کد خبر: ۷۰۲۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰

سند ایران و چین جایگزین برجام نیست

مهدی صفری سفیر سابق ایران در چین با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین هیچ ارتباطی به برجام ندارد، گفت: اگر این سند ۶ سال پیش امضا می‌شد، بسیاری از مشکلات اقتصادی می‌توانست مرتفع شود.
سند ایران و چین جایگزین برجام نیست
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی صفری سفیر اسبق ایران در روسیه و چین به تحلیل ابعاد مختلف همکاری ایران و چین پرداخت و گفت: دنبال کردن آیتم‌های این سند با طرف چینی در زمینه صنعت، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و به خصوص معادن می‌تواند اشتغال‌زایی کند. کارهای زیربنایی مثل نیروگاه‌ها، ریل‌گذاری از چابهار به مشهد و از مشهد به تبریز می‌تواند گشایش بسیار زیادی در ترانزیت به وجود بیاورد. در مجموع جزئیات این توافق می‌تواند تحول بسیار خوبی در زمینه اقتصاد و اشتغال به دنبال داشته باشد.

سفیر اسبق ایران در روسیه و چین تصریح کرد: امضای این سند می‌تواند پیامی به دنیا باشد که ایران پس از برجام تنها به دنبال همکاری با غرب نیست؛ حتی اگر آلمان‌ها، فرانسوی‌ها و هر کشوری از اروپا بخواهد می‌تواند این سند را امضا کند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی این همکاری راهبردی را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این سند چکش بسیار زیادی خورده است، بیان کرد: البته این سند منحصر به کشور ما نیست، چینی‌ها این سند را با کشورهای زیادی از حاشیه خلیج فارس، آسیای مرکزی و قفقاز امضا کرده‌اند. محتوای این سند در همکاری چین با ایران، محتوای قوی‌تری نسبت به سایر کشورها دارد.

صفری افزود: این سند در حال اجرا است و اگر زودتر امضا و اجرایی شده بود، الان مسیر ترانزیت مدنظر شکل گرفته بود و ایجاد شغل زیادی از لحاظ بعد ترانزیت کالا می‌توانست ایجاد شود.

سفیر سابق ایران در چین با اشاره به اینکه سند همکاری ایران و چین از سال ۹۴ آغاز شده است، تاکید کرد: این سند کاملاً مستقل از برجام است و هیچ ارتباطی به برجام ندارد. اینکه همکاری ایران و چین جایگزینی برای برجام است تصوری نابجاست و باید بدانیم این دو، ایونت‌های متفاوتی با راهبردهای متفاوت هستند.

وی در پایان با بیان اینکه جزئیات این اسناد محرمانه است و در دنیا این مسائل باز نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مجلس در جریان این تفاهم نامه و جزئیات مطلوب آن قرار خواهد گرفت، نمایندگان مجلس محتوای برد-برد این سند را درمی‌یابند که به نفع هر دو کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین