کد خبر: ۷۰۲۰۲۱
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
تلاش دولت برای رفع تحریم‌ها تا آخرین روزکاری دولت متوقف نخواهد شد

توضیح سخنگوی دولت درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین؛ پکن مایل به انشار سند نبود/ دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت خرید واکسن خارجی و آخرین وضعیت تولید واکسن‌های داخلی، تاکید کرد: ایران برای خرید حدود ۴۲ میلیون دز واکسن وارداتی از مسیر خرید مستقیم و واردات از سبد کوواکس از ماه‌ها قبل اقدام کرده و تا امروز حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن قطعی شده است، البته برنامه تحویل این واکسن ها لزوما با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست.
توضیح سخنگوی دولت درباره سند ۲۵ ساله ایران و چین؛ پکن مایل به انشار سند نبود/ دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

 

علی ربیعی در ابتدای اولین نشست خبری در سال 1400 گفت: در ۱۲ فروردین ماه به سرعت از یک انقلاب مردمی تمام عیار و عظیم اجتماعی به ساختار قانونمند صندوق رای رسیدیم و ۱۲ فروردین نماد رفراندوم محور بودن نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: پدران قانون اساسی تمهیداتی اندیشیدند که تغییرات نگاه نسلی در صندوق ها متبلور شود و هم مردم باید بدانند صندوق های رای میراث گرانبهایی است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و همه وظیفه داریم تمهیداتی بیاندیشدیم که بر مبنای آن هر نسلی آرا و اندیشه خود را بتواند در صندوق بیاندازد. آنچه که در ۱۲ فروردین دیدیم یک حضور "یک بار برای همیشه" نیست.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برعکس، هر بار که ملت با همه تنوع رنگین کمانی خود یک طیف انتخاباتی را در گستره همگانی کشور تشکیل می دهد در واقع آن رفراندم در اشکال نوین خود تکرار می شود و نسل های جدید تری را با نگاه های نوین در پای صندوق های تعیین سرنوشت مجتمع می کند. بدین سان عمل تاسیس جمهوری اسلامی در پای صندوق های رای در اشکال مشخص تر و جدیدتر خود تکرار می شود.

ربیعی با بیان اینکه ۱۲ فروردین سالگرد رفراندوم تاسیس جمهوری اسلامی ایران امسال برای ما معنای خاصی دارد، اظهار کرد: قرنی را پشت سر گذاشته ایم که با کودتای شوم علیه دستاوردهای مشروطیت و علیه قانون اساسی مشروطیت آغاز شد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مردادماه تداوم یافت و به یمن یک انقلاب شکوهمند و همگانی اختلال هویت ملی ایرانی رفع شد. اکنون ملت ما همچنانکه در بیانات رهبری در ۲۹ بهمن به روشنی منعکس شد یک جمهوریت سرشار از نشاط و پویایی را تجربه می کند.

وی ادامه داد: یعنی یک سازگاری و تلفیق و ترکیب شیرین میان سه عنصر جمهوری، اسلامی و ایرانی. رای یکپارچه ملت ما به رفراندم جمهوری اسلامی ایران در ۱۲ فروردین ۵۸ رای به هر سه مولفه جمهوریتی ، اسلامیتی و ایرانیتی این نظام بود و ملت ما این سه را باهم و در دل یک ترکیب هندسی سازگار خواستند.

سخنگوی دولت یادآور شد: دولت در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ تلاش دارد به حکم وظیفه ذاتی خود در جلب" مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی اقتصادی و اجتماعی " خود تسهیل گر حضور همان " همه با هم" رفراندم ۱۲ فروردین بر سر صندوق های انتخابات ریاست جمهوری است.

ربیعی با اشاره به برنامه پنج گانه دولت در سال ۱۴۰۰ تأکید کرد: دولت در ماههای باقی مانده با تمام توان و بدون کمترین وقفه برنامه های ۵ گانه ای را دنبال خواهد کرد. بدون تردید عقب راندن تحریم تا آخرین روز کار دولت به طور مستمر ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه ما مصمم هستیم که اجازه ندهیم تحریم های غیرقانونی آمریکا اخلالی در حرکت ایران در مسیر توسعه و تعامل سازنده با جهان ایجاد کند، تصریح کرد: اما در عین حال تلاش دولت برای رفع تحریم ها تا آخرین روزکاری دولت متوقف نخواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: ما از رساندن و تکرار این پیام روشن به ناقضان برجام خسته نخواهیم شد که هرچقدر زمان بخواهند در اختیار خواهند داشت، اما باید بدانند که هر روز تعلل بیشتر در لغو تحریم علیه ایران، نه تنها شانس احیای برجام را به عنوان اولین و آخرین راه حل در دسترس برای کنار گذاشتن اختلافات کمتر می کند بلکه آنها را از بدست آوردن چشم انداز بهتری از روابط با ایران هم دورتر خواهد کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه ما اطمینان داریم که دولت آمریکا هیچ راه منطقی جز بازگشت به برجام و رفع کامل تحریم ها ولو بعد از پایان دولت دوازدهم پیش روی خود ندارد، گفت: اما بنا به مسئولیت دولت در پاسخگویی به مردم، رفع تحریم ها یکی از مهمترین اولویت های دولت باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به برنامه‌های دولت در حوزه سلامت و درمان اظهار کرد: حوزه سلامت با تمرکز بر کرونا از جمله برنامه های اصلی و مستمر دولت خواهد بود. واردات بیش از ۲۰ میلیون واکسن خریداری شده و تلاش برای به ثمر رساندن تولیدات داخلی که به طور مستقل یا با مشارکت خارجی در حال انجام هستند دنبال خواهد شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: در این خصوص علاوه بر کشور کوبا با دو کشور تولید کننده نیز مذاکراتی صورت گرفته است. مراقب و پیشگیری از گسترش و قطع زنجیره ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی و تمهید برای درمان به موقع و موثر بیماران از برنامه های این حوزه است.

ربیعی با اشاره به مسئله تثبیت بازار و تلاش برای کاهش تحریم ها، گفت: به اطلاع مردم می رسانم دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها به خصوص در مورد کالاهای اساسی تا پایان کار خود نخواهد داشت. ۶ میلیارد دلار از بودجه تخصیص برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است. از مجموعه ۱۰۰ قلم کالای ضروری بیش از ۲۰ قلم کالای اساسی در دو مورد مرغ و روغن دچار اختلال توزیع شده‌اند که تصمیمات ستاد اقتصادی تولید در هر دو مورد افزایش یافته و در صورت نیاز واردات صورت گرفته و برنامه متعادل کردن بازار به سرعت انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اتمام پروژه‌های زیرساختی برای آینده کشور اظهار کرد: در برنامه چهارم اتمام پروژه های زیرساختی تمهید شده و اقدام برای تداوم این پروژه ها برای آیندگان در دستور کار دولت است. این پروژه ها آثار عظیمی بر سالهای بعد بر زندگی آینده ایران و ایرانیان خواهد داشت. دولت معتقد است همچنان باید شرایطی به وجود آورد تا دولتی فارغ از تحریم و آماده جهش تولید و اقتصاد را به منتخب بعدی ملت تحویل دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در همین راستا براساس رهنمود رهبری برای سال ۱۴۰۰ برنامه ای ۴ماهه در قالب یک برنامه یکساله در دستور کار خود قرار داده است که بتواند تسهیل گر ادامه برای دولت بعد هم باشد.

ربیعی با بیان اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم تعداد ۲۹۰ طرح مهم در حوزه صنعت و معدن با مجموع سرمایه گذاری ۲۶۵۲ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۸۵۱۲۶ نفر به بهره برداری رسیده است، یادآور شد: از این تعداد ۲۸ طرح طی ده ماهه سال ۹۹ راه اندازی و بیش از ۱۱ هزار شغل نیز در سال ۹۹ ایجاد شده است که می توان به طرح هایی چون شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، سنگ آهن گهر زمین، مجتمع جهان فولاد سیرجان، خودروسازی مدیران، مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران، پالایش نفت لاوان، خودروسازان راین، مجتمع جهان فولاد سیرجان و ذوب آهن پاسارگاد اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدام پنجم دولت در سال ۱۴۰۰ برای برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور، گفت: در اقدام پنجم دولت تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا یک انتخابات پرشور و سالم برگزار نماید. انتخاباتی پرشور، سالم و رقابتی. انتخابات متضمن افزایش سرمایه اجتماعی و حل مسائل داخلی کشور و هم متضمن ارتقای جایگاه ایران در منطقه و جهان است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انتخابات یعنی زندگی روزمره هر ایرانی، ادامه داد: امیدواریم که شرایطی مهیا شود تا همه تنوع های دیدگاهی و برنامه ای در این انتخابات حضور داشته باشند. البته جریانهایی برای مایوس کردن مردم از صندوق رای آغاز به کار کرده اند و شتاب تازه ای گرفته‌اند که این امر تا روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

ربیعی افزود: متاسفانه هم از خارج و هم از داخل برخی به طور ناخودگاه به شیوه هایی مطالبی را بیان می کنند تا احساس اینکه نتیجه برآمده از صندوق رای، تاثیری در سرنوشت جامعه ندارد را القا کند. اما دولت در چارچوب مواضع بیان شده رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری مردم تلاش همه جانبه ای خواهد داشت.

وی همچنین با اشاره به امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد سفر وزیر امور خارجه چین آقای وانگ ای به تهران بودیم. این سفر فرصتی برای تبادل دیدگاه های میان دو کشور در زمینه های مختلف مورد علاقه و به ویژه تعمیق همکاری های ایران و چین فراهم آورد. امضای سند «برنامه همکاری جامع ایران و چین» به منزله مهمترین دستاورد این سفر، در واقع نقشه راه ۲۵ ساله ای برای همکاری، سرمایه گذاری و تجارت میان دو کشور است که امیدواریم در ماه ها و سال های آینده با توافق های تکمیلی بتوانیم گام های عملی در محقق کردن این چشم انداز برداریم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: البته این سند بلند مدت تنها مختص ایران برای چین نیست و اولین مورد سند بلند مدت همکاری برای ما هم محسوب نمی شود. همچنین این اسناد و برنامه های بلند مدت علیه هیچ کشور ثالثی نیست و تنها هدف آن تحقق و بهره برداری از همه ظرفیت های موجود در روابط میان ملت هاست.

ربیعی ادامه داد: ما امیدواریم و البته آمادگی داریم که با سایر کشورهایی که علاقه مند به توسعه روابط در زمینه های تجاری و امنیتی هستند، اسناد مشابهی را در همکاری با هم تنظیم کنیم. به همین ترتیب، اعتقاد داریم که این سند همکاری، آخرین امیدها به موفقیت آمیز بودن مسیر احیای کامل برجام را تسهیل می کند.

وی در پاسخ به پرسشی در زمینه علت انتشار نیافتن سند جامع همکاری میان ایران و چین اظهار کرد: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و به راحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست، تصریح کرد: این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود. بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد.

ربیعی با اشاره به واکنش های انتقادی به امضای این سند در روزهای اخیر، گفت: یک بخش از واکنش ها نگرانی هایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت برای دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل است. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

وی تأکید کرد: در همین راستا وزارت امور خارجه اقدام به انتشار گزارش‌برگ نموده است که حاوی کلیت این سند است و با اطمینان اعلام می کنم سرفصلی فراتر از آنچه در گزارش‌برگ آمده وجود ندارد و طی مذاکراتی که با همکارانم در وزارت امور خارجه داشته ام، ترتیب گفت‌وگو هایی بیشتر با مردم و حتی منتقدان و در نتیجه توضیح کامل برای اطمینان بخشی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما موضوع انتقاد، جنبه ای فراتر از دلسوزان استقلال کشور یافته و همانگونه که در سوال مطرح است یک جریان عملیات روانی بزرگی را به راه انداخته اند. بخشی از این افراد که وادادگی در مقابل بیگانگان را در سابقه خود دارند آغاز کننده این فضاسازی و دروغ پردازی ها بوده اند.

ربیعی با بیان اینکه کاملا مشخص است اینان نه از سردلسوزی و نه وطن پرستی بلکه به دلیل مخالفت با استقلال طلبی جمهوری اسلامی یک جریان تبلیغاتی به راه انداخته و تحلیل های بی پایه را سامان دادند، اظهار کرد: فراموش نکردیم یک روز گفتند جزایر واگذار شد، یک روز گفتند نیروهای نظامی ایشان در ایران خواهند آمد، یک روز از واگذاری نفت گفتند. همه اینها دروغی آگاهانه بیش نیست. مردم ما می دانند استقلال سیاسی حفظ تمامیت ارضی عدم وابسته کردن کشور و حفظ منافع ملی بزرگترین دستاورد نظامی سیاسی است.

وی افزود: اتفاقا در دولت تدبیر و امید نیز وزارت امور خارجه مورد اعتماد مردم بوده و از ملی و وطن دوست ترین فرزندان این کشور امروز در صف مقدم حفظ و کسب منافع ملت ایران ایستاده اند. هر چند برخی کشورها از جمله دولت امریکا که به دنبال یک نظام تک قطبی بدون حفظ حقوق دیگران در جهان هستند از این گونه اقدامات ناخشنود باشند اما برای ما مهم نیست. ما بر اساس منافع ملی خودمان با هر کشوری که به مصلحت بدانیم سند همکاری را امضاء خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این امر برنامه آتی ماست و تاکنون نیز با برخی کشورهای همسایه در این مورد اقداماتی داشته ایم، یادآور شد: قبلا هم آمادگی خود را به همه کشورهای منطقه برای توافقات بزرگ اعلام کرده ایم. در رئوس این سند، در یک نگاه ۲۵ ساله دو طرف به رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد – برد در همکاری های دوجانبه منطقه ای و بین المللی را باید مدنظر قرار دهند.

ربیعی ادامه داد: به رسمیت شناختن اشتراکات فرهنگی، تقویت چندجانبه گرایی، حمایت از حق دولتها برای برخوردی از حق حاکمیت برابر در بخش دیگری از این سند آمده است. در ارتباط با مسائل منطقه ای و بین المللی و به‌ویژه مبارزه با یکجانبه گرایی، این سند زمینه لازم را برای بسط همکاری ها در عرصه بین المللی در بین ایران و چین را فراهم آورده است.

وی گفت: همچنین طرفین زیرساختهای دفاعی و مقابله با تروریسم و همکاری در عرصه های مختلف دفاعی را تقویت خواهند کرد. در بعد اقتصادی نیز با تاکید بر بومی بودن مدل توسعه بر همکاری های اقتصادی بویژه در پیوند دادن ایران به زنجیره ارزش محور به منظور تامین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث و در نهایت بهره برداری از ظرفیت های ایران از جمله نیروی جوان و ماهر تاکید شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بر مشارکت موثر ایران در ابتکار کمربند راه طرف چینی تاکید شده است، اظهار کرد: در بخش دیگری در سند همکاری در زمینه های زیرساختی مختلف و تسهیل همکاری های بخش خصوصی و همچنین همکاری های مالی و بانکی و تقویت همکاری های غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش بیان مورد تاکید قرار گرفته و در بخش های دیگری از سند هم به ارتقا گردشگری و همکاری رسانه ای و سازمان های مردم نهاد و انجمن های دوستی و دانشگاهی تاکید شده است.

ربیعی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص واکسیناسیون اخیر پاکبانان در شیراز و ایجاد برخی شائبه‌ها در زمینه انجام تست انسانی روی این افراد، گفت: واکسیناسیون در فاز یک برای کارکنان سلامت، تطهیرگران آرامستان‌های عمومی، سالمندان، جانبازان، معلولین، کارکنان مقیم آسایشگاهها، پاکبانان و کارگران خدماتی دارای بیماری زمینه‌ای مرتبط با فرآیند جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی، با برنامه کمیته اجرایی انجام می‌شود. بنابراین واکسیناسیون پاکبانان خاص شهر و استان خاصی نیست.

وی یادآور شد: مضافا آنکه این افراد جمعا ۵ درصد افراد مشمول فاز یک را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه واکسیناسیون در هر گروهی صرفا با واکسن‌های دارای مجوز مصرف در کشور انجام شده و آزمایشات بالینی موضوعی داوطلبانه است که به صورت جداگانه و طی فراخوانها، افراد داوطلب در آن مشارکت می‌کنند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برای هیچ قشر خاصی در واکسیناسیون عمومی، از واکسن‌های تحت مطالعه استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه داوطلب شرکت در آزمایشات بالینی واکسن نیز بقدری است که تا چندین مطالعه بزرگ واکسن دیگر نیز داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند و جای هیچ شائبه‌ای نیست.

ربیعی با بیان اینکه تک‌تک افرادی که واکسینه شده‌اند حتی شماره سریال اختصاصی هر واحد واکسن آنها ثبت شده و می‌شود، گفت: همه افراد فعلا با یکی از واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم یا کوواکسین واکسینه می‌شوند و البته بزودی واکسن آسترزنکا نیز به این جمع می‌پیوندد.

وی با بیان اینکه شایعات پیرامون واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های تحت مطالعه، کاملا خطی تخریبی و بی‌اساس است، اظهار کرد: واکسیناسیون هزاران فرد، امری محرمانه نیست و هر فرد دریافت‌کننده واکسن و تزریق‌کننده آن کاملا از برند واکسنی که استفاده می‌شود، می‌تواند مطلع باشد و این امر مشخصی است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن تماسی با ایران در خصوص رفع تحریمها نداشت، گفت: در خصوص تماس احتمالی مستقیم دولت آمریکا با ایران برای رفع تحریم ها، اطلاع جدیدی در این زمینه دریافت نشده است. لذا همانطور که قبلا اعلام شده رفع تحریم ها نیاز به اقدام عملی دارد.

ربیعی تاکید کرد: متاسفانه آقای بایدن مواضع پیش از انتخابات خود را بعد از پیروزی در انتخابات نقض کرده و همچنان روش شکست خورده ی فشار حداکثری را ادامه داده است. این نحوه مواجهه، نه تنها هیچ کمکی به بازسازی اعتماد از دست رفته نمی کند بلکه ما را نسبت به جدیت دولت جدید آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی به تردید انداخته است.

ربیعی با بیان اینکه مردم ما عهدشکنی آمریکا را با گوشت و پوست و در سفره زندگی خود احساس کردند، یادآور شد: خشونت ترامپ و عهدشکنی رژیم ترامپ را احساس کردند و امروز می بینند که دولت جدید آمریکا هیچ تغییری در آن روش غیرمتمدنانه ایجاد نکرده است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست قبل از لغو تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به تعهدات، حتی اگر ضرری نداشته باشد، هیچ ضرورت و فایده ای هم ندارد، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم بازگشت به تعهدات به هیچ وجه پیچیده و مستلزم نشست مذاکراتی نیست. اگر آمریکا آماده باشد که همه تحریم های وضع شده در نقض برجام را یکجا و با قابلیت قابل راستی آزمایی متوقف کند، ما هم آماده ایم در کوتاه ترین فرصت قابل قبول برای همه طرف ها، تمام تعهدات خود را بلافاصله از سر بگیریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر طرف آمریکایی پیشنهاد بهتری دارد که مستلزم مذاکره نباشد، می تواند آن را از مجاری رسمی با ما در میان بگذارد و ما با جدیت آن را بررسی خواهیم کرد. ما تاکنون حسن نیت خود را جهت حفظ و اجرای کامل برجام اثبات کرده ایم و آمادگی داریم در چارچوب برجام و با روشی مشخص به گفت‌وگوهای سازنده ادامه دهیم. این مسیر همچنان برای آمریکا باز است.

وی افزود: چارچوب های مورد نظر ما در این خصوص به روشنی توسط مقامات ارشد نظام و وزیر امور خارجه اعلام شده است. ما کماکان رایزنی خود را با طرفهای باقی مانده در برجام ادامه می دهیم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت دسترسی کشور به منابع بلوکه شده خارجی برای تهیه واکسن چگونه است، گفت: نه تنها غیر از شعار، تغییر واقعی در سیاست های آمریکا در جلوگیری از دسترسی آزادانه مردم ایران به واکسن کرونا ندیدیم، بلکه اخیراً مطلع شدیم که یکی از شرکت های سازنده واکسن به دلیل آنکه برخی از مواد اولیه از آمریکا تامین می شود، متعهد شده که واکسن ها را در اختیار ما قرار ندهد. مایلیم موضع آمریکا در این خصوص را بدانیم و بطور عملی هم آنان این اطمینان را به کشورها و شرکت های سازنده بدهند که تحریم، نباید به هیچ نحوی مانع از فروش واکسن به ایران شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته ما اجازه نخواهیم داد که این قبیل تلاش های انسان ستیزانه مانع از دستیابی به‌موقع مردم ما به واکسن شود، اما می تواند نشان دهنده ریاکاری تحریم کنندگان باشد.

وی یادآور شد: سازمان غذا و دارو در بازه زمانی ۴ ماه آخر سال ۹۹ سه فراخوان برای واردات واکسن بخش خصوصی صادرکرده است، لذا مانعی در این زمینه در داخل کشور وجود ندارد، چنانکه رییس جمهوری نیز بر این موضوع تاکید مجدد داشته و حتی برای تامین ارز مورد نیاز احتمالی نیز دستور داده، ولی کماکان و شاید تا ماه‌های آتی، مبادلات واکسن عموما در سطوح کلان تصمیم‌گیری می‌شود و اغلب، دولت به دولت است.

ربیعی اظهار کرد: با این حال برای استفاده حداکثری از همه ظرفیت های موجود احتمالی این مسیر نیز هموار شده که اگر شرکتی توانایی واردات واکسن مجاز از مبدا خاصی را داشته باشد، این فرصت نیز از مردم دریغ نشود و البته هر واکسنی بعد از ورود طبیعتا در چارچوب سند ملی واکسن کرونا و طبق اولویت های آن توزیع و تزریق شود؛ اما در شرایط حاضر و بعد از رفع موانع برای پرداخت پول واکسن از جمله ساز و کار کواکس از منابع ایران در برخی کشورها هم استفاده شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که گزارش شده است ائتلاف ضد تحریم شامل ۱۷ کشور در حال تشکیل است و چین نیز توسط ایالات متحده و اروپا مورد تحریم قرار گرفته و موضع ایران در این زمینه چیست؟ گفت: قلدری از راه تحریم و به گروگان گرفتن اقتصادی ملت ها، متاسفانه به یکی از ابزارهای رایج آمریکا در برخورد با اختلافات تبدیل شده و همین مسئله اکنون یک نگرانی عام بین المللی است که نظم جهانی، صلح و همکاری را به مخاطره انداخته و گفت‌وگو را به عنوان ابزار جایگزین در حال اختلافات تضعیف کرده است.

وی افزود: تحریم اقتصادی ناقض اصل تجارت آزاد بین المللی به عنوان ستون ثبات مالی جهان است و ارزش حفاظت در برابر تحریم و زورگویی را دارد. امروز وجدان ملت ها بیش از گذشته درباره تهدیدات تحریم و ضرورت مقابله با آن اتفاق نظر دارد.

ربیعی با بیان اینکه اگر ائتلاف ضد تحریم به دنبال مقابله عملی با این خطر جهانی باشد از آن حمایت می کنیم، اظهار کرد: همه گزینه ها را برای تضعیف ابزار ضد انسانی تحریم با کمک شرکای این ائتلاف بررسی می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت خرید واکسن خارجی و آخرین وضعیت تولید واکسن‌های داخلی، تاکید کرد: ایران برای خرید حدود ۴۲ میلیون دز واکسن وارداتی از مسیر خرید مستقیم و واردات از سبد کوواکس از ماه‌ها قبل اقدام کرده و تا امروز حداقل خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن قطعی شده است، البته برنامه تحویل این واکسن ها لزوما با توافقات قبلی و وعده تولیدکنندگان و تامین کنندگان منطبق نیست.

وی ادامه داد: چنانکه پیش بینی تحویل حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن تا پایان سال ۹۹ عملا بطور کامل محقق نشده است، البته این تاخیر معضل جهانی است و تقریبا هیچ کجای جهان تحویل واکسن کرونا دقیقا با برنامه زمانبندی شده قبلی پیش نرفته است و این امر حتی به برخی اختلافات بین دولت‌ها نیز دامن زده است.

ربیعی با بیان اینکه در روزهای آتی نیز مجددا محموله های واکسن از روسیه، چین و کوواکس وارد کشور خواهد شد، یادآور شد: این روند با تولید مشترک واکسن و تولید واکسن های داخلی در اواخر بهار به صورت تصاعدی ادامه خواهد یافت. طبق سند، واکسیناسیون مطابق برنامه با ورود واکسن های خریداری شده جمعیت هدف واکسینه خواهند شد و واکسیناسیون عمومی توام با استفاده از واکسن های تولید داخل انجام می شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اگرچه واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ماه آغاز شده، ولی روند واکسیناسیون، اواخر بهار، تابستان و پاییز برای قسمت اعظم افراد انجام خواهد شد، اظهار کرد: تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پخش سریال گاندو ۲ که در آن تلاش ها و دستاوردهای دولت و دستگاه دیپلماسی در حوزه برجام با انتقادهای تندی همراه شده، گفت: من در مقام سخنگوی دولت درباره هیچ سریالی بنا ندارم نظر بدهم اما معتقدم وقتی یک سریالی برای کار سینمایی به طور آزاد و یا حتی توسط بخش خصوصی برای شبکه های خانگی و امثال اینها ساخته می شود می تواند آزادانه سریالی نقادانه یا با هر تفسیر و نگاه های متفاوت و حتی داستان سرایی ساخته و پخش شود.

ربیعی تاکید کرد: اما در زمانی که یک سریال از صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش می شود حتما نیاز به یک توجه ویژه و رعایت ملاحظات کلان امنیتی و سیاسی و در نظر گرفتن روایت های دست اندر کاران صادق و بی ادعا در آن ملحوظ شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آنچه از صداوسیما پخش می شود باید متضمن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره های شاخص نظام باشد. نباید حاوی تصاویری غیرمنصفانه از دستگاه دیپلماسی می شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت در ۵ ماه باقیمانده برای مانع زدایی از تولید گفت: رفع تحریم اخص از مانع زدایی است؛ در این معنا مانع زدایی و گسترش تولید ابعاد مختلفی دارد از جمله این ابعاد رشد تولید و گسترش شرکت های دانش بنیان و ابتکارات بخش خصوصی است و جلوگیری از ورود کالاهایی که در داخل امکان ساخت داشته اند. ما قبل از این قدم های بلندی در این وجه از مانع زدایی داشته ایم مانند ممنوع کردن واردات ۲۴۰۰ کالا که نمونه داخلی دارند و از این طریق ۱۰ میلیارد دلار تقاضای غیرلازم را کاهش دادیم. دولت فضای کسب و کار را بهبود داده و در زمینه کاهش مقررات زدایی و بوروکراسی اداری گام های موثری برداشتیم و گسترش صادرات و تولید در مقیاس صادراتی افزایش یافته است.

ربیعی با تاکید بر اینکه انتقال پول، واردات ارز و تامین مواد اولیه و تضمین زنجیره تامین یکی دیگر از مصادیق مانع زدایی از توان تولیدی است که مستقیما به تحریم ها ارتباط دارد، اظهار کرد: دولت تاکنون با دور زدن تحریم ها و ابتکارات بخش خصوص این زمینه کارهای موثری را انجام داده است، اما این نافی ضرورت تلاش برای رفع تحریم نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید از هرگونه دوگانه سازی از «خنثی سازی تحریم» و «رفع تحریم» جدا خودداری کنیم، افزود: این دو در امتداد هم هستند نه رو به روی هم. دوگانه سازی تقابلی رفع اثر و رفع تحریم نادرست و به زیان کشور است. ما یک استراتژیک دو ستونه رفع اثر و رفع تحریم دنبال می کنیم. در رفع اثر با افزایش مقاومت ملی بر اساس استحکام اقتصاد خود موجب عقب راندن تحریم هم خواهد شد.

وی تاکید کرد: قطعا شرط تدبیر که معطل رفع تحریم نباشیم و روز به‌ روز اثر تحریم را کاهش دهیم این خود یک تاکتیک برای استراتژی رفع تحریم است. احساس شکست دشمن با اعتراف به اینکه فشار حداکثری شکست خورده است ناشی از تلاش های دولت در رفع اثر با افزایش تولید و صادرات و برنامه حمایتی اجتماعی است.

ربیعی تصریح کرد: باید وقتی نگران بود که عده ای صرفا دل به مذاکره و رفع تحریم داشته باشند و مردم را در فشار و سختی رها کنند و به امید حل مسائل با خارج به ویژه آمریکا باشند. قطعا این یک ساده انگاری استراتژی و حتی خیانت ملی است؛ دولت چنین مسیری را نپیمود.

سخنگوی دولت یادآور شد: اما در مقابل هم عده ای با این دوگانه سازی، گویی تحریم را سرنوشت محتوم این ملت گرفته و می گویند صرفا به رفع اثر بپردازیم. حتی بخشی هم زمزمه می کنند که تحریم چیز بدی نیست. یعنی در پشت ایده رفع اثر خود را پنهان می کنند؛ بخصوص اگر چانشی سیاسی هم پیدا شود و انتظار انتخاباتی هم در کار باشد که این هم یک بی تدبیری استراتژیک و خیانت ملی است.

وی افزود: مثل این می ماند که در دوران جنگ بگوییم شهرهای ما در حصر و اشغال است آن را رها کنیم برویم فقط به رفع اثر حصر و اشغال بپردازیم. تحریم های ترامپیسیمی آمریکا همه زندگی روزمره ایرانیان را اشغال کرده و تهدید می کند. حال این درست نیست که در یک دوگانه سازی گفته شود تحریم را رها و اثر آن را رفع کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
16
مگرماآدم پکن هستیم؟آیامردم ایرانحق ندارن بفهمن چه بلایی سرشان آمده هنوزخبری نشده پکن برای ایرانی جماعت تعیین تکلیف میکنه؟پکن ...ارباب ملت ایران که نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
14
شما چرا قبول کردید خوب وقتی چین حرفش را درهمین مورد ظاهرا بی اهمیت به کرسی نشاند معلومه چه بسر ایران وایرانی آوردید،،!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
14
هنر کردید گفتی ،،،؟،،،!که چین قبول نکرد
این هم شد دلیل برای قانع کردن مردم!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
14
استقلال طلبی یعنی ازدامن امریکا وانگلیس خودمان رابیندازیم درآعوش چین کمونیست و روسیه ؟!!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
11
حتما ریگی به کفششون هست که پکن نمیخواهد افشا شود. وگرنه دلیلی نداشت.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
11
چین هیچ وقت فناوری را در اختیار ما نمی ذاره چون میخواهد ما همیشه به فروش نفت ارزان به چین وابسته باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
12
جناب آقای ربیعی مگر شما تابع دستورات پکن هستید؟ این جمله به نوعی مبین آنست که مفاد این قرار داد بیشتر به نفع چین است تا ایران به همین دلیل چین دوست ندارد قبل از اینکه سند رسمی به امضاء برسد در مرحله اول متخصصین فن و در مرحله دوم مردم ایران از مفاد آن مطلع شوند. شما را به خدا بلایی را که فتحعلیشاه با قرارداد ترکمنچای بر سر ایران آورد شما به خاطر ماندن خودتان در قدرت بر سر باقیمانده ایران نیاورید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
12
یعنی چه که "بدلیل برخی ملاحظات مایل به انتشار سند نبود" !!!
سند باید در اختیار مردم ایران قرار گیرد و پس از رفراندوم و تایید توافق حاصل شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
12
مرگ بر کمونیسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
8
عذر بدترازگناه !!! هنوز واردنشدند برای ملت نصمیم میگیرند؟!!! ، حق مردم ایران است که آگاه شوندپشت پرده چه کردید با خاک مقدس ومنافع ملی آنها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
8
پکن مایل به انتشار سند نبود, شما چی؟؟؟
مگه یک طرف قرارداد ایران نیست؟؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
9
چقدر حرف گوش کن! کاش به حرف مردم اینقدر گوش میدادین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
0
7
عجب استقلالی که چین برای ایران تعیین تکلیف میکند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
4
من خودم از واگذاری کارهای خدماتی به شرکت هندی در بندر چابهار واقفم یعنی ۲۵ سال کارهایی که شرکتهای داخلی می تونستن انجام بدن دو دستی دادن به هندی ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
5
ماهم باور کردیم مردم را چه فرض کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
2
3
مرگ بر انگلیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
7
ارباب چینی دستور دیگری نداشتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
1
5
... یه روز جوابتون رو از مردم میگیرید
بیدل
|
Germany
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
1
4
بجای.... چین با مردم آشتی کنید و به آغوش گشاده ملت ایران بیایید.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
4
چقدر بی احترامی به شعور مردم که چین مایل نبود یعنی تمام مردم ایران در مقابل سکوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
مگرمردم ایران آدم چینی هاهستن آقای سخنگو هیچ میدانی چی داری میگی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
جای شهداخالی ببینن چه برسرمظلومیت آنها آمده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۱
0
0
حتی در انتشار متن قرارداد ، اجازه چین لازم است
تو خود بخوان حدیث مفصل.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۲
0
0
همش دروغ.
نسل سوخته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
0
0
چین!وقتی چین اینچنین به شماها امر و نهی میکند باید خودمان بخوانیم حدیث مفصل را!!!متاسفم برای خودم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
مرگ بر کمو نیسم
gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
اگر اهمیت زیادی این طرح داره و بقول معاون لاریجانی مهم هست و باعث پیشرفت میشه علت آشکار کردنش چیست؟ قرارداد را دولت نبسته ولی بعهده گرفتن اون نشانه چیست؟ آیا دوباره خود را سیبل حملات اصولگراها کردن بیخردی نیست؟ اگر دولت ما نمیتونه علنا بیان کنه و به خواسته چین تن میده نشانه خردورزی هست؟ خدا را شکر که دولت بعدی دست اصولگرایان میافتد و بظاهر اصلاح‌طلبان سوپاپیت را از دست میدن .دولت احمدی‌نژاد روراست ترین دولت بود گرچه پر بود از تکرویها و اشکالات .آچقدر دیگه؟ یکبار جرات داشته باشید .میخواهند همین داستان هم شما بعهده بگیرید لاریجانی نباید حداقل بعهده گرفتن مقدمات و امضای اون را بعهده بگیره؟ چرا ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
نه شرقی نه عربی یعنی این....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین