کد خبر: ۷۳۴۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷

این بیماری "خاموش" سراغ همه ما می‌آید!

یک متخصص ارتوپدی ابتلای همه افراد را به پوکی استخوان اجتناب ناپذیر دانست و افزود: تنها با رعایت برخی نکات می‌توان روند این بیماری را در دوران سالمندی کند کرد.
این بیماری
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مرتضی صائب از پوکی استخوان به عنوان یک بیماری همه گیر در سنین سالمندی یاد کرد و افزود: تمامی افراد با پا گذاشتن به دوره سالمندی بیماری پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد، اما روند این بیماری بسته به بسیاری عوامل در افراد متخلف متفاوت است.

وی افزود: مهمترین عامل در میزان شدت بروز این بیماری، میزان ذخیره استخوانی است، به طوری که هرچه افراد از ذخیره استخوانی بیشتری برخوردار باشند به تبع اثرات پوکی استخوان در آنها کمتر خواهد بود.

صائب تصریح کرد: در تامین ذخیره استخوانی، تغذیه افراد بویژه در دوران کودکی نقش مهمی دارد و اگر از همان دوران کودکی لبنیات و سایر منابع کلسیم به میزان کافی مصرف شود، فرد از ذخیره استخوانی خوبی در دوران میانسالی برخوردار خواهد بود و شروع پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن در فرد با تاخیر آغاز شده و با روند کندی پیش می رود.

این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: علاوه بر تغذیه، ورزش و تحرک هم نقش مهمی در روند پوکی استخوان دارند، بطوری که افراد ورزشکار و با تحرک زیاد دیرتر به پوکی استخوان و عوارض آن مبتلا می شوند.

صائب ویتامین D را هم عامل مهمی در پیشگیری از پوکی استخوان زودرس دانست و افزود: این ویتامین در زمینه جذب کلسیم از روده ها موثر بوده و به روند استخوان سازی کمک می کند، بنابراین تامین این ویتامین بویژه در کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی قرارگیری در معرض نور خورشید را عامل مهمی در تامین این نوع ویتامین دانست و افزود: توصیه می شود افراد روزانه به مدت 10 تا 15 دقیقه صورت یا دست خود را در معرض نور آفتاب قرار دهند تا ویتامین D مورد نیاز بدن آنها تامین شود.

صائب از سیگار هم به عنوان یکی از عوامل در بروز زودهنگام پوکی استخوان یاد کرد و افزود: هرگونه مواد دخانی می تواند روند پوکی استخوان ها را تسریع کند.

این متخصص ارتوپدی مصرف داروهای کورتون و ضدالتهابی را هم در بروز زودهنگام پوکی استخوان موثر دانست.

صائب در ادامه میزان بروز پوکی استخوان را در زنان بیشتر دانست و افزود: این امر به علت تغییرات هورمونی است که در زنان و پس از دوران یائسگی ایجاد می شود.

وی از پوکی استخوان به عنوان "بیماری خاموش" یاد کرد و افزود: متاسفانه این بیماری علائمی ندارد و تا زمانی که فرد بر اثر ضربه ساده دچار شکستگی استخوان نشود، متوجه بیماری خود نخواهد شد.

صائب با بیان اینکه بروز پوکی استخوان در سنین بالا اجتناب ناپذیر است، گفت: تنها با رعایت برخی نکات از جمله بهبود تغذیه و استفاده بیشتر از مواد لبنی و منابع کلسیم، تحرک کافی و ورزش، عدم مصرف دخانیات، مصرف مناسب ویتامین D و قرارگیری روزانه چند دقیقه در برابر نورآفتاب می توان تا حد زیادی بروز این بیماری را به تاخیر انداخته و روند آن را کند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین