کد خبر: ۷۲۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۰

پایان بی‌خوابی و اضطراب با یک میوه خاص!

کدام میوه خاصیت فراوان در مبارزه با بی‌خوابی و اضطراب دارد؟
پایان بی‌خوابی و اضطراب با یک میوه خاص!
آفتاب‌‌نیوز :

دانشمندان می‌گویند که می‌توان بی‌خوابی را بدون مصرف دارو‌های خواب‌آور و با روش‌های طبیعی، درمان کرد.

عناب، یکی از میوه‌های گرمسیری است که خواص بی‌شماری دارد؛ این میوه بومی کشور‌های آسیایی به‌ویژه چین، به‌طور گسترده جهت تهیه انواع پیش‌غذا‌ و سالاد‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور‌های آسیایی از عناب در تولید شکلات‌ و دسرها استفاده می‌شود.

فارغ از طعم دلنشین این میوه، کمتر کسی با خواص بسیار آن آشنایی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که عناب می‌تواند باعث بهبودی کیفیت خواب و کاهش اضطراب و نگرانی شود. میوه خشک عناب، دارای کالری کم و در عوض، میزان بالایی از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

میزان بالای پتاسیم موجود در عناب، نقش مهم در کنترل ماهیچه‌ها و توانایی ایجاد آرامش در زمان خواب، ایفا می‌کند. مطالعات روی حیوانات در محیط آزمایشگاهی نشان می‌دهند که مصرف عناب، به‌طور چشمگیر باعث بهبود الگوی خواب و تقویت سیستم عصبی، ایمنی و گوارشی می‌شود.

دانشمندان چینی در تحقیقات خود روی موش‌ها مشاهده کردند که فلاونوئید‌ها و ساپونین‌های استخراج شده از عناب، باعث کاهش بیداری و بی‌قراری می‌شوند و افزایش طول خواب را به همراه دارند. محققان می‌گویند که مصرف عناب، یک روش طبیعی بهبود کیفیت خواب در افرادی است که از بی‌خوابی رنج می‌برند.

دانشمندان، تحقیق مشابه روی تأثیر مصرف عناب بر روی مغز، انجام داده‌اند. نتایج این تحقیقات نشان دادند این میوه، باعث ایجاد آرامش در بخش هیپوکامپ می‌شود. هیپوکامپ، قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز و مرکز یادگیری است که تحریک بیش از اندازه آن می‌تواند فرایند به خواب رفتن را به تأخیر بیاندازد.

در حقیقت، فلاونوئید‌ها و ساپونین‌های موجود در عناب، باعث تأثیر آرامش‌بخش بر هیپوکامپ می‌شوند و به خوابی آرام و دلنشین در فرد، کمک می‌کنند؛ همچنین، این دو ماده فیتوشیمیایی (ماده شیمیایی گیاهی) باعث طولانی‌تر شدن خواب و آرامش سیستم عصبی مرکزی می‌شوند.

یکی از متخصصان در این‌باره می‌گوید: یکی از قدرتمندترین خواص عناب، توانایی آن جهت ایجاد آرامش در ذهن، کاهش فعالیت عصبی و کمک به القا و حفظ خواب در افراد است.

به گزارش اکسپرس، از دیگر خواص عناب می‌توان به کمک آن به هضم غذا در افرادی که از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند، اشاره کرد. فیبر بالای موجود در عناب، علاوه بر کمک به فرایند گوارش، مانع یبوست می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین