کد خبر: ۷۳۴۴۷۸
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
کوچ اجباری ۵۰ درصدی مردم استان چهارمحال و بختیاری محتمل است

چشمه کوهرنگ خشک شد/ خطر کویری شدن بیخ گوش چهارمحال و بختیاری/ هشدار به اصفهان، یزد و خوزستان

پس از خشک شدن چشمه «کوهرنگ»، آب ذخیره شده در سد این شهرستان هم تمام شد. چشمه « کوهرنگ» که تامین کننده آب بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور است. با کاهش بارندگی‌ها، تغییر اقلیم و نوع بارش‌ها ذخایر برفی رشته کوه‌های «زردکوه» نزدیک به صفر شده است.
چشمه کوهرنگ خشک شد/ خطر کویری شدن بیخ گوش چهارمحال و بختیاری/ هشدار به اصفهان، یزد و خوزستان
آفتاب‌‌نیوز :

طی روزهای گذشته چشمه «کوهرنگ» که تأمین کننده آب چند استان بود خشک شد و این مسئله آبی تنها به اینجا ختم نشد و آب ذخیره شده سد «کوهرنگ» تمام شد. گفتنی است آب این سد به وسیله نصب پنج کیلومتر لوله از سرچشمه «کوهرنگ» تأمین می‌شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ چشمه کوهرنگ از دامنه‌های «زردکوه» سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه «سد کوهرنگ» می‌ریزد و از تونل اول کوهرنگ وارد زاینده رود می‌شود.

این چشمه که تأمین کننده آب چند استان و شهر از کشور بوده با اتمام ذخایر برفی رشته کوه «زردکوه» در حال خشک شدن است و این مهم می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای استان‌های «چهارمحال و بختیاری»، «اصفهان» و «یزد» به وجود آورد.

خسرو کیانی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه از دهه ۷۰ تا کنون چهارمحال و بختیاری دچار بحران کم آبی و خشکسالی شده است، اظهار کرد: در گذشته این استان با یک درصد از مساحت کشور بیش از ۱۱ درصد آب را تأمین می‌کرد اما امروزه با بحران بی آبی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه برداشت آب و میزان بارندگی با هم تناسب ندارند، عنوان کرد: طی دو هفته گذشته هشدار خشک شدن چشمه کوهرنگ که تأمین کننده آب چند استان است، داده شده بود.

مدیر کل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ذخیره برف استان به صفر نزدیک است، تصریح کرد: بحران کم آبی در این استان از سال‌ها پیش آغاز شد و امروز تبدیل به فاجعه بزرگ شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به کاهش شدید آبدهی چشمه کوهرنگ این استان، گفت: اکنون آبدهی چشمه ۴۰۰ لیتر برثانیه است که تمامی آن وارد خط انتقال آب به شهرکرد می‌شود و جریان چشمه به طور کامل خشک شده است.

احمدرضا محمدی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه چشمه کوهرنگ ۶۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آبدهی دارد، افزود: علاوه‌بر ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آبدهی این چشمه که پیش از این در مسیر خود جاری می‌شد، ۲۰۰ لیتر بر ثانیه برداشت آب از چشمه که وارد خط انتقال آب می‌شود نیز کاهش یافته است. خط انتقال آب از کوهرنگ به شهرکرد آب شرب پنج شهر و ۳۴ روستا را تامین می‌کند که به سبب کاهش دبی چشمه و پیش‌بینی پاییز کم‌بارش، احتمال افت فشار و یا کمبود منابع آب در این مناطق وجود دارد. کاهش شدید آبدهی چشمه کوهرنگ در فصل پاییز نخستین باری است که رخ داده و تاکنون بی‌سابقه بوده از همین رو نگران‌کننده است و مدیریت بیش از پیش منابع آب از سوی مردم را می‌طلبد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین آب شرب در استان با کسری ۱۳ میلیون مترمکعبی روبرو است، افزود: نیاز آبی استان بیش از ۹۰ میلیون مترمکعب است که بر اساس ظرفیت‌های موجود ۷۸ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود.

چهارمحال و بختیاری در حالی وارد سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ شده است که با کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی گذشته روبرو بوده و دومین استان کم‌بارش کشور اعلام شده است.

خشکسالی‌های اخیر از سال آبی ۸۵-۸۶ در این استان آغاز شده است و در طول این سالها بین یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیمتر کمبود بارش در استان گزارش شده که معادل نبود هیچ بارشی به مدت ۲ سال است.

۹۶.۱ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی است و این موضوع بر افت ذخایر آب زیرزمینی این استان به شدت تاثیر گذاشته است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

تصاویری از وضعیت چشمه کوهرنگ" در تیر ۱۴۰۰

خطر کویری شدن و کوچ اجباری ۵۰ درصدی مردم چهارمحال و بختیاری

همچنین کارشناس مسائل آب در چهارمحال و بختیاری گفت: با نگاه به آمار و اطلاعات مشخص است که منابع آبی استان طی دو دهه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و احتمالا این روند ادامه‌دار خواهد بود، اکنون بیان می‌کنیم طی چند سال آینده و با اتمام ذخایر آب زیرزمینی بخش وسیعی از استان به کویری مرتفع تبدیل و حداقل ۵۰ درصد مردم این استان مجبور به کوچ اجباری خواهند شد.

سید هاشم فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت منابع آبی در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: این استان دارای ۱۰ دشت اصلی بوده که از این تعداد چهار دشت ممنوعه بحرانی و شش دشت نیز ممنوعه است.

کارشناس مسائل آب در چهارمحال و بختیاری افزود: براساس قوانین وزارت نیرو در صورتیکه در دشت ممنوعه افت مستمر سطح ایستایی، کسری مخزن شدید، کاهش کیفیت آب و فرونشست زمین رخ دهد، آن دشت از ممنوعه به ممنوعه بحرانی تبدیل خواهد شد، با این اوصاف سال‌هاست در دشت‌های استان شاهد فرونشست زمین هستیم و متاسفانه در این خصوص و جهت تعیین میزان فرونشست مطالعاتی صورت نگرفته، ولی باتوجه به شواهد میدانی و از جمله معلق‌شدن فونداسیون چاه‌های پیزومتری آثار فرونشست قابل مشاهده است.

وی با اشاره به حساس بودن دشت‌های چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: ضخامت آبرفت در دشت‌های استان متوسط بین ۵۰ تا ۶۰ متر است و چنین دشت‌هایی به دلیل بارش کم و خشکسالی‌های پی در پی سریعا تخلیه می‌شوند.

فاطمی با بیان اینکه استان با پدیده تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران مواجه است، تصریح کرد: ضمن اینکه میزان بارش‌ها طی دو دهه اخیر در فصول زمستان و پاییز کاهش یافته است و این شرایط افزایش میزان تبخیر میزان نفوذ آب به آبخوان‌های استان را در پی دارد، بنابراین ذخایر آب زیرزمینی ضمن کاهش کمی از نظر کیفی نیز وضعیت نامطلوبی دارند که در این ارتباط می‌توان به افزایش Ec و افزایش نیترات آب‌ها اشاره کرد.

وی گفت: میزان متوسط افت سطح ایستایی در دشت‌های چهارمحال و بختیاری طی دو دهه گذشته متوسط ۳۰ سانتی‌متر در سال بوده، اما در چند سال اخیر این عدد به بیش از ۱۲۰ سانتی‌متر در سال رسیده است، مثلا در دو سال آبی گذشته افت سطح ایستایی دشت شهرکرد مجموعا ۲۵۰، خانمیرزا ۶۵۰، شلمزار ۳۹۱، کیار ۳۵۳، فارسان_جونقان ۴۶۳ سانتی‌متر بوده که با در نظر گرفتن ضخامت کم آبخوان‌های استان این میزان افت سطح ایستایی و فرونشست زمین فاجعه‌بار ارزیابی می‌شود.

این کارشناس مسائل آب بیان کرد: میزان فرونشست در دشت خانمیرزا حدود ۱۲۰ و در دشت شهرکرد حدود ۴۰ سانتی‌متر بوده که انجام مطالعات لازم برای جلوگیری از این امر، ضروری است.

فاطمی با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری دارای شرایط بحرانی شدید در حوضه منابع آبی است، بیان کرد: اکنون استان برای تامین آب در همه بخش‌ها و به‌ویژه شرب وابستگی شدیدی به آب‌های زیرزمینی دارد و کاهش روز افزون این منابع ارزشمند شرایط تداوم حیات در استان را مبهم می‌کند.

وی بیان کرد: آیا کسانی‌که به این سرزمین صرفا به دید انتقال آب بین حوضه‌ای نگاه می‌کنند، این باور را دارند که در همه شهرستان‌های استان و حتی کوهرنگ تامین آب در همه بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی با مشکل مواجه است، آیا باور می‌کنند که در این استان هم‌اکنون تامین آب حدود ۱۰۰ روستا با تانکر انجام می‌شود و در بعضی شهرها همچون شهرکیان با تانکر سیار آب به درون مخازن آب شرب تخلیه شده و در شهرهای همچون کاج، سردشت، فرادنبه، بروجن و... ساعت‌ها آب شرب قطع است.

این کارشناس آب توضیح داد: در چهارمحال و بختیاری بدترین شرایط مربوط به حوضه بهشت‌آباد است که دشت‌های این حوضه از جمله کیار، شلمزار، جونقان _فارسان ممنوعه و دشت‌های شهرکرد، سفید دشت، بروجن_فرادنبه ممنوعه بحرانی هستند، این در حالی است که در مطالعات انجام شده برای طرح بهشت‌آباد این واقعیات منعکس نشده و سرانه آب تجدیدپذیر در این حوضه کمتر از ۸۰۰ مترمکعب در سال برآورد شده است.

وی بیان کرد: با نگاه به آمار و اطلاعات مشخص است که منابع آبی چهارمحال و بختیاری، طی دو دهه گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و احتمالا این روند ادامه‌دار خواهد بود، از طرفی سال‌هاست شرایط بحرانی آب تشریح شده، اما تصور این شرایط غیرقابل باور بود، اکنون بیان می‌کنیم طی چند سال آینده با اتمام ذخایر آب زیرزمینی بخش وسیعی از چهارمحال و بختیاری به کویری مرتفع تبدیل و حداقل ۵۰ درصد مردم این استان مجبور به کوچ اجباری خواهند شد.

این کارشناس مسائل آب توضیح داد: برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی و ایجاد توقع در استان‌های مقصد بهتر است به جای بازی با اعداد واقعیات آبی در نظر گرفته شود و بیش از این سرمایه‌های ملی نابود نشود.

وی با تاکید بر اینکه بی‌شک اساسی‌ترین مسئله کشور در شرایط کنونی موضوع آب است، خاطرنشان کرد: متاسفانه متناسب با این موضوع، توجهی به مسئله مهمی هم‌چون آب انجام نمی‌شود، بنابراین لازم است ضمن صرفه‌جویی و مدیریت صحیح در مصرف آب، اجازه ندهیم شرایط از این حادتر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶۶
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
2
54
اینا رو ول کن، مهم انرژی هسته ایه به هر بهانه ای..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اب از كشور برادر چينوارد ميكنيم
جاي بدهيشون.
تازه يه عده اقا زاده هم اين وسط به نُون و نوايي ميرسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
2
57
... خیر و برکت رو از این مملکت بردن
پاسخ ها
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
کیاخیروبرکت رابردن خداهمون خداس زمین همون زمین واسمونم همون اسمونه این مابنده هاهستیم که عوض شدیم باید یه سری به خودمون بزنیم /قدیمیااهل خمس وزکات ودستگیری ازفقراو....بودن ولی حالاچی /خدابایدکاراحل کنه وبارحمانیتش برف وبارونا روسرمون نازل کنه ...
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
12
20
بخش عمده آب زاینده رود از چهارمحال و بختیاری است ولی چه فایده. چون با تصمیم شتاب زده احمدی نژاد در سال ۸۴ درحین سخنرانی، مجوز بی رویه برداشت آب از زاینده‌رود صادر شد و الآن نزدیک به ۱۵۰ میلیون متر مکعب در سال در محدوده شهرستان سامان( از توابع این استان) برداشت میشود که ۳ نتیجه بسیار بد داشته است:
۱_ محروم شدن حقابه‌داران و کشاورزان در اصفهان و دست و پنجه نرم کردن آنان با فقر و بیکاری، ... و تبعات فراوان دیگر از قبیل فرونشست زمین و نابودی تدریجی آثار باستانی ملی
۲_ بی عدالتی در خود استان چهارمحال چون بیشترین استفاده از این آب برداشتی در محدود شهرستان سامان استفاده میشود در صورتیکه میشد بجای برداشت از حق مردم اصفهان، از سرشاخه‌های کارون در خود استان چهارمحال آب را برداشت کرد و به اهالی همان مناطق که سزاوارتر به آنند تحویل شود.
۳_ این آب برداشتی در محدوده سامان چون با تونل به این طرف انتقال یافته و سپس با پمپاژ به ارتفاعات برای تولید محصول پمپ میشود اصلا اقتصادی نیست. میوه‌ای مثل هلو که بود و نبودش دردی را دوا نمی‌کند با هزینه حدود ۱۰۰ هزارتومان تولید میشود وبا یکپنجم قیمت فروخته میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
کشت هلو ایراد داره اما ایجاد صنایع اب بر فولاد وسط کویر ایراد نداره و اونهمه کشت برنج و فضای سبز ایرادی نداره منصفانه نظر بدید نه مغرضانه .افتاب تو هم همینطور
_
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
هلو بیشتر آب مصرف میکنه یا برنج.... یا صنعت فولاد و ذوب آهن؟؟؟
....
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
سرچشمه های کارون در چهارمحال و بختیاری، به خاطر احداث تونل برای فرستادن آب به اصفهان، در حال خشک شدن است و بدنبالش بی آب شدن شدن خود چهارمحال و خوزستان، فقط برای اینکه صنعت فولاد و ذوب آهن و فضای سبز اصفهان آباد بماند...
نه آقای محترم... نمیشود یک ایران را فدای اصفهان کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
منابع آبی چهار محال بختیاری و خوزستان فدای استان های دیگه شد . و هنوز هم راضی نیستن . و جالب اینکه توان دیدن استفاده مردم این استان ها رو از حداقل امکانات رو ندارن .
همین دید گاهاست که چهار محال و بختیاری و خوزستان رو به نابودی برده . اما دیر نیست روزی که نتیجه این یکسو نگری ها آوار میشه رو سر مسببین این اوضاع .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
شما هم که کارشناس نابغه تشریف دارین که می فرمایین از سرچشمه های کارون ،یعنی حق مردم خوزستان به جای اصفهان برداشت شود ،بهتر نیس بفرمایید اصل کارشناسی وعدالت رعایت شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
1
32
کوهرنگ رو خشک کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
دقیقا رگ اصلی تمام چشمه ها رو زدن برا انتقال اب به استانهای هم جوار بعدم میگن بر اثر تغییرات اقلیمی خشک شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
رگ سر چشمه ها ی کارون رو زدن و آب رو از زیر زمین با پنهان کاری منتقل کردن و فرصت خوبیه که دلیلش رو خشکسالی اعلام کنن .
دلیل اینکه چشمه مروارید چندین سال است که آب و رمقی نداره چیه ؟! چطور برا خط انتقال آب هست !؟ اما اینکه مردم کنار چشمه برا آب در مضیقه هستن مسئله مهمی نیست .
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
32
چرا باید در استان کویری اصفهان کشتِ برنج وجود داشته باشد که آب فراوان نیاز دارد؟؟؟ چرا باید در چنین استانی صنایع فولاد و ذوب آهن که مصرف آب سرسام آور دارد ایجاد شده باشد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
چون مهم ترین کارها یعنی وزارت ها رو طی سال ها سپردند به افرادی با کمترین تخصص چون فکر کردند که مدیریتیه دیگه خودش می چرخه. اصل اینه که فلان فرد رو وارد سیستمشون کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
صنایع فولاد و ذوب آهن، پالایشگاه و پتروشیمی و ... همه صنایع ملی هستند، و نفعش برای کل کشور هستند.
ولی در هر حال احداث آنها اطراف اصفهان اشتباه بود.
اصفهان فقط چوب آنرا میخورد. حقابه هزاران ساله‌اش از بین رفته. هوایش آلوده شده و اگر فضای سبزی هست برای جبران آنست که البته جوابگو نیست.
در کل ما باید ملی فکر کنیم، اگر فرونشست زمین آثار ملی را نابود کند، آیندگان چه قضاوت میکنند. آب اگر در میسر رودخانه جریان یابد طبیعت زنده میشود، کشاورز به حقش میرسد، از فرونشست جلوگیری میشود. صنعت گردشگری رونق میابد. همه استانها از جمله خوزستان غیور و چهارمحال عزیز باید رونق یابند باید نحوه مدیریت بر منابع آب براساس منافع این استانها و کل کشور باشد. الآن ۳۰درصد جمعیت اصفهان از استانهای خوزستان و چهارمحال عزیز هستند پس مسئله ما ایرانِ عزیز است و همه باید برادر وار دلسوز هم باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
عزیزم یکم جغرافیتو قوی کن. غرب اصفهان اصلا کویری نیست. اتفاقا بسیار سرسبز و حاصلخیز هست و این افراد از حق ابه ای که چهار صد سال پیش براشون مشخص شده دارن برداشت میکنن.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
1
19
وقتی کار بلد نباشی وجای کار بعدها بشینی
اگر مملکت خشک‌تر هم بشه تعجب ندارد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
9
5
اینا ک چند ساله کوچ اومدن کوچ کردن رو سر ما دیگه کجا میخان برن؟ همه رو هم ک میگن سی خومونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
اینکه امکانات و منابع یک منطقه رو به نفع توسعه و آبادانی منطقه دیگه صادر می کنن . مسلما بحث مهاجرت و آوارگی پیش میاد .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
15
مافیای آب نابود کننده محیط زیست تونل گلاب آبگیری شود کل منطقه برباد می‌رود اکوسیستم تغییر می‌کند هزاران خانواده دامداری کشاورزی و.... بوجود می آید کشت چغندر و لبو در اصفهان مهمتر از نابودی محیط زیست است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
6
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است ما بختیاریها ذره ای از آب زاینده رود منافعی نداریم سامان و بن آب برداشت میکنن کنار رودخانه را هم شخصی تصرف کردن هلو به قیمت فلان بادام هم که گران بهمون میدن کنار رودخانه ملی هم باید پول بدیم بشینیم والا آب را بردن کوه کاشتن مملکت خشکیده ما اعلام بیطرفی میکنیم کنار زاینده رود در اصفهان نشستن برای ما بختیاریها مجانیه جمع کنید بساط پمپاژ چهارتا رعیت مملکت را خشکوندن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
ازجانب اصفهانی ها حرف بزن نه بختیاری های چهارمحال ،بختیاری ها آگاهتر از شماهستند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
تحریف مسیر آب در همه جای دنیا کاری اشتباه قلمداد میشه چشمه کوهرنگ به سمت جنوب به کارون خوزستان مسیرش بود نه به طرف سامان و اصفهان
سامانی ها هم استانی ما هستند اما وقتی میگن دست بردن در مسیر آب باعث نابودی اون رود خونست یک کم وجدان هم بدنیست که بخاطر خودخواهیهامون این چشمه رو خشک نکنیم بگذاریم همون مسیر طبیعی‌ش که خدا براش مقدر کرده بوده رو طی کنه اتفاقن من بختیاری نیستم و َساکن شهرکرد الان آب چشمه رو برای شهرکرد هم آوردند بخدا راضی نیستم اگر به قیمت نابودی باشه حاضرم بطری آب معدنی‌ رو با پول بخرم ولی خودش خشک نشه
ارمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
13
حدود۲۵سال پیش که برای اولین بار گاوخونی و زاینده رود را خشکاندند یه پروفسوری گفت با خشکاندن انها سپر دفاعی پیشروی کویر شرق ایران بسمت غرب را ویران میکنید و این امر باعث میشود روزی سرچشمه ها خشک شود و انروز بهش خندیدند حالا به حرفش رسیدند متاسفانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
8
هیچکس به دادمانمی رسه اگر چهارمحال و بختیاری خشک بشه همه ضرر می‌کنن چطور جلو ریزگردهایی که از ارتفاع ۲۰۰۰ متری بلند میشه رو می‌خواهید بگیرید ماتو بچگی از آذر ماه خاک نمی‌دیدیم تا اسفند به خاطر برفي که روی زمین بود حالا دیگه نمی دونیم برف چیه اصلا برف نمی‌یاد بارندگی صفر ولی توقع آب از استان ۱۰۰۰ چه طور بگیم آب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
نباریدن باران و برف از پارازیت هاییکه هر روز بیشتر و بیشتر میشه . چرا به ترکیه و... جاهای دیگه باران و برف میاید
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
11
جنگ بعدی جنگ اب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
1
10
متاسفانه منافع و معیشت مردم استان چهارمحال و بختیاری هیچ وقت مهم نبوده و اصفهان و یزد و خوزستان باهم سر اب چهارمحال دعوا میکنن و متاسفانه مسولین ضعیف استانی اصلا به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان استان نبودن و استان های هم جوار نهایت سو استفاده از منابع چهارمحال کردن الان هم اگر پروژه بهشت اباد شروع بشه قطعا شرایط مردم استان ما خیلی بدتر خواهدشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اب به صورت طبیعی میلیونها ساله که در بستر کارون هست
اعتراض خوزستان اینه که چرا به استانهای کویری برای صنایع آب بر انتقالش میدن
مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
8
2
الاکی حرف ...نزن اب چهارمحال دارد میرد یزد بعدم احمدی نژاد دستورداد اب برادشت بی رویه در چهارمحال انجام بشد دوم .همین دوب اهن وفولاد مبارکه وبقیه کارخانه ای اصفهان خیلی از چهارمحال وخوزستان دارند داخلش کار میکنند ونون در میارند ربطی به مردم اصفهان ندارد مال دولت هست .بیشترین مهاجرین از چها محال وخوزستان هست .۲ میلیارد متر مکعب اب از فریدونشهر وسمیرم اصفهان به سمت کارون میرود برو بپرس .ناحق حرف نزنید که به ناحق گرفتار میشد نون ونمک میخورید نمک دون دیگه نشکنید الاکی ...حرف نزنید .استانداری اصفهان باید جلو ی اب خروجی از اصفهان سد بزند.23000 شهید رفتند جلو صدام ایستادند خون ریختند پدرومادرشون نگفتند نرید وخم به ابرو نیاوردند برا اب که یه زمانی همین چهار محال یکی از شهرستانهای اصفهان بوده زورتون میارد ما خون دادیم .وگرنه الان به صدام میگفتید بابا
پاسخ ها
نامmostafa
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
فقط از اصفهان رفتن برا جنگ از جای دیگه نرفتن
اونوقت قبل جنگ اگه همین بختیاریا نبودن تو ب کی میگفتی بابا
ب خاطر مسئولین بی کفایت ب مردم وساکنین استانها توهین نکنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
از همه جای ایران در دفاع مقدس شهید دادن نه فقط اصفهان اگر بختیاری نبود... واقعا که مرزهای وقاحت را جا به جا کردی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
9
چطور میشه هزاران کیلومتر خط لوله انتقال نفت میزنن نمیتونستن در کنار همون خط لولهها خط لوله انتقال اب تصفیه از دریا بزدن. با احداث چند تصفیه خونه در کنار دریا. این همه جنگ وجدال بین استانها هم جهت انتقال اب نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
Mostafa دمت گرم...خوب جوابشو دادی... محمود افغان رو خودشون بیشتر از ما میشناسن که کی بوده و کی.... و اگه بختیاری نبود چی باید صداش مبزدن..... لطففففاانقدر نژاد پرست نباشید.... عزیزان ایران مافیای هر چیزی رو داره یکیشم آب هست قربونت برم اب مافیا داره مملکت داره به تاراج میره. ایرانی نمیمونه برامون به قومیت ها توهین نکنید که در اخر همین قومیت ها هستند که در ایران میمونن..... خدا به داد مردم برسه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
9
3
آفتاب اسم خبرگزاریتو عوض کن بزار یأس و نا امیدی.
کارت شده نشر ناامیدی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
راست ميگه
افتاب خجالت بكش
همه ايران بوي گل سوسن و ياسمن مياد.
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
7
این سیاست غلطی که شما و دارودسته شما دارن ادامه میدن، نه تنها چهارمحال و بختیاری پر آب نابود میکنه بلکه کل ایران را نابود میکنه، به جای حل مسئله دنبال مقصر کردن دیوار کوتاه شهرستان سامان هستید،.
جهت یادآوری، شما می‌دانید که خروجی آب از استان چهارمحال بختیاری ، بیشتر از آبی می باشد که از سد زاینده رود خارج میشود؟! باز هم می‌گویید چهارمحال بختیاری آب را برداشت میکند، اگر چهارمحال و بختیاری آب برداشت می‌کند چرا خروجی آب از استان چهار محال بختیاری بیشتراز خروجی آب سد زاینده رود است؟!
برای اثبات حرفم ، شمارا دعوت میکنم به شهر سامان تا از نزدیک ببینید که در فصل زمستان که کشاورزان سامان که شما محکوم میکنید و تمام بی برنامگی و بی تدبیری مسئولان ... به ویژه اصفهانی‌ها را به گردن این کشاورزان زحمت کش می‌اندازید را از نزدیک ببینید ، که چرا در فصل زمستان باوجود اینکه هیچ گونه برداشت آب کشاورزی در شهرستان سامان وجود ندارد ، آب در رودخانه زاینده رود سامان تا انتهای مرز بین استان اصفهان و چهار محال و بختیاری وجود دارد، اما به پل غدیر اصفهان که میرسیم آبی در رودخانه دیده نمی شود،
اخطار میدهم به دنبال زیاده خواهی نباشید، مردم چهارمحال و بختیاری متحد هستند تا اجازه هر گونه تجاوز و زیاده خواهی را به هیچ گروهی ندهند،
چهار محال و بختیاری، ۱ درصد خاک ایران را دارد و بیش از ۱۱ درصد از آب کشور را تامین می‌کند
ما مردم چهارمحال و بختیاری به حقوق خود آگاه هستیم، و اجازه هیچ گونه زیاده خواهی را نمیدهیم
ژاپن بزرگترین تولید کننده فولاد جهان میباشد تمام ذوب آهن خود را در کنار دریا ساخته است ولی ما در جایی که کویر می باشد، بهترین آب آشامیدنی را به کارخانه تزریق میکنیم برای خنک کردن ؟!!!!
در تعجبم منه بی سواد همه دلایل بی آبی و بی تدبیری را میدانم، ولی شما نمی دانید، غیر از این است که خودتان را به کوچه علی چپ زده اید؟!!!
پاسخ ها
در پاسخ به ایران☝️
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
ایشان که میفرماید چرا زمستان که سامان آب برداشت نمی‌کند، چرا از پل غدیر به بعد آب در زاینده‌رود نیست و به اصفهان نمی‌‌رسد، علتش این است که در تابستان به شدت دریاچه سد تخلیه میشود و الآن شاید زیر ۲۰درصد آب دارد، لذا خروجی سد را کاهش می‌دهند تا برای فصل کشت سال آینده مقداری آب ذخیره شود و خروجی را در حد مصرف صنایع
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
5
من نمیدونم چراهرکس به فکرشهرخودش هست مابایدمشکل اصلی روحل کنیم این همه خشکی به خاطرکشاورزی درحواشی رودهاست که اززمان جناب احمدی نژادبوجودآمدآب وهوای چهارمحال وبختیاری مختص دامپروری هست چون کوهستانیه وکشاورزان اصفهانی نبایدکشت برنج داشته باشندکه آب فراوان مصرف میکنه و...
مراد قاسمی بابااحمدی(حموله)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
10
حوزه تمدنی که خوزستان و استان بختیاری و کلا لرستانات دارد در هیچ کجای دنیا به مانند حوزه تمدنی لرستانات و خوزستان نمی یابید از شوش دانیال بگیر از حوزه تمدنی ایلامی ها و آشوری ها در ایذه بگیر از پارسوماش مسجد سلیمان بگیر کجاست به مانند این حوزه تمدنی از دانشگاه نیشابور بگیر از آسیاب های شوشتر و بند میزان بگیر اولین حوزه های تمدنی در سرچشمه های کارون و دز و کرخه و کارون و زاینده رود که در واقع لرستانات می باشد پدید گردیده است
ببینید خیانت و لابی گری های نمایندگان استان اصفهان و استاندار و مدیریت های استانداری اصفهان تا کجا پیش رفتند ما مردم خوزستان و استان بختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و نمایندگان استان و نمایندگان مجلس خبرگان و استانداران و فرمانداران در خواب فرو رفته ایم بایستی هرچی سریعتر جلوی این فاجعه زیست محیطی و نابودی خوزستان و استان بختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویر احمد را گرفت آب را از خلیج فارس انتقال دهند به ا صفهان وقتی که پانصد کیلومتر لوله گذاری کردند و نفت خوزستان را مفت و مجانی انتقال دادند به اصفهان و کلی صنایع آب بر پالایشگاهی و پتروشیمی و صنایع فولاد آنهم با لابی گری که خلاف شرایط زیست محیطی منطقه می‌باشد صورت داده‌اند و باز هم به دنبال ایجاد طرح های پالایشگاهی و پتروشیمی و فولادی در استان اصفهان می باشند این نهایت لابی گری ها و خیانت اصفهانی ها به هویت ملی و سرزمینی لرستانات و خوزستان می باشد که با نفوذ در ارکان نظام و دولت و مجلس به اهداف ضد زیست محیطی و منجر شدن به فاجعه زیست محیطی لرستانات و خوزستان می شود شده آند نهایت تبعیضی آشکار و بی محابا در ارکان دولت و مجلس و حتی قوه قضاییه هر چی سریعتر بایستی جلوی این انتقالات آب گرفته شود تمامی طرح های انتقال آب بایستی متوقف گردد و آب را از خلیج فارس انتقال دهند به اصفهان ضمن اینکه در طی این 42 سال انقلاب لابی اصفهانی ها در وزارت کشور و دولت و مجلس و دیگر ارکان نظام با سو استفاده از این شرایط برای دست اندازی و مالکیت بر سرچشمه های کارون و دز جغرافیای استان های بختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویر احمد را به تصرف خود در آوردن و با این حیله و نیرنگ از جغرافیای استان های لر نشین کم کرده و به جغرافیای استان اصفهان اضافه نمودند در واقع از ثروت معادن و آب و خاک استان های ذکر شده کم کردند و به ثروت خود اضافه نمودند که نتیجه اش فقیر کردن استان های لرنشین و ثروتمند کردن استان اصفهان شده است
این تصرفات استان های لرستان و استان بختیاری و استان کهگیلویه و بویر احمد بایستی برگردانده شود
از مقام عظمای ولایت و رهبری تقاضای ورود و جلوگیری از فاجعه زیست محیطی و فاجعه انسانی و عواقب جبران ناپذیر در استان های بختیاری و خوزستان و لرستان و کهگیلویه و بویر احمد و همچنین برگشت تصرفات جغرافیای استان ها لرستانات را داریم مردمان این سر زمین که از لرتباران با غیرت و عرب تباران با غیرت می باشند تقاضای به جد و احقاق سرزمین تمدن لرستانات و خوزستان راداریم و با عواملی که آشکارا مملکت و نظام مقدس را به چالش می کشند برخورد شود ما با مردم اصفهان مشکلی نداریم مشکل ما با لابی ها و پایمال کردن حق و حقوق مردمان با غیرت لرستانات و عرب تباران با غیرت می باشد که راهکار آن انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان و همچنین بر گرداندن سرزمینی جغرافیای استان های لرستان و استان بختیاری و استان کهگیلویه و بویر احمد به سال های اول انقلاب می باشد که تقاضای به جد داریم
توضیح اینکه فقط در شهرستان ایذه بیشتر از هفتصد روستا بدون لوله کشی و با کمبود شدی آب شرب مواجه می باشند فقط آب شرب حالا آب کشاورزی هیچ بایستی تمامی نمایندگان و امام جمعه ها و نما یندگان ولی فقیه و استانداران و فرمانداران و تمامی رسانه های درون استانی لرستانات و خوزستان جهاد کنند و به کمک هم و استان های لرستان و استان بختیاری و استان کهگیلویه و بویر احمد جلوی این غارت سرزمینی و معادن و آب و خاک و نابودی استان های خود گرفته شود
جانباز و رزمنده دفاع ماندگار و بسیجی
مراد قاسمی بابااحمدی حموله (لر بختیاری)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اوه
اقا مراد
تبريك
از لحاظ طولاني بودن متن اومدي رو دستroham چيني
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
اطلاعات غلط بهت دادن داداش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
2
6
خدا قوت کشور روبا بی عدالتی نمیشه مدیریت کرد چند استان ذخیره ابشون برای اصفهان از بین بره بی عدالتیه اینا ظلمه در حق مردم خوزستان چهار محال بختیار جواب خدارو چه میدهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
بیچاره اصفهان اگه آب می رسید بهش الان رتبه اول فرونشست رو نداشت
اصلا شما می دونی سهم اصفهان از آب زاینده رود چقدره که این حرف رو میزنی اصلا می دونی دو میلیون لیتر متر مکعب آب هر سال از همین استان اصفهان می ریزه به کارون متاسفم برای افکارتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
0
5
جالبه چند روز پیش اصرار داشتن بهشت آباد را هم تأسیس کنن حالا برن بکنن و برنامه ها را برای ساخت تونل بعدی هم بریزند
معراج بنی شریف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
3
6
ما مردم چهارمحال نمی‌گذاریم آبمان را بدزدند تا پای جون ایستاده آیم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
حالا که دزدیدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
1
1
از آقای علم الهدی درخواست رسیدگی فوری داریم
بهنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
1
شهرستان بروجن آب برا خوردن نداره چون اصلا از چشمه کوهرنگ بهش آب نمیرسه . ۱۰ سال میخوان یه لوله بکشن ...... حالا لنجانی ها که مال اصفهانه برن برنج بکارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
2
2
۳۰درصد جمعیت اصفهان را مردم خوزستان و چهارمحال و بختیاری تشکیل می دهند.... شاید هم بیشتر...ما اصفهانی ها اعتقادی به قومیت گرایی نداشتیم...حتی راحت آب به یزد دادیم...تو دنیا ازیه کشور به یه کشور دیگه رودخانه میره...جلوش را نمی گیرند بگویند مال ماست..رودخانه اصفهان تاریخی بوده...حذفش باعث ضرر امه میشه...خودمان که در حق هم بخل بورزیم، زمین و آسمان هم بخیل می‌شوند.
پاسخ ها
....
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
راحت آب به یزد دادید؟؟؟ پس این شکستن لوله ی انتقال آب به یزدُ کی انجام داده؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
7
3
همه ایران فدای اصفهان
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
5
با سلام و وقت بخیر
اینجانب کلیه نظرها و پاسخ ها را دیدم و مطالعه کردم . ولی متاسفانه تونل کوهرنگ خشک شده .
تمام حرفها و گفته حقیقت داره .
ذوب آهن و فولاد به جای اینکه کنار دریا ساخته بشه اصفهان بهره برداری شد و شمش از صنایع فولاد اهواز میاد اصفهان میلگرد و ورق تولید میشه و برمیگرده خوزستان و یا صادر میشه .
حقیقا ایران به نابودی کشوندند و بعضی هم کاسه داغ تر از آش میشه و نظر میده در صورتی که استان چهادمحال منطقه محروم به حساب میاد و این هم ذخایر داره .
هر چه بر سر ما میاد از سکوت خود ماست .
اینجانب بختاری هستم و ساکن اهواز .
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
1
با سلام مجدد
برای بار اول توضیحات دادم
و این نظریه را هم دارم به خاطر عدم مسولیت و نادانی مسولین ... تونل کوهرنگ خشک شد .
اگر یادتان باشه چند وقت پیش زلزله در چهارمحال رخ داد و این ناشی از انفجار به دلیل پروژه بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ و با اثر انفجار و جابجایی گسل و لایه های زمین مسیر آب و چشمه تغیر کرده است و متاسفانه جبران ناپذیر است .
و اطمینان خاطر میدهم که اگر به مسئولی یا مدیر این موضوع را اعلان کنیم قبول نداره و میگه دلیلش ذخایر برف به اتمام رسیده در صورتی که اینجانب از چندین دکتر زمین شناسی شنیدم که اعلام میکردند تا زمین هست چهار محال آب دارد و این دلیل بی آبی نشاُت از عدم مدیریت صحیح میگیرد . در ضمن اینجانب کارشناس عمران هستم و از زمین شناسی نیز سر رشته دارم . این را گفتم که دلیلیم را منطقی اعلام کنم . با تشکر
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
1
0
الحمد الله خدا را شکر جواب دزدی و ظلم و غارت و نژاد پرستی همین است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
2
3
سامان هم چهارمحال را خشکونده هم اصفهان و..... به خاطر کشاورزی که هیچ ضرورتی برای مملکت نداره فقط برای 50 نفر خوبه تو دهنو چلگرد آب خوردن هم گیر ما نمیاد شما تو سامان آب را کردید تو لوله بردید کوه کاشتید دیگی که برا ما نجوشه می‌خوام ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
1
3
اب لرستان معادن اذربایجان را به مقصد مرکز کشور چه اصفهان وچه کرمان وسمنان میدزدند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
4
4
اصفهان پدرچهارمحال و خوزستان و همه جا را در اورده. آب را با تونل های کزایی برای دوتا صنعت سنتی ذوب آهن و فولاد میبره. اصفهان بیابانی که ۲ تا بارون توش نمیباره. شهری خشک و بی ثمر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
متاسفم برای طرز فکرت
مردم اصفهان بابت حق آبه هزینه دادن و بیست ساله هیچ سهمی از زاینده رود ندارن
اگه اینطوره اصفهانی هم باید جلوی خروج دو میلیون متر مکعب آب رو که از این استان می ریزه به کارون بگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
0
6
چهارمحال بد بخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
0
خواستگاه بختیاریهای دلیر اصفهانه میگید نه برید تخته فولاد قطعه میر فندرسکی تا مزار با شکوه سردار بی مریم را ببینید سردار اسعد را ببینید نور به قبرشون بباره جمعیت بختیاریها در اصفهان بالغ بر دو ملیون نفره جهت اطلاع عرض کردم اصفهان غریب نیست
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
6
کاش میزاشتن کارخونه المنییوم همون جایی ک ۵۰سال پیش پیشبینی شده بود تاسیس میکردن مگه کنار خلیج فارس پراب بد بود ک برداشتن بردن اصفهان بی اب.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
0
این کامنتا دقیقا همون چیزیه که باید ازش بترسیم. ... که مردم را مقابل هم قرار دادید.
fasht
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
0
وقتی تجارت کاشی و پسته مهمتر از معیشت مردم میشه....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
0
0
حقشون بود مردم چهار محال
که دیگه فکر نکنند که بقیه استانها حق این آب رو ندارن
حالا احتمال کوچ کردنشون هم هست خدا به داد مردم اصفهان برسه...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین