کد خبر: ۶۶۶۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

4 محرک برای سندرم روده تحریک پذیر

بیش از حد سریع غذا خوردن می تواند موجب شرایطی شود که به نام هووفاژی شناخته می شود که به بلع میزان بیش از حد هوا اشاره دارد. زمانی که این شرایط رخ می دهد، گاز و نفخ می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد.
4 محرک برای سندرم روده تحریک پذیر
آفتاب‌‌نیوز :

زندگی با سندرم روده تحریک پذیر می تواند همانند زندگی روی یک تیغ باشد زیرا نمی دانید که علائم بیماری چه زمانی شعله‌ور می شوند.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، دستگاه گوارش شما طی یک هفته عملکردی عادی دارد و به ناگاه علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند اسهال یا نفخ باز می گردند.

برای افراد بسیاری، دلیل این تغییرات می تواند غیر قابل پیش بینی و توقف آن غیرممکن به نظر برسد.

اما حقیقت این است که برخی محرک های رایج وجود دارند که می توانند شرایط سندرم روده تحریک پذیر را وخیم‌تر سازند و در صورت پرهیز از آنها می توانید زندگی با شرایط بسیار راحت‌تری را تجربه کنید.

در ادامه با چهار محرک شایع که می توانند موجب شعله‌ور شدن سندرم روده تحریک پذیر شوند بیشتر آشنا می شویم.

وجود FODMAPs در رژیم غذایی شما
بسیاری از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر متوجه شده اند که برخی مواد غذایی می توانند شرایط آنها را بدتر سازند. اما این که کدام مواد غذایی بدترین علائم را تولید می کنند می تواند بین افراد مبتلا به این بیماری بسیار متفاوت باشند.

با این وجود، برخی از شایع‌ترین مواد غذایی که موجب شعله‌ور شدن علائم سندرم روده تحریک پذیر می شوند زیر چتر الیگو، دی، مونو ساکارید و پلی‌اول‌های قابل تخمیر (FODMAPs) قرار می گیرند.

اینها مواد غذایی هستند که به واسطه گوارش دشوار و این که به خوبی جذب نمی شوند، شناخته شده هستند. این دو مساله می تواند در کنار هم به انباشت گاز و حتی مایع در دستگاه گوارش منجر شده و موجب علائمی مانند درد و نفخ شود.

از جمله مواد غذایی در گروه FODMAPs می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست به واسطه محتوای لاکتوز خود

- مواد غذایی حاوی فروکتوز زیاد مانند شربت ذرت با فروکتوز زیاد و میوه هایی مانند سیب و هندوانه

- شیرین کننده ها مانند زایلیتول، مانیتول و سوربیتول

- میوه ها و سبزیجاتی مانند زردآلو، گل کلم، هلو و آووکادو به واسطه محتوای پولی‌اول خود

- مواد غذایی سرشار از الیگوساکارید مانند حبوبات، پیاز، مارچوبه، بروکلی و کنگر فرنگی

بسیاری از موارد ارائه شده در این فهرست گزینه هایی مفید به نظر می رسند اما می توانند مسئول وخیم‌تر شدن شرایط سندرم روده تحریک پذیر شما باشند.

نکته دیگری که باید در مورد رژیم غذایی خود مد نظر قرار دهید این است که کافئین و الکل نیز می توانند برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مضر باشند. آنها ممکن است موجب نفخ شوند. اما همواره این گونه نیست زیرا کافئین ممکن است برای برخی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر که از یبوست رنج می برند با تحریک حرکات روده مفید باشد.

این به معنای آن است که پیگیری و توجه به مواد غذایی و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید، عاملی کلیدی در شناسایی محرک های شعله‌ور شدن علائم سندرم روده تحریک پذیر است.

سریع غذا خوردن
زمانی که سندرم روده تحریک پذیر بخشی از زندگی روزمره شما است، افزون بر این که چه خوراکی هایی مصرف می کنید، چگونگی غذا خوردن شما نیز اهمیت دارد.

در حقیقت، بیش از حد سریع غذا خوردن می تواند موجب شرایطی شود که به نام هووفاژی شناخته می شود که به بلع میزان بیش از حد هوا اشاره دارد. زمانی که این شرایط رخ می دهد، گاز و نفخ می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

به دلیلی مشابه، آدامس جویدن یا حتی سیگار کشیدن می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را تشدید کند.

استرس
اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستید، استرس می تواند آثاری فراتر از بی خوابی و نگرانی های شبانه را به همراه داشته باشد. استرس می تواند هورمون هایی را فعال کند که تحرک روده را افزایش می دهند.

از آنجایی که این افزایش تحرک روده برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر می تواند با درد و ناراحتی همراه باشد، شناسایی دلایل استرس و انجام اقداماتی در راستای کاهش و مدیریت سطوح آن می تواند برای آنها مفید باشد.

بر همین اساس است که به افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر توصیه می شود زمانی را به انجام فعالیت های کاهش دهنده استرس مانند مدیتیشن، یوگا، یا پیاده‌روی اختصاص دهند.

خواب ناکافی و بی کیفیت
اگرچه مکانیزم عمل سندرم روده تحریک پذیر به خوبی درک نشده است، پژوهش ها نشان می دهند که کمبود خواب یا خواب با کیفیت پایین می تواند آثار منفی بر شرایط افراد مبتلا به این بیماری داشته باشد.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که خواب ناکافی و بی کیفیت با افزایش شکم درد، مشکلات دستگاه گوارش و تعداد روزهای مواجهه با علائم سندرم روده تحریک پذیر مرتبط بوده است.

پژوهشگران بر این باورند که این پیوند ممکن است به واسطه اثر خواب ضعیف بر سطوح استرس و تغییرات مرتبط با این شرایط در عملکرد روده شکل بگیرد.

سخن پایانی
اگرچه ممکن است این گونه به نظر برسد که تشخیص سندرم روده تحریک پذیر به معنای تجربه مشکلاتی در طول زندگی است، اما با شناسایی محرک ها و انجام اقداماتی در راستای پرهیز از مواردی که علائم بیماری را تشدید می کنند، شما می توانید عملکرد دستگاه گوارش خود را بهبود بخشیده و تعداد روزهایی که بدون علائم این بیماری سپری می کنید را افزایش دهید.

از آنجایی که سندرم روده تحریک پذیر اغلب با اختلالات خودایمنی همراه است، تمام دلایل احتمالی دیگر که می توانند به شعله‌ور شدن علائم بیماری منجر شوند را مد نظر قرار دهید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین