کد خبر: ۶۶۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶

سه ایرانی بانفوذ در فوتبال جهان

مهاجران ایرانی در سراسر جهان پراکنده‌اند و خیلی جاها نقش‌های مهمی را در حوزه‌های گوناگون بر عهده گرفته‌اند. طبیعتا این قاعده شامل فوتبال هم می‌شود و هر از گاهی اخباری در مورد نقش موثر چهره‌های ایرانی‌الاصل در معادلات فوتبال جهان به گوش می‌رسد.
سه ایرانی بانفوذ در فوتبال جهان
آفتاب‌‌نیوز :

«این مطلب به معرفی اجمالی سه تن از همین افراد اختصاص دارد.

مهدی بیات

سال گذشته در چنین روزهایی خبر انتخاب مهدی بیات به‌عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال بلژیک، بازتابی گسترده در محافل رسانه‌ای ایران پیدا کرد. مهدی بیات که متولد ۱۳۵۸ در تهران است، در خردسالی با خانواده‌اش به اروپا مهاجرت کرده. عموی مهدی یعنی عباس بیات سال‌ها پیش به یک سهامدار عمده در باشگاه شارلوای بلژیک تبدیل شده و این آغازی بر حضور بازیکنان ایرانی در این تیم بود. در سال‌های آغازین این سده میلادی امثال داریوش یزدانی، علیرضا امامی‌فر و بعدتر محمدرضا مهدوی و مهرداد میناوند وارد لیگ فوتبال بلژیک شدند. در حال‌ حاضر مهدی بیات رئیس فدراسیون فوتبال این کشور است و البته به‌طور همزمان پست مدیریتی‌اش در شارلوا را هم حفظ کرده است. این فصل علی قلی‌زاده و یونس دلفی به‌ صورت قطعی و کاوه رضایی به‌ طور قرضی در شارلوا توپ می‌زنند. حتی گفته می‌شود «موجی» برادر مهدی بیات که در عرصه نقل‌وانتقالات فعال است، در انتقال علیرضا بیرانوند به آنتورپ بلژیک اثرگذار بوده است.

اردوان فرهاد مشیری

شاید خیلی از ایرانی‌ها اسم اردوان فرهاد مشیری را برای اولین بار چهار سال پیش شنیدند؛ زمانی که مجله معتبر فرانس فوتبال فرانسه از خیز این تاجر ایرانی برای خرید باشگاه مارسی خبر داد. آن زمان فرانس‌فوتبال از مشیری به‌عنوان مالک یک‌چهارم سهام باشگاه آرسنال یاد کرده بود. اطلاعات ابتدایی که ویکی‌پدیا در مورد این چهره ثروتمند در اختیار قرار می‌دهد به این شرح است: «تاجر و سرمایه‌دار ایرانی - انگلیسی و سهامدار تعدادی شرکت فولاد و انرژی در بریتانیا و روسیه است. او همچنین مالک باشگاه اورتون انگلیس است.»

مشیری سال ۱۳۳۴ در ایران به دنیا آمده و ثروت خالص او در حال‌ حاضر حدود چهار میلیارد دلار آمریکا تخمین زده می‌شود. این تاجر ایرانی سهام آرسنال را فروخته، اما مالک بخش اعظم سهام اورتون محسوب می‌شود و البته از خرده‌سهامداران منچستریونایتد نیز به‌ شمار می‌رود. مشیری در فرانسه سکونت دارد و در این سال‌ها شایعات تاییدنشده‌ای در مورد علاقه او به خرید باشگاه استقلال تهران وجود داشته است. زمستان سال گذشته توافق ناگهانی کارلو آنچلوتی برای هدایت اورتون همه را غافلگیر کرد. گفته می‌شود مربی مطرح ایتالیایی در ازای دستمزد سالانه ۱۳.۵ میلیون یورو پذیرفته روی نیمکت اورتون بنشیند. برخی این انتخاب گران‌قیمت را بخشی از پروژه کهکشان‌سازی مشیری در اورتون می‌دانند.

کیاوش جورابچیان

برای ایرانیان این نسل‌ها، کیاوش جورابچیان اولین اسم آشنایی بود که به فوتبال سطح اول جهان پیوند خورد. بر خلاف دو چهره دیگر، در مورد کیا انبوهی از اطلاعات درست و غلط وجود دارد؛ از این که او قبلا رستوران‌دار بوده و دوست نزدیک رومن آبراموویچ است تا این که رد پایش در برخی پرونده‌های فساد در فوتبال جهان پیدا شده است. به هر جهت جورابچیان سال ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمده و هفت سال بعد، همراه با خانواده‌اش از کشور مهاجرت کرده است. او که ظاهرا در مقطعی سهامدار باشگاه کورینتیانس برزیل بوده، فعالیت گسترده‌ای هم در نقل‌وانتقالات دارد. اولین بار که اسم کیا مثل توپ در ایران ترکید، موضوع مربوط به نقش‌آفرینی او در انتقال کارلوس توس و خاویر ماسکرانو به وستهام در سال ۲۰۰۶ می‌شد. پس از آن جابه‌جایی بازیکنان پرشمار دیگری همچون داوید لوییس، مارکینیوش، ویلیان، اسکار و... به جورابچیان نسبت داده شده است. آخرین زمزمه‌ها در مورد او هم مربوط به جوش دادن انتقال ۱۴۵ میلیون پوندی فیلیپه کوتینیو از لیورپول به بارسلونا در سال ۲۰۱۸ می‌شد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین