کد خبر: ۷۳۶۶۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۶
هرگونه درنگ در بازگشت به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد

هشدار جبهه اصلاحات ایران درباره تاخیر در بازگشت به برجام

جبهه اصلاحات ایران‌ در بیانیه‌ای به روند سیاست خارجی و دیپلماسی هسته‌ای واکنش نشان داد و ابراز نگرانی کرد.
هشدار جبهه اصلاحات ایران درباره تاخیر در بازگشت به برجام
آفتاب‌‌نیوز :

در بخشی از بیانیه جبهه اصلاحات آمده است: بیش از پانزده سال از سیاستی که باعث شد پرونده ایران با شعارهای به ظاهر انقلابی به شورای امنیت سازمان ملل متحّد کشانده شود می‌گذرد؛ سیاستی که تحریم‌های گسترده اقتصادی علیه ایران را به دنبال داشت و نتیجه آن مشکلات روزافزون اقتصادی کشور و از دست رفتن فرصت‌های بزرگ توسعه ملّی و پیشرفت ایران یکی پس از دیگری بود. موقعیّت دیپلماتیک ایران در نیل به توافق برجام در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز از سوی مدعیان همان سیاست تخریب شد و به فرجام دلخواه ملّت و تیم تلاش‌گر مذاکره‌کننده ایرانی دست نیافت.

در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت جدید و نیل به قدرت یکپارچه، امید آن می‌رفت که دستگاه دیپلماسی برای جلب اعتماد و رضایت عمومی هم که شده، به تلاش‌های جدی در زمینه‌ رفع تحریم‌های خانمان‌سوز بین‌المللی علیه ملت ایران بپردازد، آمده است: در شرایطی که ملّت ایران با مشکلات طاقت‌فرسای اقتصادی و معیشتی دست به گریبان است، هرگونه درنگ در بازگشت به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد.

جبهه اصلاحات ایران، در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به روند سیاست خارجی و دیپلماسی هسته ای، اظهار امیدواری کرده است که حاکمیت در مذاکرات پیش رو (هشتم آذر ماه در وین) مانع تخریب دوباره فرصت‌های پایان دادن به تحریم‌های جهانی علیه ایران شده و مسئولان اجازه ندهند که بیش از این ملّت ایران در مقایسه با توسعه شتابان کشورهای جهان، به ویژه کشورهای آسیایی و کشورهای همسایه، احساس یأس و سرخوردگی کند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: با توجّه به تاکید بر اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، طبعاً راهبرد توسعه صنایع هسته‌ای ایران، روشن است و هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد؛ با این همه، متأسفانه شیوه عمل و اظهارات برخی افراد و نهادها سبب شده که مواضع شفاف ایران در این خصوص، با ابهام مواجه شود و صریح‌ترین وجوه استراتژی توسعه هسته‌ای ایران مورد تردید و پرسش قرار گیرد و این امر دستمایه دشمنانی شود که برای ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه ایران از هیچ تلاشی باز نمی‌ایستند.

این بیانیه می‌افزاید: تحریم‌های بین‌المللی و فلج‌ شدن اقتصاد کشور، تنها نشان‌دهنده ناتوانی مسئولان برای اتخاذ تدابیر خردمندانه سیاسی و دیپلماتیک برای نیل به اهداف راهبردی کشور و اعتمادسازی بین‌المللی است که منجر به پیشرفت و توسعه ملّی، قدرت نظامی و توسعه صلح‌آمیز هسته‌ای خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اقتدار ملی ایران همچون اقتدار ملی تمامی کشورهای قدرتمند جهان، باید بر محور توسعه و پیشرفت اقتصادی بنا نهاده شود و اقتدار نظامی و هسته‌ای کشور، با تکیه بر اقتصاد قدرتمند ملی گسترش یابد. همچنان که در مورد تجربیات تلخ مذاکرات هسته‌ای توسط صاحب نظران اصولگرا نیز مطرح شده است، مذاکرات مقتدرانه هسته‌ای «نه خطابه انقلابی خواندن»، بلکه مذاکراتی است که به مقتدرانه‌ترین راه حل‌های ممکن برای نیل به اهداف ملی، از جمله رفع هر چه سریع‌تر تحریم‌های اقتصادی منجر شود.

در بخش دیگری از این بیانیه عنوان شده است: مسئولان محترم تصمیم‌گیر نظام توجه داشته باشند که در صورتی که دیپلماسی هسته‌ای ایران منجر به پایان مقتدرانه تحریم‌های اقتصادی ایران نشود، نه‌ تنها عملاً کاری برای ملت ایران انجام نداده‌اند، بلکه عدم موفقیت‌شان خدمتی بزرگ به دشمنانی خواهد بود که قصد دارند ایران را در تله تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی نگه دارند و فرصت‌های اقتصادی کشور را بیش از پیش تضعیف و تخریب کنند.

جبهه اصلاحات ایران ضمن ابراز امیدواری نسبت به اتخاذ تصمیمات اصولی در جهت پیشرفت دیپلماسی هسته‌ای خردمندانه ایران، تاکید کرد: به منظور نیل به رفع همه موانع پیشرفت و توسعه ی ملی، به عنوان محور اساسی اقتدار جمهوری اسلامی ایران، به حاکمیت توصیه می‌کنیم که اجازه ندهند تبلیغات روانی برخی افراطیون، مانع واقع‌بینی مسئولان عالی کشور در جهت اتخاذ تصمیمات داهیانه شود. تصمیمات راهبردی اصولی و دیپلماسی مقتدرانه، نیاز به نیروهای خردمند و شجاعی دارد که با مواضعی مسئولانه، و به دور از ماجراجویی های تبلیغاتی، گره های راهبردی دیپلماسی هسته‌ای را بگشایند و کشور را از بن بست های ناشی از تحریم های اقتصادی خارج کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
9
7
خو یکدفعه میگفتی مذاکره نمی‌خوایم !!!!
ايراني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
17
11
جبهه اصلاحات كشور را به فنا داد.
هنوز هم شرم نمي كنند.
من اگر تصمصم گيرنده بودم مذاكره كنندگان برجامي و تصويب كنندگان 20 دقيقه ايي آن را با ... مجازات مي كردم.
برجام خسارت محض است . هم ماندن و هم خروج از برجام براي كشور هزينه هاي سنگني دارد. اين دستاورد را به جبهه اصلاحات تبريك مي گويم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین