کد خبر: ۷۲۶۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹

افراد چاق بخوانند

افراد نباید انتظار داشته باشند که به راحتی و در مدتی کوتاه وزنشان کم شود چرا که در رژِیم‌های سختگیرانه احتمال بازگشت دوباره وزن وجود دارد.
افراد چاق بخوانند
آفتاب‌‌نیوز :

افزایش وزن یکی از مشکلاتی است که برخی افراد با آن روبرو هستند و شیوع بیماری کرونا و کم تحرکی هم این روزها به آن دامن زده است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، بی تحرکی و اختلال در تیروئید و هیپوتالاموس را از علت‌های چاقی نام برد و گفت: برخی از بیماری‌ها نظیر سکته و سرطان نیز با افزایش چاقی شیوع بیشتری پیدا می کند.

مهرنوش صمدی افزود: علاوه بر ژنتیک، دریافت بیش از حد انرژی، استرس و افسردگی، مصرف دارو‌هایی همچون کورتون ها، دارو‌های ضد افسردگی و دارو‌های ضد بارداری با تاثیری که روی اشتها می‌گذارند باعث چاقی می‌شوند.

وی به کسانی که قصد لاغر شدن و کاهش وزن دارند هم یادآوری کرد استفاده از مکمل‌های غذایی که به صورت تجاری هستند نمی‌تواند به کاهش وزن کمک کند و جنبه درمانی ندارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اغلب مکمل‌هایی که تبلیغ می‌شوند غیر استاندارد بوده و به صورت غیر مجاز در باشگاه های ورزشی فروخته می‌شوند و استفاده خودسرانه از آنها بدون مشورت با پزشک می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه فرآیند لاغری به زمان نیاز دارد خاطرنشان کرد: افراد نباید انتظار داشته باشند که به راحتی و در مدتی کوتاه وزنشان کم شود چرا که در رژِیم‌های سختگیرانه احتمال بازگشت دوباره وزن وجود دارد.

مهرنوش صمدی ریزش مو، عدم تحمل سرما، سنگ کیسه صفرا و اختلال در ضربان قلب را از عوارض جانبی رژیم‌های سخت عنوان کرد و گفت: هیچ وعده غذایی نباید حذف شود چرا که بسیاری از افراد در قدم اول وعده شام را حذف می‌کنند که کاری اشتباه است بلکه حجم غذا در هر وعده باید کاهش پیدا کند.

وی گفت: نکته دیگر این است که نباید به شکل افراطی چربی را از رژیم غذایی کاهش داد چرا که چربی برای جذب ویتامین‌ها لازم است و باید ۲۵ تا ۳۰ درصد انرژی روزانه از چربی تامین شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین