کد خبر: ۷۲۳۲۷۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱

درباره رهبر طالبان چه می‌دانیم؟

"ملا عبدالغنی برادر" رهبر طالبان سه سال پیش به درخواست امریکا از زندانی در پاکستان آزاد شد؛ این در حالی بود که او در حملات مرگبار علیه نیرو‌های امریکایی پس از حادثه یازدهم سپتامبر نقش داشت. او اکنون بر جنگ قدرت در افغانستان نظارت می‌کند.
درباره رهبر طالبان چه می‌دانیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه "میرر" در گزارشی درباره رهبر طالبان که مذاکرات صلح آن گروه و ساقط کردن شهر‌های بزرگ افغانستان را نیز رهبری کرده، می‌نویسد: "عبدالغنی برادر" در سال ۲۰۱۸ میلادی به درخواست آمریکا از زندان آزاد شد. او اکنون رهبر طالبان است. شورشیان این گروه وارد کابل پایتخت افغانستان شدند اما "ملا عبدالغنی برادر" کیست؟

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اینترپل می‌گوید "برادر" در سال ۱۹۶۸ میلادی در روستایی در ولایت اروزگان افغانستان متولد شد و اکنون ۵۳ ساله است. او به دلیل روابط نزدیک با ملا محمد عمر، رهبر سابق طالبان شناخته شده بود. او دوست ملاعمر و شوهر خواهر او بود و به همین خاطر به "ملا برادر" معروف شد.

برادر در نبرد با نیرو‌های شوروی در دهه ۸۰ میلادی در کنار ملاعمر باقی ماند. او سپس به ملاعمر در تاسیس حکومت طالبان در سال ۱۹۹۴ میلادی کمک کرد. ملاعمر بر اثر حمله امریکا علیه افغانستان مخفی شد و گفته می‌شود بر اثر حملات امریکا جان‌اش را از دست داده است.

در دوران حکومت طالبان در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، "برادر" به عنوان والی دو ولایت و معاون وزیر دفاع به ایفای نقش پرداخت. پس از حمله نیرو‌های امریکایی به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان به دنبال حملات ۱۱ سپتامبر، "برادر" به عنوان فرمانده و استراتژیست نظامی آن گروه فعالیت کرد.

او به پاکستان گریخت و با بدتر شدن وضعیت جسمانی ملاعمر نقش بیشتری در طالبان ایفا کرد. او در سال ۲۰۰۹ میلادی به نشریه امریکایی "نیوزویک" گفت: "تاریخ افغانستان نشان می‌دهد که افغان‌ها تا زمانی که کشور خود را آزاد نکرده‌اند از مبارزه خسته نمی‌شوند. ما تا اخراج دشمن خود از سرزمین‌مان به جهاد ادامه می‌دهیم".

با ترور و بازداشت رهبران ارشد طالبان، "برادر" رئیس شاخه شورای نظامی طالبان در کویته شد. در سال ۲۰۱۰ میلادی او توسط نیرو‌های امنیتی در کراچی در پاکستان در جریان عملیاتی بازداشت شد".

این روزنامه بریتانیایی در ادامه می‌افزاید: "برادر در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به درخواست امریکا برای شرکت در مذاکرات صلح آزاد شد. گفته شده بود او پس از مذاکرات محرمانه طالبان و مقام‌های امریکایی در افغانستان آزاد شده است. او دوباره به افغانستان بازگشت و اکنون رئیس دفتر سیاسی آن گروه و بخشی از تیم مذاکره‌کننده‌ای است که به دوحه قطر رفته بودند تا برای حصول توافق سیاسی به منظور برقراری آتش‌بس و صلح پایدار مذاکره کنند مذاکراتی که بی‌نتیجه ماند".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین