کد خبر: ۷۱۴۱۱۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱
تلاش شکست خورده اصلاح طلبان برای اجماع بر سر نامزدی واحد

انتخاب دشوار و خطرناک اصلاح‌طلبان

اصلاح طلبان با انتخاب سختی میان مشارکت و یا عدم مشارکت در انتخابات روبرو هستند/ به نظر می‌رسد اصلاح طلبان در نوعی سردرگمی و گیجی به سر می‌برند و با انتخاب‌هایی چالش برانگیز و خطرناک مواجه شده اند
انتخاب دشوار و خطرناک اصلاح‌طلبان
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه عرب زبان "الشرق الاوسط" در گزارشی از "شکست اصلاح طلبان برای اجماع بر سر نامزدی واحد" می‌نویسد و اشاره می‌کند که وزیر کشور دولت روحانی نیز به رقابت ضعیف و مشارکت پایین در انتخابات اشاره کرده و به طور ضمنی از شرایط ایجاد شده به دلیل رد صلاحیت‌های نامزد‌ها از سوی شورای نگهبان انتقاد کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "الشرق الاوسط" می‌نویسد: تلاش احزاب جریان اصلاحات برای دستیابی به اجماع و اتفاق نظر بر سر حمایت از "عبدالناصر همتی"، نامزد انتخابات که خواستار تکرار تجربه حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی در پایبندی به شعار تعامل با غرب از طریق توافق هسته‌ای است، شکست خورد.

همتی وعده داده بود که احیای برجام در صدر اولویت‌های دولت او باشد. او گفته بود دولت‌اش رویکرد امریکا در قبال تحولات منطقه‌ای و بین المللی را ارزیابی می‌کند و اگر احساس کند رفتار امریکا در جهت تعامل مثبت برای پیشبرد صلح جهانی و مطنقه‌ای است، مشکلی برای رابطه با امریکا نمی‌بیند. او از تعامل با جهان از طریق دیپلماسی با غرب صحبت کرده بود.

این روزنامه می‌نویسد: اختلاف در میان اردوگاه اصلاح‌طلبان بالا گرفته است؛ در حالی که "مهدی کروبی" از چهره‌های اصلاح طلب از شرکت در انتخابات و رای دادن در آن استقبال کرده، "میرحسین موسوی" و همسرش "زهرا رهنورد" در مسیری معکوس از روند برگزاری انتخابات پیش رو انتقاد کرده‌اند.

حزب کارگزاران از احزاب اردوگاه اصلاحات اما پشت همتی ایستاده و عکس او را نیز در صفحه نخست روزنامه سازندگی منتشر کرده است.

سردرگمی و انتخاب‌هایی چالش‌برانگیز اصلاح‌طلبان

سایت تحلیلی "المانیتور" نیز در گزارشی با اشاره به دو دستگی و بلاتکلیفی در اردوگاه اصلاح‌طلبان برای تصمیم‌گیری درباره انتخابات ریاست جمهوری می‌نویسد: "یک روز به حضور ایرانیان پای صندوق‌های رای برای انتخاب رئیس‌جمهوری تازه در ۱۸ ژوئن باقی مانده است. پس از رد صلاحیت اکثر نامزد‌های انتخاباتی اردوگاه اصلاح‌طلبان توسط شورای نگهبان، مشخص شد که این اردوگاه در عرصه سیاست ایران با انتخاب دشواری مواجه خواهد بود. شورای نگهبان تنها "عبدالناصر همتی" رئیس سابق بانک مرکزی و "محسن مهرعلیزاده" را به عنوان دو چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت کرد. هیچ یک از آنان به عنوان یک چالش مهم برای اصولگرایان محسوب نمی‌شوند. همتی اما تا دو هفته پیش یک تکنوکرات میانه‌رو و رئیس بانک مرکزی ایران بوده است. او هیچگونه حمایت رسمی‌ای از سوی بدنه اصلاح‌طلبان را با خود ندارد. علاوه بر این، واحد پول ملی ایران در دوره ریاست او بر بانک مرکزی به میزان زیادی ارزش خود را از دست داده است؛ این در حالی است که او می‌گوید بانک مرکزی توانسته در برابر فشار‌های شدید تحریمی دوران ترامپ، وضعیت را باثبات نگه دارد. با این وجود، افکار عمومی او را متهم می‌کنند و معتقدند که خود بخشی از مشکل است تا راه حل و او را مقصر مشکلات اقتصادی و نرخ بالای تورم می‌دانند.

در تاریخ ۲۶ مه، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد که به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده از سوی شورای نگهبان هیچ نامزدی برای معرفی در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد داشت. مجمع روحانیون مبارز نیز در یکم ژوئن در بیانیه‌ای اعلام کرد که از هیچ نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت نخواهد نکرد. با این وجود، کارگزاران در تاریخ دوم ژوئن رسما اعلام کرد که از همتی که یکی از اعضای آن حزب است حمایت خواهد کرد. در نتیجه، تردید جدی در مورد اینکه آیا اصلاح‌طلبان قادر به اجماع و اتخاذ موضعی یکپارچه در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات خواهند بود یا خیر وجود دارد. برخی از اصلاح‌طلبان باور دارند شرکت در رای‌گیری امسال اشتباه است و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان معتقدند در شرایط فعلی نباید بازی را به رقیب اصولگرا واگذار کرد و باید با حمایت از همتی نقشه آنان را خنثی کرد. هر دو گروه، اما با چالش مواجه هستند. طرفداران رای‌دهی به همتی نمی‌توانند مردم را قانع کنند. پس از سه مناظره انتخاباتی او هنوز در نظرسنجی‌ها عملکرد خوبی ندارد. همچنین، میزان مشارکت در انتخابات طبق نظرسنجی‌ها ۴۱ درصد بوده که میزان پایینی محسوب می‌شود و به نفع رئیسی خواهد بود.

کسانی که خواستار عدم مشارکت در انتخابات هستند ممکن است با خطر کنار گذاشته شدن برای همیشه از صحنه قدرت سیاسی در ایران مواجه شوند. تاریخ نشان داده زمانی که مخالفان تصمیم به عدم شرکت در انتخابات بگیرند نه تنها مشروعیت نظام سیاسی تهدید نمی‌شود بلکه بالعکس این خود آنان خواهند بود که به راحتی از قدرت کنار گذاشته خواهند شد. در همان حال، اصلاح‌طلبان آگاه هستند که اگر در انتخابات امسال شرکت نکنند پیروزی در انتخابات بعدی در چهار سال آینده برای‌شان دشوار خواهد بود. با توجه به این واقعیت که وزارت کشور مسئول برگزاری انتخابات در آن زمان تحت تسلط دولتی محافظه‌کار خواهد بود ممکن است رویداد‌های انتخابات جنجالی سال ۲۰۰۹ میلادی تکرار شود.

تمام این دوگانگی‌ها و تردید‌ها سبب شده تا تصمیم‌گیری درباره انتخابات برای اصلاح‌طلبان دشوار شود. در این میان هواداران آن اردوگاه نیز دچار دو دستگی شده‌اند؛ عده‌ای مردم را به رای دادن به همتی ترغیب کرده و گروه دیگر بی‌تفاوت مانده و معتقدند شرکت در انتخابات در شرایط فعلی بی‌فایده است. چنین شکافی در میان افراد در حصر در ایران نیز دیده می‌شود. میرحسین موسوی در بیانیه‌ای علیه رویه فعلی انتخابات سخن گفت. مهدی کروبی اما نظر دیگری دارد و گفته که برای حفظ جمهوریت نظام به همتی رای خواهد داد. در همین حال، محمد خاتمی رئیس جمهوری دولت اصلاحات نیز به طور غیرمستقیم مردم را به حضور در انتخابات ترغیب کرده است.

"المانیتور" در پایان می‌نویسد: "تجزیه و تحلیل اظهارات رهبران جنبش اصلاحات نشان می‌دهد آنان دچار گیجی و سردرگمی هستند و نمی‌دانند باید چه تصمیمی اتخاذ کنند آنان در میانه یک دو راهی و معضل قرار دارند آیا باید شرکت کنند و یا آنکه شرکت نکنند و بخشی از بازی نباشند. آنان پاسخی برای این پرسش ندارند که آیا اصولا بازی در چنین میدانی با مشارکت پایین به نفع آنان خواهد بود یا خیر. اصلاح‌طلبان بر سر انتخاب‌های چالش‌برانگیز و خطرناک قرار گرفته‌اند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
39
20
مردم با رای به همتی شگفتی ساز خواهند شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Russian Federation |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
همتی حتی یک تبلیغات مختصر و کوچک هم در سطح کشور نداره. حالا این موضوع رو با مثلاً رئیسی مقایسه کنید که عکس و تبلیغاتش در همه جا هست. چطوری همتی می‌تونه اینجوری شگفتی‌ساز بشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
28
15
همتی اولین رییس جمهور از غرب کشور. اولین رییس جمهور از دیار نیاکان باهوش و پر تلاش ایران. اولین رییس ورزشکار کشور که ورزشکاری با خود روحیه اعتدال و شجاعت می اورد. و اولین رییس جمهور از سرزمینی سبز و خرم که با خود صفات برتری می اورد. من خود یک خراسانی هستم..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
24
16
مردم ما احساساتی هستند. اگر بیشتر اهل تحقیق و بررسی بودن روحانی و همتی را بسیار عزیز میداشتند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
22
10
فقط همتی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین