کد خبر: ۶۸۱۵۹۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

فعالیت بدنی در روزهای کرونایی چگونه باید باشد؟

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در خصوص فعالیت بدنی در روزهای کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.
فعالیت بدنی در روزهای کرونایی چگونه باید باشد؟
آفتاب‌‌نیوز :

عباسعلی درستی با اشاره به دستورالعمل فعالیت بدنی سازمان بهداشت جهانی، با بیان این مطلب گفت: نوزادان کمتر از یک سال باید چندین بار در روز، کودکان کمتر از پنج سال 180 دقیقه در روز و کودکان سه تا چهار سال باید یک ساعت در روز فعالیت متوسط یا شدید بدنی داشته باشند.

وی گفت: کودکان و نوجوانان پنج تا 17 ساله باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند، این گروه سنی حداقل باید سه بار در هفته فعالیت‌هایی را انجام دهند که باعث تقویت عضلات و استخوان‌ها می‌شوند.

وی ادامه داد: بزرگسالان 18 تا 64 ساله نیز باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند؛ این گروه سنی باید دو یا چند بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات را انجام دهند.

درستی خاطرنشان کرد: سالمندان بیشتر از 64 سال باید حداقل 150 دقیقه در هفته فعالیت بدنی با شدت متوسط یا حداقل 75 دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید داشته باشند، این گروه سنی باید دو یا چند بار در هفته فعالیت‌های تقویت کننده عضلات را انجام دهند.

وی متذکر شد: سالمندان با قدرت حرکتی ضعیف‌تر باید سه یا چند روز در هفته فعالیت‌هایی را انجام دهند که باعث افزایش تعادل و کاهش احتمال افتادن شود.

وی تاکید کرد: فعالیت بدنی عملکرد ایمنی را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می‌دهد، بنابراین می‌تواند شدت عفونت‌ها را کمتر کند، فعالیت بدنی می‌تواند شیوع برخی از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد، این بیماران درصورت ابتلا به بیماری کووید 19 در معرض خطر بیشتری هستند و شیوع عوارض کووید 19 در این بیماران بیشتر است.

درستی متذکر شد: فعالیت بدنی با کاهش علایم اضطراب و افسردگی می‌تواند به عنوان یک ابزار قدرتمند کنترل استرس عمل کند؛ استرس و اضطراب ناشی از شیوع بیماری کووید۱۹ باعث اختلال در سطح کورتیزول می‌شود که تاثیر منفی بر عملکرد ایمنی و التهاب دارد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت بدنی می‌تواند سطح کورتیزول را در حد تعادل حفظ کند، اظهار کرد: داشتن فعالیت بدنی مناسب یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ذهن و بدن سالم است؛ اگر چه فعالیت بدنی در محیط بیرون بسیار لذت بخش است، اما برای محافظت از خود و دیگران از کووید19 لازم است اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با اشاره به برخی پیام‌های بهداشتی در مورد فعالیت بدنی در مبتلایان و یا بهبودیافتگان بیماری کووید 19، اظهار کرد: در صورتی که احساس بیماری می‌کنیم و یا تست کرونای ما مثبت است، به هیچ وجه نباید در خانه یا بیرون از خانه فعالیت بدنی داشته باشیم و باید در استراحت کامل به سر ببریم.

دوستی خاطرنشان کرد: انجام فعالیت بدنی در زمان ابتلا به کووید۱۹ باعث پیشرفت هرچه بیشتر بیماری می‌شود، بعد از اتمام بیماری به مدت دو تا چهار هفته نباید فعالیت بدنی متوسط تا شدید انجام دهیم، سپس می‌توانیم فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی و دوچرخه سواری نرم داشته باشیم و به تدریج شدت فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین