کد خبر: ۷۳۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵

زگیل پوستی و بهترین راه‌های درمان

یک داروساز در خراسان جنوبی گفت: یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از زگیل تناسلی، تزریق واکسن گارد استیل چهار ظرفیتی و یا cervarix دو ظرفیتی و به تازگی واکسن پاپیلو گارد( ایرانی) دو ظرفیتی است.
زگیل پوستی و بهترین راه‌های درمان
آفتاب‌‌نیوز :

فرزانه شمشیرگران با اشاره به زمینه‌های ویروس HPV یا Human Papilloma virus، اظهار کرد: ایجاد زگیل روی پوست، یکی از شایعترین عفونت‌هایی است که ۶۰ تا 80 درصد افراد در طول زندگی‌ خود درگیر می‌شوند.

وی بیان کرد: این ویروس می‌تواند کف پا، روی انگشتان دست، روی ناحیه تناسلی یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد شود . حدود ۱۰۰ نوع ویروسHPV داریم که از این صد نوع، حدود ۴۰ نوع آن می‌تواند باعث HPV ژنیتال یا زگیل تناسلی شود.

این داروساز ادامه داد: در بیشتر موارد زگیل تناسلی می تواند بدون تظاهرات بالینی باشد و کسانی که زگیل‌های واضح و نوک تیز دارد فقط حدود یک درصد جمعیت آلوده را شامل می‌شوند.

این داروساز بیان کرد: این زگیل ها معمولاً خود به خود محدود شونده هستند و طی دو الی سه سال خوب می‌شوند، اما اگر بزرگ شوند و یا با قسمت‌های دیگر پوست برخورد کند می‌تواند بقیه قسمت‌های دیگر را هم آلوده کنند پس به زگیل های پوستی یا کراست‌ها و پوسته پوسته‌های آن دست نزنید و یا بعد تماس حتما دستتان را بشویید.

وی با اشاره به مهم‌ترین سویه‌های ویروسHPV که می‌تواند باعث بروز زگیل‌های ناحیه تناسلی شود، افزود: نوع ۶ و ۱۱ و نوع ۱۶ و ۱۸ مهم‌ترین سویه ویروس هستند که در صورت درگیری ریسک ابتلا به سرطان سرویکس یا دهانه رحم در بانوان را افزایش می‌دهند.

شمشیرگران بیان کرد: در صورتی‌که فرد نقص سیستم ایمنی داشته باشد و یا فاکتورهای ژنتیکی برای ابتلا به سرطان دهانه رحم را داشته باشد ریسک ابتلا بسیار بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: در بانوان بهترین راه تشخیص تست پاپ اسمیر است که به صورت منظم باید انجام شود، در آقایان بررسی ناحیه تناسلی از نظر وجود زگیل برای تشخیص کاربرد دارد و راه تشخیص دیگری وجود ندارد؛ در آقایان نیز سرطان ناحیه تناسلی و مقعدی وجود دارد.

این داروساز تصریح کرد: در اکثر موارد این بیماری خود به خود محدود شونده است و مشکل ساز نیست، اما در برخی موارد هم منتهی به سرطان می‌شود و از آنجایی که رابطه جنسی( واژینال، آنال، و...) و تماس پوست به پوست شایع ترین راه انتقال این ویروس است، حفظ سلامت رابطه جنسی و تک پارتنری بودن و یا استفاده از کاندوم می‌تواند در پیشگیری کمک کند.

شمشیرگران با بیان اینکه نکته حائز اهمیت این است که ممکن است فرد امسال درگیر ویروس باشد و هیچ تظاهرات و نشانه‌ای نداشته باشد، اما در سال آینده نشانه‌های سرطان را داشته باشد، گفت: یکی دیگر از بهترین راه‌های پیشگیری، تزریق واکسن گارد استیل چهار ظرفیتی و یا cervarix دو ظرفیتی و به تازگی واکسن پاپیلو گارد ( ایرانی) دو ظرفیتی است.

وی یادآور شد: سن تزریق قبلا ۹ الی ۲۶ سال بود، اما به تازگی اعلام شد که تا سن ۴۵ سال واکسن قابل تزریق است، اما نسبت به گلدن تایم اثرات کمتری خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین