کد خبر: ۶۵۷۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
/روز جهانی یوگا 2020 /
با شیوع کروناویروس جدید بسیاری از کشورها اقداماتی نظیر خانه‌نشینی و تعطیلی مراکز سرپوشیده ازجمله باشگاه‌های ورزشی را اجرا کردند. به همین دلیل بسیاری از مربیان ورزشی برای ادامه فعالیت‌ها از روش‌های آنلاین استفاده کردند و مربیان یوگا نیز در این مورد مستثنا نبوده و به دلیل اینکه یوگا، ابزاری قدرتمند در کاهش استرس و ارتقاء سلامت محسوب می‌شود به فعالیت‌های آنلاین پرداخته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :

سازمان ملل در بخش کروناویروس، ورزش یوگا را برای سلامتی روح و جسم توصیه کرده است. سازمان بهداشت جهانی نیز یوگا را ابزاری برای بهبود سلامت در برنامه اقدام جهانی خود درباره فعالیت‌های بدنی 2018-2030 معرفی کرده است. یونیسف نیز با تعطیلی مدارس و کاهش فعالیت‌های ورزشی اعلام کرده که یوگا برای کودکان و نوجوانان مزایای مفیدی مانند بزرگسالان دارد که شامل افزایش انعطاف‌پذیری، تناسب‌اندام، ذهن آگاهی و آرامش است.

یوگا چیست؟

یوگا فعالیت جسمی، روحی و معنوی باستانی، از هند سرچشمه گرفته است. کلمه "یوگا" از زبان سانسکریت مشتق شده و به معنای پیوستن یا اتحاد است و نمادی از اتحاد بدن و آگاهی را بیان می‌کند.

امروزه این فعالیت جسمی و روحی در سراسر جهان به اشکال مختلفی انجام می‌شود و محبوبیت ویژه‌ای یافته است.

تاریخچه روز جهانی یوگا

سازمان ملل متحد به دلیل درخواست جهانی، در تاریخ 11 دسامبر 2014 با قطعنامه 69/131، 21 ژوئن را به‌عنوان روز جهانی یوگا اعلام کرد. پیش‌نویس قطعنامه تعیین روز جهانی یوگا توسط هند پیشنهاد و توسط 175 کشور عضو تصویب شد.

این پیشنهاد ابتدا توسط نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی در سخنرانی خود در هنگام افتتاحیه شصت و نهمین جلسه مجمع عمومی مطرح شد. وی در این سخنرانی گفت: "یوگا هدیه ارزشمند از سنت باستانی هند است. یوگا تجسم وحدت ذهن و بدن، اندیشه و عمل و یک رویکرد جامع برای سلامتی و رفاه است. یوگا فقط ورزش نیست، بلکه راهی برای کشف حس یگانگی با خود، جهان و طبیعت است."

در این قطعنامه آمده است: " انتخاب‌های سالم‌تر و پیروی از الگوهای زندگی سالم باعث ایجاد سلامتی می‌شوند." در همین راستا، سازمان بهداشت جهانی همچنین از کشورهای عضو خودخواسته است تا به شهروندان در کاهش عدم تحرک جسمی که یکی از 10 علت اصلی مرگ در سراسر جهان است، کمک کنند، بی تحرکی، عامل اصلی بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و دیابت محسوب می‌شود.

اما یوگا بیش از یک فعالیت بدنی است. به قول یکی از مشهورترین پزشکان "یوگا روش‌های حفظ یک نگرش متعادل در زندگی روزمره را پرورش می‌دهد و مهارت در انجام اقدامات فردی را ارتقاء می‌بخشد."

فواید یوگا

یوگا یکی از بهترین و قدیمی‌ترین روش‌های آزادسازی تنش بدن و ذهن است. فواید تمرین یوگا، مانند تسلط بر تکنیک‌های بی‌شماری برای کنترل بدن و ذهن، سال‌هاست که شناخته‌شده است و هدف روز جهانی یوگا آگاهی‌رسانی به مردم و افزایش آگاهی جهانی از فواید تمرین یوگاست.

یوگا موجب بهبود انعطاف‌پذیری و قوی شدن ماهیچه‌ها می‌شود و به دلیل اینکه بانشاط همراه است موجب متابولیسم سالم در بدن می‌شود.

یوگا عملکرد گردش خون را بهبود بخشیده و ضربان قلب را تنظیم می‌کند. زمانی که تمرین یوگا با موسیقی همراه شود آرامش‌بخش ذهن خواهد بود.

مکان مناسب برای تمرین یوگا

فعالیت‌های یوگا محدود به مکان خاصی نیست، اما توصیه‌شده برای بهره‌مندی از مزایای طبیعت و تاثیر آن بر بدن فعالیت یوگا در فضای باز انجام شود تا قدرت طبیعت و خورشید احساس شود.

یوگا و مقابله با مشکلات سلامت ایجادشده با کووید-19

یکی از مهمترین فواید یوگا مقابله با افسردگی و اضطراب است و ازآنجاکه شیوع جهانی کووید-19 موجب افزایش افسردگی و اضطراب به دلیل تغییر سبک زندگی شده، یوگا می‌تواند در بهبود سلامت روح و جسم افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) بر فواید یوگا از نخستین روزهای بحران کرونا تاکید کرده و این فعالیت را روشی در مراقبت از سلامت جسم و روح در ایام خانه‌نشینی معرفی کرده است.

یوگا همچنین در برنامه اقدامات سازمان بهداشت جهانی در مورد فعالیت‌های بدنی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار، به‌ویژه هدف سه (سلامت و تندرستی) قرار دارد.

بهداشت جهانی، هدفی بلندمدت

نماینده هند در سازمان ملل گفت: "سلامتی دیگر شرط بیمار نشدن نیست، بلکه سلامت ماندن است و بهداشت جهانی یک هدف بلندمدت محسوب می‌شود."

وی با تاکید بر اینکه مراسم یوگا سال 2020 بیانگر جذابیت جهانی یوگاست و شواهد پزشکی و علمی قابل‌توجهی از تاثیر آن در ارتقاء شیوه زندگی سالم را تایید می‌کند.

وی گفت: ماهیت تکنیک‌های یوگا، همراه با تنفس و مراقبه، علائم افسردگی و اضطراب را تقویت می‌کند و باعث تقویت انرژی نیز می‌شود.

وی گفت: "امسال تلاش ما ارائه نمونه‌های ساده یوگاست که همه افراد بتوانند آن را در منزل تمرین کنند."

بشریت در مسیر بازگشت به زندگی عادی

جاگی واسودا، بنیان‌گذار بنیاد ایشا Isha، بنیادی غیرانتفاعی در جهت آموزش یوگا در سرتاسر جهان، برای تقویت ظرفیت ریه، تمرین یوگا ارائه می‌دهد و می‌گوید: در هنگام بحران، مهمترین مورد این است که ما به‌عنوان انسان بهترین عملکرد را داشته باشیم. شما به‌تنهایی نمی‌توانید از عهده بحران درون خود برآیید و شیوه‌های یوگا این قدرت را دارند که شما را از افکار مختلف آزاد کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند."

وی گفت: "بسیار مهم است که ما زنده باشیم و ازنظر جسمی و روحی نیز سالم بمانیم ."

وی در ادامه افزود: " بشر بسیار سریع به زندگی گذشته خود بر خواهد گشت."

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین