کد خبر: ۷۲۴۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۷

تاثیرات مفید ورزش کردن برای سلامت قلب

به گفته یک متخصص پزشکی ورزشی، ورزش منظم تاثیر زیادی در سلامت قلب و عروق افراد دارد و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند.
تاثیرات مفید ورزش کردن برای سلامت قلب
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مصطفی اکبری با اشاره به تاثیرات شیوع بیماری کرونا بر کاهش میزان تحرک مردم، اظهار کرد: متاسفانه از زمانی که بیماری کرونا همه گیری پیدا کرده، میزان تحرک و ورزش کردن مردم نیز کاهش یافته که این مسئله شیوع انواع بیماریهای متابولیسمی، اسکلتی و عضلانی را به همراه داشته است.

وی تحرک و ورزش کردن را عامل تقویت سیستم های بدن از جمله سیستم عضلانی دانست و افزود: یکی از بارزترین و شاخص ترین سیستم های عضلانی در بدن، سیستم قلبی عروقی است که ورزش کردن تاثیر زیادی روی سلامتی آن دارد.

این متخصص آسیب های ورزشی اضافه کرد: ورزش منظم می تواند با تشکیل عروق جدید در اثر فشار و تمرین( پدیده نئوواسکولاریزاسیون) در دیواره عضلات از جمله عضلات قلبی باعث تقویت خون رسانی به قلب و عضلات شود.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که این پروسه مربوط به سن خاصی نیست و در همه سنین حتی در سالخوردگان هم اتفاق می افتد و در نهایت اینکه می تواند از سکته قلبی در ورزشکاران جلوگیری کند.

اکبری خاطرنشان کرد: انجام ورزش های هوازی که مدت زمان طولانی تر یعنی حدود 45 تا 60 دقیقه و با فشار کم تری همراه هستند می تواند پروسه نئوواسکولاریزاسیون و تقویت خون رسانی به قلب و عروق را بیشتر تقویت کند.

وی در خصوص ورزش های مفید برای تقویت قلب و عروق هم گفت: ورزش را می توان با پنج تا 10 دقیقه نرمش برای گرم کردن شروع کردT تا زمانی که ضربان قلب کمی بالا برود و در آستانه عرق کردن باشیم.

این پزشک تیم های لیگ برتری فوتبال اضافه کرد: برای ادامه ورزش باید حرکات کششی را از مفاصل شانه گرفته تا مچ دست و پا انجام داد و پس از آن حدود 30 تا 45 دقیقه دویدن نرم انجام شود.

وی یادآورشد: ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی از ناحیه زانو هستند بجای دویدن می توانند برخی حرکات مانند دراز , نشست، تمرین روی کمر و پهلو، حرکات پای دوچرخه، درازکش با استفاده از کش پیلاتس و ... را هرکدام در چهار سِت 12 تایی با 30 ثانیه استراحت مابین آنها انجام دهند.

اکبری در پایان گفت: در کنار اینها ورزش هایی که سیستم هوازی هستند مانند دوچرخه سواری و پیاده روی تند به مدت بیش از 45 دقیقه یا تردمیل نیز نقش مهمی در سلامت قلب و عروق دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین