کد خبر: ۶۵۹۹۵۹
تعداد نظرات: ۱۳۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
‌از‌دست‌رفتن اشتغال ۱۵۰۰ نفر با فعالیت کشتی‌های چینی

حمله شبانه کشتی‌های چینی ‌به ‌‌ذخایر خلیج فارس

در‌حال‌حاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب‌تر بازگردانده‌اند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب‌های جنوب را قلع‌و‌قمع کند. صید ترال، هست و نیست کف دریا را جارو می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

صید شبانه کشتی‌های چینی در خلیج فارس دل‌نگرانی این روزهای صیادان جنوب است. آن‌طور که خلیل‌الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز می‌گوید: ازآنجاکه این کشتی‌ها اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، شبانه گله‌های ماهی را شناسایی کرده و این گله‌ها را شکار می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: ارزش محموله‌ای که در یک شب شکار می‌شود، گاه به اندازه قیمت خود کشتی‌هاست. در‌حال‌حاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب‌تر بازگردانده‌اند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب‌های جنوب را قلع‌و‌قمع کند. صید ترال، هست و نیست کف دریا را جارو می‌کند. شیوه صیادی این کشتی‌ها در دهه 70 در ایران رایج بود و سازمان شیلات با صرف پول و خرید کشتی‌های صید ترال آنها را از دریا جمع کرد اما در کمال تعجب، در دولت یازدهم به بهانه استفاده از ذخایر میکتوفیده مشترک بین ایران و عمان دوباره این شیوه بازیابی می‌شود. درباره ماهیت صاحبان کشتی‌های چینی حرف‌و‌حدیث زیاد است اما کسی نمی‌داند کشتی‌های باقی‌مانده متعلق به کیست.  به‌همین‌دلیل معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری مجلس، خواستار شفاف‌سازی شیلات در این زمینه می‌شود.

رخنه شبانه کشتی‌های چینی ‌به ‌‌ذخایر خلیج فارس

شگفت آنکه ناظر این کشتی‌ها هم به گفته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از صاحب کشتی حقوق دریافت می‌کند. به‌این‌ترتیب آیا می‌توان نسبت به اعمال دقیق قانون در این کشتی‌ها امیدوار بود؟

داستان کشتی‌های چینی و فعالیت آنها در آب‌های جنوب ایران پایانی ندارد. شیلات اصرار دارد که از ذخایر آب‌های جنوب استفاده کند و این اصرار کار دست صیادان محلی داده است. با گذشت دو سال از انتشار نخستین خبرها درباره فعالیت‌های مخرب کشتی‌های چینی هنوز هم صیادان جنوب نگران فعالیت مخفیانه و غیر‌قانونی این کشتی‌ها و صید بدوی و مخرب آنها هستند. خلیل‌الله درخشان، عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت‌وگو با «شرق» از صید شبانه کشتی‌های چینی خبر می‌دهد.او می‌گوید: طبق قانون کشتی‌های چینی باید در عمق 200‌ متری از ساحل از منبع میکتوفیده مشترک بین استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان با کشور عمان صید کنند. شیلات به بهانه اینکه این منبع ذخیره، مشترک است و برای تولید پودر ماهی به آن نیاز داریم، برای کشتی‌های چینی مجوز صادر کرده است اما این کشتی‌ها قوانین را درست اجرا نمی‌کنند.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز یادآور می‌شود: 80 درصد صید کشتی‌های چینی باید میکتوفیده و میگوی شیشه‌ای باشد و 20 درصد صید ضمنی شامل ماهی‌های خوراکی در تور این شناورها قابل پذیرش است. در‌حالی‌که نسبت صید کشتی‌های چینی دقیقا برعکس است. به گفته او این روزها یعنی تیر و مرداد، فصل صید میش‌ماهی است. این ماهی یک کیسه بادی در داخل بدن دارد که خیلی گران‌قیمت است و کیلویی 40 تا 50 میلیون تومان فروش می‌رود. با این کیسه نخ پزشکی درست می‌کنند و به گفته صیادان محلی با کشتی‌های چینی این روزها گله‌های میش‌ماهی نصیب چینی‌ها می‌شود. درخشان ادامه می‌دهد: ازآنجاکه این کشتی‌ها اکوفایندر (ماهی‌یاب) دارند، متوجه می‌شوند که گله‌ها در کجا هستند و در شب‌ها اقدام به صید می‌کنند. یکی از این کشتی‌ها در یک شب 90 میلیارد تومان میش‌ماهی صید کرده که به اندازه قیمت این کشتی است. کشتی‌های چینی اغلب کهنه هستند و کشتی نو در کلاس ترال اگر چینی باشد سه ‌میلیون دلار و کشتی‌های اروپایی پنج ‌میلیون دلار قیمت دارند.

‌بازگشت به شیوه صید دهه 70

به گفته عضو شورای مرکزی خانه کشاورز از قدیم یک‌سری کشتی کف‌روب در ایران داشتیم که مربوط به شرکت صنعتی ایران بوده است. شرکت صدرا و شیلات بعد از انقلاب صد تا 120 کشتی از آلمان به کشور وارد می‌کنند و آن را برای صید در استان‌های جنوبی توزیع می‌کنند. در دهه 70، به‌دلیل اثرات مخرب صید ترال، مجوز 80 تا 90 کشتی صید ترال خریداری می‌شود اما دوباره در دولت اخیر به بهانه صید فانوس‌ماهیان به این نوع صید مجوز دادند. ‌او تأکید می‌کند: کشتی وقتی کف را می‌روبد، در داخل تور نهنگ، دلفین، لاکپشت و... هم یافت می‎شود. مرجان‌ها نابود می‌شوند و محل تخم‌گذاری ماهی‌ها تخریب می‌شود. تنها راه نجات منابع آبی جنوب کشور خریداری مجوز کشتی‌های صید ترال یا تغییر شیوه صید آنها به لانگ‌لاین است.

‌از‌دست‌رفتن اشتغال 1500 نفر با فعالیت کشتی‌های چینی

درخشان می‌گوید: یک کشتی 400 تنی در یک هفته به اندازه 50 تا لنج صید می‌کند. هر لنج برای 30 نفر اشتغال ایجاد می‌کند. با فعالیت کشتی‌های چینی نان هزارو 500 نفر آجر می‌شود. یک کشتی که 400 تا 500 تن ظرفیت دارد، فقط برای 15 نفر اشتغال ایجاد می‌کند. او ادامه می‌دهد: تا پیش از کرونا تمام پرسنلی که روی کشتی‌ها کار می‌کردند، چینی، اندونزیایی و سریلانکایی بودند، در‌حال‌حاضر به‌خاطر کرونا پرسنل کشتی ایرانی شده‌اند. ولی بازرسی که شیلات بالای سر کشتی برای کنترل عملکردش می‌گذارد تا کشتی به آب‌های ساحلی نیاید، حقوقش را از صاحب کشتی می‌گیرد. به بهانه‌های مختلف «جی‌پی‌اس» (موقعیت‌یاب) کشتی را خاموش می‌کنند. شب‌ها وقتی می‌فهمند که گله‌های ماهی در سواحل ماست، آخرهای شب می‌آیند و گله‌ها را صید می‌کنند.

‌دریافت مجوز از دزدان سومالی

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تخریب زیستگاه و صید ماهی‌های کوچک به‌عنوان بخشی از زنجیره غذایی دریا را عاملی برای کوچ گله‌های ماهی معرفی می‌کند. او در ادامه از کوچ پرمخاطره صیادان ایرانی هم خبر می‌دهد. به گفته درخشان در آب‌های جنوب یا با قایق‌های کوچک یا لنج صید انجام می‌شود. لنج‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، انواعی که با یخ به دریا می‌روند، حداکثر تا 12 مایلی ساحل برای صید می‌روند اما آنهایی که سیستم برودتی دارند، به اقیانوس‌ها سفر می‌کنند و درگیر دزدان سومالی می‌شوند. او اضافه می‌کند: دولت برای این دسته از صیادان نتوانست کاری انجام دهد تا اینکه خود صیادان با دزدان سومالی وارد مذاکره شدند. به‌ازای هر لنج 10 هزار دلار می‌دهند و اجازه می‌گیرند که در مدت مشخص در آب‌های این کشور صید کنند و از آفریقا برای ایران صید می‌آورند.

او یادآور می‌شود: شیلات مجوز صیادان آب‌های دور را محدود کرده است؛ در‌حالی‌که این صید ربطی به آب‌های ما ندارد. در عوض کشتی‌های صیادی چینی که قراردادهایی با شرکت‌های داخلی ما دارند، اجازه فعالیت پیدا می‌کنند.

‌تاراج منابع به‌وسیله شرکت‌های مشارکتی

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، درباره فعالیت کشتی‌های چینی در آب‌های ایران می‌گوید: با فعالیت این کشتی‌ها، حجم ذخایر آبزیان به‌شدت کم شده و زیستگاه طبیعی ماهیان دچار مشکل شده است.

او اضافه می‌کند: اگرچه دوستان می‌گویند کشتی‌ها چینی نیستند و شرکت‌ها ایرانی هستند اما گزارش‌های متقنی به ما رسیده است که شرکت‌هایی تشکیل داده‌اند با مشارکت 49 درصد چینی‌ها و 51 درصد از افرادی که نمی‌دانم اصطلاح ژن خوب برایشان به کار ببریم یا نه، . این کشتی‌ها براساس دستورالعمل‌های خود باید حداکثر تا 12 مایلی آب‌های ساحلی جلو بیایند اما حتی تا هشت مایلی هم پیش‌روی می‌کنند.‌ سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه می‌دهد: متأسفانه اتفاقی که می‌افتد، این کشتی‌ها رادارهای ردیابی را موقع شب خاموش می‌کنند و از این طریق وارد محدوده‌های آب‌های ساحلی می‌شوند و تمام ذخایر آبزیان ما را دچار مشکل می‌کنند. به‌همین‌دلیل صیادان به‌شدت دچار مشکل هستند.‌ به گفته او شیلات در پاسخ به پیگیری‌های مجلس اعلام کرده است که نمی‌گذارند کشتی‌های چینی جی‌پی‌اس‌های خود را خاموش کنند؛ اما عملا چندین‌بار است که این اتفاق افتاده و به‌تازگی با دستور دادستان کنارک و سپاه جلوی دو فروند از این کشتی‌ها در شش مایلی آب‌های چابهار گرفته شده است.

‌وجود شائبه در راهکارهای شیلات

سعیدی راهکار شیلات برای مقابله با تخلفات کشتی‌های چینی را شائبه‌برانگیز و مبهم توصیف می‌کند. ‌او می‌گوید: شیلات اعلام کرده است که در این کشتی‌ها ناظر مقیم دارد اما حقوق ناظر مقیم را مسئول شناور تأمین می‎کند. در چنین شرایطی چطور ناظر می‌تواند مانع چنین مفسده‌ای بشود. نکته دوم اینکه وقتی مقام قضائی جلوی کشتی‌های چینی را می‌گیرد، براساس دستورالعمل‌های شیلات فقط یک ماه جلوی فعالیت کشتی‌های توقیف‌شده گرفته می‌شود و بعد از یک ماه باز با همان سبک‌و‌سیاق و با شدت بیشتر به صید ترال ادامه می‌دهند و عملا این روند منجر به زیان صیادان و جامعه محلی خواهد بود. سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه می‌دهد: عجیب‌تر اینکه جامعه صیادی 25 هزار نفر هستند. وقتی به شیلات می‌گوییم به اینها مجوز صید بدهید که به‌صورت قانونی سوخت تهیه کرده و صید کنند، شیلات هرگز زیر بار مجوز‌دادن به این افراد نمی‌رود؛ زیرا معتقد است ذخایر آبزیان ما را از بین می‌برند اما آنجایی که صید ترال می‌آید و آش را با جاش می‌برد، هیچ اشکالی از نظر دوستان وجود ندارد و حتی در این شیوه صید از سوخت یارانه‌ای هم استفاده می‌کند. به گفته او در‌حال‌حاضر اگرچه تعداد کشتی‌های چینی در آب‌های جنوب کاهش یافته اما همچنان 17 کشتی چینی فعال هستند که 10 تا از این کشتی‌ها در آب‌های چابهار و کنارک فعالیت می‌کنند. سعیدی می‌گوید: اطلاعی درباره مالکیت این 17 کشتی نداریم. از شیلات پیگیری می‌کنیم که شفاف‌سازی کنند و بگویند این افراد چه کسانی هستند و به چه نهادها و جریاناتی وصل هستند یا از چه رانتی استفاده کرده‌اند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳۸
بیدل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
9
135
هنوز قرارداد ۲۵ ساله اجرایی نشده ، اونوقت با ناو جنگی و توپ کشتیهاشونو اسکورت میکنند...
پاسخ ها
yashar
| Denmark |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
در گیری ا صلی ایرا ن و قر با نی شدن در معا دله قدرت سر فلسطینی ها ست - هزا را ن فلسطینی
سر با ز بعثی صدا م بو دند و هزا را ن ایرا نی را در جنگ شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
مرگ بر ارباب چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
همه ی شایعات باور پذیر نیست
بیدل
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
6
107
چشم ... ایران روشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
این آدمهای پر مدعا چجوری ننگ قرارداد ۲۵ ساله چین و عملکردشان را توجیه میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
6
146
منابع روی زمین و دریا و تنفس ما رو دارند غارت می کنند این برادران روس و چین اون وقت اینجوری هم دارند به ریش ما می خندند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چین وروسیه از امریکا وغرب نامرد ترند .امریکا وغرب باز چشم ودل سیر ترند.اینها تازه به دوران رسیده وگرسنه مارو واقتصادمون چاپیدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
4
91
این کشوررا به هیچ فروختن به چینی هاپس آنها مالکان ایران زمین هستن فقط به خاطر یک رای در سازمان ملل که هرازگاهی بگویند حق باایران است درهمین حد مثل قرارداد ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
پست ترین و کثیف ترین راه برای پول در آوردن و آلوده ترین پول که یقینا به صاحبانش خیری نخواهد رساند ان شاءالله
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
7
127
این است نتایج معاهده ننگین ترکمانچای 2020!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
3
91
وای بحال ما که به کشوری خدانشناس اجازه میدهد ذخایر دریایی را به یغما برد خیانت از این بالاتر نیست.
شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
3
122
مردم می بینند وتمام مسولان انکار می کنند . شرم بر شما ...
پاسخ ها
پیروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
داستان برخی مسولان به این شکل است :
در معنویات , و در رفتارهای حلال هم" هیجان افراطی "
یعنی رفتار یا گفتار یا افکار ....
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
4
152
به چين باج ميديم كه در برابر آمريكا بايستيم؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
خخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
به شرق شرق ، باز هم به شرق
هر چی چین و روسیه بفرمایند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
از سر لجبازی با امریکا کشورو به چین روسیه ترکیه و..فروختند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
86
این روش تریال صید باتو محاصره نفس جنوبی ها رو به آخر رسونده غیر از ماهی های بومی که همه فواصل هستند دسته ها مهاجر که ما منتظریم بیان همون دریای عمان وبندرعباس وقشم جارو می کنند میش ماهی و خیلی ماهی های دیگه از دریاهای بزرگ مهاجرت می کنند به خلیج فارس باعث رونق فصلی صیادی می شوند بزرگوار بنده صیادم شما فرمودید لنج ها ۲۵هزار نفر اشتغال دارند باورتان شود ۸۰درصد بنادر صیادی کار می کنن یکی ساحلی با قایق پارویی با موتور کوچک ۸و۱۶و۵۵و۴۸جهت چهارتا ۱۰مایلی استفاده می کنند گرگور و یکی تور وقلاب خودم بندر لنگه قایق دارم اکثر بلوچ ها از چابهار می زنند میان بندرلنگه وکنگ برای کار صیادی خدا قسم همگی چه من وچابهاری و...گشنگی بهمون فشار آورده خداقسم به قرآن یک وعده غذا سخته کار کنیم دریا نابود کردن بزرگوار تشریف بیارید بندر لنگه باچشم ببینید چند نفر به واسطه صیادی مشغول به کار هستن باچشم خودتان ببینید باور بفرمایید باورشان سخته این آمار شیلات رو .....فقط تشریف بیارید باچشم نشونتون بدم فقط این شهر چقدر صیاد داره ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
ما که بچه جنوبیم خبر داریم ناخدا،نیاز به قسم خوردن نیست
به خدا بسپارتا خودش حقمون رو بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
6
99
نه شرقی نه غربی ....نتیجه اش فقط نابودی زندگی نسل امروز
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
4
116
این چینی های لعنتی را از خلیج فارس بیرون کنید. با چینی ها بیعت نکنید. هم خودتان بذبخت میشوید هم ملت و هم کشور. خود دانید.
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
4
99
کاش فروش کشور در همین حد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
5
112
.... استعمار چین و روسیه
پاسخ ها
ما
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
جالب اینکه چین وروسیه هم مارو میچاپند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
7
125
حاضرند چین اقتصادشون رو ویران کنه حتی سلامتی مردم رو از بین ببره اما به آمریکا سلام نکنند
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
مردم آمریکا هم مبینی در اعتراضات پرچمشون رو به آتش کشیدند و مجسمه های تمامی شخصیتهای بزرگ خودشون رو به زیر کشیدند . مردم آمریکا به دنبال اصلاحات در آمریکا هستند بعد ما بریم به دولت آمریکا سلام کنیم و بگیم که شما خیلی خوبید و با همین دست فرمون برید جلو تا جهان رو به نابودی بکشید چون ما دوستتون داریم ؟ بریم بگیم ما مردم ایران معتقدیم که مردم شما نادان هستند که بر علیه شما و عقایدتون میجنگند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
رهام!!!
اون ۷۰۰۰ هزار نفر دانشجو رو که ارتش چین تو یک ساعت در میدان تیان ان من سلاخی کرد ،به چی اعتراض کردن؟؟؟
شما به فکر اصلاح دوستان چینی باش،مردم امریکا خودشون راهشون رو بلدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
ناشناس عزیز؛ به همه ادیان قسم اگه roham بفهمه!!!!!!!!!!!!!!!!! یا خودشو زده به ............. یا واقعا .............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
در این مملکت رهام های عزیز زیاد هستند
ناشناس
| Turkey |
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
رهام بیخیال
چرا مغلطه میکنی
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ناشناس عزیز معنی مغلطه رو ظاهرا نمیدونی که هروقت واژه کم میاری ازش استفاده میکنی . آقای ناشناس و بدون هویتی همچون شما در تیتر نظر میگن : حاضرند چین اقتصادشون رو ویران کنه حتی سلامتی (مردم) رو از بین ببره اما به (آمریکا) سلام نکنند .
ایشون اعتقاد داره باید با آمریکا در این شرایط هم به خاطر مردم ارتباط داشت و به خاطر تنفر شخصی ایشون چین رو دشمن کل دنیا دونست و بنده هم در جواب ایشون متنی رو منتشر کردم که اگر موضوع مردم هستند که خب مردم آمریکا هم از دولتهای خودشون بیزارند . حالا ما به نظر شما ناشناسان محترم ، تنها به خاطر رویاهامون که ساخته غربه ، بریم بگیم گور بابای مردم آمریکا و جهان که دارن اعتراضات ضد سرمایه داری انجام میدن ما باید به دولت آمریکا سلام کنیم ، سر خم کنیم ؟ مثلا سلامتی مردم در آمریکا از بین نرفته فقط اینجا در اثر ارتباط اقتصادی با چین به مخاطره میوفته ؟ آمریکا اقتصاد ما رو به اینجا نکشونده حداقل از زمان پهلوی تا به امروز ؟ چین اقتصاد تمام دنیا رو ویران کرده یعنی فقط اقتصاد ما مونده ؟ اتفاقا کار شما و ایشون بیشتر شبیه به مقلطه گری ست تا حرفهایی که بنده زدم .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اقای رهام .جهل است سخنان شما .شما خودتون به خواب زدید برای شرایطی که براتان فراهم شده ؟ وگرنه بیشترین دادو‌ستد تجاری چین با امریکا است هرچند اختلاف هم دارند از سر همین دادو ستد است که چین اقتصاد دوم جهان شده
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
آقای علی عزیز ، حرفهای شما هم در مورد نظر بنده از روی جهل و ناآگاهی و عدم شناخت است چون من هیچ وقت نگفتم بیشترین دادو‌ستد تجاری چین با امریکا نیست و یا اختلافشون از سر همین دادو ستد هم نیست . ولی باور این موضوع برای شما و طرفهای غربی که اقتصاد چین رتبه اول دنیا رو کسب کرده سخته و هضمش که عقب ماندگی ایجاد شده برای غربیها خوب بسیار سختتر و پذیرشش برای شما ظاهرا سختر از دولتهای آمریکا و کشورهای غربی ست چون اونها دارن عقب نشینی میکنن ولی شما مقاومت نشون میدی که کاش این مقاومت رو جای درست خرجش میکردی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
77
13
افتاب! ازسالهاچپاول وادم کشی هواپیمایی امریکایی وانگلیسی تان درخلیج فارس هم چیزکی بنویسیداگروجدان دارید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
از هواپیمای اوکراین بگو جدیده.. و کلی دانشمند دانشجوی نخبه رو پرپر کرد... هواپیمای که امریکا به نامردی زد رو همه یادشونه.. ولی انگار هواپیمای اوکراینی جوانهای ایرانی توش نبودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
حالا تو، نو فکری که آمریکااااااااااااااااااا آخه چرا همه مخالفان آمریکا اینقدر سبک ............ ؟؟؟؟؟
ناشناس
| Turkey |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
اون چپاولی که شما میگی در زمان قاجار بود ولی میدونی که بعد از آن هم معاهده ای بسته شد حد اقل آبادانی هم آمد تکنولوژی آوردن
چین تکنولوژی بیاره زبان چینی میاره باید رمز گشایی هم بکنی اگر بهت اجازه بدن کمی عاقل باشید خواهشا
roham
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
93
12
آقایون و خانمهایی که معترض هستند باید کمی واقع بینانه به شرایط امروز نگاه کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که دولت فعلی که برجام رو سند افتخار خودش میدونه و البته رسانه های وابسته بهشون معلومه که نسبت به این موضوعات واکنش نشون میدن و مشغول بزرگنمایی هستند و شایدم جدا موضوع بزرگی باشه ولی سوال اینجاست که چرا امروز دوستان ؟ چرا سال پیش که این اتفاق داشت میوفتاد دولت و رسانه ها انعکاسش ندادند و ما هم چیزی نشنیدیم و حرفی راجع بهش به هم دیگه نزدیم ؟
موضوع بعدی اینکه در این شرایط که افسار کشورهای اروپایی در دست ترامپ دیوانه است و ما تحت شدیدترین تحریمها قرار داریم راه حل دیگه ای دارید ؟ آیا روش جدیدی ابداع کردید تا بتونیم در قبالش 400 میلیارد دلار جنس و پول دریافت کنیم ؟ راه حلتون اگر برگشت به هر قیمتی به برجامه باید خدمتتون عرض کنم به اون قرارداد میشه گفت ترکمنچای نه این یکی . چون قرارداد با غربی ها یعنی خودمون رو و امکانات رو در اختیارشون بزاریم و هیچی عایدمون نشه ولی خوشمون باشه که غربی ها ما رو دوست دارند و ما هم که عاشقشونیم . ولی اینجا قراردادی منعقد شده که در ازای بهره برداری چین از ایران ( شاید غیر منصفانه ) ، ما در این شرایط اسفناک اقتصادی میتونیم به حیاتمون ادامه بدیم . اینکه انتظار داشته باشیم کشور چین در این دنیای پر از بی عدالتی و سواری گرفتن های مفتکی بیاد مرام و معرفت مثل فیلمهای فارسی خودمون به خرج بده ، یک انتظار دور از ذهن و از سر نادانی ست و البته طرفهای غربی هم در هیچ جای تاریخ این کارو انجام ندادن و اصولا اعتقاد دارند باید به طرفی که ضعیفه بیش از دیگران فشار اورد .
بیایید این روحیه رو در جامعه ایرانی خودمون بهش نگاه کنید . آیا ما در موقعیتهای مختلف اجتماعی مثل خرید ارز یا بنزین یا هرموقعیت اجتماعی و خانوادگی دیگه ای ، به خودمون و دیگران رحم میکنیم که انتظار داریم دیگران برامون انجام بدن ؟ آیا مسئولین کشور واقعا تنها و تنهادغدغه هاشون رفع مشکلات مردمه ؟ ما از مسئولین و حتی اظرافیان خود در این شرایط نمیتونیم انتظار داشته باشیم و داریم نقدشون میکنیم و حتی در انتخابات مشارکت نمیکنیم ، پس باید سطح انتظارتمون از قدرتهای جهانی که حتی از ما هم نیستند ، یعنی ایرانی نیستند و با روحیات ایرانی هم آشنا نیستند ، متناسب با داشته های امروزمون باشه .
موضوع دیگه این که خیلی مهمه که آیا ما امروز که برجام به دست ترامپ دیوانه پاره شده و از قبلشم دستاوردی نداشته و تحت تحریمهای وضع شده شرایطمون اینه و البته پتانسل و بضاعت فردی - اجتماعی - سیاسی و اقتصادیمون هم همینه ، باید انتظار 100 درصدی از کشورهایی که حمایتمون میکنند داشته باشیم ؟ ایا اگر به صورت اتفاقی و خیالی جای ما و چین عوض میشد ، ما این معرفتو به خرج میدادیم به اصطلاح خودمون ؟ همین امروز وقتی به کشور ونزوئلا کمک میکنیم خیلیها واکنشهای منفی و دور از ذهن از خودشون نشون میدن .
ما باید بپذیریم نبايد انتظار حداكثري از هیچکس داشته باشیم زيرا برآورده نشدن انتظارات حداكثري مي‌تواند مانع از تحقق انتظارات حداقلي بشود. در واقع به همان اندازه كه نگاه خوش‌بينانه به قدرت‌هاي بزرگ مي‌تواند خطرناك باشد که این نگاه خوش بینانه به غرب در طول تاریخ بوده که ما رو به این سو کشونده، نگاه بدبينانه نيز قدرت مانور دستگاه سياست خارجي را سلب مي‌كند. ما بايد واقعيت چین را آن‌گونه كه هست بپذيريم با تمامي خدمت‌ها و خيانت‌ها. القاي ترس از خیانت چین و یا هر بازیگر ديگري به همان اندازه كه مي‌تواند هشدارآميز باشد به همان اندازه هم مي‌تواند حق انتخاب‌هاي محدود را محدودتر كند. چرا بايد تلاش كرد تا دوستان نصفه و نيمه و حتي موقتي را به دشمن تبديل كرد؟ بازتوليد و بزرگنمايي بدگماني نسبت به چین در شرايطي كه براي جمهوري اسلامي ايران حق انتخاب‌هاي محدودي وجود دارد جز بستن مسيرهاي تنگ موجود چه اثر مثبتي دارد؟
اين مساله البته به معناي آن نيست كه ما حق نداريم هيچگونه انتظاري از شرکای خود داشته باشيم. طبيعتا هر ميزان از همكاري و همراهي توقعات و انتظاراتي را براي هر دو طرف ايجاد مي‌كند، اما اين انتظارات نبايد ما را از واقع‌بيني دور كرده يا دايما در فضايي از بيم و اميد قرار دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
تحلیلهای تو و امثال تو من رو یاد تحلیل و توجیه حزب توده در مورد واگذاری امتیاز نفت شمال به شوروی در قبال نفت جنوب میندازه
تاریخ درباره خیانتها قضاوت میکنه،بدون تعارف
ناشناس
| France |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
جناب roham حرف هايي كه مي زني خيلي قشنگن . ولي مربوط به دهه 60 هستند . اين ادبيات در اون دهه عادي بود و جواب مي داد ولي الأ تو آخرين سال دهه 90 قرار داريم و شما هنوز داري حرف هاي سرو ته يه غاز اون موقع رو بلغور مي كني .
رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
چرا نباید مشکل اصلی رو ریشه کن کنیم تا نیازمند انتخاب هیچکدام از این استعمار ها نباشیم ؟؟؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
حساسیتهای غیرضروری و عامیانه شما هم منو یاد دلبستگان و وابستگان غرب در قبل از جمهوری اسلامی میندازه ' همون کج رویها ایران رو به این نقطه رسونده باز میخوای وابستگی و دلبستگی رویاگونه خود را بر منافع ملی ترجیح بدید و دیگران رو هدف قرار بدید و بهشون انگ بزنید که پشتش پنهان بشید ? نه دیگه دوست عزیز اون دوران گذشته باید از رویاهایی که به اشتباه ساختید عقب بشینید و یکبار برای همیشه به منافع ملی فکر کنید و دنیا رو تنها تا نوک بینی محترم تصور نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
اگه منافع ملی فروختن ایران به چین هست ،که
این قبا برازنده تو و همفکرهای وطن فروشت هست
حساس بودن به فروش وطن غیر ضروریه؟؟؟؟
خودم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
چی میزنی برادر روهام؟
غرب زدگی چیه؟
تو گرما زده شدی که داری هذیون میگی
خدایی خودت میفهمی چی داری میگی؟؟
اجازه به متن پر از ایرادت اشاره کنم

ولی اینجا قراردادی منعقد شده که در ازای بهره برداری چین از ایران ( شاید غیر منصفانه ) ، ما در این شرایط اسفناک اقتصادی میتونیم به حیاتمون ادامه بدیم .

واقعا من نمی دونم تو چند سالته و کجا و چه جوری بزرگ شدی
اینکه چقدر سواد داری و اصلا از روابط بین الملل و تاریخ و چین کمونیست چی می دونی فقط این رو می دونم که تو و امثال تو با درک نادرستتون و پاک کردن صورت مسئله های این کشور دارید تیشه به ریشه این کشور می زنید
اخه ادم حسابی تو برجامی رو که ایران رو داشت به حالت عادی برمیگردوند و دست همین چین و روسیه ی مرده خوار بنجل فروش رو کوتاه می کرد رو بد میدونی و بعد میگی خوبه که چین میخواد ما رو نجات بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
واقعا تو چی هستی؟؟؟
ینی تو و همفکرات یه درصد هم فکر نمی کنید که نبود برجام یعنی فرصت ناب برای ویران شدن ایران به دست چین و روسیه؟؟؟؟
هیچ وقت فکر کردی که تو حق داری زندگی با کیفیت داشته باشی؟ نه اینکه ارزوت این باشه که جین بیاد نجاتت بده
شرکا کدومه مرد حسابی؟؟؟
اینا لاشخورن
با دنیا تعامل نکنیم بعد خوشحال باشیم که مونده خور چین و روسیه ایم؟؟؟
کوبا رو برو ببین
اونجا هم فکر می کنن اقتدار حفظ کردن ولی 60 ساله که از زندگی کردن محرومن
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
...... و شما هنوز داري حرف هاي سرو ته يه غاز اون موقع رو بلغور مي كني ؟ حرفهات اگر درست بود و یا به روز بود ، نیاز نبود اینقدر تند بری ، ناراحت بشی ، از کوره در بری ، به درو دیوار خودتو بزنی ، تا جواب منو بدی . اگر چیزی داشتی با تحلیل رو میکردی نه به دیگران حمله کنی .
این حرفهایی که شما ازش داری میگی که قشنگه ولی به درد دهه 60 میخوره و به نظرت الان در دهه 90 نباید زده بشه زمانی زده شده ، ولی در اثر خوابزدگی و رویاپردازی امثال شما درک درستی از نشده که به این نقطه رسیدیم . مسائلی رو که در گذشته درک نکردید حالا باید دوباره براش وقت بزارید و درکش کنید ، که ظاهرا دوباره دارید مقاومت میکنید و خوب این مقاومت نشانه همون ندانستن مطلقی ست که در قبل دچارش بودید و در طی این همه سال رفعش نکردید . در مورد این موضوعات هم بهتره زیاد به خودتون فشار نیارید و به این فکر کنید که ناشناس میخواید باشید یا یه روزی شهامت به خرج میدید و با هویت حرف میزید که جدااون روز میشه بهتون امیدوار شد که تمام کج رویهای گذشته رو جبران کنید .
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
آقا یا خانم رحیمی : مشکل اصلی و ریشه ای همینجاست و دارید مشاهده میکنید . تا وقتی ما هم دل و هم صدا منافع ملی رو به دور از تعصبات و خواسته های شخصی خودمون درک نکنیم و ازشون حمایت نکنیم معلومه که روی پاهامون نمیتونیم بایستیم و نمیتونیم وقتی حرف همو نمیفهمیم حرف دنیا رو بفهمیم و دنیا هم حرف ما رو نخواهد فهمید . زمانی ما نیازی به کمک برای راه رفتن نداریم که برای خودمون جفت پا نگرفته باشیم . ببنید چند ناشناس اینجا هستند که هرکدوم تا از خواب بیدار شدن امروز ، تحت تاثیر شایعات و نه واقعیتها به محض انتشار این مقاله و بدون خوندن درستش هر حرفی میزنند . قضاوت میکنند . به سخره میگیرند و در واقع به دنبال جبران محدودیتهای شخصیتی خود هستند وگرنه چه نیازی ست به این همه داد و فریاد و هیاهو . یکی هنوز روشهای زندگیش در دهه حاضر مربوط میشه به دهه 60 و عقب افتاده و به روزش نکرده ؛ ولی دیگران رو نوازش میکنه و حرفهای دیگران رو به خاطر اینکه توانایی کسب نکرده سروته یه غاز میشمره . یکی دیگه میاد میگه این قبا برازنده تو و همفکرهای وطن فروشت هست!!! چرا چون نمیتونه تحلیلی از خودش داشته باشه و چون همه چیز رو شنیده و تحویل دیگران داده و از اون جهت که شنیده هاش از دیدهاش مهمتراند اصولا و در واقع میشه گفت که یک فرد دهن بین و ضعیفه میاد هر حرفی رو نه تازه با اسم خودش که جوابشو بدیم و فردا هم باشه ، که به عنوان ناشناس میگه یه چیزو در میره . تا زمانی که جامعه ما به این شکله ، ما در هیچ زمینه های رشد نخواهیم کرد متاسفانه . این روحیات در در مورد مسائل سیاسی که سرجاش ، در اجتماع وخانواده دیده میشه و جدا برای دهه 90 جای تاسفه که هنوز همچین روحیات متزلزل و خواب زده ای وجود داره و خودش و حرفش رو هم وحی منزل میپنداره و درواقع میشه گفت آنکس که نداند که نداند که نداند شرح حال همین دوستانه عزیزه که من دوستشون دارم حتی اگر بدترین واژها رو به کار ببرند چون با تمام ضعفهاشون هموطنم هستند و درک کردم بدون کمکشون نمیشه به اون سطحی که شما میگید و آرزوی هممونه دست پیدا کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
طی هشت سال جنگ این همه جوان رعنا جانشان را فدای خاک وطن کردند ونگذاشتند یک وجب خاک میهن در دست بیگانه باشد ولی امروز یک عده بی وطن برای استفاده مادی شخصی تمام کشور را دو دستی تقدیم بیگانگان واجانب میکنند
ناشناس
| France |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
آقا يا خانم roham ديگران را متهم مي كني كه بعنوان ناشناس پيام مي دن اين اسمي كه رو خودت گذاشتي الا اسم خودته يا بقيه كه اسم مي ذارن چي ؟ و اما بعد. ميخوام يه سوال ازت بپرسم و ميخوام كه جواب درست بدي .سوال. چند ساله كه ما با چين و روسيه به جاي اروپا و آمريكا روابط اقتصادي داريم و در اين سالها اونا به اقتصاد ما چه كمكي كردن ؟ و اگر درست عمل كردن و با ما روراست بودن پس چرا سقوط كرديم ؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
داری کابوس میبینی عزیز ناشناس بیدار شو خودتو به خواب نزن
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
باید عرض کنم اسم واقعی من رهامه و دلیلی نیست تا پنهانش کنم نه از شما و نه از سایت آفتاب و باور بکنید یا نه ، جایگاه اجتماعی کاملا عادی هم دارم مثل خیلی از شما ناشناسان عزیز فقط فرق بین من و شما اینه که من میدونم چی میگم و چی میخوام و ظاهرا شما نمیخواید بدونید و از دانستهاتون بگید اونم نه در جهت تایید یا رد شرق یا غرب که ممکنه بهشون دلبسته باشیم ، که تنها و تنها به خاطر منافع ملی امروز کشورمون .
ولی در مورد سوالتون : چند ساله كه ما با چين و روسيه به جاي اروپا و آمريكا روابط اقتصادي داريم و در اين سالها اونا به اقتصاد ما چه كمكي كردن ؟ و اگر درست عمل كردن و با ما روراست بودن پس چرا سقوط كرديم ؟ باید عرض کنم :
ما مدت زیادی تحت استعمار غرب بودیم به طوری که همه چیز رو به تاراج بردن که حال و روزمون شده اینی که میبینی . این عقب ماندگی به خاطر وابستگی بیش از اندازه به تفکری ست که فقط به حیات خودش فکر میکرده و میکنه ، نه رشد و ارتقا دیگری که اگر غیر این بود باید الان جهان گل و بلبل بود و هیچ جنگی در خاورمیانه رخ نمیداد . این نقطه نتیجه اعتماد و اتکا بیش از اندازه به غربی هاست در تمام زمینه ها اقتصادی گرفته تا فرهنگی و ربطی به قول شما به ارتباط اقتصادی ما در این چند ساله اخیر نداره و نتایج این ارتباطات رو زمان مشخص میکنه . مثل امروز که داریم نتایج روابطمون رو با غرب در گذشته میسنجیم . وابستگی زیاد باعث متوهم شدن کشورهای غربی نسبت به ما شده طوری که فکر میکنن اونها ارباب ما هستن و برای زندگی و مرگ ما تصمیم میگیرند و این برای بشر قرن 21 یا همون دهه 90 که شما اسم بردید ، یک ننگ باید به حساب بیاد . به خاطر همین فکر ارباب و رعیتی است که هیچ وقت نه اونها خواستند و نه ما توانستیم که مستقلانه تصمیم بگیریم و روابط ازادی با دنیا داشته باشیم . هرزمان که خواستیم روابط خودمون رو گسترش بدیم ما رو تهدید و تحریم کردند و از روابط با دیگران ترساندند به هر نحوی که میتونستند چون منافعشون در روابط یک جانبه ما با غرب بوده و خب طبیعیه که شرق رو به عنوان یک رقیب بر نتافتند و هرگونه تبیلغات غیرواقعی رو از زمان قاجار تا انقلاب اسلامی به خورد جامعه و حتی دولتمردان دادند تا این بازار پر سود رو از دست ندن . البته شرق و غرب اختلافات و دشمنی های اشکار و پنهان زیادی در طول تاریخ دارن .
حالا به جای پافشاری بر مواضع قبلی که نتیجش کاملا در اقتصاد ما قابل مشاهده است باید دنبال راه چاره بود نه تکرار مکررات حرفهای منسوخ شده قدیمی که به خوردمون دادند . حالا باید بدون در نظر گرفتن شکستها و تحقیرشدن های قبلی دستمون رو به زانو بگیریم و قویتر برگردیم . خب برای این مهم نیاز به کمک داریم . عاقلانه به نظر نمیرسه به کسانی اعتماد کنیم که در زمان افول خودشون هستند و ما رو مستعمره خود میدانند و نگاه از بالا به پایینی در طول تاریخ به ما داشتند . ما باید حیثیت و اعتبار از دست رفتمون رو پس بگیریم . امروز به شرق و کمک شرق نیازمندیم تا بتونیم تعامل عادلانه رو با توجه به درس عبرتهایی که از وابستگی به غرب گرفتیم پیاده کنیم . اگر موفق باشیم به دستاورد بزرگی رسیدیم .
1 . به اربابان قدیمی میفهمونیم دیگه اونقدر قوی هستیم و اونقدر نسبت به منافع کشورمون حساسیم که دیگه اجازه نمیدیم روابط بین ما و غرب به صورت یکطرفه ، و به حالت گذشته برگرده .
2 . و برای شرکای جدید هم هشداری خواهد بود که اگر خواب و رویایی در ذهنشون میبینند پوشالی و خیالی ست چون ما تصمیم گرفتیم اولویتمون رو بر خلاف گذشته برمنافع ملی بزاریم . یعنی همون کاری که بقیه کشورها مثل روسیه و چین میکنن .
هادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
64
15
از نيروهاي عزيز و گرامي سپاه كه حافظ امنيت آب هاي ايران هستند تشكر مي كنيم.خدا قوت
پاسخ ها
دکان کلید سازی
| Sweden |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
ایران را بر باد دادید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
خیلی تشکر کن که اگه مراقبت نمیکردند آب خلیج را خالی میکردن می بردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خیلی خیلی تشکر کن !!!!!!!!!!! هنوز آب خلیج فارس سر جاش هست.
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
هادی جان دستتو واسه این ناشناسان تا آرنج هم بکنی تو عسل بزاری دهنشون گاز میگیرند
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
4
22
واقعیت این است که .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
عجب تحلیل آبکی! آن ضرب المثل معروف که میگه از ترس عقرب جرار خودشو به دهن مار غاشیه انداخت همینجا مصداق دارد.
چه کسی مسئول به وجود آمدن وضعیت فعلی است بسیار ساده انگارانه است که دولت روحانی را تنها مقصر بدانیم!
بعدش هم قرار نیست برای مشکلاتی که به هر دلیلی پیش آمده خود مستعمره اژدها شویم!
آرمین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
5
57
استقلال کشور خدشه دار شده.
مگه اجاره دریا یا جنگل و صید حیوانات توسط خارجیان و فروش خاک کشور و عیره چقدر سود داره برای یه کشور نفت خیز که ۹ درصد منابع طبیعی دنیا رو هم در اختیار داره.
همه اینها رو سرجمع حساب کنی به سختی به ۱۰۰ میلیون دلار میرسه در حالی که تخریب زیست محیطی حاصل از این فعالیت ها نا سالها باقی میمونه و حتی دیگه به وضعیت قبل هم بر نمی گرده.
نفت بشکه ۳۳ دلار و فروش ۳ میلیون بشکه میشود روزانه ۱۰۰ میلیون دلاز آیا منطقی است پولی که در یک روز بدست میاید را اینگونه با حرص و طمع و بدور از تصمیمات کارشناسی شده زیست بوم مملکتی رو نابود کنیم؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
24
19
بنازم به این : ( به اصطلاح ): " دولت ، تدبیر و امید ": که : نه تنها ؛ باعث غارت منابع ملی توسط دوستان و رفقای داخلی خودش شد. بلکه : حتی : چینی های بی قید و بند مسئولیت ناپذیر را هم شریک : غارتگری و حیف و میل کردن : منابع ملی و عمومی ، کرد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
دولتها هچ کارن...خودتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
خیلی از جاها که دست میگذاری مشخص می شود دولتها کاره ای نیستند ازارگانهای خارج دولت نقش دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
انصافا خودتی یییییییییییی !!!!!!!!! خخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
دولتها هیچ کاره اند؟ پس چرا دم انتخابات خودشونو له زمین و آسمون میزنن تا برنده شن؟ ح\... بعدشم چرا از سال هفتم به بعد هیچکاره میشن. تو رو خدا نگید این حرفا رو....
ناشناس
| Turkey |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
خوشم میاد که دیواری هست به اسم دولت؟ و.......
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
50
با همین فرمان تا وقوع این اتفاق اندک راهی باقیست . از حقوق ایغورها که دفاع نکردیم هیچ ، خودمان را هم دودستی تقدیم چین نمودیم ، آیا این بود آرمان ما ؟
ناشناس
|
Turkey
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
49
تازه اولشه
چند وقت دیگه ی چینی تو‌ خاک ایران جرم می‌کنه و به یک ایرانی صدمه میزنه
پاسخ ها
سرباز اسلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
همین الان هم آتش میندازن داخل قایقهای ایرانی
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
41
ازاین غضه دق کنیم بمیریم ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
غم و اندوه و دق مرگ شدن هیچ وقت راه چاره نبوده. عملگرایی و روشنگری لازمه
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
52
کشتی های چینی باصید ترال کف خلیج فارس را جارو می کنند.این بدین معنی است که خانواده های بسیارزیادی از صیادان جنوب کشور باید در سالهای آینده یا تحت پوشش کمیته امداد وبهزیستی قرار گیرند یا یا کاسه گدایی بدست بگیرند ودر فقر وتنگدستی زندگی کنند.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
5
41
بابام امریکا شرف داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
21
هر کار بخواهند می تواننن
.....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
43
به کل دنdا باج میدیم که به آمریکا باج ندیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
این همون غرور پفکی ای هست که در اسلام بشدت مذموم شمرده شده تا آدمی دچار چنین خسارات سنگینی نشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
6
46
جناب رهام اگه ذره ای شرف و میهن پرستی تو وجودت بود اینطور از اربابهای چینی ات دفاع نمیکردی. نمیدونم از چین چی بهت میرسه که اینطور براشون خوش رقصی میکنی. ولی اگه ذره ای غیرت تو وجودت هست حداقل کمی از کثافت کاری این چینی های خدا نشناس در شکنجه مسلمانان اویغور و نابودکردن وانقراض تمام موجودات روی زمین که میکشن ومیخورن هم میگفتی. حالا برو...
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
شما هم اگر کمی به جای احساساتت ' عقلتو به کار مینداختی متوجه حساسیت بنده و امثال من میشدی ولی چون فقط درگیر شکل شرف و میهن پرستی و غیرت هستی و با مفهوم این کلمات بیگانه ای از خود بیخود میشی ' راه درمان ساده است فقط باید بخوای
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
کاش به رهام چیزی میرسید
اخرش چینی ها دستشون رو تو پوست گردو میزارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
امثال رهام بخاطر کامنت نویسی پول میگیرن، حرفاشون رو جدی نگیر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
آره رهام جان میدونم راه درمانش جیره خواری روسیه و چینه که متاسفانه ما بلد نیستیم وگرنه زندگیمون از این رو به اون رو میشد
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
شما ناشناسان محترم و عزیز که به دیگران انگ میزنید اونقدر شجاعت ندارید که حتی هویتتون رو پای نظراتتون منتشر کنید
رهام ۲
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
همچین میگی شجاع باشید هویت خود را فاش کنید هویت خود را فاش کنه !
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
26
مردم تو چنین مواردی به حساب نمیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
45
تو رو به خدا کامنت من رو بزار
کسانی که آب و خاک ایران را می‌فروشند یا در قبال فروش آن سکوت می‌کنند تابعیت ایرانی ندارند
...
داریوش نوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
45
5
ناموسن متن رو بخونید بعد نظر بدید.کشتی ها چینی اند صاحباشون معلوم نیست کین.به روسیه هم ربطی نداره.قرارداد ۲۵ ساله هم از ۲۰۱۵ حرفش هست ولی چیزی امضا نشده به ۲۰۲۰ هم ربطی نداره خخخخخخخخ.
خدایی چرا بدون فکر حرف میزنید؟
پاسخ ها
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
اینها چون رویاهای خودشون رو از دست رفته میبینند بدون درک اطلاعات درست واکنش نشون میدن آقای نوازی عزیز ' این دست از هموطنانمون منافع و رویاهای شخصیشون رو بر منافع ملی همیشه ترجیح دادند و میدند و در ادامه به دیگران انگ میزنند خودشون رو به درد و دیوار میزنن تا ماهیت حقیقی خود رو پنهان کنند
ناشناس
| - |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
رهام جان خوبه بالاخره یکی مثل خودت پیدا کردی زیاد ذوق نکن به مثبت منفی ها نگاه کن سطح سوادت رو میفهمی
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
سطح سواد جایی مشخص میشه که همچون تویی حرف زیاد میزنه ، ولی جرات و شهامت نداره حتی اسمشو پای نظرش بزاره و درواقع در حال اثبات خودش به خودشه تا کمبودهای شخصیتیشو جبران کنه ولی میبینی در عین تعجب که افرادی هم هستند که از محدودیتهای ذهنی شما گذشتند و حرفهای جدیدی دارند بزنند و از افشای هویتشون هم ترسی ندارند . این ترس شما نشان دانایی شما نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
25
دزدان دریایی ایرانی هم راه بیفتن از چینیها باج بگیرن بهتر از اینکه مجانی بیان غارت کنن
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
3
16
یعنی من احساس میکنم چین بیشتر از آمریکا تشنه قدرته، آمریکا داره علنی جنگ میکنه ولی چینی ها دارن با پنبه سرمونو میبرن، ای قرارداد که بین ایران وچین به مدت 25سال بسته شده که به دهن چینی ها شیرین اومده حتما ازاین هم خبر داشتن که مردم ایران بی اطلاع از این ماجرا بودن، از وقتی که ایران با چین تجارت کرده بجان مادرم تا حالا من یک جنس مرغوبی تو بازار به چشمم نخورده.. از شیرمادر بگو تا جان آدمیزاد... یعنی آقای روحانی بعنوان یک شهروند بی سواد عرض میکنم که خوشحالم که یکی از من بی سوادتر تو این مملکت پیدا شده که خودمو از اون بالاتر بدونم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بالاخره تو هر شکل و مدلش، بزرگان، بزرگی و گذشت خاص خودشون رو دارن. اما امان از کوتوله ها و کوچیک های بیمقدار زمانی که بخوان کمبود و کوچیکی خودشون رو با غارت و چاپیدن و چپوی دیگران ( جبران کنند اونوقت دیگه ............. جلودارشون نیست.
!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
5
28
مرگ برچین و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
22
این کشتی های خارجی به کجا وصلن؟
محمدرضا علی رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
21
قرارداد۲۵ساله! چه اتفاقی داره میفته؟ داخل کشور هروزخبرجدیدی به گوش می‌رسد از انفجار های پی درپی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
26
نگین این حرفا رو به سفیر محترم چین بر می خوره قهر می کنه هاااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
25
1
آقای آفتاب باز هم خودت را لودادی که با محافل چین ستیز ایرانی که چوب حراج به مال ومنال موسسات دولتی متعلق به مردم زده اندومی زنندومغزشان را مکتب شیکاگو پرکرده ، سروکارداری.
تو هم یکباره با امثال علی جوانمردی که مثل مارگیرها خبر ازتوآستینشون بیرون میارند همصدا شدی. نکن آخر عاقبت نداره
عقلانیت ، علم آموزی، تفکر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
3
22
ایران با آمریکا رابطه دو طرفه برقرار کند بهتر نیست ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
ما تو برجام خواستیم اما اونا نخواستن. گفتن اینقدر که ایران میده کمه بیشترش کن. اما چین به همین کمها قانعه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
نتیجه رابطع دو طرفه با کره شمالی چی شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
3
9
نظر منو بخواین اینه که حسن روحانی بهشون گفته بیان صید کنید ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
30
یه زمانی عراق به کشورمان حمله کرد هشت سال جنگیدیم شهید دادیم مجروح و مفقودالاثر دادیم اسیر دادیم کلی هزینه کردیم کلی عقب افتادیم اما حاضر نشدیم یک وجب از خاک مان را دست دشمنان بدهیم اما الان دو دستی کشورمان را تقدیم چینی‌ها کردیم وامصیبتا . گویا دیگه خبری از شعار نه شرقی نه غربی نیست گویا باید پرسید کدوم استقلال کدوم آزادی .
ح-ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
12
در‌حال‌حاضر از 91 کشتی چینی که فعالیت صید و صیادی در ایران را به نزدیک دو دهه عقب‌تر بازگردانده‌اند، هنوز 17 کشتی باقی مانده است که همچنان ذخایر آب‌های جنوب را قلع‌و‌قمع کند. صید ترال، هست و نیست کف دریا را جارو می‌کند( باز بگين قرارداد 25 ساله دروغه )
ناشناس
|
France
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
13
تراز بازرگاني صحيح نشان دهنده رابطه اقتصادي سالم و بدور از استثمار مي باشد . مطلبي كه بين ايران و چين اصلا رعايت نشده . در حقيقت كشور چين به بهانه حمايت هاي نصف و نيمه از كشورمان در سطح جهاني مجوز چپاول و غارت اموال ملت ايران را به خودش داده . كاري كه روسيه در همان مقياس و فقط با فروش چند اسلحه با ما انجام مي ده . كشورمان به دليل انزواي سياسي و اقتصادي اسير هيولاهاي زمانه شده . باج دادن بايد جايي متوقف بشه . اگه خوب دقت كنيم مي بينيم اين بلا كه سرمون اومده فقط به دليل چند تا شعاره كه شايد هيچوقت هم نتونيم اون شعارها رو عملي كنيم .
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
0
دارند تقاص پس می دهند
نجف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
15
واقعا جای تاسف است برای هر ایرانی که کشورمون فروختیم به چینی ها. باید. همه انها را از سرزمینمان بیرون کنیم
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
16
باید به هر نحوی که شده جیب و شکم دزدان پر بشه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
7
همانطور که قراردادهای دوران های قضاوت کردهتاریخ نیز بعدها این کارها را قضاوت خواهد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
11
اگر ذخایر زیستی دریایی ، منابع نفتی و معادن ما را چینی ها به غارت بردند به جهنم! با این کرونا و طاعونی را که وارد کشور ما می کنند چی کار کنیم؟ خدای نکرده با این بیماری های همه گیری که چینی ها وارد کشورمان می کنند همه را از بین می برند.بعد شما مسئولین می خواهید به کی ها حکومت کنید ؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
10
ببرید نوش جونتون.جفت دریاییم یدونه ماهی گیرمون نمیادبخوریم.بدبختی از وجودمون میباره
یک صفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
15
بخش خصوصی در چین مستقل از دولت نیست حال باید دید پیام این ضربه که به سالها فعالیتهای محیط زیست هم هست چیست ؟ در حالی که دریای چین شرقی ذخیره ماهی است جولان کشتیهای چینی در خلیج فارس برای درو ماهی وبیکاری صیادان ایرانی ایا توجیه اقتصادی دارد ؟‌یا نوعی نمایش قدرت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
7
شما که گفتید دروغه الیته اگر دروغ هم نبود شجاعت دیگه نیشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
1
10
وا اسفا وا اسفا وااسفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
17
کجایند جوانان بی ادعای چهل سال پیش که برای وجب به وجب خون داده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
14
به داد ایران برسید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
17
تا بحال زمین خوار . دریاخوار. کوه خوار . حنگل خوار داشتیم ولی ایران خوار نداشتیم مبارکه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
5
خوشتان باد
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
15
این مسئولین چه کسانی هستند؟؟؟؟؟؟؟
آنها باید اسمشان در تاریخ ایران ثبت شود که دیگر هیچ آرامشی نداشته باشند هم خودشان هم خانواده هایشان!!!
مطمئنا چنین مسئولینی که دست به چنین کارها را میزنند فقط اسمشان ایرانی است در واقع هیچ ایرانی واقعی که عشق به وطن دارد به خود اجازه نخواهد داد که مملکت را به دار فنا بسپارند!!!!!
ali joon chabahar
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
19
2
سلام.چرا بجان هم اوفتادین...ما خدا رو داریم قران رو داریم قطعا افرادیکه علیه مدیران بومی مومن و زحمت کش که کم هم نیستن بجای حمایت باند بازی براه نیندازیم .اگر به خدا امید داشته باشیم این امتحان تحریم را پشت سر هم خواهیم گذاشت.خدا کند نقد علیه ترال بابت کینه ورزی یا عقده گشایی و ضررهای و منفعت طلبی های در گذشته نباشد و همینطور شعار به دوران رسیده امروزی ها نباشه.... دنبال راهکار برای صید ترال باشیم...صید جایگزین لانگ لاین هست..دست از اتهام زنی و باندبازی بکشیم اگه منفعت کشور را میخواهیم پشت نیروهای زحمت کشی و مدیران بومی و دلسوز مردم را خالی نکنیم.....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شکم گرسنه هیچی نمیشناسه
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
14
آیامسئولین خوابندیابیدار؟؟آیاما داریم باج میدیم به چین که قطعنامه های پوشالی علیه ما رادرسازمان ملل وتوکندوبعدبنشینندبه ریش ما ساده لوحان بخندند؟؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
11
خدایا از همین الان نابودی چین را به انجام برسان. زیرا آنها نقشه نابودی ما را در سر دارند. نابود باد چین.
Ahmad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
11
امیدواریم خداوند به ما وکشور عزیزمان رحم کند
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
8
خداروشکر که چینیها امدن کمکمون کنن.ذوق مرگ شدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
19
3
نوکرا آمریکا چقدر ناراحتند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تو نوکر چین وروسیه شاد باش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
4
بگزارید راحت باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
7
متعلق به خودشونه. قابل نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
2
2
سیاست پدر مادر نداره فقط ما ملتها هستیم که همیشه از ازل قربانی این بازیگران حرفه ای بودیم و هستیم و خواهیم بود.پس با این اظهار نظرات و جبهه گرفتنها به جایی نمیرسیم.دولتمردا کار خودشونو میکنن کباب خودشونو میپزن و دودشون صاف میره تو چشم ملتها.فقط تنها راه نجات ما به عنوان یک ملت اینه که جمعیتمونو برای همیشه کنترل کنیم.هر چی جمعیت بیشتر بشه اوضاع بدتر میشه.دلیل تجاوز کشورهای به اصطلاح ابرقدرت به منابع کشورهای دیگه هم ناشی از همین ازدیاد جمعیتشونه که مبادا گرسنه بمونن در حالی که هر کشوری به هر نوعی برای خودش منابع عالی داره فقط همه کشورها باید جمعیتشونو کنترل کنن تا فقر و گرفتاری گریبان گیر ملتها نشه و این امر مهم از هیچ راهی میسر نیست الی رعایت و نهادینه کردن ((قانون حداکثر سه فرزندی برای همیشه و در همه جا)).
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
1
3
شما که عرضه ندارین مملکت رو اداره کنین خب به حراجش بزارین، مطمئنا با این همه ذخایر معدنی رو دسستتون نمیمونه، شما که چند ده برابر اروپا ذخایر معدنی دارین و حتی وسعتتون هم از برخی کشور های پیشرفته بیشتره چیکار کردین؟ تحریم بهانست
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
1
3
افسوس و صد دریغ
محمود
|
France
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
1
2
نگاهی به افغانستان و مقایسه ارزش پول افغانستان وپول ایران در برابر دلار
علی عابد
|
Japan
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۴
1
3
ممکنه یکی ازاین کارشناساء!!!! بفرمایند این 400 میلیون دلار کجاخرج میشه؟
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
1
1
باسلام،درحقیقت هرانسانی ودراین خصوص هرایرانی باآگاهی ازاین موضوع به شدت ناراحت میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
1
0
گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
1
0
یکی بره به اونی بگه که میگه یه وجب خاک ایران رو به چین نمیدیم!!!!!!!!!
فرزند ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
1
1
اقا اصلیترین شعار امام نه شرقی و نه غربی بود؛اگه درست فکر کنیم ایران میتونه از غرب ضد شرق و از شرق ضد غرب امتیاز بگیره!همه ما مشکلمون منیت!میدونیم اشتباه!سگ زرد برادر شغال!شرق و غرب فرقی نداره؛فکر ما نیستن منافع خودشون مهم؛نه روس و نه و انگلستان نه امریکا و نه چین؛دستشون برسه همه میخورن ؛هم میکشن؛ هم میبرن ؛هم۰۰۰فقط غرورمان اجازه نمیده!بیدارشیم!بسیجی و دانشجو و روشن فکر و۰۰۰ نداره؛غرور ومنیت!بیاین بجا شمشیر رو هم کشیدن و توهین بهم باز ما بشیم؛ فرزند ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
0
0
سلام به جای این کارا باید از یه مرجع تقلید فتوا گرفت و به جان چینی ها افتاد تا دیگه هوس نکنن پاشونو تو ایران بذارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
1
0
صیادان ایرانی گناه دارن نانشان را آجر نکنید. و در آخر درود بر سپاه که شر اینارو کم کرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین