کد خبر: ۶۵۶۴۶۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
شکایت دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون

افشاگری جان بولتون: ترامپ خواهان کمک رهبر چین برای پیروزی در انتخابات شده بود

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دونالد ترامپ، در کتاب تازه خود رییس جمهوری آمریکا را به ارتکاب تخلفات قابل استیضاح متهم کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

بولتون در این کتاب نوشته است که دونالد ترامپ از شی جین پینگ، رییس جمهوری چین، خواسته بود که با خرید محصولات کشاورزی بیشتر از آمریکا، به پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۰ میلادی کمک کند.

او همچنین می گوید که "میزان بی‌اطلاعی رئیس جمهور از چگونگی اداره کاخ سفید حیرت انگیز بود."

افشاگری جان بولتون: ترامپ خواهان کمک رهبر چین برای پیروزی در انتخابات شده بود

دولت ترامپ سعی دارد مانع رسیدن کتاب به قفسه کتابفروشی ها شود. وزارت دادگستری آمریکا چهارشنبه شب خواستار دستوری اضطراری از سوی یک دادگاه برای جلوگیری از انتشار کتاب شد.

این کتاب ۵۸۸ صفحه ای به نامه "اتاق حوادث" قرار است ۲۳ ژوئن عرضه شود.

رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده اند.

بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ماه ژوئن ۲۰۱۹ خود با دونالد ترامپ در نشست سران "گروه ۲۰" در اساکای ژاپن گلایه کرده بود که برخی از منتقدان چین در آمریکا خواهان جنگ سرد تازه ای هستند.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می شود.»

«او بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.»

رابرت لایتیزر نماینده تجاری دولت آمریکا روز چهارشنبه روایت آقای بولتون را زیر سوال برد و گفت که "هرگز" درخواستی برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ "صورت نگرفت."

جان بولتون می گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

دولت ترامپ به طور علنی از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آقای ترامپ مصوبه ای را امضا کرده است که تحریم هایی را بر مقام های چینی مسئول سرکوب مسلمانان در استان شین جیانگ اعمال می کند.

جو بایدن رقیب دمکرات آقای ترامپ در انتخابات ماه نوامبر روز چهارشنبه در بیانیه ای درباره این کتاب گفت: "اگر این روایت حقیقت داشته باشد، نه فقط از نظر اخلاقی زننده است، بلکه تخطی از وظیفه مقدسی است که دونالد ترامپ در برابر مردم آمریکا دارد."

وزارت دادگستری آمریکا روز سه شنبه ( ۱۷ ژوئن) با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی کرده است مانع انتشار کتاب جان بولتون شود، چون می گوید حاوی اطلاعات فوق سری است.

کتاب "اتاق حوادث" که قرار است روز ۲۳ ژوئن منتشر شود، روایت جان بولتون از وقایع داخلی کاخ سفید است که آقای بولتون می گوید بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ شاهد آنها بوده است.

دونالد ترامپ پیشتر هشدار داده بود که آقای بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

آقای ترامپ روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس جمهور داشته‌ام کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می کنم با مشکلات قضایی روبه‌ رو خواهد شد.»

جان بولتون در مورد رسوایی اوکراین که به استیضاح آقای ترامپ در مجلس نمایندگان و در نهایت تبرئه او در سنا منجر شد، با استناد به مکالمات شخصی خود با رییس جمهوری آمریکا اتهام تلاش وی برای فشار به اوکراین برای یک «بده بستان» علیه جو بایدن، رقیب انتخاباتی آتی خود را تایید کرده است.

بولتون می نویسد: «وی گفت که دوست ندارد هیچ چیزی برای آنها ارسال شود تا زمانی که تمام تحقیقات مربوط به تحقیقات روسیه در رابطه با [هیلاری] کلینتون و بایدن تحویل داده شود.»

ماجرای اوکراین بخش محوری استیضاح رئیس‌جموری آمریکا بود؛ از جمله اینکه آقای ترامپ کمک نظامی به اوکراین را متوقف کرد تا به ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن نامزد حزب دموکرات و پسرش فشار آورد.

آقای بولتون همچنین می گوید که اگر تحقیقات استیضاح از اوکراین فراتر می رفت و شامل سایر ادعاهای مداخله سیاسی می شد نتیجه متفاوتی می داشت.

کتاب آقای بولتون شامل ادعاهای خبرسازی دیگری می شود. او در مصاحبه ای که قرار است روز یکشنبه به طور کامل پخش شود می گوید: "به نظر من پوتین فکر می کند می تواند خیلی راحت او را به بازی بگیرد."

او همچنین می نویسد که مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا در جریان دیدار سال ۲۰۱۸ آقای ترامپ با رهبر کره شمالی روی تکه کاغذی درباره رئیس جمهور نوشت "چقدر مزخرف می گوید."

او می نویسد که آقای پومپئو، که اغلب از وفاداران دونالد ترامپ توصیف می شود، از جمله کسانی بود که از شدت سرخوردگی از کارهای رئیس جمهور به استعفا فکر کرده بود.

براساس این کتاب آقای ترامپ "پشت هر دیواری یک توطئه می دید، و میزان بی اطلاعی او از چگونگی اداره کاخ سفید حیرت انگیز بود، چه رسد به اداره دم و دستگاه طویل دولت فدرال."

به نوشته آقای بولتون آقای ترامپ در جریان ملاقاتی در سال ۲۰۱۹ گفت که خبرنگاران باید منبع گزارش های خود را فاش کنند یا زندان بروند. براساس این ادعا آقای ترامپ گفت: "آنها باید اعدام شوند. چون آدم های آشغالی هستند."

سی‌ان‌ان روز گذشته گزارش داد که جودی هانت، یکی از مدیران بلندپایه وزارت دادگستری که مسئول شکایات و امور حقوقی دولت هم است، استعفا کرده است. شکایت علیه جان بولتون در همان بخشی تنظیم شده که آقای هانت مدیر آن است. بنا بر این گزارش، آقای هانت در ایمیلی به همکاران خود گفته تا سوم ژوئیه از مقامش کنار خواهد رفت.

اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا گفته است که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است.»

آقای بولتون در آوریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است. اما آقای ترامپ گفته بود که آقای بولتون را به دلیل اختلافات "شدید" برکنار کرده است.

 

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
1
2
یادتون باشه جان بولتون همان آدمی هست که سال گذشته گفت جمهوری اسلامی چهل سالگی خودش را نمی بیند .به حرفهاش اعتمادی نیست .خیلی آدم پول پرستی هست .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
5
متن این کتاب تائیدی است بر بی رحم بودن و دور از تمدن بودن حزب کمونیست چین. چون در این کتاب گفته شده رئیس جمهور چین از فرستادن صدها هزار نفر مسلمان ایغور به اردوگاه کار اجباری دفاع کرده است . باورم نمیشه در قرن ۲۱ و اردوگاه کار اجباری ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
فعلا که همین کمونیست ها نور چشمی و کشور برادر هستن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
3
ترامپ قانون تحریم‌ علیه مسئولان چینی نقض کننده حقوق مسلمانان اویغور را امضا کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
0
0
ترامپ به حرف این خبیث گوش نداد وجنگ با ایران را بی خیال شد حالا افشاگری را شروع کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
1
0
این خیلی طبیعی است که رئیسهای جمهور روزهای نزدیک انتخابات ، با یک تلفن به کشورهای همسایه صحبت کنند ، مگر ما نداشته ایم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین