کد خبر: ۶۵۳۶۵۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲

آنچه در نتیجه مصرف روزانه تخم مرغ رخ می‌دهد

تخم مرغ منبع خوبی برای یک ماده مغذی ضروری به نام کولین است که افراد بسیاری به میزان کافی آن را دریافت نمی کنند.
آنچه در نتیجه مصرف روزانه تخم مرغ رخ می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

تخم مرغ یکی از اجزا ثابت در بسیاری از دستورالعمل های غذایی در جهان است و اگر به این ماده غذایی آلرژی نداشته باشید، احتمالا به میزان زیاد آن را مصرف می کنید. جدا از مصرف مستقیم به صورت نیمرو در صبحانه، پخته در سالاد ناهار یا در وعده شام، تخم مرغ در بسیاری از خوراکی های آماده از بستنی تا مایونز، غذاهای پخته و پاستاهای تازه نیز وجود دارد. با این وجود، مقدار تخم مرغ استفاده شده در این خوراکی ها معمولا قابل نادیده گرفته شدن است و فواید یا مضرات بالقوه آن احتمالا تاثیر چشمگیری به همراه نخواهند داشت.

به گزارش "مشد"، اگر خود تخم مرغ را به میزان زیاد مصرف می کنید، چه به صورت سرخ شده، پخته، آب پز و غیره، ممکن است متوجه برخی فواید که از مواد مغذی موجود در این ماده غذایی سرچشمه می گیرند و همچنین برخی آثار سلامت ناخوشایند آن شوید.

مصرف روزانه تخم مرغ ممکن است بر سطوح کلسترول بدن تاثیرگذار باشد
همانند بسیاری از محصولات حیوانی، تخم مرغ ها منبع خوبی برای پروتئین هستند، اما آنها حاوی کلسترول زیاد نیز هستند. یک تخم مرغ پخته حاوی حدود 200 میلی گرم کلسترول است و دستورالعمل های غذایی پیشنهاد می دهند که افراد مصرف کلسترول روزانه خود را به کمتر از 300 میلی گرم محدود کنند. گفته شده است که کلسترول موجود در تخم مرغ به اندازه منابع دیگر برای سلامت مضر نیست و همچنین چگونگی تاثیرگذاری تخم مرغ بر کلسترول خون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. همچنین، تخم مرغ حتی ممکن است به افزایش سطوح کلسترول خوب (HDL) نیز کمک کند.

با این وجود، نتایج پژوهش ها در این زمینه یکدست نیستند و این تا اندازه ای می تواند موجب سردرگمی افراد شود. به گفته لزلی چو، مدیر مرکز قلبی‌عروقی زنان در کلینیک کلیولند، به طور کلی، بهتر است میزان مصرف سبزیجات خود را افزایش داده و میزان مصرف چربی اشباع و کلسترول غذایی را محدود کنیم.

در صورت مصرف روزانه تخم مرغ به میزان کافی کولین دریافت خواهید کرد
تخم مرغ منبع خوبی برای یک ماده مغذی ضروری به نام کولین است که افراد بسیاری به میزان کافی آن را دریافت نمی کنند. کولین به تنظیم عملکرد کبد کمک می کند، بر رشد و توسعه مغز تاثیرگذار است، به رشد و حرکت عضلات و همچنین کنترل سیستم عصبی و سوخت و ساز بدن کمک می کند. مقدار مصرف توصیه شده روزانه کولین برای مردان بزرگسال 550 میلی گرم و برای زنان 425 میلی گرم است. یک تخم مرغ حاوی حدود 160 میلی گرم کولین است که تنها در زرده تخم مرغ وجود دارد. در نتیجه، مصرف سفیده تخم مرغ به تنهایی کمکی به دریافت کولین نخواهد کرد.

مصرف روزانه تخم مرغ می تواند به حفظ سلامت چشم ها کمک کند
زرده تخم مرغ حاوی لوتئین و زیزانتین است که این دو آنتی اکسیدان به کند کردن آهنگ انحطاط چشم انسان مرتبط با افزایش سن کمک می کنند. مطالعات نشان داده اند که مصرف لوتئین و زیزانتین با کاهش خطر آب مروارید و انحطاط ماکولا، شرایطی که بیشتر افراد مسن را تحت تاثیر قرار داده و موجب نابینایی در میدان دید مرکزی می شود، مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که مصرف یک زرده تخم مرغ در روز برای تنها یک ماه به افزایش بین 28 تا 50 درصدی لوتئین و بین 114 تا 142 درصدی زیزانتین در بدن منجر شده است.

همچنین، تخم مرغ سرشار از ویتامین A است که یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای عملکرد سالم چشم ها محسوب می شود. کمبود ویتامین A از رایج‌ترین دلایل نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین