کد خبر: ۶۳۷۶۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
آمار مشارکت توسط وزیر کشور و به صورت کشوری اعلام می‌شود

پایان انتخابات یازدهمین دوره مجلس و میان دوره‌ای خبرگان

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری ساعت ۸ صبح روز جمعه همزمان در سراسر کشور آغاز شد و تا ساعت ۱۸ ادامه داشت و پس از آن ابتدا تا ساعت ۲۰، پس از آن تا ساعت۲۲ و سپس تا ساعت ۳۰ :۲۳ تمدید شد.
آفتاب‌‌نیوز :

عملیات رسمی ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همزمان با آغاز رای گیری در سراسر کشور شروع به کار کرد و تا ساعت ۸:۵۸ دقیقه بیش از ۱۰۰ هزار نفر ، تا ساعت ۹:۲۵ دقیقه ۱۵۵ هزار و ۳۴۰ هزار نفر، تا ساعت ۱۱:۱۰ نیم میلیون نفر، تا ساعت ۱۲:۱۳، ۷۱۵ هزار نفر در استان تهران رای دادند.

تا ساعت ۱۱:۴۵، نیز بیش از پنج میلیون نفر در سراسر کشور رای دادند.

عبدالرضا رحمانی فضلی پس از شرکت در انتخابات در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور گفت: تا ساعت ۱۲ میزان شرکت‌کنندگان این بار هم مثل دوره گذشته مجلس بوده و تقریباً برابر است و رقمی حدوداً هفت میلیون و نیم تا هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس و میان دوره‌ای خبرگان؛ مردم از استامپ استفاده نکنند

تا ساعت ۱۵:۰۰ حدود۱۱میلیون نفر در سراسر کشور رای دادند.

در همین زمینه عصر روز جمعه استاندار تهران در حاشیه بازدید از یکی از شعب انتخاباتی شهرستان شهریار گفت: قرار بر این است که آمار مشارکت مردم فقط توسط وزیر کشور و به صورت کشوری اعلام شود.

وزیر کشور نیز ساعاتی بعد با اعلام تمدید انتخابات تا ساعت ۲۲ گفت: فردا(شنبه) پس از شمارش نهایی آرا، میزان مشارکت اعلام می شود.

استفاده از استامپ در شعب اخذ رای اختیاری بوده و به شهروندان توصیه شد که از استامپ استفاده نکنند. این تمهید برای جلوگیری از شیوع احتمالی کرونا از سوی مسوولان اتخاذ شد.

در استان تهران ۳۰ نماینده برای شهر تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در نظر گرفته شده است. در حوزه انتخابیه شهریار(شهریار، ملارد و قدس) یک نماینده، برای دماوند و فیروزکوه یک نماینده و برای رباط کریم و بهارستان یک نماینده و برای حوزه انتخابیه ورامین یک نماینده و همچنین پاکدشت نیز یک نماینده در نظر گرفته شده است. جمعا ۳۵ نماینده . در استان تهران برای اقلیت‌های دینی یعنی کلیمیان، مسیحیان، ارامنه شمال، زردشتیان، آشوریان و کلدانیان ۴ نماینده در نظر گرفته شده است.

۶۲۲۸ شعبه ثابت و ۴۶۱ شعبه سیار درتهران وجود دارد به طور کلی ۶۶۸۹ شعبه اخذ رای در استان مشغول اخذ رای بودند.

۹۲ درصد شعبات اخذ رای تهران از ساعات اولیه وارد فرآیند اخذ رای شدند. ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار واجدین شرایط رای هستند. ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ رای اولی داریم. تعداد تعرفه‌های توزیع شده نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار است. ۱۳۶۰ نامزد در حال رقابت هستند؛ برای هر کرسی نمایندگی مجلس ۳۹ داوطلب وارد بازی انتخاباتی شدند.

انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران درباره تخلفات انتخاباتی گفت: بعضی از تخلفات مربوط به فضای مجازی بوده که ما مداخله چندانی در این موضوع نداشته‌ایم زیرا تعداد کاربران فضای مجازی بسیار زیاد است اما تبلیغاتی که بعد از زمان مقرر شده انجام شده را پیگیری کرده‌ایم و متوجه شدیم که خود نامزدها تبلیغی بعد از ساعت مقرر نداشتند، بلکه طرفداران آنها این کار را انجام دادند. روز گذشته یک خبر پرتاب کوکتل مولوتف به سمت شعب اخذ رای داشتیم که چیز خاصی نبود و نگهبان آن را با فوت خاموش کرد در این مورد سه نفر دستگیر شدند که در دادستانی هستند و در حال پیگیری وضعیت آنها هستیم. امنیت انتخابات در استان تهران در سطح عالی است. صبح امروز نیروی انتظامی یک مانور و عصر امروز دو مانور خواهد داشت این مانورها توان نیروی انتظامی ما را نشان می‌دهد ۱۴ هزار نیروی آموزش دیده در حال برقراری امنیت انتخابات هستند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک این روز که به فرموده مقام رهبری جشن اقتدار ملی ایرانیان به نمایش گذاشته خواهد شد، گفت: همزمان به موازات فعالیت همکاران ما در هیات‌های اجرایی ناظران ما در کنار صندوقهای رای حاضرند و در کنار هر صندوق بین ۳ تا ۷ نفر ناظر داریم. حدود ۲۰۰ هزار نفر ناظر داریم. تا دیروز تعدادی هم بازرس ویژه در قالب گروه‌های سه نفره از تهران به برخی استانها اعزام کردیم تا نظارت ویژه ای داشته باشند. مردم خوب ما هم که همیشه همیار شورای نگهبان بودند، می‌توانند گزارشات و شکایات خود را از طریق سامانه مردم ناظر ارسال کنند و ما هم سریعا رسیدگی می‌کنیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که ساعت ۲۴ امشب شعب اخذ رأی تعطیل می شوند، گفت: مردم به‌موقع در شعب اخذ رای حاضر شوند.امید داریم همه اعضای اجرایی و نظارت و همه اعضای ۵۵ هزار شعبه اخذ رأی، انتخابات را در کمال سلامت، صحت، قانونمند و در یک بستر امن برگزار کنند. از مردم هم می‌خواهیم که در مهلت ۱۰ ساعته اخذ رأی، به شعب مراجعه کنند؛ زیرا ما ناگزیریم در ساعت ۱۲ امشب، شعب را ببندیم. امیدواریم همه مردم با حضور به موقع در شعب اخذ رأی، کمک کنند تا رای آنها را در موعد قانونی اخذ کنیم.

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه مشکلی برای اجرای انتخابات گزارش نشده است، گفت: با پایان زمان اخذ رأی، شمارش آرا آغاز می شود تمام شعب ما در سراسر کشور فعال هستند و جز معدودی از شعب، بقیه شعب آنلاین هستند. ناظرین هم در حال رصد انتخابات هستند و تا الان گزارش مشکلی برای ما ارسال نشده است. پیش بینی هواشناسی این بود که در بخش هایی از استان ها بارش برف و باران داریم؛ بنابراین هماهنگی های لازم با بخش های مختلف از جمله نیروهای مسلح انجام شد تا بتوانیم از وسایل نقلیه نیروهای مسلح استفاده کنیم. تعرفه‌ها بین ده تا پانزده درصد بیشتر از واجدین شرایط چاپ می شود و در اختیار شعب قرار می گیرد. بعید است در این دوره مشکل کمبود تعرفه داشته باشیم.

عرف در پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید زمان انتخابات گفت: هر حوزه اعلام کند که رای دهنده دارد، وزارت کشور نهایت تا ساعت ۲۴ تمدید می کند. تخلفاتی ثبت شده و هیات بازرسی وزارت کشور و هم قوه قضائیه این تخلفات را دنبال می کنند و اگر تخلف جدی انجام شده باشد، برخورد قانونی انجام می‌شود. شمارش آرا در شعبی که کار اخذ رأی را تمام کردند، همان لحظه شمارش آرا را آغاز می‌کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز(جمعه) در اولین دقایق آغاز رای گیری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، رای خود را به صندوق انداختند.

رهبری در سخنانی با تاکید براینکه شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است، یادآورشدند: هر کس به منافع ملی کشور علاقه‌مند است در انتخابات شرکت کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور نیز پس از حضور در ستاد انتخابات کشور و انداختن رأی خود به صندوق آرا طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که امروز روز افتخار آفرین دیگری در تاریخ انقلاب شکوهمند ما به ثبت می‌رسد، گفت: خوشبختانه ارتباطات مستقیمی در وزارت کشور با همه حوزه‌ها به صورت آنلاین برقرار است و در کل ۹۸ درصد صندوق‌های سراسر کشور متصل هستند و این مشخص می‌کند که در لحظه چند نفر رای می‌دهند و این کار مهمی است.

هم‌چنین سید ابراهیم رییسی رئیس قوه قضائیه در نخستین ساعات برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور در مسجد شیشه در خیابان شیخ هادی تهران، رای خود را به صندوق انداخت و انتخابات را مهمترین نماد مردم‌سالاری دینی و جلوه رای و اراده ملت دانست و تاکید کرد: انتخابات بهترین پادزهر در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های دشمن است.

محمد تقی زاده رییس هیات بازرسی انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران حاضردر حسینیه ارشاد ضمن تشریح تمهیدات اولیه برای برگزاری انتخابات در استان تهران تاکید کرد:در تمامی شعبات اخذ رای آمادگی های لازم در نظر گرفته شده است.

وی درباره تمهیدات اولیه انتخاباتی در سطح استان تهران بیان کرد: بر اساس هماهنگی‌هایی که به عمل آمده در مجموع استان و شهر تهران حدود شش هزار و ۶۵۹ صندوق اخذ رای مسقر است،که حدود چهار هزار صندوق در خود شهر تهران است. تمام عوامل اجرایی،نظارت و بازرسی با آمادگی کامل در مجموعه شعبات اخذ رای آمادگی دارند رای مردم را اخذ کنند، در همین حسینیه ارشاد چهار شعبه اخذ رای مستقر است که عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی فعالیت دارند. علی رغم همه فضا سازی‌هایی که شد و با وجود شرایط کشور مشارکت خوبی را در انتخابات شاهد خواهیم بود.

هم‌چنین سردار رحیمی فرماندهی تهران بزرگ پس از انداختن رای خود در حوزه اخذ رای حسینیه ارشاد در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات امنیتی و انتظامی که برای انتخابات در نظر گرفته شده است، گفت: به لطف خدا و با هوشیاری مردم بر اساس آخرین اخباری که داشته ام حضور مردم تا این لحظه در تمام شعب اخذ رای پرشور بوده است. می دانیم انتخابات پرشوری را امروز در کشور شاهد خواهیم بود. نیروی انتظامی هم با توجه به مسئولیت خود در بحث امنیت رای دهندگان و همچنین هیات های اجرایی و نظارت تلاش می کند تا این انتخابات را با امنیت و با حضور گسترده پشت سر بگذاریم.

فرمانده انتظامی تهران اظهار کرد: در پایتخت کشور حدود چهار هزار و ۵۵۲ شعبه اخذ رای داریم و بالغ بر ۱۴ هزار نفر از همکاران ما در کنار هیات های نظارت و اجرایی مشغول فعالیت هستند و حدود ۱۰ هزار نفر از همکاران دیگر ما نیز در ارائه سایر خدمات در کلانتری‌ها و بخش‌های ترافیکی مشغول هستند.

سردار رحیمی در پایان در پاسخ به این موضوع که در آیا در برگزاری انتخابات به مشکل امنیتی بر خورده ایم یا خیر بیان کرد: به هیچ عنوان؛ هفته گذشته یک یا دو مورد تحرک در حد کوکتل مولوتوف شاهد بودیم که آن ها را دستگیر کردیم و تقریبا در ۷۲ ساعت گذشته هیچ موضوع خاصی را شاهد نبودیم.

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم بعد از ظهر جمعه با حضور در حسینیه ارشاد به خبرنگاران گفت: تا الان هیچ‌گونه تخلف یا اخلالی در روند برگزاری انتخابات نداشته‌ایم و همکاری خوبی را از سوی هیات‌های اجرایی و نیروی انتظامی شاهد بودیم.

سردار رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران با حضور در مسجد لرزاده اظهار کرد: تا پایان شمارش آرا و تحویل صندوق ها به مخازن در کنار دست اندرکاران خواهیم بود و تلاش می‌کنیم به بهترین وجه امنیت انتخابات را برقرار کنیم و تا این لحظه هیچ مشکلی نداشتیم.

وی افزود: از ابتدای صبح از بسیاری از شعب بازدید کرده‌ام. از یک ساعت قبل از شروع انتخابات بحث امنیت و استقرار نیروهای امنیتی را مطرح کردیم و از ابتدای صبح گزارشات را دریافت می‌کردم؛ علی‌رغم برودت هوا و به رغم تلاش های گسترده ای که دشمنان انجام داده‌اند تا مردم در انتخابات حضور پیدا نکنند، حضور ارزشمند و گسترده مردم را در انتخابات می بینیم. برای ما که سرباز مردم هستیم حضور مردم تمام خستگی ها را از تنمان بیرون کرد و به این ملت بزرگ افتخار و مباهات می‌کنیم که اینگونه پای صندوق‌ها آمدند و با این حضور گسترده سیلی محکم دومی به صورت استکبار زدند.

سردار رحیمی درباره نحوه برقراری امنیت انتخابات بیان کرد: حضور مردم پای صندوق‌های رای و افرادی که هیات نظارت و اجرایی هستند، بر اساس امنیتی است که ما ایجاد کردیم و تضمین حضور گسترده مردم در انتخابات امنیتی است که نیروی انتظامی برپا کرده است. امنیت بالغ بر ۴۵۵۲ شعبه در تهران امنیت بی‌نظیری است و تمام همکاران از شعب بازدید می کنند و ما از چند روز قبل از انتخابات برنامه ریزی کردیم و از روز گذشته نیز همکارانم در حالت آماده باش کامل هستند و تا پایان شمارش آرا و تحویل صندوق ها به مخازن در کنار دست اندرکاران خواهیم بود و تلاش می‌کنیم به بهترین وجه امنیت انتخابات را برقرار کنیم و تا این لحظه هیچ مشکلی نداشتیم.

هم‌چنین عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از حضور در شعبه اخذ رای مسجد لرزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به تخلفات جزئی گزارش شده، گفت: تخلفی که منجر به ابطال صندوق رای شود، نداشتیم. از صبح تاکنون یکسری تخلفات جزئی به ما گزارش شده است که اقدامات لازم برای برخورد با آن‌ها صورت گرفته است، اما تاکنون تخلفی که منجر به ابطال صندوق رای حوزه‌ای شود نداشتیم.

وی ادامه داد: در خصوص کمبود تعرفه از چندین حوزه گزارش داشته‌ایم که هماهنگی‌های لازم با وزارت کشور در این خصوص صورت گرفته است.

حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ما در ارتباطات با امنیت انتخابات از حدود ۶ ماه پیش برنامه‌ریزی‌هایمان شروع شد و ستاد امنیت در مرکز و استان‌ها با همکاری سایر کمیته‌های مربوطه کار خود را شروع کرد. امروز حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی و نیروهایی از سپاه و بسیج امنیت انتخابات را در شعب اخذ رای و مسیر تردد صندوق‌های اخذ رای تامین می‌کنند.

اعضای شورای نگهبان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ستاد مستقر شده و لحظه به لحظه وضعیت انتخابات از اتاق مانیتورینگ در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات را رصد می‌کنند.

ظهر جمعه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: طبق گزارشی که به دست ما رسیده میزان مشارکت مردم خوب است و بعدازظهر هم بیشتر خواهد شد و فکر نکنیم کمتر از ادوار گذشته باشد. در این رابطه کارشناسان در ستاد مشغول بررسی گزارش تخلفات هستند اما تا این لحظه تخلف مهمی نیامده و عموما موارد جزئی بوده که رفع شده و هیچ مشکلی در این حوزه نداریم. درباره کمبود تعرفه که قبلا گزارش می‌رسیده تاکنون گزارش خاصی نداشتیم. از میزان مشارکت در مقایسه با دوره قبل الان حضور ذهن ندارم اما طبق گزارشی که به دست ما رسیده میزان مشارکت خوب است و بعدازظهر هم بیشتر خواهد شد و فکر نکنیم کمتر از ادوار گذشته باشد.

کدخدایی درباره سامانه مردم ناظر بیان کرد: از امروز از سامانه گزارش تخلفات استقبال شده و مردم مستقیما با ما در تماس هستند و گزارش ها لحظه به لحظه توسط ستاد نظارت بررسی می شود.با توجه به حضور گسترده مردم، در برخی شعب احتمال کمبود تعرفه می رفت که پیش بینی های لازم اندیشیده شده است.

این در حالی است که انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در حاشیه بازدید از یکی از شعب اخذ رای اقلیت‌های دینی (کلیسای سرکیس مقدس) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مورد تخلفات انتخاباتی گفت: تخلفاتی عمدتا جزئی و مربوط به فضای مجازی گزارش شده است همچنین تخلفاتی قلیل در حوزه خرید و فروش رای به دست ما رسیده است.

البته علیرضا نیلچی مدیر کل انتخابات شورای نگهبان هم در جمع خبرنگاران درباره بررسی روند انتخابات و تخلفات با بیان مطلب فوق گفت: تخلفات جزئی هستند و در رده های مختلف حوزه های انتخابیه رسیدگی می‌شود. از اینکه گزارشات مهمی اتفاق افتاده باشد و در صلاحیت شورای نگهبان و هیئت مرکزی باشد تا این لحظه گزارشی نداشتیم.

هم‌چنین سید فضل‌الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: علیرغم این که بیگانگان و رادیوها و تلویزیون‌های مختلف تبلیغات زیادی می‌کنند و حتی شایعه بیماری کرونا را که نزدیک نشوید و تعرفه‌ها از این ویروس ها دارد مطرح کردند، ولی واقعاً مردم در انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: ما به عنوان عضو کوچکی که در این جا به مردم خدمت می کنیم آماده هستیم که اگر گزارشات تصویری یا صوتی مردم دارند و از طریق سامانه مردم ناظر و تلفن گویا به ما گزارش می دهند آن را پیگیری کنیم.

بر اساس قانون انتخابات، ستاد انتخابات کشور می‌تواند زمان رای‌گیری را حداکثر تا ساعت ۲۴ امروز جمعه تمدید کند و پس از آن رای‌گیری پایان می‌یابد.

براساس اظهارات جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور، نتایج ۵ حوزه اقلیت‌های دینی پس از شمارش آرا به سرعت مشخص و شمارش آرای ۲۰۳ حوزه تک نماینده با اتمام رای‌گیری، شمارش آغاز می‌شود. نتایج نهایی انتخابات تهران و چند حوزه کلان‌شهر احتمالا تا یکشنبه اعلام خواهد شد.

بیش از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند که از این تعداد ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رأی اولی هستند.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان نیز همزمان در تهران، خراسان‌های شمالی و رضوی، قم و فارس برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
3
2
شرط سوم جالبه،
این دوره حتما شرط سوم ندارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
7
4
میشه فقط به نمایندگان رای داد ؟ درموردخبرگان رای نداد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
24
8
امروزرزوز امتحان بود انشا الله شما رسانه ها از این امتحان سربلند خارج شوید
دیپلمات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
3
0
۳۰ به هیچ باختید اصلاح طلبان شاخص مثل انصاری هم رای نیاوردند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین