کد خبر: ۷۲۲۲۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰

آرامش یک مهارت است؛ آن را یاد بگیریم

حفظ آرامش و تمدد اعصاب مهارتی است که بر تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی اثرگذار است. گرچه این خصوصیت تا اندازه‌ای ژنتیکی است ولی مطالعات مختلف نشان می‌دهد با آموزش و تمرین نیز می‌توان در این زمینه موفق بود.
آرامش یک مهارت است؛ آن را یاد بگیریم
آفتاب‌‌نیوز :

در شبکه‌های اجتماعی، فیلم‌های سینمایی یا اطرافیان می‌بینیم که برخی افراد زمانی از روز را به مدیتیشن، یوگا یا تمرین‌هایی مشابه برای افزایش آرامش اختصاص می‌دهند. در مواجهه با این افراد اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که این روش‌ها لاکچری و غیر واقعی هستند؛ مطالعات نشان می‌دهد افزایش آرامش یا به اصطلاح ریلکس‌کردن، یک مهارت است که می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی را متحول کند.

اسم آن را هرچه می‌خواهید بگذارید: تمرکز، ذهن‌اگاهی، افزایش توجه، توجه آگاهی یا هوشیاری، این همان چیزی است که متخصصان علوم شناختی مایندفولنس (mindfulness) می‌نامند. مایندفولنس یعنی زندگی در زمان حال، بدون قضاوت و ترس از آینده. مایندفولنس یعنی اگر اکنون در حال نوشیدن یک فنجان چای هستیم، از تمام ویژگی‌های آن از جمله رایحه و طعم چای، فنجان آن، فضا و اطرافیان لذت ببریم و به معنای واقعی آن یک فنجان چای را با تمام زیبایی‌های آن درک کنیم.

همان‌طور که می‌بینیم زندگی در زمان حال یک هنر است و همواره دوست داریم از افرادی باشیم که بدون ترس از آینده، از حال خود لذت می‌برند. افرادی که از مهارت مایندفولنس برخوردارند، چه در محل کار باشند، چه در حال استراحت یا پیاده روی، از تمام زیبایی‌های محیط لذت می‌برند؛ حتما در اطراف خود کسانی را داریم که حتی با یک رویداد کوچک شاد می‌شوند و جشن می‌گیرند؛ این افراد هنرمندان این جهان هستند.

اهمیت آرامش و ریلکس‌کردن به اندازه‌ای است که پانزدهم ماه آگوست به این رویداد اختصاص داشته شده است. در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌شود که به شما می‌آموزد چگونه بدون کمک دیگران و صرف هزینه شاد باشید، آرامش داشته باشید و ریلکس کنید.

از رقابت‌های بی‌مورد اجتناب کنید
برخی افراد مدام در حال مسابقه و سبقت گرفتن هستند، عجله دارند در صف جایی جلوتر بگیرند، در جای پارک ماشین با دیگران مسابقه می‌دهند. در پله‌ها بقیه را هل می‌دهند که سریعتر عبور کنند و رفتارهای مشابه دارند. بدانید اگر جزو این افراد هستید روی آرامش را نخواهید دید.

پیشنهاد متخصصان این است که قبل از شروع روز کاری و خارج‌شدن از منزل، ۱۰ دقیقه در آرامش‌بخش‌ترین فضای خانه بنشینید و یک فنجان قهوه یا چای بنوشید و بعد با انرژی فوق العاده روز خود را شروع کنید.

در زمان نهار در سرکار، به جای غیبت و صحبت با همکاران، کمی قدم بزنید و یک موسیقی آرام گوش کنید. اگر نتوانستید چراغ قرمز را رد کنید، به خود بگویید بهتر، زمان بیشتری برای گوش‌دادن به آهنگ مورد علاقه خود دارد. اگر یک کار اداری دارید و زمان نهار و نماز کارمندان سازمان است، به جای حرص خوردن، خود را به یک فنجان چای یا قهوه در کافه‌ای نزدیک مهمان کنید. شاید این امور کوچک به ظاهر ساده و کم‌اهمیت باشند، ولی مجموع آن حالات روحی شما را متحول می‌کنند.

به زمان و زندگی خود مانند یک کالای گرانبها ارزش دهید
چه بخواهیم و چه نه، زمانی از زندگی ما به کار، خانواده و دیگران اختصاص دارد؛ ولی یادمان باشد باید زمانی از روز را فقط به خود اختصاص دهیم، آن زمان برای ماست و هر جور بخواهیم باید آن را خرج کنیم. به عنوان یک مادر پر مشغله یا یک پدر گرفتار، زمانی را فقط برای خود نگه دارید؛ ‌در آن زمان ورزش کنید، به مهمانی بروید، به آرایشگاه بروید، برای خود خرید کنید، بازی کنید فیلم ببینید و ...

گوشی همراه خود را خاموش کنید
اگر بدانید پرسه در گوشی و شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه روی جسم و روحتان تاثیر منفی دارد؛ از همین حالا به غیر از مواقع ضروری همیشه آن را خاموش نگه می‌دارید، دلیلی ندارد در وقت استراحت پاسخگوی تماس کاری باشید و اجازه ندهید اطرافیان برای تخلیه احساسات منفی شما را انتخاب کنند. مدیریت صحیح این موضوع به عهده شماست .

ورزش کنید
ورزش با ترشح هورمون‌های مختلف تاثیر شگرفی بر سلامت روح و روان و افزایش آرامش دارد.

افکار خود را کنترل کنید
ساعاتی از روز را اختصاص دهید (برای مثال ۳ پارت ۱۰ دقیقه‌ای در روز ) تا تمام افکار و هیجانات منفی را در آن مرور کنید؛ ولی فقط و فقط در آن زمان این کار را انجام دهید و نگذارید افکار منفی در تمام روز همراه شما باشند. برای مثال وقتی حین کار یکباره درگیر یک فکر منفی شدید، به فکر منفی بگویید ساعت ۱۴ تا ۱۴ و ۱۰ دقیقه را به تو اختصاص می‌دهم و الان وقت تو نیست!

به مکان‌هایی بروید که مملو از انرژی‌های خوب است
بعضی جاها و برخی افراد حال ما را خوب می‌کنند. این افراد همیشه پر از شادی و امید هستند. سعی کنید در کنار این افراد وقت بگذرانید.

یوگار را جدی بگیرید
یوگا به طور مستقیم هیچ بیماری را درمان نمی‌کند؛ ولی در روند درمان تمام اختلالات، از استرس گرفته تا کمردرد، موثر است.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز نشان می‌دهد که یوگا و ورزش‌های تنفسی مانند پیلاتس، بهترین روش برای افزایش آرامش، مبارزه با سرطان، دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و اختلالات دیگر هستند.

مطالعات انجمن سرطان آمریکا نشان می‌دهد که یوگا نقش بسزایی در بهبود بسیاری از اختلالات دارد.
***** یوگا در درمان کمردرد مزمن موثر است.

بیش از ۸۰ درصد افراد میانسال و کهنسال، کمردرد را تجربه می‌کنند. تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱ میلادی نشان می‌دهد که یوگا و ورزش های کششی، یک گزینه کاملا امن برای درمان کمردرد مزمن هستند و می‌توانند جایگزین داروهای مسکن شود.

***** یوگا در درمان آرتروز موثر است
یوگا به طور مستقیم قادر به درمان آرتروز نیست؛ ولی درکنار روش‌های دیگر، باعث سرعت درمان می‌شود. از طرفی یوگا در کاهش درد آرتروز، سلامت مفاصل وکاهش استرس ناشی از آرتروز موثر است.
یوگا یکی از ورزش هایی است که در صورت ابتلا به آرتروز، منعی برای انجام آن وجود ندارد.

***** در درمان بیماری‌های قلبی موثر است
یوگا باعث تقویت و انعطاف پذیری عضلات قلبی می شود و در درمان بیماری های قلبی موثر است. تنفس و تمرکز که لازمه ورزش یوگاست، در کاهش استرس و فشار خون موثر است.

***** استرس، اختلالات عصبی و افسردگی را درمان می کند
انجام یک ساعت یوگا در هفته، تمام تنش ها و فشارهای عصبی را از بدن دور می کند.

***** عوارض شیمی درمانی را کاهش می دهد
مطالعات نشان می دهد که یوگا باعث کاهش التهاب و عوارض شیمی درمانی می شود. به بیمارانی که شیمی درمانی می کنند توصیه می شود که هفته ای دوبار تمرینات یوگا را انجام دهند.

***** اختلالات خواب را درمان می کند
مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۴ میلادی نشان می دهد که‌یوگا باعث بهبود الگوی خواب می شود و در درمان بی خوابی مزمن و تپش قلب موثر است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین