کد خبر: ۷۱۳۷۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

رسوایی «مصلحی‌- گیت»

اظهارات وزیر اطلاعات دولت دهم در مدت کمی در رسانه‌های اجتماعی وایرال و با سرعت باز‌انتشار زیاد در سراسر کشور فراگیر شد و می‌توان به آن «رسوایی ‌مصلحی‌گیت» اطلاق کرد.
رسوایی «مصلحی‌- گیت»
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌اله عباسی پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه در یادداشتی نوشت: افشاگری‌های حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت احمدی‌نژاد، درباره مصلحت‌سنجی امنیتی دایر بر ردصلاحیت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 مهمترین افشاگری درباره ابر‌ردصلاحیت تاریخ جمهوری اسلامی است. اظهارات وزیر اطلاعات دولت دهم در مدت کمی در رسانه‌های اجتماعی وایرال و با سرعت باز‌انتشار زیاد در سراسر کشور فراگیر شد و می‌توان به آن «رسوایی ‌مصلحی‌گیت» اطلاق کرد.

حیدر مصلحی در کلیپی بیان داشته بر اساس بررسی دقیق میدانی وزارت اطلاعات، هاشمی‌رفسنجانی برنده قطعی انتخابات سال 1392 بود. از این رو با هدف مهندسی انتخابات در جلسه شورای نگهبان حضور یافته و با ارائه گزارشی درخواست ردصلاحیت ایشان را مستند به مصلحت‌سنجی نظام ارائه داده و بر اساس این گزارش، مهمترین نامزد مورد اقبال مردم به استناد مراکز نظر‌سنجی معتبر را فاقد‌صلاحیت نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری قلمداد کردند.! این اظهارات مهر تاییدی بر دخالت نیروهای امنیتی بوده و موجب حذف چهره‌های تاثیرگذار بدون‌اطلاع ملت شده است؛ اقدامی که خدشه‌ای بزرگ به سازوکار جمهوریت و خواست شهروندان و دستکاری در افکارعمومی وارد کرده است.

هاشمی رفسنجانی در سال 92 بعد از رد‌صلاحیتش، در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی بر حضور مصلحی و چهار معاون وزرات در جلسه بررسی صلاحیت او در شورای نگهبان تاکید و علت رد‌صلاحیت خود را کسب رای بالای 70 درصدی در نظر‌سنجی‌های معتبر عنوان کرده است که این سخنان نیز با اظهارات اخیر مصلحی کاملا همخوانی دارد. بعد از انتشار کلیپ مصلحی، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بدون‌ارائه هیچ دلیل و مدرکی تنها با نوشتن توئیتی این اظهارات را حاشا کرد. از این جهت نیز باید به ایشان تندیس سرعت عمل در تکذیب واقعیات انکار‌ناپذیر اهدا کرد. سیطره نهادهای خاص بر فرآیند انتخابات‌های ایران سالیان مدیدی است در کانون بحث‌ها کنشگران مدنی و سیاسی به‌طور جدی مطرح است. بسیاری از قربانیان ردصلاحیت شده و کنشگران مدنی بارها به کاربست چنین شیوه‌هایی اعتراض داشته‌اند، ولی هیچ‌گاه این اعتراض‌ها توسط مراجع ذی‌ربط پیگیری و مورد بررسی قرار نگرفته و این نیز از عجایب روزگار ماست.

رسوایی مصلحی‌گیت اثر عمیقی بر جامعه بر جای خواهد گذاشت و نشان می‌دهد برخی مصلحت‌سنجی‌ها چگونه حقوق اساسی ملت را تحت‌الشعاع قرار داده و بنیان جمهوریت را سست و لرزان و بی‌محتوا می‌کند. رسوایی مصلحی‌گیت آنقدر مهم است که مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و دیگر مراجع فصل‌الخطاب می‌توانند مانند پدیده واتر گیت آن را به‌طور جدی واکاوی کرده و نتیجه را به افکار عمومی گزارش دهند. در هر حال می‌توانند با انتشار گزارش صوتی و تصویری جلسه بررسی صلاحیت هاشمی‌رفسنجانی نسبت به شفاف‌سازی این موضوع و دفاع از اعتبار و حیثیت خود اقدام کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
7
یادآیت اله هاشمی رفسنجانی گرامی راهش پررهرو وروحش شادباد برای شادی روح آن مردبزرگ فاتحه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
0
3
چوب خدا صدا ندارد
وقتی بخورد دوا ندارد
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
0
1
درود بر بزرگ مرد تاریخ بشریت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی قدس سره البته دل وا پسان ازاو ترسیده وبه اصطلاح رد صلاحیت نمودند ولی چوب خدا را خواهند خورد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین