کد خبر: ۶۷۴۹۷۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۴
۱۰ برابر درآمد نفتی کشور صرف سیاست‌های حمایتی می‌شود

FATF مانع انتقال پول واکسن آنفولانزا شد

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: چرا واکسن ما با این‌همه خواهش، التماس و واسطه به دستمان می‌رسد؟ چون به دلیل تحریم‌ها و لیست سیاه FATF، نمی‌توانیم مبادلات خود را به درستی انجام دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :

ععلی شریعتی در پاسخ به این سوال که آیا هدف صادرات 40 میلیارد دلار در سال جاری محقق می‌شود؟ گفت: باید توجه داشت که به طور مشخص در مورد برنامه آقای مدرس خیابانی صحبت می‌کنیم، که با وجود برنامه خوبی که داشتند اما نتوانستند رای بیاورند. در سال جاری کاهش 35 درصدی صادرات به کشورهای اصلی مانند عراق را داشتیم و اگر می‌خواهیم از کاهش بیشتر جلوگیری و حتی آن را افزایش دهیم، به یک برنامه جامع نیاز است چون کار یک بعدی نیست.

وی ادامه داد: برای چنین اقدامی باید کارگروهی با حضور بانک مرکزی تشکیل شود که ببینیم چه کمک و تسهیلاتی برای بازگشت ارز صادراتی برای صادرکنندگان در نظر گرفته است. باید دید چه توافق‌نامه‌ها و چه حرکت‌هایی را سازمان توسعه تجارت انجام می‌دهد. البته آقای مدرس خیابانی که رای نیاورند تا به این برنامه جامه عمل بپوشانند و آقای زادبوم هم طبق آخرین صحبت‌هایی که داشتند، صحبت از برنامه‌های توسعه‌ای نبود و مطابق گفته ایشان بازسازی سوریه و عراق در اولویت قرار دارد. البته بسیار کار خوبی است اما در کنار این اگر برنامه‌ای برای رشد صادرات و صادرکننده‌ها دارد، حتما می‌تواند برای صادرکننده‌ها جذاب باشد.

FATF مانع انتقال پول واکسن آنفولانزا شد/ ۱۰ برابر درآمد نفتی کشور صرف سیاست‌های حمایتی می‌شود

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: بنابراین این هدف‌گذاری نمی‌تواند محقق شود، چون کاهش 35 درصد صادرات را داشته‌ایم که باید این 35 درصد را جبران کنیم. در این صورت باید از نقطه صفر شروع کنیم که این مستلزم برنامه‌ریزی است تا حداقل رشد 60 الی 70 درصدی نسبت به شرایط فعلی صورت بگیرد که هم کاهش صادرات جبران و هم منجر به رشد شود. مسوولان باید راجع به این برنامه‌ها صحبت کنند؛ اما متاسفانه آقای همتی که یکی از رئوس این مثلث است، در اینستاگرام پیام خود را منتشر می‌کند و کامنت‌ها را هم می‌بندد.

وی افزود: درآمدهای ارزی که با سختی بسیار به دست می‌آید صرف سیاست‌های کلان دولت مانند ارز چهار هزار و 200 تومانی می‌شود. تقریبا 10 برابر درآمد نفتی کشور در سیاست‌های حمایتی استفاده می‌شود که درست یا غلط بودن آن به کارشناسی مفصل نیاز دارد. به هر حال یکی از ورودی‌ها و راه‌های تنفسی در این شرایط بحث رشد صادرات است و چاره‌ای جز این نداریم.

شریعتی تصریح کرد: البته کاهش صادرات پیش‌بینی شده بود. اما صادرکنندگان با شرایط انتقال ارز، بحران کرونا، زمان و آیین‌نامه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. همچنین حب و بغضی که در کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس وجود دارد، مردم عادی درک نمی‌کنند مگر در مواردی که مصداق عینی داشته باشد مانند داستان آل کثیر که نمونه‌ای از آن بود و همه مردم این را با گوشت و پوست خود لمس کردند.

وی اضافه کرد: چند سال است این تبعیض و فشار به صادرکنندگان را شاهدیم و بیشترین مشکلی که در بحث صادرات وجود دارد بحث بی‌برنامگی سازمان توسعه تجارت است که بیشتر صحبت‌ها به سمت حرف‌های کلی، مردم‌پسند و دولت‌پسند گرایش پیدا می‌کند چون افراد برای پست‌های بعدی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر موضوع FATF بر روند تجارت کشور افزود: FATF مساله‌ای است که موافقین و مخالفین خاص خود را دارد. به اعتقاد بنده مردم تاثیر‌های محسوس آن را باید ببینند به عنوان مثال چند ماه است بدنبال واردات واکسن آنفولانزا به کشور هستند؛ باید پرسید چرا نمی‌شود؟ و واکسن به موقع نمی‌آید؟‌ آیا پول آن به موقع پرداخت نمی‌شود؟ این مشکل به این دلیل نیست که ما پول نداریم یا نمی‌دانیم از کجا باید خریداری کنیم، بلکه بخاطر این است که به دلیل FATF مشکل داریم و نمی‌توانیم این پول را انتقال دهیم.

وی افزود: همه می‌دانند این انتقال پول برای واکسن و درمان مردم است، اما انتقال پول در شرایطی که ما در لیست سیاه FATF قرار داریم دشوار است. در همه دنیا پول به راحتی منتقل می‌شود اما چرا واکسن ما با این‌همه خواهش، التماس و واسطه به دستمان می‌رسد. چون به دلیل تحریم‌ها و لیست سیاه FATF، نمی‌توانیم مبادلات خود را به درستی انجام دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
3
20
تمام کسانی که به نوعی در عدم تصویب fatf نقش داشتند خودشان را برای
جواب به کسانی که از این بابت می میرند ویا آسیب می بینند (البته با فرض صحت گزارش) در این دنیا که بعید است ومصون هستند! ولی قطعا در آن دنیا آماده کنند ،،!..؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
2
20
الان مجمع تشخیص مصلحت بیاد جواب بده.خودشون قطعا بی دردسر واکسن رو تا الان زدن
ایرانی ام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
2
16
قابل توجه انهایی که با پیامک های خود نمایندگان مجلس را تهدید می کردند که نباید FATFرا قبول و یا تصویب کنید
حالا می توانند جواب این مردم درد مند را بدهند مرگ شهروندان به عهده کیست،،؟
جان مردم را فدای بی خردی خود کرده اید..خدا از شما نخواهد گذشت
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
3
21
جون مردم ...،انتقال پول به لبنان مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
11
دیگه چه‌کار کنیم حتما مسئولان تصمیم گیر بیشتر متوجه هستند !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
0
12
#مجمع تشخیص
سیدفاضل میرعلوی
|
Germany
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
به گفته ماهاتیر مجمد امریکا مانند گاو شیرده وحشی است ، که ما پستانش را گرفتیم و شما ایرانی ها شاخش را.
شک نداشته باشین آقایانی که با تصویب fatf مخالف بودند واکسن خود و راننده هاشون را هم زده اند
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
1
عدم تصویب لایحه پیمان نامه بین المللی FATF و پالرمو یک حماقت سیاسی بزرگ بود که تبعات آنرا مردم مظلوم وستمدیده ایران بردوش می کشند.عدم تصویب این پیمان نامه ها یعنی بلوک تمام تبادلات مالی وبانکی ایران در تمام دنیا.با عدم تصویب این پیمان نامه ها توسط ما حتی دوستان سیاسی نزدیک ما یعنی چین وروسیه و...هم نمی توانند با ما تبادلات مالی داشته باشند.بلوک مالی تجار ایرانی در روسیه وچین گواه این مسئله است وتجار ایرانی نمی توانند پول حاصل از تجارت خود را از کشورهای دوست به ایران منتقل کنند.مخالفان این لوایح می گویند اگر ما این پیمان نامه را امضا کنیم مبادلات پنهان ما با دوستان منطقه ای وفرا منطقه ای ماشناسایی می شود وجلوی آن گرفته می شود در حالیکه تبادلات مالی بانکی فقط یک مسیر این تبادلات مالی است و ماراههای مختلفی برای کمک به دوستانمان داریم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین