کد خبر: ۶۷۱۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

چگونه از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کنیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شناسایی علایم آلزایمر و مراجعه زودهنگام به متخصصان عامل مهم در کاهش معلولیت‌های ناشی از بیماری آلزایمر است.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسین رامیار، ددر رابطه با راه‌های کاهش معلولیت‌های ناشی از آلزایمر، گفت: آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز محسوب می‌شود که با تغییر در سلول‌های مغز و اختلال در سیناپس‌های مغزی همراه است و باعث می‌شود، توانایی‌های ذهنی و کارایی سلول‌های مغز کاهش یابد.

وی آلزایمر را بیماری دوران سالمندی ذکر کرد و افزود: با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد و به ازای هر سال شناسایی و تشخیص زودرس، پنج سال میزان معلولیت ناشی از این بیماری کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که این بیماری بار اجتماعی، اقتصادی و روانی زیادی برای فرد و خانواده وی دارد، عنوان کرد: افرادی که کارها یا مشغولیت‌های ذهنی، تعاملات اجتماعی، محاسبات ریاضی، پردازش اطلاعات و مطالعه کمتری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

وی به اهمیت پیشگیری در این بیماری اشاره کرد و اظهار کرد: آلزایمر نوعی دمانس یا زوال عقل است که ۴۰ درصد آن به مشکلات زمینه‌ای مرتبط بوده و احتمال برگشت پذیری وجود دارد و ۶۰ درصد دیگر آن آلزایمر است که درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان از شدت و پیشرفت آن کاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درمان بیماری آلزایمر را درمان کنترلی اعلام و بیان کرد: بسیاری از مبتلایان در شناخت افراد، اجسام و حتی محیط خانه دچار مشکل شده و با پیشرفت بیماری در غذاخوردن، لباس پوشیدن و کارهای روزمره خود نیز با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

رامیار با بیان این که آلزایمر در هر دو جنس شیوع یکسانی دارد، گفت: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه، گوشت سفید نظیر مرغ و ماهی، پرهیز از مصرف چربی‌های اشباع ، ورزش و کنترل بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تاثیر بسزایی دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین