کد خبر: ۷۰۸۷۵۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
نام‌نویسی ۵۷ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در روز اول ثبت نام‌ها

تاکنون چه کسانی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند؟

ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از ساعت هشت صبح امروز؛ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در وزارت کشور آغاز شد و از ساعت ۸ تا ۱۸ تا روز ۲۵ اردیبهشت انجام خواهد شد.
تاکنون چه کسانی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اند؟
آفتاب‌‌نیوز :

 تالار بزرگ وزارت کشور از صبح امروز -سه شنبه- میزبان داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است تا گام نخست فرایند انتخابات با ثبت‌نام نامزدها برداشته شود.

همزمان با آغاز نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور، شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی مختلف با حضور در وزارت کشور، به منظور نامزدی در این دوره از انتخابات در تالار وزارت کشور حاضر شده و با ارائه مدارک اعلامی به صورت رسمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می کنند. گزارش زیر مهمترین چهره های ثبت نامی روز نخست و حواشی آن را مورد بررسی قرار داده و به روز رسانی خواهد شد.

ثبت‌نام نخستین داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی نخستین چهره سیاسی بود که نام خود را به عنوان داوطلب نامزدی در انتخابات ثبت کرد. عزیزی شعار خود را «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه خواری و رانت» اعلام کرد و گفت: مردم ما همیشه در عرصه‌های مختلف جهاد حضور داشتند و نقش آفرینی کردند و حق مردم هست که برای حل مشکلات آنها اقدام جهادی انجام شود.

عزیزی علت حضورش را مطالبه مردمی عنوان کرد و گفت: در این دوره از انتخابات مطالبه اصلی مردم سپردن مدیریت اجرایی کشور به دست چهره های جدید و غیر تکراری است.

ثبت نام اول وقت وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد

«محمدحسن نامی» وزیر ارتباطات دولت دهم هم دومین چهره شناخته شده ای بود که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام کرد. سرتیپ محمدحسن نامی ۶۸ ساله در حالی امروز برای انتخابات ۲۸ خرداد سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرد که به گفته خودش، دارای سه دکتری در رشته‌های جغرافیایی سیاسی، مدیریت استراتژیک و مدیریت کشورداری است. در کارنامه سرتیپ نامی، سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کره شمالی، رییس اداره دوم و معاون ستاد مشترک ارتش، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد.

نامی پس از ثبت نام در انتخابات با بیان اینکه ۶۴ برنامه آماده کردم، گفت: ۶ برنامه برای شش ماهه اول دولت است تا بتوانیم تعادلی بین وضعیت معیشتی مردم ایجاد کنیم.

سردار محمد ثبت نام کرد

«سعید محمد» فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) از چهره های انتخاباتی مهمی بود که در اولین روز ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و نام نویسی کرد.

سعید محمد هنگام ثبت نام در وزارت کشور با اشاره به عزم جزم خود برای حضور در انتخابات تصریح کرد: خداوند آنقدر منابع به کشور داده که بتوانیم مشکلات مردم را کاهش داده یا حل کنیم. جوانگرایی در سازوکارها و ساختارها باید انجام شود و رمز موفقیت ما تکیه بر مردم است.

برنامه سفیر سابق

سید وحید کریمی سفیر پیشین ایران در نامبیا و و دیپلمات پیشین در لندن و نیویورک هم از دیگر چهره‌های ثبت نامی امروز وزارت کشور بود که برنامه ریاست جمهوری خود را بر چهار اصل مسکن، بهداشت، آموزش و حمل نقل استوار دانست و تاکید کرد: مردم ما خسته هستند و باید دولت عملی و با خرد جمعی و نزدیک به اجماع داشته باشیم. هیچ کس نباید احساس کند که در دولت من مشارکت داده نشده است.

سردار دهقان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع در دولت اول روحانی هم با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

حاشیه‌های ثبت نام

اختلاف نظر شورای نگهبان و دولت درباره شرایط ثبت نام در انتخابات به روز ثبت نام هم کشیده شده است. براساس گزارش خبرنگار ایرنا، میز شورای نگهبان از دریافت مدارک برخی داوطلبان به دلیل عدم رعایت بخشنامه جدید این شورا در زمینه ثبت نام ها امتناع می کند. «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی این شورا هم با تاکید بر اینکه شورای نگهبان مدارک فاقد اعتبار را تحویل نخواهد گرفت؛ گفته است: از نظر این شورا، ثبت نام بدون مدارک، ثبت نام لحاظ نمی‌شود.

بر اساس اصول صریح قانون اساسی، تمام شهروندان جمهوری اسلامی فارغ از سن و جنس، می توانند در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب شوند. موضوعی که مورد توجه و تاکید رییس جمهوری در مقام حافظ اصول قانون اساسی است. در همین راستا، برخی از شهروندان عادی کشور بدون وابستگی های جناحی و سیاسی امروز در وزارت کشور حاضر شده و در انتخابات شرکت کردند.

شورای نگهبان در ابلاغیه ای که دو روز پیش برای وزارت کشور ارسال کرد، محدودیت هایی نظیر حداقل ۴۰ سال و حداکثر ۷۵ سال سن، داشتن مدرک کارشناسی ارشد، و برخورداری از سوابق مدیریتی در سطوح ارشد کشوری یا لشکری در نظر گرفته و تاکید کرده است که داوطلبانی که این شرایط را نداشته باشند، نباید ثبت نام شوند.

در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور روز دوشنبه به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، در نظریه خود آورده است که به موجب اجزای (۱و۲) بند (۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری، شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام صرفا از طریق «شیوه‌های مناسب قانونی» مجاز است و این یعنی در صورت خلاء و لزوم تعیین شرایط، این مسئله باید در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شود نه هیچ مصوبه دیگری.

بر اساس نظریه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، صرفا به عهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است.

معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

ثبت نام‌های متفاوت

وزارت کشور در پی دستور رییس جمهوری، ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بر اساس قوانین و مقررات آغاز کرده و به همین دلیل، همانند سالهای گذشته، افرادی با سنین گوناگون و از قشرهای مختلف برای ثبت نام به ستاد انتخابات وزارت کشور آمده اند.

حجت الاسلام «جواد رویین تن» از جمله چنین افرادی بود که امروز در وزارت کشور به عنوان داوطلب ثبت نام کرد.

یک بانوی موتور سوار از نخستین ثبت نامی‌های متفاوت امروز وزارت کشور بود که علت حضور خود در انتخابات را خدمت به مردم دانست و تاکید کرد که عاشق کشورم ایران هستم.

«امیررضا علیپور» شهروند ۲۷ ساله هم از شهروندان جوانی بود که امروز در تالار وزارت کشور حاضر برای ثبت نام حاضر شد.

یک داوطلب دیگر هم که خود را اولین نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری می داند، گفت که دکتری علوم سیاسی دارد و حقوقدان و اقتصاددان است. وی با شعار انتخاباتی «ما می توانیم چون می خواهیم» در انتخابات ثبت نام کرد.

نامزد دیگری با دغدغه محیط زیستی و نگرانی از خشک شدن دریاچه‌ها و مناطق مختلف کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

ابوالقاسم عربیون رییس هیات مدیره شرکت توسعه سرمایه گذاری پیشگامان پویای بانک ملی، هم از دیگر ثبت نامی‌های روز نخست بود که از رسانه‌ها خواست صدای رسای ملت باشند و ایده‌های موجود در جامعه را به اطلاع مردم برساند.

«حمید زاهد» دانش آموخته حقوق هم زمان ثبت نام اعلام کرد از هیچ جریان سیاسی خیری ندیده و مستقل در انتخابات حضور خواهد یافت.

داوطلب دیگری با دسته ای از ریموت اتومبیل سواری در محل ثبت نام وزارت کشور حاضر شد.

جوان‌ترین داوطلب ثبت نامی روز نخست، متولد سال ٧٧ است که با شعار تغییر در آموزش و پروش و رفع تبعیض ثبت نام کرد.

به نوشته ایرنا، کفن‌پوشی یکی دیگر از داوطلبان نامزدی در انتخابات هم از دید خبرنگاران حاضر در وزارت کشور دور نماند. وی که با قرآن و ماسک پرچم ایران وارد وزارت کشور شد خود را نوکر ملت ایران خواند و دلیل حضورش را نجات کشور از مشکلات اعلام و تاکید کرد: باید به هر ایرانی ۲۴۰ هزار یورو به صورت نقد باید پرداخت شود.

نام نویسی 57 داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در روز اول ثبت نام‌ها

سیداسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع‌بندی ثبت‌نام اولین روز نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز سه‌شنبه 21 اردیبهشت اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری بود و روند ثبت‌نام از ساعت 8 صبح آغاز شده و تا 18 ادامه پیدا کرد. تعداد 57 نفر از داوطلبان به ستاد انتخابات وزارت کشور واقع در وزارت کشور مراجعه کرده و نام‌نویسی کردند که ان‌شاءالله عملیات ثبت‌نام تا چهار روز دیگر ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت‌نام از نامزدهای داوطلب ریاست جمهوری روز ۲۵ اردیبهشت به پایان می‌رسد. تعدادی از پرونده‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به دلیل نقص مدرک مواجه شدند که فرصت مجددی را به داوطلبین خواهیم دادیم که آنها می‌توانند تا پایان دوره ثبت‌نام مراجعه کرده و روند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند.

***

داوطلبان ریاست جمهوری لازم است مدارکی را هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور ارائه نمایند که در اینجا میتوانید بخوانید.

شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را بر اساس معیارهایی که اخیرا اعلام کرده است، رسیدگی می کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان ردصلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تایید صلاحیت شده اعلام خواهد شد.

نام نویسی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از امروز- ۲۱ اردیبهشت- آغاز و به مدت ۵ روز ادامه دارد. انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در سه حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.

کاندیداهای تایید صلاحیت شده ۲۰ روز فرصت تبلیغات خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
3
21
محسن رضایی پس کجاست دیر نشود اقا محسن حداقل زودتر ثبت نام کن تا اسم تان بیشتر در سایت بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
ایشان سورپرایز انتخابات است لحظه آخر وارد میشود که همه را فریب بدهد و سورپرایز کند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
2
3
دولت نباید کوتاه بیاد ثبت نام کند و مدارک را بفرستد شورای نگهبان حالا شورا هر جور خواست بررسی کند و خودش هم جواب بدهد آقایان با زرنگی مسولیت را انداخته اند بگردن دولت
تعجب می کنم از مجلس که باید مدافع مسولیت قانونگذاری خودش باشد که نتنها سکوت کرده که همراهی هم می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
سطح دغدغه ت واقعا نوبره!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
مجلسي وجود ندارد با يك چشمك دويست نفر از انان بله را مي گويند.
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
1
12
به جای اینکه به فکر راه چاره‌ای اساسی باشند، مثل هر چهار سال یکبار به دنبال نمایش‌های تکراری هستند.
محسن شکری
|
Japan
|
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
1
8
این اخبار مسخره همیشه نزدیک انتخابات که میشه سر در میارن که ببینید در کشور ما هرکس بخواد داوطلب بشه میتونی و آزاده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
2
2
معاون اولی ظریف در دولت بعدی قطعی باید بشود تا مردم رای بدهند
رود سری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
1
0
ثبت نام دقیقه نود
با
ثبت نام دقیقه اول

کمی تفاوت و امتیاز خوب است برای فرصت تصمیم
گیری مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
1
0
حیف که شرط و شروط سیاسی و اداری و حاکمیتی ملاک است وگرنه اگر شخصی که در زیر خط فقر رشد و زندگی کرده و پیرو هیچ تصمیم شخصی و جناحی نبود سر کار می آمد.اولاتمام درآمد نفت و گاز سالیانه کشور را به شکل ارزی ونه ریالی در اختیار اقشار زیر خط فقر می گذاشت و بودجه عمومی کشور را از محل دریافت دقیق مالیاتها تامبن می کرد .بانکها را کلا قرض الحسنه میکرد. واردات و صادرات را آزاد و تمرکز را به مشکلات داخلی کشور منتقل می کرد.رانتها از بین می رفت .قیمتها شکسته می شد .و هر شخصی می توانست به راحتی زندگی کند‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
1
0
بهتر است یک شرط دیگر را می گذاشتند که از هر داوطلب مبلغ پنج میلیون تومان اخذ می کردند .بنابراین اکر شخص اطمینان از آوردن رای و قبولی در شرایط را نداشت ثبت نام نمی کرد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
2
همه کسانی که آگاهانه از اصل انتخاب بین بد و بدتر استفاده کردند و از این طریق مردم را به پذیرش شر آلوده کردند باید در پیشگاه قاضی جهان پاسخگو باشند .کسانی که بد را در مقابل بدتر انتخاب میکنند به سرعت تمام فراموش میکنند که باز هم بد را انتخاب کرده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
1
به عنوان سرگرمی خوبه فقط سرگرمی البته اگر شانس بیاریم وسط رقابت بعضی پشت پرده ها هم می فهمیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
1
2
شناسنامه به دست میرید برای نامزد شدن ؟؟؟؟ هنوز نفهمیدید هر چهار سال دارید مسخره میشید؟؟؟
خدایا به مردم ما شعور عنایت بفرما
الماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
1
0
هیچی از کشور ما مثل سایر کشورهای دنیا نیست انتخابات ریاست جمهوری شده مسخره بازی ، اگر مملکت قصد دارد که مردم بر سرنوشت خودشان موثر باشند باید مثل دیگر کشورها دارای حداکثر سه حزب باشد که در طول مدت ریاست جمهور انتخابی دسترسی به تمام نخبه های عضو حزب خودش داشته باشد تا در انتخاب بعدی رییس جمهور بهترین کاندیدای خودش را معرفی کند وانهم با ارایه برنامه های قابل قبول،، خودش در معرض رای مردم قرار گیرد ،،نه اینکه در روز ثبت نام کاندیدای ریاست جمهوری از بقال گرفته تا تاجر ورفتگر وسیاسیون همه برای ثبت نام ازدهام کنند تا بهانه ای باشد برای نهاد های استصوابی تا همه را از دم تیغ بگذراند وکاندیدای مورد نظر خودشرا فقط تایید کند
یاسر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
2
1
فقط شیر بیشه محمود احمدی نژاد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین