگردند.

از تلاش‌های سوییس هم برای ارسال دارو تشکر می‌کنیم

ربیعی ادامه داد: جالب است که آمریکا در کمال وقاحت و دورویی حمایت خود را از این سازوکار اعلام کرده و اساسا توجهی ندارد که نفس ضرورت چنین کانالی برای ارسال دارو و مواد غذایی به اقدام ظالمانه خود آمریکا برمی‌گردد. آمریکایی‌ها تا به حال عنوان می‌کردند که ما تحریم نکردیم و این موضوع را به داخل کشور ما فرافکنی می‌کردند و به طور مثال می‌گفتند ایران با ارز دارو کار دیگری انجام می‌دهد و به دنبال عملیات روانی روی این مساله بودند اما این اقدام آمریکایی‌ها نشان داد که خود آنها این تحریم را آغاز کرده بودند و به بازار دارو و موادغذایی مردم ایران آسیب‌رسانده‌اند که قطعا مصداق جنایت علیه بشریت است و ما این حق را برای خودمان قائل هستیم که همواره این موضوع را تحت پیگرد قرار دهیم.

سخنگوی دولت افزود: ما از تلاش‌های سوییس هم برای ارسال دارو تشکر می‌کنیم. و البته لازم می‌دانم این را بگویم که این پول‌ها متعلق به خودمان بوده و خریداری‌هایی انجام گرفته بوده اما اجازه ارسال آن به داخل کشور داده نمی‌شد. البته تلاش‌ها و اقدامات کشوری به همین اندازه نیز برای ما حائز اهمیت و قابل تقدیر است اما آنچه که مورد انتظار ما است، پایبندی اروپا و کناررفتن تحریم‌های ظالمانه از جمله تحریم‌های غذایی و دارویی کشور و سایر اقلامی است که به زندگی روزمره مردم گره خورده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
16
باور کردیم ک جان ایرانی وابروی ایرانی برای شما اهمیت دارد
بهبهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
6
چرا صدا وسیما در خدمت یک جناح سیاسی است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
چون صدا وسیمای میلی هستش به شما چ ربطی داره ...چ حرفا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین