کد خبر: ۶۴۲۵۲۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
اولین گام‌های وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا چه بود؟

وزیر بهداشت: آمارهای اعلام شده از کرونا صادقانه است/ دو هفته در خانه بمانید

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات این وزارتخانه در مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد و گفت: آنچه به عنوان آمار ابتلا به کرونا در کشور اعلام می‌شود، جزو صادقانه‌ترین آمارها در جهان است.
آفتاب‌‌نیوز :

سعید نمکی پنجشنبه شب در گفت‌وگوی زنده با مردم در صفحه اینستاگرام خود ضمن تبریک سال نو و تسلیت به خانواده‌هایی که اعضای خانواده خود را به خاطر ابتلا به ویروس کرونا از دست داده‌اند، افزود: امسال برای همه همکاران ما سال سختی بود. با سیلاب‌های بهاری مواجه بودیم که ویرانی‌هایی به دنبال داشت. بسیج ملی کنترل فشار خون با اندازه گیری بیش از ۳۰ میلیون فشار خون مردم، پرونده الکترونیک سلامت به عنوان اقدام برجا مانده چند ساله در کشور در امسال انجام شد. امروز برای بسیج مقابله با کرونا از زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت استفاده می‌کنیم. همین طور کاری که برای ۳.۵ میلیون نفر زائر اربعین در بسته‌های بهداشتی و درمانی انجام شد و مبارزه با بیماری آنفلوآنزای H۱N۱ در پاییز امسال اتفاق افتاد. همچنین امروز در مقابله با ویروس کرونا به عنوان عامل مهاجم در سرزمین ما مواجهیم.

وی ادامه داد: همواره به مردم کشور گفتم که دور از صداقت و با هیچ مصلحت اندیشی با مردم حرف نخواهم زد. من در کنار مردم ماندن و با مردم صادقانه حرف زدن را از کودکی یاد گرفته‌ام و همواره در کنار مردم خواهم بود.

وزیر بهداشت: آمارهای اعلام شده از کرونا صادقانه است

نمکی گفت: به محض اینکه اولین آلودگی در کشور چین با ویروس کرونا را شنیدیم، به عنوان یک ایمونولوژیست و کسی که از ۳۰ سال پیش سکاندار بهداشت کشور در رابطه با مبارزه با بیماری مالاریا و طراح طرح ضربتی مبارزه با مالاریا و ریشه کنی فلج اطفال و مبارزه با سرخک و کزاز کارهایی انجام دادم و به عنوان سرپرست تیم‌های اجرایی این برنامه‌ها بودم، همکارانم را دعوت کردم و خواستم با همه قوت خود به این عرصه وارد شوند. این مشخص بود که ویروس وارد کشور می‌شود.

اولین گام‌های وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا چه بود؟

وزیر بهداشت بیان کرد: اولین گام‌هایی که برداشتیم این بود که همه همکاران را دعوت کردیم تا برنامه کشوری برای مقابله با کرونا تدوین شود. در این راستا تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای ورود ویروس آماده کردیم. همچنین به سرعت به همه همکاران خود راه‌های آموزش همگانی به مردم را آموختیم و اولین پیامک‌ها را با همکاری وزارت ارتباطات برای مردم ارسال کردیم. از دقایق اول همکارانم را دعوت کردم تا شیوه‌های آزمایشگاهی را برای تشخیص زودرس بیماری داشته باشیم.

وی افزود: کیت‌های تشخیص را بعد از مدت‌ها که بیماری در کشور بود و اشخاص را شناسایی می‌کردیم از طرف سازمان جهانی بهداشت به کشور وارد شد، اما همکاران ما در انستیتو پاستور توانستند کارهای تشخیصی را آماده کنند و موارد مشکوک که در روزهای اول از برخی کشورها آمده بودند را تست کردیم.

نمکی گفت: بلافاصله خروج ماسک‌های طبی از کشور را ممنوع کردیم. همچنین به اداره کل تجهیزات پزشکی ابلاغ کردیم که از تولیدکنندگان داخلی ماسک بخرند. داروهایی که کشور چین اعلام کرده بود که در زمینه درمان این بیماری موثر است را هم تهیه کردیم. از همان روزهای اول با مسئولان برای قطع پروازهای مستقیم از کشور چین مکاتبه کردیم. هرچند افرادی گفتند باید راه‌های دیگری برویم، اما خواهش کردم که این کار را به نحوی دنبال کنیم و با استدلال‌هایی که انجام شد، پذیرفتند که قطع پرواز انجام شود. البته بعد از آن مصوبه برای چند روز پروازها ادامه پیدا کرد و از روز سه شنبه بعد از جلسه، دیگر پرواز مستقیم از کشور چین نداشتیم.

اولین موارد اعلام شده کرونا از قم

وزیر بهداشت اظهار کرد: به طور مستمر دنبال می‌کردیم که اگر موردی پیش آمد به سرعت ورود کنیم. در شهر قم همزمان اپیدمی از بیماری آنفلوآنزا نوع B گزارش شده بود. به خصوص بعد از برف سنگین و سرمای ناگهانی، بروز این نوع آنفلوآنزا را شاهد بودیم. حدود ۶ تا ۸ نمونه پشت هم از شهر قم گزارش شد که همه موارد آنفلوآنزای نوع B بودند. روز سه شنبه ۲۹ بهمن به من گزارش کردند که دو نفر به بیمارستان مراجعه کرده و خیلی سریع وارد دیسترس یا زجر تنفسی شده‌اند و به کما رفته‌اند. بلافاصله این افراد از نظر کرونا بررسی شدند. چهارشنبه ۳۰ بهمن جلسه هیات دولت بود و اعلام کردم که به نظر می‌رسد دو مورد گزارش شده از قم، بیش از ۹۰ درصد مبتلا به کرونا هستند. خانم دکتر مختاری در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تست را انجام داد. این تست سه مرحله دارد. وی تا ظهر چهارشنبه به ما خبر داد که مراحل اولیه تست مثبت است.

نمکی گفت: از آنجا که به مردم قول داده بودم اولین مورد گزاش شده کرونا را بدون وقفه به مردم اعلام کنم، در همان لحظه اعلام کردیم که دو مورد مثبت در شهر قم گزارش شده است. برخی از دوستان مصلحت اندیشی و سفارش می‌کردند و گمان می‌کردند ممکن است در جو انتخابات تاثیر بگذارد. اعتقاد من این بود که آنچه باعث پشتوانه نظام می‌شود، پشتوانه مردمی می‌شود و باید با مردم صادقانه صحبت کنیم. بلافاصله اکیپی در شهر قم مستقر شدند.

وی افزود: بحث‌های مختلفی درباره قرنطینه نشدن قم مطرح می‌شود و باید این مباحث را به بعد موکول کنیم. امروز زمان به چالش کشیدن این مباحث نیست و به موقع مردم متوجه می‌شوند که هیچ کاری را بدون تدبیر و هماهنگی علمی انجام ندادیم.

وزیر بهداشت بیان کرد: پس از آن آمارها به صورت مرتب اعلام شد. البته دو آزمایشگاه انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را داشتیم. سپس شروع کردیم آزمایشگاه‌های دیگر را آماده کنیم. تلاش کردیم تیم‌های تخصصی را برای اداره بهتر ویروس در سطح کشور بسیج کنیم.

آمارها صادقانه است

نمکی اظهار کرد: آنچه به عنوان آمار ابتلا به کرونا در کشور اعلام می‌شود، جزو صادقانه‌ترین آمارها در جهان است. مطمئن باشید مورد مثبتی نیست که تست گرفته باشیم و مثبت شده باشد و به استحضار مردم نرسانده باشیم.

دو هفته در خانه بمانید

وزیر بهداشت گفت: اگر مردم دو هفته در خانه بمانند، بزرگترین و طولانی‌ترین زمانی است که می‌توان ویروس را زمین‌گیر کرده و قدرت انتقال را به حداقل رساند و به مدیران فرصت داد تا بیماری را مدیریت کنند. از طرفی فاکتورهای دیگری مثل فصل و گردش‌کار جهان به کمک ما خواهد آمد. زیرا هیچکس در جهان این ویروس را به خوبی نمی‌شناسد.

وی ادامه داد: این ویروس در هر بدنی که وارد می‌شود ممکن است قدرت تهاجمی بیشتری داشته باشد. در نتیجه صحبت‌هایی که درباره آینده بیماری می‌گوییم با وجود یافته‌های علمی، بسیاری از موارد قابل پیش بینی دقیق نیست.

نمکی افزود: فقط می‌توانیم این را بگوییم که اگر مردم دو هفته به ما کمک کنند، می‌توانیم این ویروس را کنترل کنیم.

اجرای طرح غربالگری کرونا

وزیر بهداشت گفت: امروز پنجمین روز اجرای طرح غربالگری کرونا بود که از مرز ۵ میلیون غربالگری در یک روز گذشتیم. دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز از این طرح استقبال کرد و گفت این‌که کشوری مثل ایران با این سطح از پراکندگی جمعیت بتواند این غربالگری را انجام بدهد، بی نظیر است.

وی ادامه داد: در این طرح، جمعیت آلوده را به سرعت تشخیص می‌دهیم و از افراد سالم جدا می‌کنیم. به این ترتیب بار مراجعه به بیمارستان‌ها را کاهش می‌دهیم. با کمک برنامه محله محور، تک تک افراد را در محله‌ها شناسایی می‌کنیم. اگر مردم کمک کنند تا ۱۵ فروردین به نقطه مطلوب‌تری می‌رسیم و از مرحله سنگین بیماری عبور می‌کنیم.

نمکی گفت: شکست کرونا برای مردم ایران کار سختی نیست، اگر با همدلی و وفاق این راه را طی کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
هامون
|
Germany
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
2
6
تو گفتی همه باور کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
0
9
درخواست وخواهش برای برخی از مردم معنی ندارد فقط و فقط باید دستوری باشد ولاغیر
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
2
5
۱۳بهمن پزشک ایلامی توی بیمارستان مسیح دانشوری گفتن فوت شده این درسته یانه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
1
6
چرا مردم درک نمی‌کنند که بيمارستان ها و کادر درمان تحت فشارند بابا هر سال عید بوده حالا امثال نباشه والا.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
4
چون گفتی صادقانه اس باورت میکنم.
البته یه صفر میذارم جلوی هر اماری که دادی.
ناشناس
|
France
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
0
4
خوب ماندند در خانه بعد چی میشود. لااقل شماره تلفنی اعلام کنید تا اگر مردم احتیاج به دکتر و دارو داشتند برابشان بفرستید . یا اگر مبتلایان غذا خواستند برایشان بفرستید. یا اگر خدای ناخواسته فوت شد برای بردن جسد به شما اطلاع دهند. بی مایه فطیره.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین