کد خبر: ۷۲۳۳۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
خروج نیروهای خارجی بدون دستیابی به توافق صلح برای اداره افغانستان

۶ دلیل به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان

استراتژی معیوب آمریکا که منجر به سقوط کابل شد درس کلیدی را ارائه می‌دهد: ملت‌ها از درون توسعه می‌یابند. دولت افغانستان خود فاقد مشروعیت بود. دو دوره ریاست‌جمهوری غنی و پیش از او حامد کرزی از طریق انتخابات تقلبی بود. دولتی که غیردموکراتیک است و به حمایت خارجی نیاز دارد هنگامی که حمایت خارحی نباشد نمی‌تواند در برابر شبه‌نظامیان ایستادگی کند. مقام‌های دولت افغانستان متهم به ارتکاب فساد بودند.
۶ دلیل به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه "نشنال اینترست" در مقاله‌ای درباره علل ظهور دوباره طالبان در افغانستان می‌نویسد: "استراتژی معیوب آمریکا که منجر به سقوط کابل شد یک درس کلیدی را ارائه می‌دهد: ملت‌ها از درون توسعه می‌یابند. امریکا با ارائه کمک خارجی به ائتلاف شمال، افغانستان را در یک دستگاه تنفس مصنوعی نگه داشته بود و صلح نسبی را حفظ کرد".

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه در ادامه به شش دلیل پیروزی طالبان بر دولت افغانستان پرداخته است:  نخست آنکه ایجاد جنگجویان مجاهدین در طول جنگ سرد یک محاسبه استراتژیک بزرگ از سوی امریکا بود. طالبان در سال ۱۹۹۶ میلادی در افغانستان حکومت تاسیس کرد. آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به طالبان حمله کرد. طالبان افغانستان را به پناهگاهی برای القاعده تبدیل کرده بود؛ افرادی چون بن لادن که روزگاری متحدی استراتژیک برای امریکا در برابر شوروی قلمداد می‌شدند و حالا تبدیل به دشمن امریکا شده بودند.

دوم آن که پس از حمله امریکا به افغانستان، آن کشور در سال ۲۰۰۳ میلادی با طرح دو اتهام نادرست یعنی ارتباط صدام با القاعده و وجود سلاح‌های کشتار جمعی به عراق حمله کرد و توجه خود را از افغانستان به عراق معطوف کرد و سیاست خارجی‌ای بلندپروازانه را دنبال کرد که باعث از دست رفتن موقعیت امریکا در سطح بین‌المللی شد. مدیریت همزمان دو درگیری بدون استراتژی بلندمدت باعث شکست امریکا شد.

سوم آنکه صرف دو دهه وقت امریکا در افغانستان بدون ایجاد نهاد‌ها، باعث تضعیف ساختاری آن کشور شد. جنگ در افغانستان در دو دهه ۳۰۰ میلیون دلار برای امریکا هزینه داشت. با ۴۰ میلیون نفر جمعیت افغانستان این مبلغ تقریبا ۵۰ هزار دلار برای هر شهروند است. این در حالی است که ۹۰ درصد مردم افغانستان با درآمد روزی زیر ۲ دلار زندگی می‌کنند. سقوط اقتصاد کشوری که صرفا با کمک‌های خارجی ثباتی موقت داشت اجتناب‌ناپذیر بود. نمی‌توان نهادسازی نکرد و انتظار ایجاد آشفتگی را نداشت.

چهارم آنکه دولت افغانستان خود فاقد مشروعیت بود. دو دوره ریاست‌جمهوری غنی و پیش از او حامد کرزی از طریق انتخابات تقلبی بود. دولتی که غیردموکراتیک است و به حمایت خارجی نیاز دارد هنگامی که حمایت خارحی نباشد نمی‌تواند در برابر شبه‌نظامیان ایستادگی کند. مقام‌های دولت افغانستان متهم به ارتکاب فساد بودند.

پنجم آنکه امریکایی‌ها در استراتژی خروج نیرو‌های‌شان از افغانستان موج گسترده آوارگی پناهجویان افغان به دیگر کشور‌ها را در نظر نگرفتند. اکنون در افغانستان پدیده فرار مغز‌ها رخ می‌دهد و کشوری بدون وجود استعداد با مشکلات عظیم اقتصادی و اجتماعی باقی خواهد ماند.

ششم آنکه خروج بدون دستیابی به توافق صلح قابل قبول برای اداره افغانستان، دلیل اصلی فروپاشی ارتش افغانستان و ناتوانی در حفظ مواضع توسط آن نیروی نظامی بود. زمانی که امریکا در افغانستان حضور نظامی داشت، ارتش افغانستان به سختی می‌توانست نیمی از افغانستان را اداره کند. صرفنظر از هر موردی، با بازگشت دوباره طالبان به افغانستان پس از دو دهه حضور امریکایی‌ها در آن کشور این موضوع باعث از دست رفتن اعتبار بین‌المللی امریکا خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
4
فقط دلیل پنجم دلیل اصلی است نامشروع بودن ؟؟دولت؟؟?
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۱
0
7
بیشتر مردم از فساد مسئولین به ستوه آمدن و اعتماد به آنها نداشتن و نسبت به حکومت مرکزی ناراضی هستند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین