کد خبر: ۶۵۰۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۸

اثر کرونا بر بازار مسکن چه زمانی مشخص می‌شود؟

یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است این امکان وجود دارد بتوانیم بخشی از اثرات کرونا و همچنین متغیرهای فصلی در بازار مسکن را از نیمه دوم خردادماه ببینیم.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی سلطان محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی، امکان جست‌وجو برای مسکن کاهش پیدا کرده و واسطه‌های ملکی هم در فروردین ماه تعطیل بودند. در اردیبهشت ماه هم بازار چندان رونق نگرفته است، بنابراین می توان گفت میزان تاثیر گذاری ویروس کرونا بر بازار مسکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما از نیمه دوم خرداد ممکن است بتوانیم بخشی از اثرات شیوع ویروس کووید ۱۹ و همچنین اثرات فصلی را در بازار مسکن ببینیم.

وی افزود: ویروس کرونا به اقتصاد کشورها آسیب زده و هنوز هم ابعاد این قضیه مشخص نیست. حتی از بازگشت موج دوم و سوم کرونا هم صحبت می شود. این وضعیت ابهامی را در بازارهای اقتصادی از جمله بازار مسکن ایجاد کرده است.

اثر کرونا بر بازار مسکن چه زمانی مشخص می‌شود؟

سلطان محمدی، کاهش عرضه مسکن را از دیگر اثرات ویروس کرونا دانست و گفت: با وجود آنکه بخشی از کارگاه‌های ساختمانی بازگشایی شده، سازندگان نمی‌توانند با سرعت سابق جلو بروند. ابعاد این اختلال هم به میزان ماندگاری بحران کرونا بستگی دارد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به احتمال کاهش تولید ناخالص داخلی گفت: در چنین شرایطی درآمد خانوارها پایین می‌آید و ممکن است شاهد جابجایی جمعیتی باشیم. کما اینکه می‌بینیم در دو ماه گذشته، به دلیل نگرانی از شیوع کرونا و کسادی کسب و کار ها در شهرهای بزرگ، مهاجرت هایی به شهرهای کوچک و روستاها انجام شده است. جنبه مثبت هم این است که خیلی از مشاغل به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند که البته ممکن است بعد از کرونا هم به این روند ادامه دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به نبود چشم انداز روشن از آینده، بسیاری از خانوادهها تمایل دارند وجوه نقد را نگهداری کنند. به همین دلیل در کوتاه مدت ممکن است تقاضا برای برخی کالاها مثل مسکن کاهش پیدا کند. اما احتمالاً این روند ادامه دار نیست؛ زیرا با انتظارات تورمی در بازار مسکن مواجهیم و افراد برای حفظ ارزش دارایی خود، نهایتاً آن را به سمت بازار ارز، مسکن یا بورس می برند.

سلطان محمدی درباره قیمت مصالح ساختمانی هم گفت: در هفته های گذشته قیمت نهاده های ساختمانی افزایش یافته و به همین دلیل سازندگان، انتظار بیشتری از قیمت‌های فروش دارند. برآیند این متغیرهای مثبت و منفی بر بازار مسکن در آینده مشخص می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
0
من فقط میخوام بدونم چرا مسولان ما از این که زمینا از حالت سرمایه ای در بیارند. واهمه دارند فقط همین سوالا جواب بدهند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین