کد خبر: ۶۳۶۶۴۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸
در هفته منتهی به انتخابات، رقابت‌ها جدی‌تر شد

رونمایی از فهرست‌ها در ماراتن یازدهم؛ ماجرای اختلاف اصولگرایان چیست؟

روز پنجشنبه، همزمان با شروع زمان تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، ساختمان وزارت کشور در تهران میزبان همایش استانداران سراسر کشور بود. آنگونه که از سخنان وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور برمی‌آید نامزدها ملزم هستند بخشی از قانون تازه ابلاغ شده «شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی» را اجرایی کنند. از جمله افتتاح یک حساب و معرفی یک فرد به‌عنوان حسابرس ستاد تبلیغات نامزد. این قانون 14 بهمن ماه از سوی رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالرضا رحمانی فضلی درپایان همایش استانداران و در جمع خبرنگاران درباره نحوه نظارت بر هزینه کرد نامزدها در انتخابات گفت: این موضوع اصلاحیه‌ای بوده است که اخیراً در قانون انجام شد و چندروزی بیشتر نیست که به ما ابلاغ شده است.

در اجرای این مهم همه نامزدهای نمایندگی باید، حساب باز کنند و در کنار آن حسابرس داشته باشند و باید همه منابع را از طریق این حساب تأمین کنند. بنابراین لازم است اقدامات حسابرسی روی آن اتفاق بیفتد. لذا در عمل نیاز به زمان متناسب خواهد بود.وزیر کشور ادامه داد: با وجود این، وظیفه وزارت کشور، ابلاغ این مصوبه است که ما به همه فرمانداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم. یکی از وظایفی هم که به عهده وزارت کشور گذاشته شده تعیین میزان منابع لازم سرانه برای تبلیغات هر نامزد در انتخابات است که این را گفته‌ایم تا محاسبه کنند ولی نحوه محاسبه و نظارت بر آن به‌دلیل آنکه زمان خیلی کوتاه است، حتماً امسال نامزدها به‌صورت کامل نمی‌توانند دنبال کنند.رحمانی فضلی گفت: توصیه ما به همه این است که هرچقدر می‌توانند این کار را انجام دهند چراکه قانون است، تا بعد از طریق دستگاه‌های نظارتی دچار اشکال نشوند.

رونمایی از فهرست‌ها در ماراتن یازدهم؛ ماجرای اختلاف اصولگرایان چیست؟

57 میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، وی در بخش دیگری افزود: با توجه به گزارشی که تاکنون به بنده داده شده است از نظر امنیت، فضای انتخاباتی خوب است و از نظر تدارکات و پشتیبانی همه امکانات مهیا است و از نظر آموزشی تمام عوامل اجرا، آموزش لازم را دیده‌اند. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل محوری در جلسه استانداران موضوع مشارکت و الزامات افزایش مشارکت بود. البته موضوع مشارکت به‌صورت مستقیم در دستور کار وزارت کشور نیست و نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای و کسانی که تریبون دارند و همچنین خود نامزدها و احزاب و گروه‌ها و ستادهای نامزدها، باید دراین زمینه فعال باشند.وزیر کشور در همین زمینه ادامه داد: با وجود این، به استانداران و فرمانداران، باتوجه به نقش هماهنگ کنندگی که در این حوزه دارند، تأکید و توصیه شد که فضای تبلیغاتی و امکانات رسانه‌ای و دعوت به مشارکت از طریق مراجع و گروه‌های مرجع در استان‌های خود را تقویت کنند تا انتخابات با مشارکت بالایی برگزار شود.

وزیر کشور درباره تعداد واجدین شرایط گفت: تعداد واجدین شرایط اخذ رأی همچنان که قبلاً اعلام کرده ایم، بیش از ۵۷ میلیون نفر (۵۷.۹۲۸.۱۵۹) است. وی ادامه داد: در صورتی که انتخابات در برخی حوزه‌ها به دور دوم کشیده شود، در فروردین ماه سال ۹۹، بعد از سیزدهم؛ دو جمعه متوالی را در نظر گرفتیم و به شورای نگهبان پیشنهاد دادیم که هرکدام را قبول کنند، ما آمادگی برگزاری داریم.

بی‌طرفی و قانونمداری سیاست وزارت کشور در انتخابات

به نوشته روزنامه ایران، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات هم در همایش روز پنجشنبه با بیان اینکه همایش بررسی راهکارها وتبادل نظرها برای زمینه‌سازی تحقق مشارکت مطلوب در انتخابات برگزار می‌شود، اظهار داشت: چهار اصل همیشگی در انتخابات وجود دارد که دو اصل ذاتی و دو اصل ملی است؛ سلامت و امنیت انتخابات، جزو وظایف ذاتی وزارت کشور محسوب می‌شود و دو اصل مشارکت و رقابت نیز وظیفه ملی است. عرف در بخش دیگری از سخنان خود افزود: همان طور که رهبر معظم انقلاب هم بر نسبت میان مشارکت و امنیت ملی کشور تأکید دارند باید تلاش کنیم که به رقمی مناسب در امر مشارکت نزدیک شویم. به‌طور قطع، با هر نوع تمایل و گرایش سیاسی، آنچه برای ما اصل و مهم است امنیت و منافع ملی است. باید تلاش کنیم مشارکت که تبلوری از منافع و امنیت کشور است افزایش پیدا کند. وی به قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: این قانون را که چهاردهم بهمن از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد، بلافاصله به ستادهای انتخابات ابلاغ کردیم. آنچه ازاین قانون ۱۲ ماده‌ای مورد انتظار است در این دوره عمل کنیم عمدتاً مواد ۷ و ۸ آن است که این امر البته به معنای نادیده انگاشتن سایر موادی که در این دوره قابلیت اجرا دارند، نیست؛ یعنی نامزدها حسابی را در یک بانک معتبر افتتاح کرده و آن را به فرمانداری اعلام کنند تا ورود و خروج پول در چارچوب این حساب صورت بگیرد. همچنین فردی را هم به‌عنوان نماینده مالی خود معرفی کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت:‌ در حوزه سلامت هم باید نهایت تلاش خودمان را بکنیم. استانداران دراین زمینه جدیت کاملی داشته باشند. فرماندار و بخشدار ما که متولی صندوق‌ها هستند هیچ اقدام و حرکت شائبه برانگیزی انجام ندهند؛ همه باید در چارچوب سیاست‌های وزارت کشور یعنی بی‌طرفی و قانونمداری حرکت کنند؛ سیاست وزارت کشور در انتخابات، رعایت دو اصل بیطرفی و قانونمداری است؛ چرا که ما مجری قانون انتخابات هستیم. نظارت کار خود را دارد و ما هم به‌عنوان مجری باید کار خودمان را انجام دهیم؛ بنابراین از همین ابتدا باید جلوی هرگونه رفتار شائبه انگیز گرفته شود.

عرف ادامه داد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب هم تأکید کردند، امروز مهم‌ترین مسأله کشور انتخابات است؛ بنابراین به‌طور قطع مهم‌ترین مسأله وزارت کشور هم انتخابات است. استانداران برای انتخابات وقت ویژه‌ای بگذارند و در ستادهای انتخابات حضور مستمر داشته باشند. بعضی از مشکلات احتمالی را شما استانداران باید رفع کنید تا ما بتوانیم یک انتخابات سالم، امن و پرشور را برگزار کنیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان با اشاره به اینکه مردم شریف ایران، در طول ۴۱ سال انقلاب اسلامی و طی ۳۶ دوره انتخابات، ۸۶۶ میلیون برگه رأی در صندوق ریخته‌اند، اظهار امیدواری کرد که در این انتخابات به آستانه ۹۰۰ میلیون برگه رأی برسیم. وی افزود: تحقق این امر با تلاش و زحمت شما استانداران صورت می‌گیرد که فضا را به سمتی ببریم تا در گام دوم انقلاب در حوزه مشارکت و حضور مردم رکورد جدیدی ثبت شود.

شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم اعلام کرد که شمار کل داوطلبان تاییدصلاحیت شده در ۶ حوزه انتخابیه استان تهران ۱۵۷۸ نفر است.حسن بیگی در پایان گفت: ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و۹۸۱ نفر در استان تهران واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر رای اولی هستند.

جدال لیست‌ها در دل جناح‌ها

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، اصولگرایان درحالی هنوز در تکاپو برای تحقق رویای وحدت هستند که هر روز لیستی جدید از این جریان سیاسی برای مجلس یازدهم متولد می‌شود و تا امروز تعداد این لیست‌ها به ۶ رسیده است. گرچه قالیبافی‌ها سرانجام با تغییر لیست شورای ائتلاف، به وحدت با این شورا رضایت دادند، اما در لیست پایداری‌ها، وزیران احمدی‌نژاد، عدالت‌خواهان، مداحان و لیست غلامرضا مصباحی‌مقدم، نامی از قالیباف نیست. اصلاح‌طلبان هم تا امروز دو لیست اصلی خود را با نام «ائتلاف احزاب اصلاح طلب» و «کارگزاران» (یاران هاشمی) منتشر کرده‌اند.

تلاش برای همگرایی احزاب و گروه‌های اصولگرا نه تنها رویای ائتلاف و لیست واحد را محقق نکرد بلکه تا امروز ۶لیست انتخاباتی از این جریان سیاسی متولد شده است؛ لیست‌هایی که نشان می‌دهد اصولگرایان بر سر کرسی‌های مجلس آینده با هم کنار نیامده و در ایجاد وحدت میان خود توفیق نیافته‌اند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز تا امروز سه لیست انتخاباتی برای انتخابات دوم اسفندماه منتشر کرده‌اند که البته یکی از این لیست‌ها حاشیه‌ای است. گرچه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیانیه هفته گذشته خود مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی با عنوان این شورا، تکلیف حضور اصلاح‌طلبان را روشن و عملا به دلیل رد صلاحیت نیروهای شاخص خود، از ارائه لیست واحد سر باز زد، اما اصولگرایان بر خلاف تلاش‌ها و تکاپوهای گسترده برای ارائه لیست واحد، در نهایت نتوانستند یکدیگر را در یک لیست واحد اقناع کنند. این جدال‌ها در حالی ادامه دارد که موعد ۷ روزه تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم از پنج‌شنبه آغاز شده است.

تعدد لیست‌های اصولگرا

بر اساس آنچه احزاب و گروه‌های اصولگرا تا امروز اعلام کرده‌اند، این جریان سیاسی برای انتخابات پیش‌رو، ۶ لیست انتخاباتی دارد.

پیوند قالیبافی‌ها با لیست ائتلاف

هرچند شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حداد عادل که با هدف ارائه لیست واحد اصولگرایی پا به میدان انتخابات مجلس یازدهم گذاشت نتوانست نظر همه گروه‌های مهم اصولگرایی را با خود همراه کند، اما در نهایت یک لیست به نام ائتلاف منتشر کرد؛ لیستی که در راس آن نام محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و عبدالحسین روح‌الامینی دیده می‌شود. این لیست زیر نظر حداد عادل و با محوریت افرادی همچون مهدی چمران بسته شده است؛ لیستی که نسخه نهایی شده آن تا امروز نشان می‌دهد طیف قالیباف نیز با آنان به همگرایی رسیده‌اند زیرا در لیست ویرایش شده ائتلاف، چند نامزد طیف قالیباف جایگزین شده‌اند. اقبال شاکری، مجتبی توانگر، سیداحسان خاندوزی، مصطفی زمانیان، مهدی شریفیان و ابوالفضل عموئی ازجمله نامزدهای انتخاباتی طیف قالیباف هستند که نامشان در نسخه ویرایش شده لیست شورای ائتلاف گنجانده شده است. بر این اساس جلیل بشارتی، نیکی ملکی، علی جعفری، امیرابراهیم رسولی، مجتبی ابراهیمی و سعید کرمی از چهره‌های حاضر در لیست اولیه بودند که شانس حضور در لیست نهایی را پیدا نکردند. طیف قالیباف روز چهارشنبه لیستی با عنوان «یاران قالیباف» منتشر کرد اما یک روز پیش از آن محمدباقر قالیباف گفته بود که لیست شورای ائتلاف به‌رغم وجود نام او به‌عنوان سرلیست، مورد تاییدش نیست. حالا با این ویرایش در لیست شورای ائتلاف، بدون آنکه خبری رسمی از پیوند حامیان قالیباف و شورای ائتلاف منتشر شده باشد، به نظر می‌رسد قالیبافی‌ها و مریدان حداد عادل با یکدیگر به اجماع رسیده‌اند. در واقع ۶ نامزد حاضر در لیست شورای ائتلاف تغییر کردند تا قالیباف راضی به تایید لیست شورای ائتلاف و انصراف از ارائه لیست جداگانه طیف خود شود.

مولود اختلاف پایداری با شورای ائتلاف

جبهه پایداری هم سرانجام پس از جدال با شورای ائتلاف بر سر اعضای لیست واحد، لیست جداگانه خود را منتشر کرد؛ لیستی که در آن نامی از قالیباف نیست و مرتضی آقاتهرانی دبیر کل این جبهه و سیدمحمود نبویان دو نفر اول آن محسوب می‌شوند.

اما ماجرای این اختلاف چیست؟ شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ابتدا لیستی ۱۵۹ نفره و سپس ۹۰ نفره برای تهران ارائه کرد. همزمان جبهه پایداری هم لیستی ۶۰ نفره در تهران منتشر کرد. این دو لیست ۲۴ عضو مشترک داشتند که جبهه پایداری پیشنهاد حضور این ۲۴ نفر در لیست نهایی ائتلاف را مطرح کرد؛ پیشنهادی که با انتقاد شورای ائتلاف رد شد و البته تبعاتی همچون نامه‌های انتقادی و گلایه‌آمیز «حداد عادل از جبهه پایداری» و «آقاتهرانی از شورای ائتلاف» را در پی داشت. حداد عادل پیشنهاد و شرط پایداری‌ها را تلویحا مجبور کردن شانا به انتخاب اجباری ۲۴ عضو دانست.

جبهه پایداری که از ابتدا ساز مخالف با ائتلاف کوک کرده بود و اعضای آن در اظهارات خود به جای لیست واحد بر اشتراک بالای دو لیست تاکید داشتند، حالا لیستی منتشر کرده که در آن خبری از چهره‌های شورای ائتلاف از جمله قالیباف نیست. بنابر روایت‌ها از جلسات شورای ائتلاف و جبهه پایداری درباره لیست واحد، شرط مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف، حذف نام قالیباف از فهرست نهایی بود، که حدادعادل با این پیشنهاد مخالفت کرد و همین مخالفت سبب شد پایداری‌ها راه خودشان را بروند و لیست جداگانه ارائه کنند.

البته حمیدرضا ترقی یکی از اصولگرایان و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه گفته که ارائه لیست پایداری برای تحت تاثیر قرار دادن شورای ائتلاف است و قطعی نیست. ترقی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم دو لیست ارائه شود، گفت: اینها بیشتر تبلیغاتی برای تحت تاثیر قرار دادن شورایی است که مشغول نهایی کردن لیست است. روز پنج‌شنبه هم محمدباقر قالیباف در توییتی از پیشنهاد به جبهه پایداری خبر داد و نوشت: «به دوستان پایداری پیشنهاد دادیم که نامزدهای مشترک حفظ شوند و علاوه بر نامزدهای ائتلاف، آنها هم نامزدهای اختصاصی خود را معرفی کنند».

لیست مصباحی‌مقدم

از سوی دیگر، نام غلامرضا مصباحی‌مقدم به‌عنوان نماینده جامعه روحانیت هم در لیست شورای ائتلاف جای نگرفت و او لیست ائتلاف «اقتصاد و معیشت مردم» را با محوریت خود و متشکل از افرادی که «اقتصاددانان برجسته مردمی» می‌خواند منتشر کرد. کمال اکبری دبیر ائتلاف اقتصاد و مردم گفت: این ائتلاف متشکل از برجسته‌ترین کارشناسان اقتصادی دردآشنا با مردم است. گفته شده این لیست متشکل از ۱۲ اقتصاددان، ۹ فعال تولید، بازار و اصناف و ۹ چهره فرهنگی و اجتماعی است و غلامرضا مصباحی‌مقدم، سید رضا تقوی، الیاس نادران و عبدالحسین روح‌الامینی ازجمله چهره‌های آن هستند. در این لیست هم نامی از محمدباقر قالیباف نیست.

لیست وزیران احمدی‌نژاد

لیست دیگر در جریان اصولگرایی را وزیران دولت احمدی‌نژاد رونمایی کرده‌اند. جمعی از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و معاونان وزرای دولت‌های نهم و دهم و برخی شخصیت‌های سیاسی و چهره‌هایی که «نخبگان جوان» خوانده شده‌اند، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از ارائه لیست انتخاباتی با نام «ائتلاف مردم» خبر دادند. البته دیروز مرتضی تمدن، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد انتشار هرگونه لیست از سوی رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم و حمایت او از هر جریان، فرد و لیستی را تکذیب کرد.

تمدن در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «از همه عزیزان تقاضا می‌کنیم از انتساب خود یا لیست‌های مطرح و یا گمانه زنی‌های بلاوجه و غیرواقعی به نام احمدی‌نژاد یا جریان بهار خودداری کنند.» او تاکید کرد که ارائه لیست در تهران یا شهرستان‌ها به نام رئیس‌جمهور سابق یا به نام دولت‌های نهم و دهم یا بحث ائتلاف و حمایت مستقیم و غیرمستقیم از جریان‌های سیاسی و افراد فعال در انتخابات همگی فاقد اعتبار است. از سوی دیگر بهمن شریف زاده یکی دیگر از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد هم در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرده که کاندیداهای حاضر در انتخابات مجلس یازدهم متعلق به تفکر بهار نیستند. بر این اساس، گرچه جمعی از وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و معاونان وزرای دولت‌های نهم و دهم و برخی شخصیت‌های سیاسی قصد دارند لیستی جداگانه از ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کنند اما این فهرستی نیست که محمود احمدی‌نژاد آن را تایید کرده باشد.

لیست عدالت‌خواهان

گروه دیگری که در جریان اصولگرایی قصد انتشار فهرست مستقل از ائتلاف دارد، جریان موسوم به عدالت‌خواهان است. بر اساس گزارش انتخاب، این تشکل عنوان اقدامات انتخاباتی خود را «پویش مجلس عدالت‌خواه» گذاشته‌اند. یکی از مهم‌ترین افراد این تشکل، مجید حسینی است که نام او با انتقاداتش از کنکور بر سر زبان‌ها افتاده است. حسینی که در حوزه انتخابیه مشهد ثبت‌نام کرده بود، حوزه خود را به تهران منتقل کرد. دیگر فرد مشهور این تشکل سعید زیباکلام است که به‌عنوان رئیس ستاد عدالت‌خواهان انتخاب شد. این گروه می‌خواهند لیست جداگانه خود را ارائه کنند و حتی اخیرا لیستی منتسب به این گروه نیز منتشر شد؛ هرچند هنوز موضع رسمی این تشکل اعلام نشده است.

لیست «حاج منصور» و مداحان

ششمین لیست انتخاباتی که از اردوگاه اصولگرایان بیرون آمده، لیست مداحان است؛ همان لیستی که چهارشنبه حاج منصور ارضی از تولد آن خبر داده بود.

این لیست دیروز منتشر شده که می‌توان آن را تلفیق لیست شورای ائتلاف و جبهه پایداری دانست. مرتضی آقاتهرانی، الیاس نادران، بیژن نوباوه، سید رضا تقوی و محمود نبویان ازجمله این لیست انتخاباتی هستند. در این لیست که به نظر تلفیقی از شورای ائتلاف و جبهه پایداری است، نام قالیباف دیده نمی‌شود. بر این اساس هیچ یک از گروه‌های اصولگرا به جز شورای ائتلاف حاضر نشد نام قالیباف را در لیست انتخاباتی خود قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند سودای او را برای ریاست پارلمان یازدهم با چالشی احتمالی روبه‌رو کند.

۳ لیست اصلاح‌طلبان

در جبهه اصلاح‌طلبان هم تا امروز ۳ لیست منتشر شده که دو لیست آن حائز اهمیت است. یکی لیست ائتلاف احزاب اصلاح‌طلب و دیگر، لیست حزب کارگزاران؛ که ارائه دهندگان، آن را لیست یاران هاشمی خوانده‌اند. مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام سرلیست این دو فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان است. سومین لیست اصلاح‌طلبان که به اندازه دو لیست یادشده قابل‌اعتنا نیست، جبهه متحد مستقلین به ریاست محمد زارع فومنی است. او به خبرگزاری فارس گفته است که جبهه متحد مستقلین سرلیست ندارد و لیست آن تخصصی است و برای هر کمیسیون‌ مجلس یک یا دو نفر را معرفی خواهد کرد. با این همه باید تاکید کرد که احتمال تغییر در هر یک از این لیست‌ها وجود دارد و رسیدن اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان به لیست واحد نیز محتمل است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
1
1
کاش تو تبلیغاتشون کنی هم خرما به مردم برسه.ظاهرش که زیبا و جوان بود.امید ما بود.حیف شد.
شهروند
|
Germany
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
5
3
هر دوی اینها تشنگان قدرت اند، نه شیفتگان خدمت.. مگر آقا نفرمود: جوان انقلابی؛ پس کو ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
جوان و انقلابی و متخصص شاید
اگر از تجربه دیگران هم استفاده کند
ناشناس
| Canada |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
جوان انقلابي شما خودش را براي رئيس جمهوري آماده ميكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
1
شما از اختلاف اینها خوشحال نشوید چون معلوم نیست عاقبت شما به کجا می انجامد اردیبهشت جوجه ها را بشمارید از این بترسید که لیست وابستگان دولت چه اتفاقی برایشان می افتد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین