کد خبر: ۶۷۷۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴

چگونه ورزش مانع رشد سرطان می‌شود؟

پیش آگهی افراد سرطانی که ورزش می کنند، نسبت به بیماران غیرفعال بهتر است و همین موضوع باعث شده محققان در آزمایشات حیوانی این فرضیه را مطرح کنند که رشد سلول های سرطانی در نمونه های با فعالیت بدنی کمتر است.
چگونه ورزش مانع رشد سرطان می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

اکنون، محققان انستیتوی کارولینسکا در سوئد به توضیح احتمالی چرایی ورزش و جلوگیری از رشد سرطان در موش ها را توضیح می دهند. به گفته این محققان که نتایج مطالعه آنها در مجله eLife منتشر شده است، فعالیت بدنی باعث تغییر متابولیسم سلول های T سیتوتوکسیک سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه توانایی آنها برای حمله به سلول های سرطانی را بهبود می بخشد.

راندال جانسون - نویسنده این مطالعه و استاد گروه زیست سلول و مولکولی انستیتوی کارولینسکا، می گوید: «زیست شناسی تأثیرات مثبت ورزش می تواند بینش جدیدی در مورد چگونگی حفظ سلامت بدن و همچنین کمک به ما در طراحی و بهبود روش های درمانی علیه سرطان فراهم کند.»

تحقیقات قبلی نشان داده است که فعالیت بدنی می تواند از زندگی ناسالم جلوگیری کرده و همچنین پیش آگهی چندین بیماری از جمله مبتلایان به اشکال مختلف سرطان را بهبود بخشد. اینکه چگونه ورزش دقیقاً اثرات محافظتی در برابر سرطان اعمال می کند، هنوز ناشناخته است، مخصوصاً وقتی صحبت از مکانیسم های بیولوژیکی می شود. یک توضیح قابل قبول این است که فعالیت بدنی سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و در نتیجه توانایی بدن را در جلوگیری و رشد سرطان تقویت می کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در این مطالعه، محققان انستیتوی کارولینسکا با بررسی چگونگی واکنش سلول های T سیتوتوکسیک سیستم ایمنی بدن، یعنی گلبول های سفید خون متخصص در از بین بردن سلول های سرطانی، این فرضیه را گسترش دادند.

رشد سرطان در حیوانات آموزش دیده کُند شد

آنها موش های مبتلا به سرطان را به دو گروه تقسیم کردند و به یک گروه اجازه دادند تا به طور منظم در چرخ در حال چرخش ورزش کنند، در حالی که گروه دیگر غیرفعال بودند. نتیجه نشان داد که رشد سرطان کاهش یافته و مرگ و میر در حیوانات آموزش دیده در مقایسه با غیر آموزش دیده ها کاهش داشت.

محققان همچنین سلول های T سیتوتوکسیک را از موش های آموزش دیده به موش های آموزش ندیده مبتلا به تومور منتقل کردند که باعث بهبود آنها شد.

ورزش متابولیسم سلول T را تغییر داده است

برای بررسی چگونگی تأثیر ورزش بر رشد سرطان، محققان سلول های T، نمونه های خون و بافت را پس از جلسات آموزشی جدا کردند و میزان متابولیت های متداول را که در عضله تولید می شوند و در هنگام انجام فعالیت در پلاسما دفع می شوند، اندازه گیری کردند. برخی از این متابولیت ها مانند لاکتات، متابولیسم سلول های T را تغییر داده و فعالیت آنها را افزایش می دهد. محققان همچنین دریافتند که سلول های T جدا شده از یک حیوان تحت ورزش، متابولیسم تغییر یافته ای را در مقایسه با سلول های T موجود در حیوانات در حال استراحت نشان می دهند.

علاوه بر این، محققان نحوه تغییر این متابولیت ها را در پاسخ به ورزش در انسان بررسی کردند. آنها پس از ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری شدید از هشت مرد سالم نمونه خون گرفتند و متوجه شدند که همان متابولیت های ناشی از آموزش در انسان آزاد می شود.

هلن راندویست- محقق ارشد در گروه پزشکی آزمایشگاهی انستیتوی کارولینسکا و اولین نویسنده این مطالعه، می گوید: «تحقیقات ما نشان می دهد که ورزش بر تولید چندین مولکول و متابولیت تأثیر می گذارد که سلول های ایمنی مقابله با سرطان را فعال می کند و از این طریق رشد سرطان را مهار می کند. ما امیدواریم که این نتایج بتواند به درک عمیق تری از شیوه زندگی ما و تاثیر بر سیستم ایمنی بدن کمک کند و از توسعه ایمنی درمانی جدید علیه سرطان مطلع شویم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین