کد خبر: ۷۱۵۲۶۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۵

هرآنچه از دژنراتیو ستون فقرات باید بدانید

بیماری دژنراتیو دیسک درپی تخریب دیسک‌های ستون فقرات بروز کرده و دارای علائم متعددی است.
هرآنچه از دژنراتیو ستون فقرات باید بدانید
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از اسپاین هلث، بیماری دژنراتیو دیسک به تخریب یا تضعیف یک یا چند دیسک ستون فقرات اطلاق می‌شود که به طور معمول در ستون فقرات گردنی و ستون فقرات کمری به ویژه بخش‌های پایینی کمر دیده می‌شود. این امر بدان دلیل است که این دو بخش نسبت به سایر بخش‌های ستون فقرات حرکات بیشتری دارند و با خطر بیشتر پارگی و تخریب مواجه هستند.

رایج‌ترین علامت بیماری دژنراتیو دیسک درد مزمن و دائمی در اطراف دیسک آسیب دیده است که گاهی این درد چنان تشدید می‌شود که فرد را ناتوان می‌کند. اصلی‌ترین دلیل بروز درد این است که فرد اقدام به انجام برخی فعالیت‌ها و اعمال فشار به دیسک آسیب دیده کرده است. با این حال، ممکن است این درد به صورت ناگهانی و بدون دلیل مشخص نیز بروز کند.

گاهی ممکن است چند روز تا چند هفته فرد با درد شدید دست و پنجه نرم کند و پس از این مدت درد دوباره به صورت خفیف تبدیل شود. از دیگر علائم دژنراتیو دیسک می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تشدید درد کمر به ویژه زمانی که فرد اقدام به خم شدن یا کشیدن عضلات کمر می‌کند و یا جسم سنگینی را بر می‌دارد.

۲- پخش شدن احساس درد به مناطقی در گردن و کمر به طوری که فرد دیگر توانایی حرکت ندارد.

۳- گرفتگی و اسپاسم عضلات که به طور معمول به دلیل نااستواری و بی ثباتی ستون فقرات بروز می‌کند. در برخی موارد دژنراتیو دیسک خود دردی ندارد، اما گرفتگی عضلات بسیار دردناک است و به طور موقت باعث ناتوانی فرد می‌شود.

درد ستون فقرات

۴- این درد گاهی می‌تواند به صورت تیز مانند فرو رفتن خنجر و یا گرما از سوی بیماری توصیف شود. زمانی که ستون فقرات بخش گردن درگیر شده است، این درد می‌تواند در بخش شانه، بازو و دستان نیز احساس شود. زمانی که بخش پایینی ستون فقرات درگیر بیماری است، بیمار درد را در ناحیه باسن، لگن خاصره و بخش پشتی پا‌ها نیز احساس می‌کند.

۵- ممکن است درد زمانی که فرد در یک حالت خاص بدن خود را قرار بدهد، تشدید شود. برای مثال، در زمانی که ستون فقرات بخش گردن درگیر است به مدت زیاد به صفحه گوشی نگاه کردن و یا کتاب خواندن می‌تواند باعث تشدید درد در ناحیه گردن شود. همچنین در افرادی که بخش پایانی ستون فقراتشان درگیر بیماری است نشستن و یا ایستادن برای مدت طولانی باعث افزایش درد کمر می‌شود.

۶- درد ستون فقرات در این بیماران بلافاصله با تغییر حالت بدن کاهش می‌یابد. به طور معمول کشیدن گردن باعث کاهش درد ستون فقرات در این ناحیه می‌شود. همچنین پیاده روی در طول روز می‌تواند درد در ناحیه پایینی ستون فقرات را تسکین دهد.

۷- برخی حالت‌ها به طور عمومی باعث تسکین درد ناشی از بیماری دژنراتیو دیسک می‌شود. برای مثال، دراز کشیدن و قرار دادن یک بالش زیر سر، و یا استفاده از بالش‌های مخصوص که حالت گردن را در طول خواب به طور طبیعی حفظ می‌کند، می‌تواند در کاهش درد این بیماران موثر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین