کد خبر: ۷۲۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲

کاهش قیمت سیمان؟

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان از بازگشت قیمت سیمان به کیسه‌ای زیر ۳۰ هزار تومان در بورس کالا و ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در خرده‌فروشی‌ها خبر داد.
کاهش قیمت سیمان؟
آفتاب‌‌نیوز :

پس از آنکه معاون وزیر صمت و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در اوایل هفته گذشته در دو مصاحبه جداگانه در برنامه زنده تلویزیونی از مخالفت خود با عرضه سیمان در بورس کالا خبر دادند، روز چهارشنبه هفته گذشته (روز نوبت عرضه سیمان) در ساعات ابتدایی صبح از عرضه سیمان در بورس کالا خبری نبود تا اینکه از نیمه‌های فعالیت بازار، شرکت‌های سیمانی مکلف به عرضه محصول خود در بورس کالا شدند.

در چهارشنبه هفته گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که این حجم بالای عرضه سبب کاهش قیمت آن به زیر کیسه‌ای ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت سیمان در هفته‌های قبل تا کیسه‌ای ۱۱۰ هزار تومان شده بود.

بر اساس گزارش‌های آماری بورس کالا، این حجم گسترده عرضه سیمان در بورس، بی سابقه بوده و سبب شد تا بسیاری از سازندگان محصولات خود را در بازار سرمایه به فروش برسانند تا با استفاده از شفافیت این بازار، از ورود دلالان به قیمت گذاری سیمان جلوگیری شود.

کاهش قیمت سیمان؟

قیمت سیمان به کیسه ای ۴۵ هزار تومان بازگشت

دبیر کانون انبوه سازان: قیمت سیمان در بورس کالا کیسه‌ای ۲۵ و خرده فروشی ۴۵ هزار تومان شد

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انجمن‌های انبوه سازان با تأیید کاهش قیمت سیمان گفت: اگرچه در ابتدای گرانی سیمان، کاهش برق دیماند کارخانه‌های سیمان و درنتیجه کاهش تولید سبب افزایش قیمت‌ها شد، اما در ادامه دلالان بودند که با ورود به این بازار و کاهش عرضه، افزایش آن به قیمت‌های کیسه‌ای ۷۰ و سپس تا ۱۱۰ هزار تومان را رقم زدند.

وی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس کالا موجب ایجاد شفافیت در خرید و فروش‌ها شده و باید این روش برای حذف دلالان و محتکران از بازار سیمان و دیگر نهاده‌های ساختمانی ادامه یابد، افزود: قیمت‌هایی که در بورس کالا کشف شد، قیمت تمام شده هر کیسه ۵۰ کیلویی سیمان است که متوسط ۲۵ هزار تومان در هر کیسه می‌شود؛ اما به این نرخ، ۹ درصد ارزش افزوده، کیسه‌ای ۲ هزار تومان تخلیه و بارگیری، کیسه‌ای ۷ تا ۸ هزار تومان کرایه حمل و نقل، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود خرده فروشی و دیگر عوامل نیز افزوده شده و در حال حاضر برای انبوه سازان بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان بسته به شهر نزدیک یا دور از کارخانه سیمان، تمام می‌شود.

پورحاجت با بیان اینکه تولیدکنندگان بزرگ سیمان هم به دامن زدن به این نرخ‌ها بی تمایل نبودند، گفت: نتیجه‌ای که در هفته‌های گذشته رقم خورد، تعطیلی یا نیمه تعطیلی پروژه‌های ساختمانی بود و دلالان و سلاطین سیمان جولان دادند. اما باید بپذیریم قیمت مصالح از تولید و عرضه تبعیت می‌کند؛ وقتی تولیدکننده قطره چکانی آن را عرضه می‌کند یا در دوره نیمه نخست سال که اوج ساخت و ساز است، به صادرات بیشتر از عرضه داخلی اهمیت می‌دهند، باید توقع رسیدن قیمت سیمان به نرخ‌های هفته‌های قبل را داشت.

وی تأکید کرد: البته معتقدم نرخ‌های فعلی برای صنعت ساختمان مناسب نیست و باید به زیر ۳۰ هزار تومان در هر کیسه برگردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین