کد خبر: ۶۴۰۰۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱

بازار مسکن به کما رفت؟

امروز بازار مسکن نسبت به روزهای گذشته خلوت‌تر شده ​است.
آفتاب‌‌نیوز :

بررسی‌های میدانی از بازار مسکن شهر تهران در روز پنجشنبه، ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد معاملات روز به روز کمتر می‌شود و قراردادهای خرید و فروش و بخصوص اجاره نسبت به اوایل هفته که نگرانی‌ها از شیوع کرونا افزایش پیدا کرده بود نیز کاهش پیدا کرده و تقریباً بازار قفل شده است.

امتناع از امضای قرارداد البته بیشتر از طرف فروشنده‌هاست که منتظر هستند تا بازار به ثبات قیمتی برسد. با این حال دفاتر املاک می‌گویند که از تعداد خریداران هم به طور محسوسی کاسته شده و تعداد قراردادها تقریباً به صفر رسیده است.

بازار مسکن به کما رفت؟

بررسی‌ها حاکی از آن است که در بازارهای خودرو و پوشاک نیز وضعیت کسادی حاکم شده و سوپرمارکتها کالاهای خود را با پیک برای مشتریان ارسال می کنند.

اما بازار مسکن که همواره در هفته های قبل از عید با رونق مواجه بود، این روزها شاید بیشترین تاثیر را از شیوع کرونا ویروس داشته است. این در حالی است که ماه گذشته معاملات در تهران نسبت به دی ماه امسال ۲۴ درصد و نسبت به بهمن ماه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش یافت.

در این شرایط قیمت‌های پیشنهادی نیز ثابت مانده و واسطههای ملکی عنوان می کنند برخلاف روزهای قبل که بعضی فروشندگان چند روز یک بار قیمت ها را تغییر می دادند هیچ نوع تغییر قیمتی طی دو هفته اخیر صورت نگرفته است.

به گفته کارشناسان با توجه به ماهیت دیر پذیری بازار مسکن شاید احتمال کاهش قیمتها در کوتاه مدت بعید باشد اما قطعاً در صورت ادامه وضعیت ناشی از شیوع ویروس کرونا ممکن است شاهد شکستن نرخ ها باشیم. فعالان بازار مسکن می‌گویند احتمال افت قیمت‌ها در ۱۵ روزه باقیمانده از سال ۱۳۹۸ مقداری دور از ذهن است و تاثیر رکود جاری در اردیبهشت ماه سال بعد خود را نشان می‌دهد.

یک فعال بازار مسکن در منطقه ۱ تهران درباره تاثیر شیوه کرونا دربخش ملک گفت: بازار ملک در شمال تهران مقداری با دیگر مناطق متفاوت است و اغلب قراردادها از نوع سرمایه گذاری است. به همین دلیل انتظار نداشتیم پس از شیوع ویروس کرونا شاهد افت شدید معاملات باشیم. اما به یکباره خریداران عقب نشستند و فروشندگان هم برای جلوگیری از افت قیمت معاملات را به حالت تعلیق درآوردهاند.

این کارشناس دفتر املاک وی با بیان اینکه رکود بازار مسکن موقتی است تاکید کرد: همه منتظر هستند تا اوضاع به حالت عادی برگردد تا بتوانند تصمیم گیری درستی برای خرید و فروش بگیرند. به نظر من این ویروس تاثیری بر رونق بازار مسکن در بلند مدت و حتی میان‌مدت نخواهد داشت بلکه صرفاً قراردادها به آینده موکول شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین