کد خبر: ۷۱۸۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳

ارزش غذایی کدام آرد بهتر است؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری در خصوص ارزش غذایی آرد، گفت: اگر آرد استفاده شده برای پخت نان کامل باشد، آن نان بهترین نان محسوب می‌شود، در واقع آردی که سبوس آن گرفته نشده و سفید نباشد، بهترین نوع آرد است.
ارزش غذایی کدام آرد بهتر است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیاوش فاضلیان با بیان اینکه نان و غلات یکی از شش گروه غذایی مهم در سبد تغذیه‌ای افراد به‌شما می‌رود و این گروه غذایی برای تامین انرژی استفاده می‌شود، اظهار کرد: در این گروه مواد غذایی مانند نان سنگک، بلغور گندم، بلغور جو، بلغور ذرت، برنج قهوه‌ای و ذرت بو داده وجود دارد.

وی افزود: عموما به‌منظور بهتر پخته شدن غلات، سبوس آن را جدا می‌کنند که از جمله نان‌های بدون سبوس می‌توان به نان لواش و نان باگت اشاره کرد، به‌علاوه در برخی از شیرینی‌ها نیز از آرد بدون سبوس استفاده می‌شود، اما باید گفت سبوس اگر پخته شود، دریافت عناصر آن بیشتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سبوس منبع غنی از فیبر است، یادآور شد: فیبر از یبوست جلوگیری کرده و از طریق این فرآیند، از سرطان کولون و سرطان دستگاه گوارش نیز در افراد جلوگیری می‌شود، همچنین در زمان استفاده حالت سیری کامل به افراد داده و در دستگاه گوارش ماندگاری بسیاری بالایی دارد و در این روش از چاقی جلوگیری می‌کند.

فاضلیان ادامه داد: همچنین فیبر دارای نیاسین و ریبوفلاوین (ویتامین‌های گروه B) است که تحقیقات نشان داده است، ویتامین‌های گروه B و E موجود در نان سبوس‌دار، کارایی مغز را افزایش میدهد و از آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند، به‌علاوه فیبر، چربی و کلسترول افراد را کنترل می‌کند، افرادی که دچار دیابت بوده و مقاوم به انسولین هستند، اگر از نان و غلات سبوس‌دار استفاده کنند، برایشان مفیدتر است.

وی تاکید کرد: افراد سعی کنند از نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک، نان تُست سبوس‌دار و نان جو استفاده کنند، کسانی که نان در منزل تهیه می‌کنند، آرد را الک نکنند تا سبوس از آن جدا نشود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: اگر افراد به هر دلیلی نتوانند از نان سبوس‌دار استفاده کنند، می‌توانند بلغورها را جایگزین آن کرده و حتی کمی سبوس در غذاهایی خود مانند سوپ، شیربرنج و ماست اضافه کنند یا در حین پخت نان، از نانوا تقاضا کنند که سبوس برای نان استفاده کند.

فاضلیان با اشاره به نان‌های زردرنگ، گفت: در پخت این‌گونه نان‌ها از ادویه‌جاتی مانند زردچوبه به‌دلیل زیبایی ظاهری استفاده می‌شود، اگر آرد استفاده شده برای پخت نان، آرد کامل باشد، آن نان بهترین نان محسوب می‌شود، در واقع آردی که سبوس آن گرفته نشده و سفید نباشد، بهترین آرد است، در میان آردها نیز، آرد سویا باعث سیری شده و فیبر بیشتری دارد و همچنین پروتئین زیادی را به بدن می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: مواد مغذی موجود در نان سبوس‌دار به شرطی قابل استفاده برای بدن خواهد بود که عمل تخمیر نان انجام شده باشد، نشانه تخمیر مناسب وجود خلل و استشمام بوی مطبوع نان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین