کد خبر: ۶۹۲۴۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
واکسیناسیون گروه‌های پرخطر دهه فجر آغاز می‌شود

ربیعی: اقتصاد ایران در حال ورود به مرحله پساتحریم است

سخنگوی دولت گفت: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییر یافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله پساتحریم است
ربیعی: اقتصاد ایران در حال ورود به مرحله پساتحریم است
آفتاب‌‌نیوز :

سخنگوی دولت با ابراز امیدواری از اینکه در اواخر بهار یا تابستان مردم ار واکسن کرونا استفاده کنند، گفت: با نهایی شدن قرارداد تامین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.

«علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست آنلاین خبری سخنگوی دولت گفت: به‌رغم جنگ تحمیلی اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران در ابتدا موجب شوک در نوسانات شدید نرخ ارز، کاهش تولیدات صنعتی، ایجاد گسست در چرخه تجارت خارجی و کاهش شدید درآمد‌های نفتی و غیرنفتی شد. سرانجام با مقاومت مردم، صبوری و تدبیر منتخبان مردم و دولت تحولات اقتصادی فصل دوم سال ۱۳۹۹ به همت همه فعالان اقتصادی و تدابیر اندیشیده شده، حاکی از روند رو به بهبود اقتصاد کشور است به طوری که رشداقتصادی و رشد اقتصادی بدون نفت در فصل دوم سال جاری به ترتیب به ۵.۱ و ۳.۲ درصد بوده و رشد ارزش افزوده تمام گروه‌های اقتصادی مثبت شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در تجارت خارجی میزان صادرات و واردات ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۲۵.۱ و ۲۶.۹ میلیارد دلار بوده است و روند تراز نیز رو به بهبود است. در این شرایط اهمیت بازار‌های اقتصادی ایجاب می‌کند آرامش لازم در این بازار‌ها برقرار باشد. دولت از همگان می‌خواهد در این شرایط به حفظ آرامش در جامعه و بازار‌های پولی و مالی کمک کنند.

وی افزود: از سوی دیگر دولت در سیاست خارجی خود به‌رغم همه فشار‌های آمریکایی و نیز فشار‌های تعداد قابل توجهی از مخالفان، برجام را با همه سختی‌ها حفظ کرد. همین تدبیر موجب عدم موفقیت دولت قبلی امریکا در ایجاد اجماع جهانی و حتی داخلی کشور خودش شد. جنگ افروزان نتوانستند جنگ جدیدی بر ما تحمیل کنند و ما در داخل کشور زیرساخت‌های توسعه آتی و اقتصاد مقاوم را دنبال کردیم.

حمایت جناح‌ها، نهاد‌ها و جامعه از دولت نیاز امروز ماست/ عدم انسجام داخلی باعث تداوم تحریم می‌شود

ربیعی یادآور شد: امروز در ساخت پالایشگاه بید بلند ۶۵ درصد توسط شرکت‌های دانش بنیان صورت گرفته است. صنعت لوازم داخلی و صنعت کفش و پوشاک و خوراکی‌ها و همینطور قطعه سازی‌ها به شدت رشد کرده اند. این روز‌ها تلاش دولت در جهت کاهش قیمت ارز به قیمت واقعی، پس گیری سهم بازار نفت جهانی با افزایش تولید نفت، ایجاد گشایش در ورود منابع ارزی به کشور و آغاز روند مثبت در انتقال ارز و از همه مهمتر افزایش تولید داخلی است.

وی اضافه کرد: با شکست جنگ اقتصادی ترامپ، نگاه طرف‌های تجاری ایران تغییریافته و مناسبات اقتصادی کشور در حال ورود به مرحله جدیدی است. همه باید کمک کنند که بازار‌های حساس نظیر ارز در چارچوب سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند مدیریت و به تعادل برسد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ما آنچه که امروز نیاز داریم ایستادن همه جناح‌ها، نهاد‌ها و همه جامعه در حمایت از دولت است، در این شرایط دولت در صف مقدم احقاق حقوق ملت است و این را باید تقویت کنیم و هر گونه نشان دادن عدم انسجام در داخل باعث تداوم تحریم و ایجاد دو دستگی در جامعه خواهد بود.

رتبه سوم طرح پالایشگاه بیدبلند در جایزه پروژه‌های برتر ۲۰۲۰

ربیعی افزود: روز پنجشنبه افتتاح پالایشگاه گازی بید بلند خلیج فارس یکی از عظیم‌ترین پروژه‌ها در سطح منطقه و خاورمیانه بود. این طرح پس از ۱۷ سال به عنوان بزرگ‌ترین تاسیسات جمع آوری و فروش گاز‌های همراه نفت ایران با ظرفیت پالایشی ۲ فاز پارس جنوبی، سالانه یک و نیم میلیارد دلار درآمدزایی خواهد داشت. بخش‌های مهم اجرایی این پروژه در دوران تحریم ظالمانه از سوی شرکت‌های مهندسی و پیمانکاران توانمند داخلی طراحی و اجرا شد.

وی ادامه داد: این پالایشگاه با سرمایه گذاری ۳.۴ میلیارد دلار و دارای ظرفیت فروش ۵۶.۶ میلیون متر مکعب است. ۱۵ هزار نفر در دوران ساخت و حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر در دوران بهره برداری اشتغال ایجاد کرده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: طرح پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس میان فینالیست‌های جایزه جهانی پروژه‌های برتر و مگاپروژه‌های ۲۰۲۰ رتبه سوم را به دست آورد.

تبریک روز جهانی گمرک

ربیعی افزود: امروز روز جهانی گمرک است. بی تردید تلاش‌ها و عملکرد مثبت کارکنان گمرک اثرات زیادی بر توسعه و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم دارد. این روز را به همه کارکنان گمرک تبریک می‌گویم. هوشمند کردن گمرک، سرعت بخشیدن به کار فعالان اقتصادی، ایجاد شفافیت و ایجاد زمینه مبارزه با فساد اهدافی بود که در چند سال اخیر در گمرک دنبال شده است.

وی ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران طی سالیان اخیر اقدام به توسعه سامانه‌های الکترونیکی کرده و در حال حاضر هوشمندسازی گمرک در دست اقدام است. در حال حاضر راه‌اندازی گمرک هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با پیاده‌سازی پروژه‌های زیر در دست اقدام است:

- پیاده‌سازی سامانه جامع امور گمرکی از سال ۹۲ و پنجره واحد تجارت فرامرزی و تلاش بدون وقفه برای تغییر و حرکت از گمرک سنتی و عملیاتی دستی به سمت گمرک مدرن و الکترونیکی که سبب شده تا زمان انجام تشریفات گمرکی در رویه صادرات از ۷ روز به کمتر از یک ساعت و در رویه واردات از ۲۶ روز به ۳ روز تقلیل یابد.

- راه اندازی گمرک موبایل که امکان اظهار کالا از هر کجا و هر زمان توسط صاحبان کالا را فراهم می‌کند سبب تسهیل و تسریع اظهار کالا به گمرک خواهد شد که علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های فعالان اقتصادی، دسترسی آن‌ها به اطلاعات و آمار‌های گمرکی را آسان‌تر می‌سازد.

- به‌کارگیری کنترل‌های نامحسوس و غیرمزاحم با استفاده از تجهیزات پلمب الکترونیک، ایکس‌ری، دوربین‌های مداربسته، راه‌بند و پلاک خوان و… در جهت تسهیل تشریفات و فرآیند گمرکی

- بکارگیری تجهیزات ایکس ری: انعقاد قرارداد به شکل BOO با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی (با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان) برای ساخت ۱۳ دستگاه X-Ray کامیونی که یک دستگاه آن تا پایان سال‌جاری در گمرک نصب خواهد شد.

- با به‌کارگیری مدیریت ریسک هوشمند، ارائه خدمات در مسیر سبز (سطح یک) به بیش از ۵۱ درصد رسیده است.

- اجرای برنامه فعالان اقتصادی مجاز از دیگر اقدامات گمرک در جهت ارائه تسهیلات گمرکی به منظور توسعه و تقویت صادرات و حمایت از واحد‌های تولیدی بوده است؛ که در این راستا تاکنون بالغ بر ۳۵۰ شرکت شناسایی و از تسهیلات فعالان مجاز برخوردار شده‌اند.

امیدوارم اواخر بهار یا تابستان مردم از واکسن کرونا استفاده کنند

ربیعی یادآور شد: ابتدا لازم است در مورد کرونا به این نکته اشاره کنم. با توجه به تغییر دولت در آمریکا و روی کار آمدن دولتی که دست کم ادعا دارد برخلاف دولت قبلی ضد علم نیست و ادعا می‌کند در مبارزه پاندمی کرونا خوب عمل خواهد کرد، انتظار می‌رود انتقال منابع ارزی متعلق به خود ایران را برای مبارزه با کرونا و گسترش سلامت و تامین غذا آزاد کند و تحریم بانکی برای اتصال منابع ارزی به سرعت پایان یابد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: تاکنون ۱۰۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به کرونا شده و مرگ و میر از ۲ میلیون نفر گذشته است. کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. ویروس‌های جهش یافته و کشنده در برخی نقاط جهان مشاهده شده است. در تهران نیز بستری شده‌های سنین ۵ تا ۱۷ ساله افزایش یافته است.

وی ادامه داد: واکسن موضوع مهم افکار عمومی است. مراحل ساخت سه واکسن ایرانی در بنیاد برکت، انستیتو رازی و انستیتو پاستور به خوبی به پیش می‌رود؛ و این امید است که در اواخر بهار یا تابستان سال آینده مردم ما از واکسن ایرانی که کاملا در دسترس عموم خواهد بود استفاده کنند.

واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز می‌شود

ربیعی گفت: با نهایی شدن قرارداد تامین واکسن، واکسیناسیون گروه‌های پرخطر در دهه فجر آغاز خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهوری در ادامه سخنانش به وضعیت شهر‌های ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد و فقط ۱۹ شهر نارنجی هستند. در حال حاضر موقعیت کشور در مهار بیماری ستودنی است و قابل قیاس با اروپا و دیگر کشور‌ها نیست. اما کماکان خطر عدم رعایت پروتکل و تجمع‌های غیر ضرور و نیز غفلت از خطر شیوع ویروس یا جهش یافته از اروپا و ایجاد موج جدید وجود دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
0
1
اقتصاد ایران خیلی وقته از مرحله پسا-موت (post-mortem) عبور کرده عمو.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
0
1
فقط باید خندید خخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
0
1
یعنی انتخابات آمریکا از مال خودمان بسیار با اهمیت تره برای خودمان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین