کد خبر: ۶۵۴۷۷۷
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

به گرمازدگان آب‌نمک دهید نه آب‌قند!

مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ همدان گفت: قرار گرفتن بیش از حد بدن در گرما و از دست دادن آب و سدیم بدن علت اصلی گرمازدگی است.
آفتاب‌‌نیوز :

علی امین‌راد در پاسخ به اینکه گرمازدگی چیست؟ توضیح داد: گرمازدگی حالتی در بدن است که هیپوتالاموس مغز به عنوان سیستم تنظیم کننده دمای بدن نتواند به درستی عمل کند و دمای بدن فرد بالانس نشود.

وی ادامه داد: این حالت می تواند نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت فرد در گرما و یا تولید بیش از حد گرما در بدن به علت فعالیت بدنی زیاد، ورزش و سوخت و ساز بالای بدن باشد که در نهایت خستگی و شوک از گرمایی که به بیمار وارد شده ممکن است به کما در فرد منجر شود.

امین‌راد در رابطه با علائم گرمازدگی اظهار کرد: سردرد، خستگی، ضعف شدید، گیجی، تهوع، استفراغ، افزایش دمای بدن، گشاد شدن مردمک ها، تپش قلب، پوست مرطوب و رنگ پریده از علائم شایع گرمازدگی در فرد است.

وی افزود: در این مواقع باید بیمار را از محیط گرم به محیط خنک تری منتقل کرده، لباس های او را کم کنیم و اگر بیمار حالت تهوع ندارد و می تواند چیزی را ببلعد به آن محلول های نمکی بخورانیم، در صورتی که بیمار بیهوش بود هم باید به آن محلول نمکی تزریق کنیم.

مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ همدان در پایان اعلام کرد: در حالت گرمازدگی، وقتی فرد عرق می کند بدن همراه با آب، سدیم نیز دفع می کند بنا براین فرد نمک از دست می دهد بنابراین باید به این بیماران محلول های نمکی مانند آب و نمک رقیق و دوغ شور بدهیم تا نمک از دست رفته جبران شود پس در واقع مصرف نوشیدنی های قندی کمکی به این بیماران نمی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین