کد خبر: ۶۴۰۳۷۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
تاکنون بیش از ۱۲۰ ایرانی قربانی ویروس کرونا شده‌اند

ارزیابی رسانه‌های جهان درباره شیوع کرونا در ایران؛ چه چیزی در حال روی دادن است؟

آنچه در حال ضرر زدن به ایران در شرایط کنونی است را می‌توان کمبود مواد اولیه و دسترسی به دارو از سوی ایران به دلیل تحریم‌های امریکا دانست. شرکت‌های تولیدکننده دارو، مواد ضدعفونی‌کننده و لباس محافظ در ایران مشکل زنجیره تامین را دارند
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اجتماعی- خیابان‌ها خالی است، مدارس و سینما‌ها تعطیل هستند، اما این احساس وجود دارد که مسئولان در ایران دیر نسبت به شیوع ویروس مرگبار کرونا از خود واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "گاردین" درباره وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران می‌نویسد: "به مردم آموزش داده می‌شود تا همدیگر را نبوسند و بغل نکنند. اغلب واگن‌های مترو در سطح شهر تهران دو یا سه بار در روز ضدعفونی می‌شوند. کلاس‌های آموزش زبان عصر که در تهران مشهور به شلوغ بودن هستند اکنون خالی شده‌اند. دورکاری به امری متداول تبدیل شده و ترافیک اینترنت ایران ۴۰ درصد افزایش یافته است. تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر قربانی ویروس کرونا شده‌اند که بیش‌ترین میزان در خارج از چین محسوب می‌شود. این ویروس سبب شد تا نماز جمعه برای نخستین بار از زمان پیروزی انقلاب در سال ۱۹۷۹ میلادی به این سو لغو شود؛ همانند مسابقات فوتبال. مراکز خرید خالی از مشتری شده‌اند و مصرف آب به دلیل شست‌وشوی مکرر دست‌ها افزایش یافته است. مدارس، دانشگاه‌ها، تئاتر‌ها و سینما‌ها همگی تعطیل شده‌اند و برخی مقام‌های ایرانی و نمایندگان مجلس نیز گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.

ارزیابی مطبوعات بین المللی درباره شیوع کرونا در ایران

از زمان ورود ویروس کرونا به ایران که به طور رسمی در تاریخ ۱۹ فوریه در شهر قم اعلام شد که احتمالا توسط بازرگانی ایرانی که مرتبا به چین در حال رفت و آمد بوده انتقال یافته، ترکیبی از کشنده‌ترین عوامل؛ از سال‌ها تحریم امریکا علیه ایران تا وضعیت خدمات درمانی و تضعیف اعتمادعمومی سبب شده تا ایران در زمینه میزان مرگ و میر بر اثر کرونا رکورد ثبت کند".

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "مقام‌های دولتی بسیار دیر عمل کرده‌اند. این موضوع به قوت خود باقی است که خدمات در ایران بیش از حد کند است. مساجد و زیارتگاه‌ها در قم تعطیل نشده‌اند و زائران به بازدید از این اماکن ادامه می‌دهند. این امر خود به شیوع بیشتر ویروس منجر شده است. علائم تنش در دولت نیز پدیدار شده است. "سعید نمکی" وزیر بهداشت تا نوشتن نامه به روحانی، رئیس‌جمهور پیش رفت و درباره احتکار ماسک توسط جریان‌هایی پشت پرده نوشت و اینکه دولت مجبور شده ماسک را با چند برابر قیمت بیش‌تر در بازار سیاه خریداری کند."

نگرانی پزشکان ایرانی

نشریه "فارین پالسی" نیز در گزارشی با اشاره به نگرانی پزشکان ایرانی از بدترشدن شرایط شیوع کرونا در ایران می‌نویسد: "تحریم‌های امریکا این تهدید را افزایش داده‌اند که شیوع کرونا می‌تواند تبدیل به یک فاجعه شود. پیوند‌های تجاری قابل توجه ایران با چین سبب شیوع کرونا در آن کشور شد. اغلب افراد مبتلا در سایر مناطق از جمله در عراق، لبنان گرجستان، قطر، نیوزیلند و حتی نیویورک یا ایرانی بوده‌اند یا به ایران سفر کرده بودند. 

ارزیابی مطبوعات بین المللی درباره شیوع کرونا در ایران

آنچه در حال ضرر زدن به ایران در شرایط کنونی است را می‌توان کمبود مواد اولیه و دسترسی به دارو از سوی ایران به دلیل تحریم‌های امریکا دانست. شرکت‌های تولیدکننده دارو، مواد ضدعفونی‌کننده و لباس محافظ در ایران مشکل زنجیره تامین را دارند. این شرکت‌ها به واردات مواد اولیه وابسته هستند که تقریبا به طور عمده از چین و هند وارد می‌شوند. در صورت عدم دسترسی ایران به این مواد مقابله با کرونا در آن کشور اگر نه غیرممکن که بسیار دشوار خواهد بود. تحریم امریکا عرضه مواد اولیه به ایران را دشوار می‌سازد. در شرایطی که همسایگان ایران مرز‌های خود را با آن کشور بسته‌اند ایران برای تداوم واردات به ویژه برای موادی که به زمان حساس بوده و باید زود تحویل داده شوند با مشکل روبرو بوده است. محدودیت‌های پرواز مانع از ارسال کیت‌های تست کرونا از امارات به ایران شدند. سرانجام این کیت‌ها از طریق پروازی تجاری از بغداد به ایران تخویل داده شدند. علاوه بر آن، تحریم‌های ثانویه امریکا نیز مانع کار بانک‌ها با ایران و تجارت بشردوستانه می‌شود. پزشکان ایرانی نگران هستند.

روزنامه "نیویورک تایمز"، اما در گزارشی اشاره می‌کند: "مقام‌های ایرانی با اطمینان گفته بودند که ویروس کرونا در چین مشکلی در کشورشان ایجاد نخواهد کرد. حتی صحبت‌هایی همراه با غرور از صادرات ماسک‌های ایرانی به چین در هفته‌های گذشته مطرح شده بود. خیابان‌های تهران، پایتخت ایران خلوت شده است و اغلب ساکنان در خانه‌ها مانده‌اند. در قم، علیرغم توصیه‌های وزارت بهداشت، زائران به زیارت می‌روند. یک پزشک می‌گوید دولت پول، وسایل و تجهیزات، مدیریت و اعتماد عمومی جامعه را برای مقابله با کرونا با خود به همراه ندارد".

ارزیابی مطبوعات بین المللی درباره شیوع کرونا در ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
27
آفتاب جوووون. دنبال دلیلش باش
پاسخ ها
حسن
| United States of America |
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
به همون دلیل شیوع در ایتالیا و البته بیشترین تلفات ایتالیا بعد از چین!
کارمند
|
Netherlands
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
26
دورکاری به امری متداول تبدیل شده؟ دورکاری وجود نداره و ساعات کاری هم که کم شده بود دوباره عادی شده. کارمند بیچاره با هزار ترس باید به اجبار بیاد سرکار.بدون ماسک و دستکش و ضد عفونی و ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
3
38
چر سعی دارند همه چیز را عادی جلوه دهند؟ حتی همه گیری ویروس کرونا را؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
2
22
با ادامه بحران کرونا، به نظر می رسد که سال تحصیلی ناتمام بماند. مسئولان از حالا به فکر چاره باشند.
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
30
هنوز هم داروخانه ها ماسک نمی فروشند. این گونه می خواستید....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
0
18
لعنت بر کاسبان کرونا؛این هم بگذرد اما روسیاهی می ماند برای...
دوست .
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
18
سلام .

از سازمانهای جهانی و مخصوصا هلال احمر جهانی قبل از اینکه یک فاجعه انسانی رخ دهد درخواست کمک کنید تا دیرتر از این نشده اقدام عاجلی انجام دهید .
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
32
11
مگه فقط ایران کرونا داره؟؟ تمام دنیا اسیره، انشاالله ایران زودتر خوب میشه
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۸
3
8
ایران از سازمان ملل و دولتهای دیگر ، لغو کوتاه مدت تحریم های یکجانبه ایران توسط آمریکا را با جدیت پیگیری کنند و ایران رسماً اعلام کند با وجود تحریم ها قادر به کنترل کرونا نخواهد بود. وگرنه تمام کشورها تاوان اشتباه آمریکا را خواهند داد. ایران می‌توانست با داشتن توانایی مالی به خانواده های قرنطینه ای کمک مالی پرداخت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
12
3
اینقدر پالس منفی و سیاه نمایی مشکلی را حل نمیکنه جامعه به آرامش روانی برای حل این مشکل نیاز داره ضمنا اوضاع در اروپا و آمریکا هم چندان بهتر نیست!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین