کد خبر: ۶۸۱۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

رژیم غذایی، عاملی خطرناک در اختلالات خوردن

نتایج بررسی جدید به رهبری دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCL) نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از دختران و پسران نسل Z (متولد اوایل دهه ۲۰۰۰ تاکنون) در انگلیس برای لاغر شدن رژیم غذایی دارند و معمولا وزن خود را بیش‌ازحد ارزیابی می‌کنند.
رژیم غذایی، عاملی خطرناک در اختلالات خوردن
آفتاب‌‌نیوز :

 محققان دریافتند، دخترانی که سعی در کاهش وزن‌دارند، نسبت به سال‌های گذشته علائم افسردگی را بیشتر تجربه می‌کنند.

به نقل از مدیکال‌اکسپرس، در سال ۲۰۱۵، ۴۲ درصد از دختران و پسران ۱۴ ساله تلاش برای کاهش وزن داشتند در حالی است که در سال ۲۰۰۵، این آمار ۳۰ درصد بوده است.

محقق ارشد این تحقیق، دکتر فرنسزکا سولمی، روانپزشک دانشگاه کالیفرنیا افزود: یافته‌ها نشان می‌دهد که نحوه گفت وگو درباره وزن، سلامتی و ظاهر می‌تواند تاثیرات عمیقی بر سلامت روان جوانان داشته باشد و تلاش برای مقابله با افزایش میزان چاقی ممکن است عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد.

افزایش رژیم‌های غذایی در بین جوانان نگران‌کننده است زیرا بررسی‌ها نشان داده است که رژیم غذایی به‌طورکلی در طولانی‌مدت در کاهش وزن بدن نوجوانان بی‌اثر است، اما می‌تواند تاثیرات بیشتری بر سلامت روان داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، می‌دانیم که رژیم غذایی عاملی خطرناک در ایجاد اختلالات خوردن است.

گروه تحقیقاتی اطلاعات ۲۲ هزار و ۵۰۳ نوجوان انگلیسی را در سه دهه مختلف که بخشی از مطالعات مختلف گروهی هستند را بررسی کرد که شامل متولدین دهه ۱۹۷۰(جمع‌آوری داده در سال ۱۹۸۶)، متولد ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ (جمع‌آوری داده در سال ۲۰۰۵) و متولد ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲(جمع‌آوری داده در سال ۲۰۱۵) بود.

همه نوجوانان به سوالاتی درباره کاهش وزن پاسخ دادند؛ آیا تلاش برای کاهش وزن‌دارند یا داشته‌اند، رژیم غذایی یا تمرین بدنی برای کاهش وزن داشته‌اند، آیا خود را کم‌وزن می‌دانند یا خیر. شرکت‌کنندگان در مورد وزن مناسب یا اضافه‌وزن در مقایسه با اندازه‌گیری واقعی قد و وزن پاسخ دادند و پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که سنجشی برای علائم افسردگی بود. در سال ۲۰۱۵، محققان دریافتند که ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان رژیم غذایی داشته و ۶۰ درصد برای کاهش وزن تمرین بدنی انجام داده‌اند و این در مقایسه با ۳۸ درصد و ۷درصد سال ۱۹۸۶ است.

محققان عنوان کردند: در چند دهه گذشته شواهد نشان می‌دهد که درگیر شدن در یک فعالیت بدنی شدید در میان نوجوانان نسبتا ثابت مانده است.

دکتر پراویتا پتالایی گفت: به نظر می‌رسد، جوانان به دلایل متفاوت دیگری نسبت به گذشته ورزش می‌کنند، اما نوجوانان بیشتر به ورزش به‌عنوان وسیله‌ای برای کاهش وزن به‌جای ورزش برای سرگرمی، معاشرت و داشتن سلامتی فکر می‌کنند.

درحالی‌که دختران به‌طور مداوم بیشتر رژیم‌های لاغری دارند، محققان طی سال‌ها شاهد افزایش بیشتر تعداد پسرانی هستند که تلاش برای افزایش وزن دارند.

دکتر پتالایی گفت: از دهه‌های گذشته، فشارهای اجتماعی برای لاغر شدن دختران وجود داشته است، اما ممکن است تصویربرداری از بدن، برای پسران نیز روند جدیدی ایجاد کند. یافته‌ها تایید می‌کنند که فشارهای جامعه و پیام‌های بهداشت عمومی در مورد وزن می‌تواند بر رفتارهای سلامتی، تصویر بدن و سلامت روان تاثیر داشته باشد.

از سال ۱۹۸۶ تا سال ۲۰۰۵، دختران و پسران وزن خود را بیشتر بررسی می‌کنند و این مورد حتی بیشتر از سال ۲۰۱۵ است و به گفته محققان، این موضوع که افزایش تلاش برای کاهش وزن، لزوما به دلیل افزایش چاقی نیست، نگران‌کننده است.

رفتارهای مرتبط با وزن و اشتباه درباره کاهش آن با علائم افسردگی مرتبط بوده و برای دختران، این رابطه در سه دهه بررسی ‌و نشان داده شده است که شدت بیشتری گرفته است. این یافته‌ها می‌تواند بخشی از توضیح افزایش علائم افسردگی نوجوانان باشد که در دهه‌های اخیر مشاهده‌ شده است.

دکتر سولمی گفت: نمایش تصاویر رسانه‌ای از لاغری، ظهور صنعت تناسب‌اندام و پیدایش شبکه‌های اجتماعی ممکن است تا حدودی نتایج را توضیح دهد و پیام‌های بهداشت عمومی در مورد محدودیت کالری و ورزش نیز ممکن است آسیب ناخواسته‌ای ایجاد کند.

کمپین‌های سلامت عمومی در حوزه چاقی باید اثرات سوء آن بر سلامت روان را در نظر داشته باشند و از کاربرد برچسب چاقی اجتناب کنند و با ارتقاء سلامت و تندرستی و تمرکز بر "وزن سالم " تاثیرات مثبت بر سلامت روان و جسم ایجاد کنند.

یافته‌های این بررسی در JAMA Pediatrics ارائه‌شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین