کد خبر: ۶۶۴۶۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
وقتی وزیر بهداشت از وضع تخت‌های بیمارستانی خبر ندارد

بستری کرونایی‌ها در پارکینگ بیمارستان و وزارت بهداشت در خواب

وزیر بهداشت از معطل نماندن بیماران کرونا برای بستری سخن گفت اما به نظر می‌رسد بیماران زیادی در انتظار خالی شدن تخت هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

کرونا چند وقتی است خیز مجددی در کشور برداشته است، این ویروس موذی و مرگبار حالا چموش‌تر و قدرت سرایت آن چند برابر بیشتر شده است و شاهد روند صعودی ابتلا و بستری بیماران در بیشتر استان‌های کشور هستیم.

آمار روزانه کرونا نشانی از فروکش کردن ندارد و مدتی است شمار قربانیان کرونا وارد کانال مرگ روزی بیش از ۲۰۰ نفر شده است، شمار مبتلایان به کرونا همچنان در حال افزایش بوده و آژیر قرمز پُر شدن تخت‌های بیمارستانی در بسیاری از استان‌ها به صدا در آمده است.

بستری کرونایی‌ها در پارکینگ بیمارستان و وزارت بهداشت در خواب

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت ۲۶ استان کشور در وضعیت هشدار و قرمز کرونایی قرار دارند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ٣٠٩ هزار و ۴٣٧ نفر و مجموع جانباختگان این بیماری به ١٧ هزار و ١٩٠ نفر رسیده است.

روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره بستری بیماران کرونایی گفت: خوشبختانه ما شرایط را به نحوی مدیریت کردیم که یک بیمار پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نماند و یک بیمار به دلیل سن و سال یا کمبود امکانات بر بیماران دیگر ارجح نشد، یک بیمار حتی از افاغنه بدون کارت اقامت هم وقتی مبتلا به کووید-۱۹ شدند، پشت در بیمارستان به دلیل بی‌بضاعتی اقتصادی محروم از درمان نماندند.

شاید این سخنان قبل از پیک دوم کرونا دستاوردی برای وزارت بهداشت محسوب می‌شد، اما با پیک دوم کرونا در کشور به دنبال عادی انگاری مردم پس از بازگشایی‌های عجولانه و افزایش سرعت انتشار بیماری کمی با واقعیت فاصله دارد تا جایی که در هفته‌های گذشته مواردی داشتیم که بیماران برای بستری در یکی از بیمارستان‌های سانترال کرونا در تهران در پارکینگ و در خودر‌وهای خود با کپسول اکسیژن منتظر خالی شدن تخت بیمارستانی بودند و بر اساس گفته برخی بیماران حتی این مدت انتظار تا سه روز هم طول کشیده است.

همه این‌ها در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت و روسای بیمارستان‌ها از پُر شدن تخت‌های بیمارستانی و انتظار بیماران در اورژانس برای خالی شدن تخت سخن می‌گویند.

وضعیت کرونایی ایران خوب نیست

به گفته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت وضعیت اصلا خوب نیست و تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان‌ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند؛ بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است.

حریرچی ادامه داد: در اسفند و فروردین میزان بستری در کل کشور بسیار زیاد شد، اما سپس روند کاهشی را حفظ کرد و اکنون مجددا روندی افزایشی دارد. به طوری که میزان بستری ما از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۵ نفر است و روزانه تقریبا ۴ هزار نفر فرد مشکوک و یا کرونا مثبت را بستری می‌کنیم.

او ادامه داد: زمانیکه ابتلا و بستری صعودی است، دو تا سه هفته بعد مرگ‌های ناشی از بیماری نیز افزایش می‌یابد. زیرا ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند، فوت خواهند کرد. تا زمانیکه بستری کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.

پُر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش کرونا طبیعی است!

جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درباره پُر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش کرونا، اظهار کرد: این یک موضوع طبیعی است و اگر یک بیمارستان که به عنوان بیمارستان کرونا فعال است پر شود، بیمارستان دوم آماده خدمت می‌شود. ما نباید تمام بیمارستان‌های کشور را آلوده کنیم؛ در هر استان تعدادی بیمارستان در نظر گرفته شده تا به عنوان بیمارستان کرونا خدمت دهند و اگر ظرفیتش مازاد باشد، بیمارستان دوم ارائه خدمت می‌کند تا مردم در این دوران احساس مشکل نکنند.

او گفت: اوایل شیوع کرونا در تهران ۶ یا ۷ بیمارستان فعال بودند، اما اکنون حتی بیمارستانی در بخش خصوصی داریم که بیش از ۱۰۰۰ بیمار بستری دارد و خدمات کرونا ارایه می‌دهد، اما این‌ها را انتخاب کردیم؛ بنابراین باید روی شبکه بهداشت و خدمات سرپایی کار کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره جدا شدن بیمارستان‌های کرونایی و غیرکرونایی، گفت: بیمارستان کرونایی و غیر کرونایی به صورت صفر و صد نیست. یکسری بیماران با تشخیص کرونا می‌آیند که آن‌ها جدا هستند و مشخص است که در هر استان این افراد در کدام بیمارستان‌ها بستری می‌شوند. در مجموع همه بیمارستان‌های کشور مکلفند و بخش کرونا دارند. در عین حال در هر استان دو تا سه بیمارستان خاص کرونا داریم و در مجموع ۲۰۰ بیمارستان داریم که خدمات کرونا را به صورت خاص ارائه می‌دهند.

خطر ورود بیمارستان‌های کشور به فاز خطر

گل‌پیرا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت درباره وضعیت بیمارستان‌های کشور گفت: در حقیقت در حال رسیدن به ظرفیتی هستیم که خطر رسیدن به وضعیت نارنجی یا فاز خطر را احساس می‌کنیم؛ چراکه وضعیت کنونی مانند شرایط عید نیست که تمام خدمات غیرکرونایی را تعطیل کرده باشیم، بلکه در حال حاضر هم به بیماران مبتلا به کرونا خدمات ارائه می‌دهیم و هم سرویس دهی به سایر بیماران را نیز انجام می‌دهیم.

گل‌پیرا اظهار کرد: درواقع به طور کلی باید در بیمارستان‌هایمان مراقب ظرفیت تخت‌ها باشیم. بهترین حالت زمانی است که ۳۰ درصد ظرفیت تخت های خالی یک بیمارستان را به کرونا اختصاص دهیم. در این صورت خیالمان راحت است که تعداد کسانی که به بیمارستان مراجعه می کنند و تعداد کسانی که از بیمارستان مرخص می شوند، در یک بازه زمانی مناسب، حرکت و چرخش تخت مناسبی را ایجاد می کنند. حالا اگر این درصد بالاتر برود، وارد فاز خطر می شویم.

نادر توکلی معاون درمان ستاد فرماندهی عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران پیش از این با بیان اینکه شرایط مناسب نیست و در عمل وضعیت قرمز کرونایی در تهران حاکم است، گفت: چرا که تعداد موارد ابتلا و بستری بالاست، حجم اعظم بیماران کرونایی به بخش‌های سرپایی مراجعه می‌کنند و بیماران بد حال که تنگی نفس پیدا کرده اند و دچار کمبود اکسیژن شده اند، در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

همه بیمارستان‌های کشور پای کار آمده اند

توکلی با بیان این‌که تقریبا ۳۰ تا ۳۵ درصد تخت‌های بیمارستانی در تهران به کرونا اختصاص پیدا کرده اند، گفت: تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، خیریه و نیمه دولتی در شرایط کنونی درگیر کرونا هستند، حتی برخی بیمارستان‌های خصوصی مانند بیمارستان ایثار فقط بیمار کرونایی پذیرش می‌کنند. در تهران نیمی از تخت‌های آی‌سی‌یو بزرگسالان به بیماران کرونایی اختصاص یافته‌اند، دو سوم بیماران کرونایی در بخش‌های عادی و یک سوم در بخش‌های ویژه بستری هستند.

رضا جلیلی خشنود، جراح مغز و اعصاب، رئیس بیمارستان شهدای تجریش و عضو ستاد ملی مبارزه با کرونای استان تهران درباره پُر شدن تخت‌های بیمارستانی تهران گفت: بیمارستان‌های ما علاوه بر کرونا، بالاخره باید به سایر بیماران مراجعه کننده نیز سرویس‌دهی کنند.

او ادامه داد: واقعیت این است که با وجودی که تعدادی از بیمارستان‌ها مختص بیماران کرونایی هستند و تقریبا در همه بیمارستان ها، بخش‌های ویژه بیمارستان کرونایی ایجاد شده است و خدمات رسانی به سایر بیماران را نیز کاهش داده اند، امروز تقریبا ظرفیت اکثر تخت‌های بیمارستان‌های تهران پر است و دیگرجایی برای پذیرش ندارند.

انتظار بیماران کرونایی در اورژانس برای خالی شدن تخت کرونا

امید براتی رئیس بیمارستان یافت آباد با تاکید بر اینکه از اول تیر ماه تخت‌های بیمارستان یافت آباد پر شده است، گفت: ما روزانه ۱۵ مریض در اورژانس داریم که در صف بستری اند. ملاک بستری نیز طبق پروتکل بیمارستان انجام می‌شود.

او با تایید معطلی زیاد بیماران در اورژانس بیمارستان اظهار کرد: در موج دوم کرونا بیمارستان یافت آباد از نظر نیروی انسانی و تجهیزات سی تی اسکن و دستگاه‌های غیرتهاجمی (نوعی تجهیزات پزشکی که برای لوله گذاری بیماران کرونایی استفاده می‌شود) تجهیز شد، با این حال هنوز توزیع امکانات در بیمارستان‌ها نامتوازن است.

براتی گفت: از طرفی، چون اورژانس بیمارستان‌ها شلوغ است و ممکن است برخی بیماران با یکسری علائم ریوی به مرکز درمانی مراجعه کنند که گاهی با توصیه پزشکی در منزل قرنطینه می‌شوند خیلی از موارد نیاز به بستری ندارند. مریض‌هایی که نیاز به بستری پیدا می‌کنند به دلیل اشغال تخت‌ها در اورژانس به شرایط پایدار می‌رسند و سپس به بخش منتقل می‌شوند.

چالش کنونی بیمارستان ها، فقط به پُر شدن تخت‌های کرونایی باز نمی‌گردد بلکه در برخی استان‌های کشور بیماران غیر کرونایی هم با چالش مواجه شده اند به عنوان مثال بیماری که نیازمند جراحی سنگ کلیه است با وجود وقت قبلی جراحی در بیمارستان پذیرش نمی‌شود و تنها چند مسکن برای تسکین درد راهکار پزشکان برای اوست یا بیمار قلبی باید استنت بگذارد و پزشک پیش از این اصرار به مراجعه سر وقت بیمار داشته است، به دلیل پر شدن تخت‌های بیمارستانی با درب بسته رو به رو می‌شود و عمل جراحی او یک ماه به تعویق می‌افتد.

این روز‌ها پُر شدن تخت‌های بیمارستانی مخصوص بیماران کرونا و خالی نبودن ظرفیت برای مبتلایان به کووید ۱۹ و سایر بیماران یکی از عمده چالش‌های وزارت بهداشت است، به گفته حریرچی راه موفقیت در درمان و کنترل ویروس از بیمارستان و درمانگاه نمی‌گذرد، پس بهتر است پیشگیری و رعایت اصول سه گانه بهداشت را مد نظر قرار دهیم و مسئولان هم در اصناف مختلف نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی را سخت گیرانه انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
4
خدا به خیر کنه
طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
0
0
کتاب سوزان ها ( هاریسون سوز ) در همه شهر ها شعبه
با در امدهای میلیاردی درمان قلابی وپیشگیری شیادانه
عوام فریبانه "کرونا " برای وزارت بهداشت موجب اشاعه بیشتر شده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
1
گیرم وزیر بهداشت نداریم، پس بقیه مسئولین چکار میکنند
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
2
هریسون( کتاب مرجع جهانی تشخیص و پیشگیری و اموزش و درمان بیماریهای انسان ) توسط لبااس مقدس نما سوزانده شد .
باشاگردان شیاد عوام فریب سراسر ایران درامد چند میلیاردی سالانه و درد. سر ساز برای وزارا بهداشت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین